خرید کیا سراتو جدید صرفه اقتصادی دارد ؟

کدخبر:2506 شنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲:۵۹ 9376 بازدید
تقریباً پنج شش سالی از اولین بار که سراتو را بررسی کردیم می گذرد. آن زمان این سدان کیا موتورز رقیبی بود برای هیوندای آوانته. به وضوح معلوم بود که از رقیب هم وطنش یک سر و گردن کوتاه تر است.
خرید کیا سراتو جدید صرفه اقتصادی دارد ؟

چه از نظر طراحی و چه از نظر فنی. جالب است بدانید که آن ایام کیا سراتوی نسل اول روی پلت فرم هیوندای Elantra  (همان آوانته) ساخته می شد. روزگاری نه چندان سربلند برای یک خودروی خوب. اما وقتی مدیریت قوی باشد، همه چیز دستخوش تغییر می شود. امروز در حالی داریم آخرین نسل این خودرو را بررسی می کنیم که بدون تعارف رقیب قدیمی اش را پشت سر گذاشته است. او حالا دیگر با تویوتا کرولا، مزدا3 و حتی هوندا سیویک همگی از ژاپن مقایسه می شود. به دنیای جدید سراتو خوش آمدید.

رمزگشایی نام
اول از همه بیایید ببینیم دقیقاً باید این خودرو را به چه اسمی صدا کنیم؟ کیا موتورز در سال 2003 پروژه ای را با نام Cerato یا با نام دیگرش Spectra استارت زد. این خودرو همانی است که چند سال پیش به عنوان اولین خودروهای مدرن کیا توسط «اطلس خودرو» وارد شد. این سراتو همانی است که پنج شش سال پیش مقابل آوانته قرارش دادیم. تولید این خودرو تا سال 2007 ادامه پیدا کرد. بعد از آن بود که کیا تصمیم گرفت جانشین رسمی اش را معرفی کند. دقت کنید که عبارت «جانشین» در صنعت خودروسازی با «نسل جدید» به کلی فرق دارد. خلاصه، در سال 2007 مدل کاملاً جدید Forte به عنوان جایگزین Cerato معرفی شد. حال این سوال پیش می آید که چرا هم به این خودرو سراتو می گویند و هم به مدل قبلی؟ داستان از این قرار است که کیا موتورز و در مقیاسی بزرگ تر خودروسازان مطرح، برای حفظ بازارهای فروش خود اغلب آنچنان تعصبی روی اسم گذاری ندارند. اگر یک نام خودرو در بازار یک کشور محبوب باشد، جانشین آن نیز به همان نام وارد می شود. مثلاً بد نیست بدانید که همین خودرو در خود کره جنوبی با نام K3 به فروش می رود. در سنگاپور به اسم Cerato Forte، در روسیه به اسم Cee’d، در چین به اسم Shuma  و در مالزی به اسم Naza Forte معرفی شده است. 

نسل اول
با استخدام طوفانی سرطراح جدید شرکت کیا موتورز، طراحی های این خودروساز به طرزی انقلابی عالی شدند. مدل جدید سراتو اگرچه با مشارکت فنی یار قدیمی هیوندای روی پلت فرم HD ساخته شد ولی انصافاً یکی از خاص ترین طراحی های چند سال اخیر محسوب می شود. این برای اولین بار بود که در یک محصول خانوادگی از کیا سیستم تعلیق چند پیونده با Torsion استفاده می شد. در بیانیه ای اعلام شد که به تصمیم مدیریت شرکت، بازار هدف سراتوی جدید قشر جوان تر است. راست هم می گفتند. مدل قبلی حتی در دوران خودش هم تکراری و سن بالا به نظر می رسید. خطوط تیز و کشیده این یکی واقعاً فوق العاده است. سال 2008 نسخه کوپه دو درب این خودرو با همان مشخصات فنی به اسم Koupدر نمایشگاه معتبری چون نیویورک، معرفی شد. جالب است بدانید سال 2010 نسخه هاچ بک آن نیز وارد بازار شد. دو کلاس اول (سدان و کوپه) شانس حضور در ایران را داشتند. ای کاش می شد سراتوهای 2.4 لیتری نیز وارد می شد. مدلی کاملاً ناآرام که 171 اسب بخار نیرو داشت.

نسل دوم
چند ماهی بود که کیا موتورز خودش را به این در و آن در می زد تا بتواند پروژه K3 را به شهرت جهانی برساند. تا اینکه سرانجام نسخه تولیدی 2013 این خودرو به عنوان مدل 2014 و در حقیقت نسل جدید معرفی شد. همان طور که انتظار می رفت طراحی نسل جدید کاملاً متحول شده است. ارتفاع آن کمتر ولی طول و عرضش بیشتر شده است. مانند همه خودروهای امروزی، نقش موثر LEDها را نیز شاهد هستیم. در طراحی داخلی این خودرو از عبارت «راننده محور» استفاده شده است. به این معنی که ادوات و دکمه های روی کنسول قدری به سمت راننده زاویه دار شده اند. هم چنین گفته شده است که سراتوی جدید از نظر مصرف سوخت نیز بهینه تر خواهد بود. تا این لحظه برای این خودرو دو پیشرانه 1.6 لیتری 135 اسب بخاری و 2 لیتری 160 اسب بخاری طراحی شده است.

اطلاعات دیگر
از آنجایی که پلت فرم این کیا با هیوندای الانترای GT سهیم شده است، انتظار محصول اسپرتی را داشته باشید. این تنها یک کلمه توصیفی برای خودرویی با 6 ایربگ نیست. در تک تک قطعات داخل کابین می شود المان های اسپرت را مشاهده کرد. دیگر خبری از آن ورق های پلاستیکی نه چندان باکیفیت نیست. حالا دیگر پوشش چرم است که روی صندلی ها کشیده شده. روی کنسول میانی پنلی از جنس فیبر کربن دیده می شود. البته اگر راستش را بخواهید فیبر کربن نیست و از آن برچسب های شبیه سازی شده است. شاید با خمیده تر شدن قسمت انتهایی خودرو، چهره جسورانه ای به خود گرفته باشد ولی همین امر نشستن را برای سرنشین عقب مشکل می کند. حداقل سراتوی قبلی این مشکل را نداشت. اما این وضعیت برای راننده و شاگرد به مراتب بهتر از نمونه قبلی است. فضای سر، شانه و زانوها به طرز چشم گیری بهتر شده است. شاید عجیب باشد ولی محل قرارگیری فرمان نیز حس بهتری نسبت به قبل القا می کند. مانند تولیدات قبلی این خودرو، برای آن سه تیپ در نظر گرفته شده است. EX، SX و LX که گزینه آخر در خانواده لوکس ها و فول های پرآپشن قرار می گیرد. برای تیپ ال ایکس می توان از پیشرانه 2 لیتری GDI  که 173 اسب بخار نیرو دارد استفاده کرد. این یعنی یکی از پربازده ترین پکیج های 2000 سی سی در بین هم کلاسان.مصرف سوخت سراتوی 2014 هنوز به طور رسمی اعلام نشده ولی پیش بینی می شود در پیشرانه هایی با حجم برابر شاهد کاهش 20 درصدی مصرف باشیم. فرمان الکتریکی این خودرو سواری را به فرم دیگری معنا کرده است. در حرکات سریع و تیز کاملاً حرف شنوی دارد. از آن سو وقتی قرار باشد خودرو را با اطمینان کنترل کنید پای ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ وسط کشیده می شود. یادتان باشد کیا موتورز سراتوهای 2014 را فقط با تایرهای کومهو، نکسن و هنکوک وارد بازار می کند. صندلی راننده شما را متحیر می کند. تنظیم برقی 10 جهته با حافظه کنایه ای است به لوکس های گران قیمت آلمانی. 

سراتو در ایران
در حال حاضر نسخه سدان 1.6 لیتری این خودرو 106 میلیون و نسخه 2.0 لیتری 112 میلیون تومان در بازار موجود است. اجازه بدهید چند رقیب دیگر را از نظر قیمتی بررسی کنیم. البته خیلی بعید و عجیب است ولی مشتری امروزی سراتو با این پول می تواند یک سوزوکی ویتارای دنده ای کلاس 8 نیز بخرد. از همین شرکت یک سواری زیبا نیز با نام کیزاشی در بازار هست که مدل اتوماتیک نیمه فول آن 119 میلیون قیمت دارد. از تولیدات نیسان ژاپن می توانید روی مدل تینا MID دست بگذارید که 125 میلیون می ارزد. تفاوت بین MID و High در آپشن ها و امکانات است. خیلی ها هستند که هنوز دلشان ماکسیما می خواهد. با این پول می شود رفت بهترین رنگ و فول ترین مدل این خودرو را به قیمت 114 میلیون تومان خریداری کرد. یادتان باشد مزدا3 تیپ 4 با قیمت 116 میلیون هم در بازار پیدا می شود. شاید بد نباشد یک گزینه متفاوت را نیز تست کنید، ام جی6 فول جی تی که توربوشارژر دارد و قیمتش 100 میلیونی می شود. شانس خود را برای خرید یک شاسی بلند عجیب مثل سنگ یانگ اکتیون 118 میلیونی را بیازمایید. در بین سواری های رنو شاید انتخاب رنو فلوئنس E4  کمی محافظه کارانه باشد ولی ارزش پرداخت 125 میلیونی را دارد. آخرین چیزی که احتمالاً بدجور نظرتان را عوض می کند خرید یک آلفارومئو است. هاچ بک زیبای ایتالیایی که مدل Mito فول آن 123 میلیون تومان قیمت گذاری شده است . ولی نمیدانیم چرا در این محدوه قیمت النترا فول با قیمت 105 میلیون بیشتر به دلمان نشست .









googlereader googleplus stumbleupon digg cloob twitter facebook

دیدگاه ها

بهزاد: 1392/9/23 16:10:41،
61 رای مثبت
94 رای منفی
همچین بگی نگی دلچسب نیست,قبلی هاش که از هوندا سیویک الهام گرفته بود خیلی پخته تر بود تا این.
فرزان: 1392/9/23 17:03:53،
58 رای مثبت
33 رای منفی
یکی از دوستان بهم توصیه کرده رنــو فلوئـنـس 2014 یا هیوندا النترا جای سراتو 2000 انتخاب های بهتری هستن.
شما چی نظر میدین؟
آرش: 1392/9/23 21:40:29،
24 رای مثبت
9 رای منفی
طراحی حای کیا به نظرم خیلی از هیوندای بهتره (تو این تولیدات جدید)هیوندای یکم تخیلی شده و چراغهای جلوش خصوصا زیادی کشیده شده و جلو پنجره های عظیمش دل آدمو میزنه!
پرویز: 1392/9/24 08:17:52،
8 رای مثبت
9 رای منفی
شلوغ کاری الکی و بی اصالتی از داخل اتاقش می باره !
با شیبی که به داشبورد به طرف راننده داده ، انگار سرنشین جلو سمت کمک راننده رو نادیده گرفته !
هادی: 1392/9/23 16:18:37،
101 رای مثبت
19 رای منفی
به قیمتش اصلا نمی ارزه. نظر شما چیه؟
m: 1392/9/23 16:55:47،
58 رای مثبت
12 رای منفی
با دلار 1400 تومنی سال 90 میشه 52 میلیون 266 هزار تومن

اخیی یادش بخیر
مجید.ح : 1392/9/23 20:56:56،
36 رای مثبت
8 رای منفی
اقا یعنی 106 ماه حقوق من !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سینا: 1392/9/23 17:16:12،
83 رای مثبت
14 رای منفی
خیلی قشنگه . فقط مشکل اینه که تو اروپا یه معلم با 10 ماه حقوقش اینو میخره ولی تو ایران با 10 سال حقوقش .
امیر حسینی: 1392/9/23 20:15:00،
43 رای مثبت
60 رای منفی
اون معلم تو اروپا 10 ماه کارش اندازه 10 سال کار معلم تو ایرانه !!!
me: 1392/9/24 00:23:02،
22 رای مثبت
11 رای منفی
واقعا که بی انصافی در حقه معلماست. عزیزه من اگه بر فرض محال هم اینطوری باشه مطمئنا منکر تامین مالی معلمای خارجی به عنوان مهمترین دلیله کارکرده بهترشون که نیستی! هستی؟!!!!
علايي: 1392/9/24 08:13:27،
24 رای مثبت
10 رای منفی
گيريم يك معلم با وجدان پيدا بشه كه مثل معلم اروپايي كار كنه ، مگه اونقدر بهش حقوق مي دن؟!!!
نون: 1392/9/24 09:08:06،
11 رای مثبت
9 رای منفی
سینای عزیز ، خرید خودرو تو اروپا و آمریکا اگر سرکار بری و بیمه داشته باشی ، اصلا دغدغه نیست ، مثلا همین سراتو 2014 ، فول آپشنش 18000 هزار یورو هست ، کمپانی 5 سال دیگه همین ماشین رو 5000 یورو از شما میخره و مابقی 13000 یورو رو ماهیانه 216 یورو قسط بندی میکنه ، یک معلم حقوقش 4000 یورو در ماه خالص هست
منطقی باش: 1392/9/24 13:18:28،
10 رای مثبت
15 رای منفی
شما اصلا حقوق های اروپا رو نمیدونید برا خودتون 4000 یورو نبندید. حقوق یه مهندس مکانیک 12 سال سابقه کار در هلند 2200 یورو با 30 %مالیات می شه حدودا 1500 تا 1700 که مجبورن با همخونه ای زندگی کنن تا اموراتشون بگذره
علیرضا: 1392/9/23 17:17:29،
25 رای مثبت
10 رای منفی
با توجه به قسمت اطلاعات دیگر :
ماشین خیلی خوبیه
فرید: 1392/9/23 18:24:36،
13 رای مثبت
24 رای منفی
تیپ ترونیک نیست؟؟؟؟؟؟ دنده رو داری؟
ایرانی: 1392/9/23 17:51:21،
10 رای مثبت
28 رای منفی
من تا حالا پشت ماشینای کره ای ننشستم به جز ix35 ولی پشت آلمانی ها زیاد نشستم فکر میکنید اگر دو تا ماشین توی یه رنج قیمتی از این دو کشور با هم مقایسه بشن ، مقایسه عادلانس؟
حميدرضا: 1392/9/23 18:18:46،
24 رای مثبت
23 رای منفی
باعرض سلام خدمت همگي.يه سوال دارم لطفا بدون تعصب جواب بديد.....اين ماشيناي كره ايkiaياhiyundaiكيفيت ودوام ژاپني هارودارن يانه اگه پاسختون منفيه پس چراتوايران اينهمه مشتري دارن
Pooya: 1392/9/23 19:34:27،
24 رای مثبت
15 رای منفی
كيفيتشون خوبه عزيزم اين دوستان يه جوري صحبت ميكنن مثل اينكه همشون لكسوس و فورد سوارن
ehsan.hz: 1392/9/23 20:29:24،
27 رای مثبت
28 رای منفی
حمیدرضا جان سلام
تو این 2.3 سال اخیر نه تنها کیفیت و دوام خودروهای ژهپنی را دارند
بلکه حتی از همه نظر بهتر از خودروهای ژاپنی اند.
نیما : 1392/9/23 20:30:24،
28 رای مثبت
19 رای منفی
میشه گفت کیفیت کیا و هیوندا به ماشینای ژاپنی رسیده و هیچی کم ندارن که هیچ کلی آپشن هم اضافه تر از ماشینای ژاپنی دارن چند وقت پیش هم رنکینگ ماشینای کره ای تو امریکا بهتر از تویوتا شد
منصور: 1392/9/23 21:16:41،
14 رای مثبت
14 رای منفی
به هیچ عنوان کیفیت ودوام ماشین ژاپنی رو ندارند حتما اونهایی که ماشین کره ایی دارند منفی میدن ولی واقعیته
حسن: 1392/9/23 18:32:10،
19 رای مثبت
32 رای منفی
این ماشینا تا وقتی خوبند که تصادف -حتی جزیی- نکنند ویا نقص فنی پیدا نکنند .در ان صورت است که به علت مشکل لوازم یدکی و مکانیک های ناوارد آرزوی 405 و پرشیا میکنید . مثلا یک کلید یا دستگیره در از داخل بشکند هیج جا نمی تونید پیدا کنید.
Shervin: 1392/9/23 18:57:58،
14 رای مثبت
11 رای منفی
نمایندگی سفارش میده میارن
برای ما یه قطعه ای که اسمشم نمیدونستم چیه رو 2 هفته ای اوردن
هیچی هم نگرفتن
رضا: 1392/9/23 18:58:43،
21 رای مثبت
16 رای منفی
بنظر من طراحی هیوندا الانترا (چه بدنه جه داخل ) بهتره!
محمد: 1392/9/23 19:17:49،
10 رای مثبت
18 رای منفی
قشنگه >>> ولی چرا انقدر ار زونه ؟؟؟؟؟
مشعوف: 1392/9/23 19:38:46،
14 رای مثبت
8 رای منفی
آقا فرید یه ذره دنده رو بیشتر داشته باشی تیپ ترونیک میشه
نسل جدید کیا ار 2011 همشون دسته دنده های این مدلی دارن همگی هم تیپ ترو نیک هستن
مشعوف: 1392/9/23 19:39:07،
6 رای مثبت
13 رای منفی
آقا فرید یه ذره دنده رو بیشتر داشته باشی تیپ ترونیک میشه
نسل جدید کیا از 2011 همشون دسته دنده های این مدلی دارن همگی هم تیپ ترو نیک هستن
آقای زارع: 1392/9/23 19:39:54،
8 رای مثبت
32 رای منفی
ماشین خوبیه و قیمتشم برای من چیزی نیست
Amimi: 1392/9/23 20:00:06،
19 رای مثبت
16 رای منفی
با این پول 5 الی 6 تا ام وی ام 110 می شه خرید در شش رنگ متفاوت و هر روز با رنگی که با لباسات بیشتر سته بیای بیرون.
نون: 1392/9/23 20:12:21،
12 رای مثبت
12 رای منفی
مشکل پلاتفرمهای جدید کیا و هیوندایی که مخصوصا در سونانا و سراتو ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بیشتر مشهود هست ، پیچش شاسی در حدود چند میلیمتر بعد از دوسال و مشکل سیستم تعلیق هست ، سیاستی که بیشتر به زیبایی توجه شده تا کیفیت ، امیدوارم تو مدلهای جدیدشون ، به مشتری بیشتر احترام گذاشته باشند.
آرش: 1392/9/23 21:57:57،
12 رای مثبت
11 رای منفی
بهترین انتخاب تو این رده میتونه MG6 جی تی باشه و با قیمتی مناسب تر

کیا: 1392/9/23 20:12:53،
14 رای مثبت
9 رای منفی
متاسفانه شرکت کیا دیگه همه ماشیناش شبیه همدیگه شدن. فرم جلو و عقب همشون یکی شده.
آقای زارع: 1392/9/23 22:48:54،
7 رای مثبت
14 رای منفی
آخ آخ عقب و جلوشون یکی شده!!!
sohile: 1392/9/23 22:33:06،
5 رای مثبت
8 رای منفی
یکی میمورد از درد بی نوای یک می گفت خانم زردک می خواهی
بابك: 1392/9/23 22:33:56،
11 رای مثبت
15 رای منفی
دوستان لطفا kia رو با ماشينهاي مثل تويوتا مقايسه نكنيد اصلا اين ٢تا در حد هم نيستند kia فقط قيافست .قيافش كه عادي شد شما ميمونيد و قطعات كم كيفيت تكنولوزي كره خيلي مونده تا به زابن برسه
علي: 1392/9/23 22:44:43،
11 رای مثبت
9 رای منفی
شاسي بلند هيوندا ix35 عالي /كم مصرفه/شتاب خوبي داره/اسپورته
ناصر: 1392/9/24 08:21:39،
14 رای مثبت
15 رای منفی
اضافه کن ،
می کوبه ، خشک هم هست ،
ترمزهاش هم خیلی مطمئن نیستن
زحمتکش: 1392/9/24 08:22:57،
9 رای مثبت
8 رای منفی
206 خودمون بهتره!
پول 3 تا 206 باید بدی؛ اما خدائیش به زور یکی و نصفی 206 بیارزه!
محمد: 1392/9/24 09:45:01،
10 رای مثبت
17 رای منفی
اگه کسی شاسی بلند سوار بشه هیچوقت حاضر نمی شه یه ماشین سواری رو انتخاب کنه. سانگ یانگ اکتیون تو این قیمتا از همه مناسب تره...
شوشی: 1392/9/24 13:24:16،
8 رای مثبت
10 رای منفی
اگه این ماشینهای امریکایی بیاد که نمیاد بهتون میگم این لگنها رو کی میخره!
محمد: 1393/3/17 16:04:21،
0 رای مثبت
1 رای منفی
خودرو های اپل با قدرت بیشتر و کیفیت برتر تو راهن اونم با قیمت های مناسبتر و مصرف سوخت کمتر فکر کنم تو بازار رقیب خیلی از ماشین ها بشن من حتی شنیدم قیمت پایه یکی از محصولاتش از 40میلیون تومان شروع می شه

افزودن دیدگاه


نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید
در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
صرافی رویال
شرکت بین المللی مانی
آژانس مسافرتی تفریحات

نظر سنجی

در محدوه 30 تا 40 میلیون تومان کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد ؟

آگهی های ویژه خودرو

جدیدترینها

آژانس هواپیمایی آرشان پرواز
آژانس مسافرتی آریافر پرواز
آسایشگاه خیریه

خرید کیا سراتو جدید صرفه اقتصادی دارد ؟ خبر اقتصادی