کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بانک ملی چوب حراج زد


کد خبر : ۲۵۱۴۹دوشنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶:۵۶۳۲۱۲ بازدید

بانک ملی عصر امروز به سکه‌های خود چوب حراج زد و طی پنج مرحله 26 فروش را به ثبت رساند.

بانک ملی عصر امروز به سکه‌های خود چوب حراج زد و طی پنج مرحله 26 فروش را به ثبت رساند.

گرچه با وجود افزایش‌ اخیر قیمت  سکه در بازار، اعلام حراج سکه در بانک کارگشایی با تکرار صف‌های طولانی مردم برای خرید در سال‌های اخیر همراه نبود، اما با این حال از ساعتی قبل از شروع این مزایده، مردم در محوطه بانک کارگشایی منتظر نشسته بودند. افرادی که البته  اغلب نمی‌دانستند در این دورهمی از  حراج سکه‌های  رایج بازار(ربع، نیم و تمام بهار امامی) خبری نیست و بانک ملی قرار است بخشی از سکه‌های یادبود خود و همچنین تعدادی از سکه‌های ۲.۵ و پنج بهار را به حراج بگذارد.

 این در حالی است که در سالهای ۱۳۹۰ و۱۳۹۱ و در دوران آشفتگی بازار ارز و سکه، با شدت گرفتن روند صعودی قیمت‌ها، زمانی که محمود بهمنی –رئیس کل بانک مرکزی- فرمان توزیع سکه در بانک‌ها را صادر می کرد، از زنان خانه‌دار گرفته تا بازنشستگان، جوانان بیکار و دلالان بازار حتی از شب قبل پشت در بانک‌ها می خوابیدند و نوبت می‌گرفتند تا در نوبت اول بتوانند  سکه خریده و در بازار با سود بالاتری بفروشند.

در حراجی امروز-دو شنبه- بانک ملی که در بانک زیرمجموعه آن یعنی شعبه مرکزی بانک کارگشایی در خیابان مولوی برگزار شد، در کمتر از دو ساعت شش مجموعه سکه  در پنج مرحله به مزایده گذاشته شد . هر چند که تا ساعت 18 فرصت حراج به اتمام رسید  ولی در مجموع پتانسیل فروش بیشتر نیز برای امروز وجود نداشت و  در هر مرحله از قیمت های پایانی نسبت به مرحله قبلی کمتر شد. به طور ی‌که از جمعیت قابل توجهی که در ابتدای فروش در سالن حاضر شده بودند به تدریج و در هر دور کاسته می شد.

حضور زنان به ویژه خانم‌های مسن و حتی پیرمردها در بین متقاضیان خرید و حتی در نهایت خریداران قابل تامل بود. گرچه تعداد زیادی از حاضران علاقه‌ای به اظهارنظر در مورد دلیل حضور خود نداشتند، اما برخی عنوان می‌کردند که برای تفریح و یا حتی تجربه یک حراجی سکه آمده‌اند.  در این بین بیش هر چیز حضور دلالان جلب توجه می‌کرد، افرادی که دائم در حال ارتباط تلفنی با بازار بوده، اطلاعات حراجی را اعلام، خط می گرفتند و گاهی هم نرخ اعلام می کرند ولی عمدتا خریدار نبودند چراکه معتقد بودند قیمتها گاها فاصله زیادی با بازر داشته و چندان برای آنها به صرفه نیست.

اما بانک ملی در این حراج با این شرایط سکه‌های خود را فروخت که خود قیمت پایه را اعلام، خریداران نرخ‌های بالاتر و در نهایت بعد از سه بار چوب‌زدن با آخرین قیمت به خریدار واگذار شد. سکه‌های فروخته شده به هیچ عنوان قابل برگشت نبود و خریدار باید کارت ملی همراه داشت ،در غیر این صورت سکه‌ای به وی فروخته نمی شد. در این میان موضوع مورد توجه مربوط به مالیات مربوط به این فروش بود به طور ی‌که ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از سوی بانک پرداخت شده و به مشتری هیچ مالیاتی تعلق نمی‌گرفت. این در حالی است که قبل از شروع حراجی، گفت و گو با شرکت کنندگان حاکی از شاکی بودن آنها از موضوع مالیات بود چرا که عنوان می‌کردند قبلا پیش آمده که  در حراجی بانک‌ها  سکه خریداری کردند و  مدت‌ها بعد به آنها اعلام شده که باید بابت آن مالیات بپردازند در حالی در ابتدا چنین موضوعی مطرح نبوده است.


جریان فروش در حراجی

به هر حال در این حراج حدود دو ساعته بانک ملی شش مجموعه خود را این‌گونه به حراج گذاشت. مجموعه ای شامل ۱۰ سکه پنج بهار، ضرب سال ۱۳۵۸ را که با قیمت پایه ۵۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان  در مرحله اول شروع کرد و بعد از حدود ۱۰ تغییر قیمت در نهایت ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری شد. اما در مراحل بعد تا حدود ۵۶ میلیون و ۷۰۰ و حتی کمتر نیز فروخته شد.

مجموعه دوم سه قطعه سکه با مجموع ۸۵ گرم  شامل قطعه ۵۰، ۲۵ و ۱۰ گرمی بود که ۱۱ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان قیمت پایه خورد. در مرحله اول حدود ۱۲ میلیون فروش رفت ولی در مراحل بعدی تا ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هم فروخته شد ، در دو مرحله هم معامله ای نداشت و مورد استقبال قرار نگرفت.

همچنین مجموعه سوم ۲۰ سکه ۲.۵ بهار بود که قیمت پایه آن ۵۶ میلیون تومان اعلام شد و در مرحله اول حراج تا حدود ۶۰ میلیون و و ۲۰۰ هزار تومان هم خریداری شد ولی در مراحل بعدی تا ۵۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد و حتی گاها مورد معامله قرار نگرفت.

اما مجموعه سوم ۲۰ قطعه یک گرمی بود که سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت پایه داشت. در مرحله اول سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان فروخته شد و تا مرحله پنجم تا  حدود سه میلیون و۸۰۰ هزار تومان هم خریدار داشت.

گروه بعدی مورد فروش از سوی بانک ملی دو مجموعه سکه های یادبود این بانک به مناسبت میلاد حضرت علی(ع) بود که مجموعه اول شامل پنج سکه ۵۰، ۲۵، ۱۰، پنج و ۲.۵ گرمی و با قیمت پایه ۱۲ میلیون و ۶۵۴ هزار تومان عرضه شد. در مرحله ابتدایی تا ۱۳ میلیون تومان فروش رفت و  در مراحل بعد تا ۱۲ میلیون و ۹۰۰ و کمتر نیز خریدار داشت.

مجموعه دیگر از سکه های یادبود میلاد حضرت علی (ع) نیز شامل سه سکه ۵۰ گرمی بود که با بانک آن را حدود ۲۰ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرد و در مرحله ابتدایی حراج تا ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز آن را به فروش رساند ، ولی تا پایان مرحله پنجم یک بار با عدم معامله همراه شد و در سایر موارد تا ۲۰ میلیو ن ۶۰۰ هزار تومان هم فروش رفت.

حراجی امروز در شرایطی پایان یافت که قرار است تا اطلاع ثانوی، این حراج در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهار شنبه ادامه داشته باشد. زمان پایانی این حراج مشخص نیست و بانک مرکزی است که اتمام آن را به بانک ملی اعلام خواهد کرد.

 به هر صورت در حراجی  سکه در بانک کارگشایی، بودند افرادی که چند خرید از ۲۶ فروش ثبت شده را به خود اختصاص دادند. گرچه خریداران حاضر به اعلام نظر خود در رابطه با حراجی و دلیل خریدهای خود نبودند ولی برخی دلالان معتقد بودند که بالا بودن قیمت ها می تواند بر بازار اثر افزایشی داشته باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها