کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اظهارات جالب وزیر صنعت درباره صنعت خودرو


کد خبر : ۲۵۰۶۲شنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶:۲۱۶۶۶۸ بازدید

کمتر از یک سال پیش بود که موضوع خودرو و کمپین «خودرو نخرید» در فضای مجازی به اوج خود رسیده ...

این روز‌ها همه جا سخن از افشاگری‌ها درباره فیش‌های نجومی برخی مدیران دولتی است و کمتر موضوعات دیگر خبری به چشم می‌خورد؛ اما کمتر از یک سال پیش بود که موضوع خودرو و کمپین «خودرو نخرید» در فضای مجازی به اوج خود رسیده بود. 

هرچند این کمپین با استراتژی اعطای وام ۲۵ میلیونی خرید خودرو و همچنین اخبار برجام، کم کم به فراموشی سپرده شد، برخی اظهارنظر‌ها و همچین اخبار نشان می‌دهد، این کمپین تأثیرات شگرفی در این بازار گذاشت. 

این کمپین به قدری در آن روز‌ها باب شده بود که وزیر صنعت در ادعای جنجالی بیان داشت، کمپین نخریدن خودروهای داخلی گناه و خلاف است و هر کس این را بگوید، ضدانقلاب است، زیرا حمایت از کمپین در اوضاع کنونی به هیچ وجه معنا ندارد. این اظهارنظر آقای وزیر باعث شد که از رئیس جمهور تذکر بگیرد و حتی مجبور شود در یک برنامه تلویزیونی از مردم عذرخواهی کند. 

تذکر رئیس‌جمهور نه ‌تنها وزیر را وادار به عذرخواهی و اصلاح سخنانش کرد، بلکه موجب شد، نعمت‌زاده در راستای خواست کمپین، دستور تشکیل ستاد ویژه تحول و بهبود کیفیت در صنعت خودرو را با مشارکت تمامی ذی‌نفعان این صنعت بدهد و معاونت امور صنایع این وزارتخانه را مسئول پیگیری وظایف محوله در این رابطه کند. 

حال در کوران موضوع فیش‌های حقوقی، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت در گفت‌و‌گویی با روزنامه ایران اظهارات جنجالی زیادی درباره کیفیت، بهای خودروهای داخلی و همچنین کمپین نخریدن خودرو داشته است. 

وی درباره وضعیت صنعت خودرو دو عامل را سبب آسیب به صنعت خودرو بیان کرده است! 

۱- فراخوان نخریدن خودروهای داخلی

این امر ضرر زیادی به صنعت خودرو زد. البته روشنگری‌هایی صورت گرفت، ولی شش ماه فروش و تولید خودروسازان افت کرد. 

۲- برجام

بعد از برجام مردم فکر می‌کنند که خودروهای خارجی وارد کشور می‌شود؛ اما نمی‌دانند اگر خودروی‌ خارجی بیایید ما اشتغال و صنعت خود را از دست می‌دهیم. 

در واقع آقای وزیر هیچ اشاره‌ای به کیفیت پایین خودروهای داخلی و قیمت گران آن به عنوان آسیب جدی این صنعت هیچ اشاره‌ای نمی‌کند و کمپین نخریدن خودرو و همچنین برجام را عوامل اصلی آسیب به این صنعت می‌داند! 

اما این پایان ماجرای اظهارات آقای نعمت‌زاده نیست. وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو اظهارات عجیبی درباره قیمت و کیفیت خودروهای داخلی می‌کند که جای شگفتی بسیاری دارد. نعمت‌زاده استدلال می‌کند که برخی‌ها می‌گویند به خاطر سود بازرگانی زیاد قیمت خودروهای خارجی بالاست. اما واقعاً این گونه نیست. اگر قیمت‌ها را درب کارخانه ایران با کره مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که خودروهای ایرانی گران قیمت نیست. اگر خودروی سمند ما ۳۰ میلیون تومان است، تقسیم بر دلار ۳۵۰۰ تومان و بدون سود بازرگانی، همان حدود قیمت خودروی کره‌ای است. 

البته آقای وزیر در ادامه به مردم تخفیف می‌دهد و یک مورد را قبول و اذعان می‌کند، قبول دارم خودروهای خارجی شکل و شمایل بهتری دارند و مردم تمایل دارند، چنین خودروهایی را خریداری کنند. 

در واقع ایشان علت گرایش بیشتر مردم به خودروهای خارجی را شکل و شمایل بهتر می‌داند. در واقع مردم هیچ علاقه‌ای به کیفیت و قیمت متناسب این خودروها نسبت به خودروهای داخلی از نظر آقای وزیر ندارند و فقط شکل این خودرو‌ها برای مردم جذابیت دارد. 

واقعاً مشخص نیست که آقای وزیر و دیگر مسئولان کی می‌خواهند از خواب غفلت بیرون بیایند و به جای توجیه و درجا زدن، درصدد جبران مافات و عقب ماندگی‌ها بربیایند. آیا مسئولان از رویدادهای گذشته درس نگرفته‌اند، چون با این گونه حلوا حلوا کردن‌ها دهان مردم شیرین نخواهد شد؟ آیا باید دوباره کمپینی شکل بگیرد که همه به دنبال جبران بیفتند؟! آیا قرار نیست برای یک بار هم که شده، خودمان را در پیشگاه خودمان مورد قضاوت قرار دهیم؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها