کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

محاسن و معـایب خـودروهای دو‌ دیفرانسیـل چیست؟

کدخبر:۲۵۰۱۴پنجشنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲:۳۱۸۰۶۶ بازدید

سیستم‌های دودیفرانسیل که در گذشته فقط بیانگر خودرو‌های شاسی بلند بودند، امروزه به انواع سواری‌ها نیز راه پیدا کرده‌اند و شرکت‌های بزرگ ...

سیستم‌های دودیفرانسیل که در گذشته فقط بیانگر خودرو‌های شاسی بلند بودند، امروزه به انواع سواری‌ها نیز راه پیدا کرده‌اند و شرکت‌های بزرگ خودروسازی، معمولا محصولاتی از این دست در سبد تولیدات خود دارند. مزایای داشتن این ویژگی آنقدر زیاد است که حتی خودرو‌های لوکسی چون مرسدس بنز اس‌کلاس یا آئودی A۸ نیز با این ترکیب موتور و دیفرانسیل قابل سفارش هستند.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از عصرخودرو ، می‌توان خودرو‌های دودیفرانسیل را در حالت کلی به دو دسته دائم چهارچرخ و گاهی اوقات چهارچرخ تقسیم کنیم که نمونه گاهی اوقات چهار چرخ که خود شامل چندین مدل می‌شود، بیشتر در خودرو‌های آفرودی و شاسی‌بلند‌ها کاربرد دارد و این در حالی است که خودرو‌های سواری از نوع دائم چهار چرخ هستند و امروزه این سیستم در کراس‌اوور‌ها و حتی SUV‌ها نیز رایج شده است.

خودرو‌های سواری دائم چهار چرخ از دو دسته هستند که مربوط به قرارگیری پیشرانه در آنها می‌شود. برخی از این خودرو‌ها که غالبا در دسته اسپرت‌ها و سوپر‌اسپرت‌ها قرار می‌گیرند، موتور در عقب ‌یا در عقب و کمی متمایل به وسط خودرو نصب می‌شود و در دسته دیگر که معمولا سدان‌های خانوادگی و سدان‌های اسپرت را شامل می‌شوند، موتور در قسمت جلو خودرو قرار دارد.

از پیشرفته ‌ترین سیستم‌های دو دیفرانسیل امروزی در خودرو‌های لوکس می‌توان از 4Matic مرسدس بنز و X-drive ب‌ام‌و نام برد
 

l7rfs99he8iwi7zv5v9.jpg

gquxgrr027nk09h2bqrl.jpg

 

در اکثر خودرو‌های سواری دو‌دیفرانسیل، موتور در جلو قرار دارد و این در حالی است که در خودرو‌های اسپرت و سوپر اسپرت دائم چهار چرخ، موتور در عقب خودرو قرار دارد

 

rwmppm9l94v8luvz13i.png

 

مزایا و معایب‌

خودرو‌های دودیفرانسیل نیز مثل دیگر انواع خودرویی دارای معایب و محاسن خاص خود هستند که از بزرگ‌ترین نکات مثبت این خودرو‌ها باید به افزایش پایداری و بالاتر بودن هندلینگ آنها اشاره کرد و از مهم‌ترین ایرادات آنها نیز، قیمت بالاتر و پیچیدگی‌های فنی بیشتر است. این خودرو‌ها امروزه یکی از پرطرفدارترین‌ها محسوب می‌شوند و شرکت‌هایی چون آئودی و سوبارو از قدیمی‌ترین استفاده‌کنندگان از سیستم حرکتی دائم چهار چرخ به صورت گسترده به شمار می‌آیند.

در خودرو‌های دودیفرانسیل هم چرخ‌های عقب و هم چرخ‌های جلو نقش محرک را بازی می‌کنند و این اتفاق باعث می‌شود تا کشش و چسبندگی خودرو به زمین در شروع حرکت و در حین آن بالاتر از مدل‌های دیفرانسیل عقب و دیفرانسیل جلو باشد که این قضیه هم باعث می‌شود تا لذت رانندگی بالاتر رود و هم هندلینگ به نحو بسیار مطلوبی افزایش پیدا کند و در زمان ترمزگیری نیز هر چهار چرخ نقش ترمز موتوری را بازی کنند که طول مسیر توقف نیز  کاهش پیدا خواهد کرد. در خودرو‌های دودیفرانسیل حالت‌های کم‌فرمانی و بیش‌فرمانی بسیار کمتر رخ می‌دهد و به همین خاطر نیز خودرو پایداری بیشتری روی زمین دارد که این پایداری بالاتر در مسیر‌های لغزنده بسیار بیشتر خود را نشان می‌هد.
اما از آنجایی که در این خودرو‌ها باید نیروی موتور به هر دو محور منتقل شود، دارای پیچیدگی‌های بسیار بیشتری نسبت به نمونه‌های دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب خواهند بود که این افزایش قطعات و پیچیدگی‌ها، هم منجر به افزایش قیمت این خودرو‌ها نسبت به مدل‌های تک‌دیفرانسیل می‌شود و هم هزینه‌های جانبی نگهداری و تعمیرات این خودرو‌ها را بالاتر می‌برد.

همچنین چون خودرو‌های دودیفرانسیل دارای وزن بیشتری هستند، مصرف سوخت در آنها نیز بالاتر خواهد بود. این خودرو‌ها برای انجام حرکات نمایشی نیز چندان مناسب نیستند چون که به خاطر درگیری محور جلو، دچار بیش‌فرمانی و انحراف محور عقب نخواهند شد.
 

 

مدل‌های خاص ‌

در بین برخی انواع خودرو‌های دودیفرانسیل، نمونه‌های خاصی دیده می‌شود که مربوط به نحوه قرارگیری قوای محرکه آنهاست و در محصولات شرکت‌های دیگر از این شکل قرارگیری موتور و گیربکس استفاده نشده است. برای مثال، در نیسان جی‌تی‌آر، موتور در جلو خودرو  قرار دارد اما گیربکس در روی محور عقب واقع شده است تا تقسیم وزن در آن به بهترین شکل صورت بگیرد و از تجمع وزن زیاد در جلوی خودرو خودداری شود. همچنین برخی خودرو‌های هیبریدی نیز از نوع دو محور محرک به شمار می‌روند به این صورت که پیشرانه الکتریکی به یک محور و پیشرانه بنزینی نیز به یک محور دیگر نیرو وارد می‌کند. اما از عجیب‌ترین خودرو‌های دودیفرانسیل، سیتروئن sahara و جیپ مفهومی Hurricane بودند.

در سیتروئن ساهارا، دو پیشرانه و جعبه دنده سیتروئن 2cv تعبیه شده بود که یکی در عقب و دیگری در جلو خودرو قرار داشت و هر کدام وظیفه تامین نیروی یک محور را عهده‌دار بودند. اما در جیپ ‌هاریکن که دارای سیستم فرمان‌پذیری در هر چهار چرخ بود، دو موتور v8 قرار داشت که هر پیشرانه به تایر‌های یک طرف نیرو ارسال می‌کرد تا به این ترتیب امکان فرمان‌گیری در هر چهار‌چرخ ممکن شود.


ndygmlxf29je0w6zkubt.jpg

همراه مکانیک



دیدگاه ها

بهزاد: 1395/4/1710:27:21،
171
75
من منتظر پراید دودیفرانسیل هستم.کی تولید میشه...
پاسخ به بهزاد: 1395/4/1711:06:19،
160
49
بابا دیگه بس پراید پراید. ......حال آدم رو بهم می زنید از اینکه همه چی رو با پراید مقایسه می کنید....خیلی تکراری شده.....
علی علی: 1395/4/1800:53:29،
25
22
سلام.من یه موهاوی 6 سیلندر دیدم.شنیدم 6 سیلندرش با 8 سیلندرش سیستم دو دبفرانسیل متفاوت داره.لطفا کسی که تجربه داره کمکم کنه.باتشکر
رامین: 1395/4/1819:52:30،
30
22
واقعا افسوس از همه چی عقب موندیم
آرمان: 1395/4/1710:32:35،
125
26
کاش میشد ماه مبتونستیم از این ماشینا بخریم
تو جوانی نه وقتی داریم میمیریم...
تقصیره خدا هم نیست که با طعنه بگیم خدایا شکرت...
مقصر یه سری آدمن که همه چیو واسه خودشون میخوانو این ماشینا حقوقه یک ماهشونه...
پاسخ کوکی: 1395/4/1713:28:52،
37
29
عزیزم چک بی محل اگر هم بعدا پاس کنی چون در موعد مقرر پول نداشتی حکم زندان دارد. در ضمن قسط بندی بعد از توقیف اموال در صورت رضایت شاکی انجام میشود. اگه به همین سادگی ها بود که سنگ رو سنگ بند نمی شد.
داوود: 1395/4/1722:38:41،
38
51
آرمان خان تا قبل از انقلاب طرف حداقل 30 سال کار و پس انداز میکرد تا یک ماشین بخرد . لذا قدر ماشین را میدانست و به پیاده ها احترام میگذاشت و جاده چالوس همیشه خلوت بود و شخص از رانندگی لذت می برد . و از این جوانک های ویراژی متخلف خبری نبود .
آفرودر حرفه ای اصل: 1395/4/1717:56:39،
31
26
بهترین حالت واسه من حالت موقت چهار چرخ با تمام مزایای آفرود هست که به جز چند استثنای میتسوبیشی پاجرو که کمک 4 حالته داره و نیسان اکسترا و تا حدی اف جی کروز غیر از آمریکایی ها(از جمله تویوتاهای ساخت شعبه آمریکا) هیچ کشوری دیگه تولیدشون نمی کنه که البته حرام اند!
علی علی: 1395/4/1814:25:17،
25
21
سلام داداش لطف میکنی بگی سیستم دودیفرانسیل موهاوی v6 چجوریه؟آخه شنیدم میگن خوب عمل نمیکنه و سیستمش هوشمنده؟
آفرودر حرفه ای اصل: 1395/4/1821:30:51،
26
21
99 درصد تو ایران دو دف موقت بدون دف لاک که ای اس پی رو خاموش کنی تخت کنی عقب ماشین بندری می ره به معنای واقعی برعکس 8 سیلندر 99.99(به جز اونی که خودم وارد کردم تا الان 8 سیلندر دف موقت ندیدم) درصد فول دو دف همیشگی هستن که با دیاگ شنیدم حرفه ای باشی می شه دف عقبش کرد خوبیه اولی اینه که جوون پسندو اسپورتی راه می ره خوبی دومی اینه که هر کاریش کنی تو بارونم سر نمی خوره!
جکی : 1395/4/1722:50:23،
31
23
البته سرو صدا بیشتر رو باید تحمل کنی ولی روی یخ برف عالیه
دانشجو: 1396/2/2814:59:39،
1
1
ماشین های آفرود را خیلی دوست دارم . ولی چه حیف که من موندم که امشب شام چی بخورم که خرجش کم در بیاد.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما