کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

مانع خاص برسر راه تسهیلات خودرو

کدخبر:۲۵۱۹۴چهارشنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴:۲۲۱۹۸۹ بازدید

وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایطی سیستم بانکی کشور را بابت رفتارش در برابر تولیدکنندگان مورد انتقاد قرار داده که رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در پاسخ، صنایع داخلی را ...

وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایطی سیستم بانکی کشور را بابت رفتارش در برابر تولیدکنندگان مورد انتقاد قرار داده که رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در پاسخ، صنایع داخلی را به بی‌برنامگی متهم کرده است. این تنش میان وزارت صنعت و بانک مرکزی اگرچه ریشه‌ای طولانی دارد، اما این بار پرحاشیه‌تر از قبل شده و طرفین با صراحت بیشتری، یکدیگر را به باد انتقاد می‌گیرند.

به گزارش ایران جیب به نقل از دنیای اقتصاد، این در شرایطی است که «خودروسازی» نیز همواره در متن ماجرا حضور داشته و وزارت صنعت و بانک مرکزی بارها بر سر تزریق تسهیلات به خودروسازان، با یکدیگر بحث و جدل داشته‌اند. هرچند هم وزیر صنعت و هم رئیس‌کل بانک مرکزی در اظهارات‌شان به کل صنعت کشور اشاره کرده‌اند، با این حال به‌نظر می‌رسد با بررسی خودروسازی (به‌عنوان دومین صنعت بزرگ داخلی) می‌توان تا حد زیادی این اظهارنظرها را مورد نقد و ارزیابی قرار داد. اما ابتدا ببینیم اصل حرف وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس‌کل بانک مرکزی چه بوده و اختلافات بر سر چیست.

آن طور که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت عنوان کرده، در گذشته، سهم صنعت از تسهیلات بانکی 36 درصد بوده که در دوره‌ای به 29 درصد کاهش یافته و در حال حاضر نیز به 30 درصد رسیده است. وی با بیان اینکه متاسفانه نظام بانکی کشور معتقد به بازار آزاد است، گفته که آمار بانک مرکزی از تسهیلات ارائه‌شده به بخش صنعت در سال‌جاری آمار خوبی نیست و تسهیلات به سمت دیگری که فاقد اشتغال‌زایی و تولید است، می‌رود. در مقابل اما ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز با تاکید بر اینکه نظام بانکی با همه توان از تولید حمایت می‌کند، گفته که در بخش صنعت به هیچ‌وجه برنامه مشخصی وجود ندارد. به گفته وی، خطوط تولید فرسوده برخی صنایع کشور، نه‌تنها ارزشی را ایجاد نمی‌کند، بلکه ارزش‌ها را هم از بین می‌برد. سیف در نهایت تاکید کرده که نظام مدیریت صنعت باید استراتژی مشخصی را ارائه کند تا (در قبال آن) منابع در جای مناسب هزینه شود.

نگاهی به این اظهارات نشان می‌دهد اصل بحث وزارت صنعت و بانک مرکزی، بر سر ارائه تسهیلات به صنایع داخلی از جمله خودروسازی است، به نحوی که وزارت صنعت این تسهیلات را حق صنایع می‌داند و بانک مرکزی به‌دلیل عدم بهره‌وری، الزامی را در این مورد نمی‌بیند.

در این شرایط اگر «خودروسازی» را که دومین صنعت بزرگ کشور به‌شمار می‌رود، ملاک قرار دهیم، متوجه می‌شویم هم وزارت صنعت حق دارد و هم بانک مرکزی درست می‌گوید. از نظر وزارت صنعت، سیستم بانکی باید حامی تولید باشد و به جای آنکه منابع مالی خود را صرف پروژه‌های زودبازده کند، به داد تولیدکنندگان برسد. در حال حاضر در صنعتی مانند خودرو، نیاز مبرم به نقدینگی و تسهیلات مالی وجود دارد، چه آنکه بی‌توجهی به این موضوع، تولید خودرو را به خطر خواهد انداخت. هرچند در بسیاری از کشورهای صنعتی، پرداخت وام و تسهیلات به تولیدکنندگان، موضوعی عادی و روی روال به‌شمار می‌رود، اما در صنعت ایران به خصوص خودروسازی، این موضوع با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو است. بر این اساس، به اعتقاد برخی از کارشناسان عدم تزریق تسهیلات بانکی به خودروسازی، چرخه کار را در این صنعت مختل می‌کند، زیرا وقتی خودروساز در این بازار راکد با کمبود نقدینگی مواجه شود، پرداخت‌ها به قطعه سازان به تاخیر می‌افتد و در نتیجه ورودی قطعات کم شده و تولید خودرو رو به کاهش می‌گذارد. این اتفاق نه‌تنها به ضرر کل بخش صنعت کشور است، بلکه سیستم بانکی نیز از ترکش‌های آن در امان نخواهد بود، زیرا وقتی تولید و به تبع آن فروش خودروسازان افت کند، درآمد‌شان نیز افول کرده و نمی‌توانند بدهی خود را به بانک‌ها بپردازند.

مساله دیگر اینجاست که اگر همان طور که رئیس‌کل بانک مرکزی گفته، خطوط صنایع داخلی فرسوده باشد، به اعتقاد برخی از کارشناسان باز هم راهکار اصلی برای رفع این مشکل، تزریق منابع بانکی است. به‌عنوان مثال، واحدهای تولیدی صنعت خودرو در صورت نیاز به بازسازی و بهینه‌سازی، چاره‌ای جز استفاده از منابع بانکی ندارند زیرا این کار هزینه‌های گزافی را می‌طلبد و بانک‌ها قادر به تامین آن هستند. ازسوی دیگر اما اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی از بی‌برنامگی صنایع کشور به‌ویژه خودروسازی می‌گوید نیز قابل‌نقد است زیرا خودروسازان برای شراکت با خارجی‌ها داری برنامه هستند، اما پول لازم را برای پیشبرد اهداف خود در این مورد ندارند. به‌عبارت بهتر، یکی از موانع موجود بر سر راه همکاری‌های خارجی خودروسازان کشور، بی‌پولی آنهاست و از همین رو از سیستم بانکی انتظار می‌رود تا نسبت به تامین نقدینگی لازم برای این موضوع، اقدام کند.

اما اگرچه تا اینجا شاید بتوان حق را به وزیر صنعت و صنایع داخلی داد و بانک‌ها را به بی‌توجهی (به صنعت کشور) متهم کرد، با این حال همه ماجرا این نیست. یکی از نقدهای وارده به خودروسازان این است که آنها حتی در دوران وفور درآمد و اوضاع مالی مناسب، اقدام چندان قابل‌ذکری در راستای توسعه خطوط تولید خود و همچنین تحقیق و توسعه، و افزایش بهره‌وری انجام ندادند. صنعت خودرو ایران حدودا چهار است که به‌شدت با مشکلات مالی روبه‌رو شده، حال آنکه پیش‌تر و در دوران طلایی خود طی اواخر دهه 80، فروش بسیار بالا و درآمد زیادی داشت. با این حال، در آن دوران طلایی نیز اقدامات قابل‌توجهی در راستای تحقیق و توسعه و همچنین به روز کردن خطوط تولید انجام نشد و سرمایه غول‌های جاده‌مخصوص به بخش‌های غیر مولد و ناکارآمد سرازیر شد. از طرفی ازآنجاکه صنعت خودرو کشور دارای بهره‌وری مناسبی نیست، تضمینی وجود ندارد که تسهیلات بانکی صرف اموری مانند تحقیق و توسعه و بهینه‌سازی خطوط تولید شود. در واقع این احتمال وجود دارد که با توجه به مشکلات مالی خودروسازان، تسهیلات بانکی تنها صرف امور جاری (مثلا پرداخت حقوق کارکنان و کارگران) شده و به سمت امور مهم‌تر و زیربنایی‌تر نرود.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

کارمند: 1395/4/2308:23:58،
127
11
مانع خاص در سر راه این مملکت

1-کمکهای بیحساب خارجی

2-نهادها و ارگانهایی که از مالیات معاف هستندو
هیچ حسابرسی روی آنها نیست.

3-مدیران نالایق که دست تعداد محدودی از آنها رو شده
وبقیه به سور چرانی مشغولند
آقا مشتبا: 1395/4/2309:21:07،
58
9
وزیر می گه: "متاسفانه نظام بانکی کشور معتقد به بازار آزاد است"
و صدالبته که خود وزیر معتقد به باراز انحصاری است.

خود این حدیث مفصل بخوان از این مجمل
بابک: 1395/4/2309:51:43،
49
14
هی بانک ها پول بدن بشه پراید و مردم کشته بشن ولی دریغ از یه وام برای ازدواج جوان ها پول برای قتل عام مردم دارن ولی پول برای خوشبختیه مردم ندارن اینم بانکداری اسلامی
امید: 1395/4/2309:53:41،
41
10
یعنی تلاشیو که نعمت زاده برای جذب پول واسه فرقون ساز ها میکنه اگه 1% این تلاشو برای جذب سرمایه برای خط تولید شامپو قلقلی می کرد الان یه کشور صنعتی تو دنیا بودیم
حسینقلیخان: 1395/4/2309:59:05،
33
10
مثلا" یه ارگان با نفوذ اعلام کرده که فیشهای حقوقی ما امنیتی هست و فابل افشاء شدن نیست ولی اقا بزرگشون دیروز اعلام کرده ما به فیشهای حقوقی وارد خواهیم شد و احقاق حقوق مردم خواهیم کرد جالبه نههههههههه .
رطب خورده کی منع رطب کند برادر . این فرموده پیامبر اسلام است .
علی: 1395/4/2608:11:22،
13
5
خودروسازها برای دریافت وام خودرو برای آشغالترین ماشین‌ها پیش فاکتور میدن و همین باعث شده خیلی‌ها از جمله خودم قید استفاده از وام خودرو را بزنم و با ماشین چند سال کارکرده سر کنم
عدالت کجاست : 1395/4/2308:26:33،
78
14
واقعا هم وزرات صنعت و معدن و هم بانک مرکزی در حق مردم خیلی به مردم ظلم کردن.
کورش: 1395/4/2308:55:18،
54
11
حق با وزیره
این نظان بانکیه که داره به صنعتخودروسازی ضربه میزنه
این بانکها هستند که پیشرفت را در پراید نگه داشتند
این بانکها هستند که ماشین بیکیفیت تولید میکنن
این بانکها هستند که موجب کشته شدن 22 هزار نفر سالانه میشن
اصلا هر چی تو ایرانه و خرابه
مقصر بانکها هستند
همین ایران جیب
میبنی که طرحش عوض نمیشه
بازم مقصر بانکان
فرید: 1395/4/2309:48:44،
43
11
من یه سوال دارم و امیدوارم یکی جواب بده . رابطه این وزیر به اصطلاح صنعت با خودرو سازان چیه که این آقا کل صنعتو ول کرده به امان خدا و هر روز چند کارخانه تعطیل میشه ولی این آقا فقط دنبال وام و مشتری برای لگن سازاست . اگه کسی هم به لگن سازا بگه بالای چشمتون ابروئه به این آقا بر میخوره . میشه قدر السهمشو از کارخانه های لگن سازی مشخص کنید .
بيژن: 1395/4/2309:07:56،
38
10
اقا چه اصراريه تنها راه چاره كه در كل دنيا جواب داده خصوصي سازي به معناي واقعي ان است كه رقابت ايجاد شده هم به نفع پيشرفت صنعت است و هم به نفع مردم ان كشور نه مثل اينجا كه حرفشو ميزنن ولي در عمل سازمانها و ارگانهاي خاصي پشت قضيه ميباشند كه خود عامل فساد و اختلاس ميشود و اين يعني سمي كه يواش يواش ان مملكت را از بين ميبرد ولي كو گوش شنوا تا پول دولتي پشت قضيه باشه و رقابت وجود نداشته باشه همه چي به همين منواله
سعید: 1395/4/2309:09:15،
56
11
این صنعت خودرو چیزی جز ضرر و زیان برای کشور نداره لطفا درشو گل بگیرید.
دلخور: 1395/4/2309:11:26،
34
14
به نظرتون این تنش بوجود امده بین این دو مسئول محترم از بابت نگرانی و احساس مسئولیت شدید شون به خاطر حوزه مدیریتی شون بوده / نه خیر به علت باخبر و مطلع شدن از فیش حقوقی و سایر مبالغ دریافتی های هم دیگر است که احتمالا فکر میکنن که از یک دیگر عقب افتادن . حالا هی از هم ایراد میگیرن
فرد: 1395/4/2309:31:29،
28
14
اینجوری که مملکت داره حرکت میکنه و اداره میشه به نظرم نیازی به وزیر و کابینه دولت در کل نیست..مملکت خیلی فرشته تو فرشته شده و هرکی کار خودشو میکنه...نهادهای دولتی و وزارت خونه ها اصلا همدیگه رو به رسمیت نمیشناسند و به همین دلیل هم از هم ترسی ندارند....نمونه اش اسفالت یه خ و کندنش توسط وزارت نیرو...اداره اب و فاظلاب...مخابرات...این یعنی هرکی قدرت داره در جهت تخریب دیگر نهادها ازش استفاده میکنه و مال اندوزی شخصی.هیچکس کارش رو یاد نگرفته تا صحیح اجرا کنه...چون ملاک تدین و جای مهر رو پیشونیه نه کارشناسی.دیروز زیر پل پارک وی داشتم پیاده میرفتم دیدم ماشین نیروی انتظامی بدون زدن آژیرکه مثلا تو ماموریت بود داره بوق میزنه که ماشینا راه رو باز کنن و کمک راننده دستشو از ماشین اورده بیرون داره واسه ماشینای دیگه خط و نشون میکشه..خب این اقایون رو از روستا و شهرستان اوردن تو تهران کردن ما مور اخلاق.
فرد: 1395/4/2309:37:25،
32
12
مامور امنیت...خب چجوری؟این که خودش باعث نا امنیه.

کلا زورشون فقط به مردم میرسه و برای مملکت و ملت هیچ ارزشی قاءل نیستند.و از نحوه مال اندوزیشون معلومه که همیشه در ترسند و اماده فرار از ایران.چون اگر به اینده اطمینان و ایمان داشته باشی و کارت رو بلد ، ارام ارام پیش میری و حرص نمیزنی.به قول برشت؛ترس روح انسان رو نابود میکنه..اینایی که من میبینم وجدان...روح...عزت...و شرفشون رو واسه پول و قدرت دادن.
مردم: 1395/4/2309:40:20،
26
12
نتيجه رانت و تعرفه و دله دزدي ميشه همين وضعي كه ميبينين

دندون لقو بكنين و صنعت لگنسازيو جمع كنين تا مردم هم از اين وضع خلاص بشن

مردم ديگه آگاه شدن و فرغون و لگن بي كيفيت گرون نميخرن

خودتونو خسته نكنين.جمعش كنين بجاش علوفه بكارين

مچكريم
110: 1395/4/2309:42:56،
31
13
صنعت خودروي مملكت شده مونتاژ لگنهاي چيني و فرغونهاي 20 سال پيش فرانسه

بعد ميگن چرا نميتونيم صادر كنيم و مردم چرا اينها رو نميخرن؟؟!!!

وقتو بيشتر از اين تلف نكنين.با مشاركت هيونداي و كيا خودروي اقتصادي باكيفيت مونتاژ كنين و به قيمت جهاني بفروشين و صادر كنين وگرنه حتما ورشكست ميشين
زاپاتا: 1395/4/2309:45:22،
25
12
عاقبت آفتابه لگن سازي به بنبست ميرسه و مردم هم چون از قيمتهاي جهاني باخبر شدن ديگه كلاه سرشون نميره و پول 3 برابري بابت فرغونهاي شما نميدن.

تنها راهتون مشاركت با خودروسازان خارجي مطرح دنيا هست و فروش محصول به قيمت جهاني.
س-حنیفیان: 1395/4/2310:21:55،
28
10
سلام و درود؛متاسفانه این خودروسازان هستند که بارها ثابت کرده اند که صادق نیستند!هیچ گونه جایی برای دفاع از آنها وجود ندارد و مراتب بی اعتمادی و نا رضایتی را برای مردم شریف وشایسته ی ایران فراهم نموده اند...
حسام: 1395/4/2312:43:05،
24
11
اخه وام بدن واسه این خودروهای به درد نخور بی کیفیت؟ وام رو بدین به صنایع دیگه تا زمانی که خودروسازها دست از تولید این قراضه ها بر نداشتن هیچ وامی تعلق نباید بگیره. مردم هم برن ماشین های دست دوم بخرن والا
پیشنهاد اخر: 1395/4/2401:34:53،
21
11
من نظرم اینه که کل صنایع خودرو سازی ایران و نیروهای متخصص اش با هماهنگی و تدبیر دولت بزنن مشغول ساخت ماشین الات و ساخت وسایل نقلیه عمومی و سبز و تجهیزاتی که نیازی به بنزین بی کیفیت و الوده کننده نداره بکنند تا مجبور به رقابت با این هزینه های سنگین نشوند که نسل های بعد ما افسوس این همه ضرر و الودگی و امراض مختلف رو بخورند
مثلا اسمون تهران بکنن پر قطار های هواییی و بجای لگن سازی واگن سازی کنن اونم برقی اخه کاری داره ؟؟
تدبیرش با دولت امیدش با مردم یعنی تعطیل کنید برند ایران نخود و سایپا و هر کوفت دیگه روووو ! لپ مطلب

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل