کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فروش طلای تقلبی در شوهای زیرزمینی


کد خبر : ۲۵۲۳یکشنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲:۱۵۲۷۹۰ بازدید

در چند ماه گذشته و به واسطه محبویت طلاهای خارجی شاهد حضور چشمگیر انواع طلاهای بی کیفیت از کشورهای ترکیه ، دبی ,هندی و بحرینی هستیم

طلا همیشه برای ایرانی‌ها علاوه بر اینکه به عنوان یک وسیله زینتی مورد استفاده قرار می‌گرفته به نوعی پس انداز هم برای خانواده‌ها محسوب می‌شده که در زمان نیاز مالی می‌توانست بخشی از مشکلات آن‌ها را برطرف سازد. بماند که در این یکی دو سال اخیر نوسانات قیمت طلا و ارز باعث سردرگمی بسیاری از مردم به ویژه قشر متوسط جامعه شد و طلا کمی جایگاه اطمینان بخش خود برای پشتوانه مالی از دست داده. اما با تمام این حرف و حدیث‌ها اما هنوز علاقه مردم به خرید و استفاده از طلا با وجود بدلیجات مشابه ارزان قیمت آنقدر کاهش پیدا نکرده است و هنوز طلا، جزو کالاهای مورد علاقه خانواده‌ها محسوب می‌شود.

آنچه که این روز‌ها در زمان خرید طلا خریداران را سردرگم می‌کند و حتی باعث می‌شود سرشان کلاه هم برود وجود طلاهای خارجی مثل ایتالیایی، ترکیه‌ای، تایلندی، هندی، بحرینی و... است که با اجرت و قیمت بالا‌تر نسبت به طلاهای وطنی به فروش می‌رسند و به خاطر زیبایی و ظرافتشان طرفدار فراوانی هم پیدا کرده‌اند. به همین منظور برخی از سودجویان از این آب گل آلود به نحو احسنت استفاده کرده و مشغول ماهیگیری هستند. 

البته باید توجه داشت در این بازار ورود طلاهای خارجی از مبادی غیر قانونی مزید بر علت بوده به گونه‌ای که برخی از فروشندگان و سودجویان با کپی کردن از این نمونه‌ها طلای داخلی را با اجرت بالا‌تر و به جای طلای خارجی که بیشتر ایتالیایی آن مورد استقبال است به متقاضیان قالب می‌کنند. این موضوعات باعث شده که بر اساس قوانین حاکم بر تجارت بین المللی کشور واردات طلا ممنوع اعلام شود اما به نظر می‌رسد این ممنوعیت هم چندان کار ساز نبوده و ظرافت ساخت طلاهای خارجی که از گذشته محبوبت ویژه‌ای در بین متقاضیان باعث شده تا در چند ماه گذشته شاهد حضورگسترده مصنوعات خارجی از کشورهایی همچون ترکیه و دوبی باشیم ضمن انکه در کنار حضور این مصنوعات اخیرا تولیدات طلاسازان هندی و بحرینی نیز طرفدارن خاصی را در بین متقاضیان ایرانی پیدا کرده است. 

خریدار باید به طلا فروش اعتماد کنند

محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور درباره اینکه مردم چطور می‌توانند در خرید طلا به مشکل برنخورند به افکارنیوز می‌گوید: «خریدارهای طلا تا زمانی که به یک طلافروش اعتماد نداشته باشند حق خرید از آن را ندارند. اینکه چطور می‌توان به یک طلا فروش اعتماد کرد ابتدا باید به جواز کسب آن توجه کنند. اگر جواز کسب داشت یعنی زیر نظر اتحادیه است و کنترل می‌شود؛ اما وقتی خریدار جایی طلای خود را بخرد که جواز کسب و مجوز لازم را ندارد مسلما مقصر خود خریدار است که به این نکات توجه لازم را نداشته است.» 

او ادامه می‌دهد: «طبیعی خواهدبود شما زمانی که بیمار می‌شوید نزد پزشکی بروید که به آن اعتماد دارید و هیچ وقت پیش کسی که مدرک پزشکی ندارد نمی‌روید. در مورد طلا و جواهر هم همینطور است. همه خانم‌ها برای خودشان آرایشگر و خیاطی که کارش را می‌پذیرند، دارند. لازم است برای خرید طلا و جواهر هم چنین جایی را درنظر بگیرد. ممکن است در سطح شهر واحدهایی زیادی وجود داشته باشد که متخصص طلا و جواهر نباشند و به صرف اینکه یک مغازه زیبا و لوکس دارند مردم به آن‌ها مراجعه کنند که اشتباه از سوی خود آن‌ها خواهدبود.» 

معضلی به نام شوهای زیرزمینی طلا و جواهر

کشتی آرای با اشاره به وجود شوهای زیرزمینی در خانه‌های بالاشهری و فروش بدون نظارت طلا و جواهر؛ از آن به عنوان یکی از معضلات موجود یاد می‌کند و می‌گوید: «آیا شما می‌دانید که در خیلی از خانه‌های بالا شهر، خانم‌ها شوهای طلا و جواهر راه انداخته‌اند و کسانی هم که از این جور مکان‌ها خرید می‌کنند تصورشان این است که خرید خیلی لوکس و مدرنی کرده‌اند؟ ما چطور می‌توانیم روی این خانه‌ها نظارت داشته باشیم؟ اتحادیه تنها می‌تواند روی واحدهایی که جواز کسب دارند نظارت داشته باشد. این واحد‌ها مرتبا از سوی اتحادیه کنترل می‌شوند. چه از نظر طلا، چه عیار و حتی نوع رفتارشان با مشتری هم بررسی می‌شود.» 
رییس اتحادیه طلا و جواهر کشوری افزود: «این خانه‌های زیرزمینی، صاحب خانه‌هایشان از کشورهای دیگر طلا و جواهر وارد می‌کنند. زمان فروش به هر قیمتی که بخواهند آن‌ها را می‌فروشند و بعدا ممکن است آنچه که می‌فروشند نسبت به قیمتی که دارد اصلا درست نباشد. در این زمان وقتی به دنیال مقصر می‌گردند به اسم طلافروش‌هایی که عضو اتحادیه هستند تمام می‌شود که به هیچ عنوان درست و منصفانه نیست.» 

با متخلفان برخورد قانونی خواهدشد

کشتی آرای با بیان اینکه فروش طلای خارجی در واحدهای طلا فروشی ممنوع است می‌گوید: «با توجه به چنین ممنوعینی واحدهای غیرمجاز ممکن است چنین کاری را بکنند که نظارت این دست واحد‌ها برعهده اتحادیه نیست و اداره اماکن و کالای قاچاق باید با چنین مواردی برخورد کنند. طبق قانون اداره اماکن، واحدهای صنفی باید جواز کسبشان را در دیدرس مشتری قرار بدهند تا مشکلی پیش آمد به آن رسیدگی شود و اگر تخلفی صورت بگیرد برخورد قانونی صورت خواهدگرفت.»

رییس اتحادیه طلا وجواهر با اشاره به اینکه ادارات کل تعزیرات، استاندارد و صنعت، معدن وتجارت و همچنین پلیس آگاهی به همراه عضو اتحادیه سالانه در دو نوبت به صورت گشت مشترک، از طلا فروشی‌ها نظارت وبازرسی به عمل می‌آورند، می‌افزاید: «درصورت مشاهده مواردتخلف ابتدا تذکر و سپس پرونده تشکیل می‌شود.» او می‌گوید: «مصنوعات طلای ایتالیایی در بازار ایران وجود ندارد و فروش طلای ساخته شده وارداتی هم اکنون ممنوع است. اما برخی فروشندگان بدون مجوز طلای ساخت داخل را به نام ایتالیایی به فروش می‌رسانند.» 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها