کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

خودروهای وارداتی 2.5 برابر قیمت واقعی در ایران

کدخبر:۲۵۳۰۸شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳:۴۴۴۲۳۰ بازدید

فرهاد احتشام‌زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو پاسخ می‌دهد که چرا خودروهای وارداتی 2.5 برابر قیمت واقعی در بازار جهانی است؟
خودروهای وارداتی 2.5 برابر قیمت واقعی در ایران

با اعلام خبر آغاز مرحله اجرای برجام، چشم‌ها به ساعت‌ها دوخته شد. آنانی که می‌رفتند و می‌آمدند، دیگر به دنبال سبقت گرفتن از یکدیگر بودند تا سریع‌تر از رقبای خود به بازار ایران دست پیدا کنند. در این میان، خودروسازان خارجی از گوی رقابت عقب نماندند؛ تا جایی که فرهاد احتشام‌زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: «این رقابت بین خودروسازان ژاپنی، کره‌‌ای، آلمانی و چینی قوی‌تر شده است.» وی البته متذکر می‌شود که «براساس آمار واردات، کره بیشترین سهم را در واردات داشته و بعد از آن ژاپن قرار دارد.» احتشام‌زاد در خصوص احتمال کاهش سهم خودروهای چینی در این بازار رقابتی نیز تاکید می‌کند: «با توجه به بازدیدهایی که از نمایشگاه چین داشتم، برندهای چینی منتظر نمانده‌اند که خودروسازان دنیا بخواهند سهم بازار آنها را بگیرند.»

در ادامه بخش‌هایی از گفت‌وگوی خبرآنلاین با وی را می‌خوانید:

* یک سوالی که در حال حاضر مطرح است، این‌که چرا ما باید خودروهای وارداتی را دو سه برابر قیمت واقعی آن در بازار جهانی بخریم؟

ببینید، ایجاد تعرفه برای واردات در جهت حمایت از صنایع داخلی بوده است. در واقع یک فضای آزمایشگاهی را برای صنایع داخلی ایجاد کنیم که قبل از این‌که وارد عرصه بین‌المللی شوند و رقابت بین‌المللی داشته باشند، این آمادگی را داشته باشند که در آن عرصه خود را تقویت کنند. این راهکار در نظر گرفته شد و قرار بود سالانه تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند. اگر به خاطر داشته باشید، تعرفه واردات خودرو 90 درصد بود و قرار بود سالانه 5 درصد کاهش یابد، اما بعد از تفاوت عمده‌ای که روی قیمت دلار اتفاق افتاد، شاهد بودیم که این درصدها طی سال‌ها ثابت مانده است. این درصد به طور مستقیم روی هزینه قیمت تمام شده تاثیر دارد.

علاوه بر آن، ما پارامترهای غیرتعرفه‌ای نیز داریم؛ مانند خودروهای فرسوده. الزام اسقاط خودروی فرسوده، هزینه‌ای است که واردکننده باید پرداخت کند. مشتری‌ای که خودروی وارداتی خریداری می‌کند، باید حتما هزینه جلوگیری از آلودگی هوا را بدهد؛ کمااین‌که در رابطه با خودروهای داخلی یک‌چنین الزامی را نداریم و می‌بینیم خودروسازان داخلی در عمل به واسطه حمایت‌هایی که لازم است از آنها شود، آنها الزامی به اسقاط خودرو ندارند. به طور طبیعی این‌ها هزینه‌هایی است که روی دوش واردکننده است و این هزینه‌ها به طور مستقیم به مشتری‌ای منعکس می‌شود که متقاضی خرید کالای خارجی است.

همان‌طور که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو منتشر شد، شاهد بودیم که این راهکار، راهکار مناسبی برای تقویت صنعت خودروی داخلی نبوده است. این گزارش کارشناسی نشان داده که این فرآیند درست نبوده است. احتساب تعرفه برای خودروهای وارداتی به منظور حمایت از خودروهای داخلی در ارتقای کیفیت آنها اثربخش نبوده است. به طور طبیعی قانون‌ها و روال‌هایی که برای این موضوع تدوین شده، باعث می‌شود که قیمت خودروهای وارداتی بین 2 تا 2.5 برابر قیمت عرضه آن در سطح جهانی باشد.

در واقع اگر سود شرکت را بین 3 تا 7 درصد در نظر بگیریم، در وهله اول که خودرو وارد کشور می‌شود، حداقل 45 درصد باید تعرفه پرداخت کند. به طور طبیعی این نزدیک به 8 برابر سود شرکت مادر است.

* مقدار سود واقعی یک واردکننده در زمان فروش خودرو باید چقدر باشد؟

براساس آیین نامه محاسبه قیمت تمام‌شده‌ای که در سال 1393 ابلاغ شده، سود واقعی براساس اجزای قیمتی، یعنی اجزای پایه‌ای قیمتی، مازاد بر آن درصدی مشخص شده که این درصد پیش‌تر 15 درصد بوده و الان 7 درصد در نظر گرفته شده است. این 7 درصد شامل هزینه‌های سربار، مالی و عملیاتی و... است.

به طور قطع شما اگر به هر تاجری بگویید که 7 درصد بیشتر نمی‌توانید روی قیمت تمام‌شده کالای خود در نظر بگیرید و تمام هزینه‌های عملیاتی، سربار و مالی را از آن محل پوشش دهید، به طور طبیعی تمایل زیادی برای حضور در این بازار نخواهد داشت. این مقدار سود تحت کنترل است و سازمان حمایت روی آن نظارت می‌کند؛ کمااین‌که معتقدیم به واسطه این‌که بازار رقابتی است و خودروهای وارداتی از هیچ‌گونه ارز دولتی استفاده نمی‌کنند و واردات آنها براساس عرضه و تقاضا است، نیازی به قیمت‌گذاری دولتی ندارند.

مشتری است که انتخاب می‌کند کدام برند را با چه قیمتی انتخاب کند و در بازار رقابتی نباید نگران قیمت‌گذاری بود.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

محمد: 1395/4/2619:48:00،
123
13
خودرو هاي وارداتي به همون دليلي گرونن كه ام وي ام 110 جديد 32 ميليونه
amin: 1395/4/2622:57:17،
107
15
بابا یه ذره وجدان داشته باشین بذارین ماشین راحت بیاد تو ایران همه بخریم.ماشین صفر خریدم سه بار سنسور میل سوپاپ سوزونده همه جونش صدا میده مث یه شیش سیلندر بنزین میخوره.آخه تا کی باید به این وضع ادامه داد؟
عدالت: 1395/4/2623:02:09،
89
16
دلیل گرونی خودرو دلار 3500 ظالمانه و تعرفه گمرکی 100 درصدی ظالمانه است.......اقای روحانی ایا فقط تحریمها ظالمانه است ؟؟؟؟؟؟؟
حسین: 1395/4/2623:54:18،
69
16
mvm 110 جدید ، غیر ایمن ترین خودروی جهان است ودر تست تصادف حتی نیم ستاره هم نگرفت !!! یعنی حتی از پراید هم غیر ایمن تر !!!!!!!!! خیلی کار کردن خداییش ، فکر نمی کردم کسی بتونه از پرایدهم غیر ایمن تر تولید کنه !!!! این چینی ها در آشغال درست کردن ید طولایی دارن .
حسین: 1395/4/2623:58:48،
64
20
با چشمهای خودم دیدم سمند سوارها و پژو سوارها در شیب های جاده توسکستان ، به یک mvm x33 و یک لیفان x60 که در سربالایی صفحه کلاجشون بوی وحشتناکی تولید میکرد میخندیدند !!! صدایزقر قر شون واقعا خنده دار هم بود !!!! حالا بگین چینی ها آشغال نیستند
حسین: 1395/4/2700:02:56،
55
16
قبلا فکر میکردم مگه از لگن ایرانی آشغال تر هم وجود داره ! واقعا همیشه بدتر از بدهم پیدا میشه ! ببین این چینی ها چقدرررررلگن هستند که از ماشینهای قلابی احد بوق ایرانی که با قطعات خودشون مونتاژ شدن هم آشغال ترند !!!!!
ashkan: 1395/4/2700:03:45،
64
13
نه این که ارزش پول ملیمون 2.5 برابر دلاره
نه این که حقوقا 2.5 برابر حد استاندارده
نه این که فیش حقوقی مسئولین خیلی کمه
نه این که اینجا کارگر ساده مازراتی سوار میشه
و....
به خاطر همین قیمت ماشین 2.5 برابره
حسین: 1395/4/2700:06:21،
58
20
چینی خریدن فاجعه ترین کار اقتصادی است ، هم افت قیمت شدید و وحشتناکی در روز اول دارد و غیر قابل فروش است وهم بدرد نخور است ونمی توان تحملش کرد !!!!
حسین: 1395/4/2700:11:11،
50
15
هوشمندانه ترین کار در حال حاضر اگر کسی پولش رو داشته باشه خریدن بی ام و هیبرید ، و تویوتای هیبریدی است که از گمرک معاف هستند ، چون در مملکت ما همیشه قانون هایی که به نفع مردم هستند موقت است وبزودی گمرک رو به قیمت اونها اضافه میکنند و مثل بی ام و i8 که معافیت گمرکیش رو برداشتن !!! یک شبه قیمتش از ۶۰۰ میلیون میشه ۲ میلیارد !!!! خوش به حال کسانی که پول داشتن و به موقع خریدن
حسین: 1395/4/2619:48:19،
72
15
فقط خودروهای هیبریدی که به اصطلاح از گمرک معاف هستند کمتر از ۲/۵ برابر قیمت جهانی هستند و بقیه واقعا۲/۵ برابر فروخته میشوند
عادل: 1395/4/2619:48:58،
59
11
تا وقتی مافیای واردات خودرو وجود داره هیچ تغییری ایجاد نمیشه. تعرفه هم واسه هرچیزی تاریخ انقضا داره همه جای دنیا تا چند سال روی کالای خاصی تعرفه گذاری میکنند برای حمایت تولید داخل. ۳۰ سال تعرفه به بهانه حمایت از خودروساز داخلی توهین به فهم و شعور ملت است.
بندری: 1395/4/2619:51:10،
42
22
من راحت تر توضیح میدم به ازای هر 50 میلیون تومن وارد کننده 5 تومن سود میخواد بعدش درصدی میشه 10 تا 15 درصد

پس
100 م 10 میلیون تا 15 سود
200 م 20 م تا 30
300 م 30 م تا 40
400 م 40 م تا 50
البته این فقط سود خالص خالصه

بعد یک عده میرند کارمند دولت میشن خخخخخخخخ
حسین: 1395/4/2619:51:50،
59
18
تنها کسانی که موفق شدند بعد از برجام لگن هاشون رو به ایران بفرستند !!! چینی ها بودند !!!! چون مجبورند و جای دیگری خریدار لگن هاشون نیست
احمد: 1395/4/2620:11:53،
65
14
واما خودرو های داخلی هم با چهار برابر قیمت به مردم ساده ایران فروخته میشوند.
یکی: 1395/4/2620:22:21،
27
10
"به طور قطع شما اگر به هر تاجری بگویید که 7 درصد بیشتر نمی‌توانید روی قیمت تمام‌شده کالای خود در نظر بگیرید و تمام هزینه‌های عملیاتی، سربار و مالی را از آن محل پوشش دهید، به طور طبیعی تمایل زیادی برای حضور در این بازار نخواهد داشت. این مقدار سود تحت کنترل است و سازمان حمایت روی آن نظارت می‌کند؛ کمااین‌که معتقدیم به واسطه این‌که بازار رقابتی است و خودروهای وارداتی از هیچ‌گونه ارز دولتی استفاده نمی‌کنند و واردات آنها براساس عرضه و تقاضا است، نیازی به قیمت‌گذاری دولتی ندارند."
چند نکته:
666: 1395/4/2620:37:07،
32
11
خوب اینهمه میدونن
میشاد : 1395/4/2620:46:12،
33
10
چرا بنز سی200نیو فیس به تعداد زیاد وارد نمیکنید 3برابر قیمتا ین ماشین تو عراق فول اپشنش50هزار دلار اونو قت لیران چهار صدو خورده
می شاد : 1395/4/2620:47:51،
17
11
البته من این بنز کلاس e که در تصویر اومده نمیگم
saman001: 1395/4/2620:54:59،
33
10
چيكار كنيم هيچ قدرتي نداريم
رامین: 1395/4/2621:22:32،
39
12
خودروهای داخلی هم 3برابر قیمت واقعی دارن اینو تمام مردم میدونن
po: 1395/4/2621:25:14،
42
15
به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست که برای حمایت از یک صنعت معیوب تعرفه واردات خودرو رو زیاد کنیم. کیفیت خودروی داخلی افزایش نخواهد یافت مگر اینکه سودجویان این سودا دست از سودای بالا بردارند و حق نهادهای مختلف کلا قطع بشه تا ملت بتونن از خودروهای با کیفیت استفاده کنند. دولت باید هر سال 10 درصد از تعرفه واردات خودرو رو کاهش بدهد و تا 6 سال 60 درصد تعرفه خودرو رو به صفر برسونه. 6 سال فرصت مناسبی هست که خودروسازای داخلی یک تصمیم نهایی بگیرند که یا تو عرصه رقابت باقی بمونن یا جمع کنن این بساط رو. اگر بجای پراید و خودروهای بی کیفیت دیگه خودروی با کیفیت با سوخت پایین وارد کنیم همون صرفه جویی در مصرف بنزین در چند سال می تونه چندین کارخانه خودروسازی جدید رو راه بندازه.
حسین: 1395/4/2621:34:49،
61
18
ماشین آلمانی و ژاپنی ، شکوه و عظمت و اصالت و روح خاصی دارد که هرکز در لگن های چین و فرانسه و کره دیده نمی شود .
پویا: 1395/4/2701:41:24،
28
25
شما کار و زندگی نداری؟ صبح تا شب نشستی تو این سایت هر خبری میزارن میری مینویسی ماشین فقط آلمان و ژاپن بقیه بدن.
ناص: 1395/4/2621:42:22،
43
12
در هیچ جای دنیا مثله ایران خود رو گران نیست بخاطر دوتا شرکت مصادره شده که مدیران لایق ندارند
حسین: 1395/4/2621:44:18،
44
19
۱۰۰ سال است تمام دنیا دارند تلاش میکنند درکیفیت و دوام خودرو به آلمان و ژاپن برسند ، ولی هرگز نرسیدند ! اون عده ای هم که فکر میکنند ایتالیا یا سوئد یا .... قابل مقایسه هستند تفاوت لوکس ودست ساز بودن و بادوام و با کیفیت بودن رو نمی فهمند !!!
محمدرضا: 1395/4/2715:29:56،
23
16
خوب حالا که چی؟ اینور دعوا سر یه چی دیگه اس تو رفتی اونور میدون سنگ آلمان و ژاپن رو به سینه میزنی؟
چيني: 1395/4/2621:44:54،
27
23
خدايي اگه راست گفته باشه دو برابر و نيم از ماشين چيني ها كم كنيم همشون ميان زير قيمت پرايد اونوقت بازم ميگيد چيني اشغاله ؟
علی: 1395/4/2700:39:58،
31
16
چینی مفتشم گرونه
جواد: 1395/4/2621:50:43،
45
12
تو دنیا یا ماشین گرونه یا بنزین
اینجا هم ماشین گرونه هم بنزین به فوب خلیج فارس رسیده
امانی فر از سمنان : 1395/4/2622:00:32،
38
21
خودرو در ایران هرگز ارزان نمی شود و واردات خودرو هرگز ازاد نمی شود مردم خو دتون را فریب ندهید.
پرهامک: 1395/4/2622:34:46،
39
12
شما گفتی و ما هم باور کردم که واردکنندگان خودرو فقط 7 درصد سود میکنند ...
منظور عزیزمون از 15 و 7، 150 درصد سود قبلی و 70 درصد سود فعلی بوده، که براشون نمی صرفه، چندان مطلوب نیست!
امیرجون: 1395/4/2622:40:21،
35
12
خسته شدیم بخدا
یه مسلمونو اون بالا بزارین مدیر !
سيامك نصيري : 1395/4/2622:48:39،
41
13
متاسفانه يكي از راههاي نشان دادن ثروت بين ما ايرانيان كه به ناحق تبديل به يك فرهنگ شده است سوار شدن به يك خودروي وارداتي و به رخ كشيدن شخصيت كاذب است
به نظر من گران بودن اين محصول باعث فساد مالي گسترده در جامعه شده استچرا كه به هردليلي و ازهر راه غير قانوني و غير شرعي ملت خواستارحصول پول براي خريد اينمحصول مينمايد و به نوعي دولت مقصر ميباشد
مثبت: 1395/4/2622:52:27،
39
12
از این حرفها خسته نشدید؟
درد دل: 1395/4/2702:06:43،
42
13
من مهندسم و 21 سال سابقه دارم تو یه کارخونه دولتی که چند وقته خصوصی شده کار میکنم، 9 سال اول کارم بدون ماشین بودم ، تو یه شهرک خانه سازمانی زندگی میکردم که نه تاکسی داشت و نه تاکسی تلفنی، بعد از 9 سال تونستم یه رنو 5 بگیرم ، 4 سالی داشتم و از اون به بعد فقط پراید داشتم و نتونستم ماشین بهتری بگیرم ، واقعا چرا اینقدر ظلم و تبعیض هست . بعضی وقتا تو خلوت خودم از بس جلو زن وبچه ام خجالت کشیدم واقعا فکر میکنم هیچکس و هیچ چیز نیستم
ایرانی: 1395/4/2709:03:04،
27
28
سلام مهندس. اگه شما 21 سال پیش مهندس بودی به نظرم بی درایتی خودت بوده که نتونستی یه پس انداز و درآمد مناسب برا خودت دست و پا کنی چون اون زمان مدرک مهندسی ارزشمند بود.
شهرام: 1395/4/2708:36:35،
16
14
دوستان یه سئوال من یه کیا اپتیما سفید میخوام بخرم با 30 هزار کارکرد 2015 فول به قیمت 152 میلیون قیمتش خوبه یا نه کمک کنید ماشین سالم بدون خط و خش است
Aria: 1395/4/2709:36:11،
26
14
30 هزارتا توي يكسال رفته كل ايران رو احتمالا 3-4 بار دور زده. خيلي گرونه نخر.
محمد: 1395/4/2710:03:41،
29
16
""ایجاد تعرفه برای واردات در جهت حمایت از صنایع داخلی بوده است. در واقع یک فضای آزمایشگاهی را برای صنایع داخلی ایجاد کنیم که قبل از این‌که وارد عرصه بین‌المللی شوند و رقابت بین‌المللی داشته باشند، این آمادگی را داشته باشند که در آن عرصه خود را تقویت کنند.""

واقعا؟
جمع کنین بابا گند قضیه اونقد در اومده که خواجه حافظ هم دیگه کاملا دوزاریش افتاده...

هر بخوربخوری دوس دارین بکنین ولی واقعا لازمه تو چشم ملت نگا کنین از اینا ببافین؟

دارم شک میکنم شاید واقعا ما گوشهای بلندی داریم و آینه هامون چینیه که متوجهشون نیستیم، ولی مسولین عزیز از این قضیه آگاه هستن؟
منفی: 1395/4/2710:25:03،
19
12
دستم اشتباه خورد منفی دادم!
مثبت مثبت
امیر: 1395/4/2710:39:39،
28
14
در اجحاف و گرانی و تورم همیشه کشور ما در دنیا در صدر
قرار دارد چون در شاخص های خوب اقتصادی مثل اسانی
تجارت و اشتغال و فساد و...هیچ اقدام عملی از طرف مسولین انجام نمی شود!!
شروین: 1395/4/2716:03:19،
20
11
اقا اصن من یک سوال داشتم چرا یکی از اقا زاده هایی که باباش مرتبط با شرکت سایپا تو خراسان پراید استفاد نمیکنه اگر پراید خوبه چرا این اقا باید مازراتی سوار شه این ها خودشونم حمایت نمیکنن خود اقای محتشم زاده ایا پراید سوار میشه؟اصن اسم اینا ماشین نیست که به یه تیکه حلب چهار تیکه چرخ وصل کردن میگن خودروی ملی.ما بدبختا ماشین هارو 10 برابر قیمت میخریم هیچی هم نمیگیم اگر این پاچه خوارها نبودن الان شرکت های ایرانی فلج شده بودن . اصن اینا با این قیمتی که بیشتر از ما میگیرن چکار میکنن؟میدن عربهای سوسمارخور یا خودشون میخورن.مرسی اه
حسن: 1395/4/2909:00:50،
19
10
اقایون مسئول توی ایران، لطفا کلاهتون را یکم بالاتر بگذارید طی این 35 سال اگر اینجوری از صنعت فرغون سازی هم حمایت شده بود الان مازاراتی تحویل میداد پس انقدر چوب حمایت از تولید داخلی و اشتغال را توی سر مردم نکوبید

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل