کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چتر بی‌عدالتی بر سر سهام عدالت در کشور


کد خبر : ۲۴۹۸۶سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸:۴۷۱۱۸۶ بازدید

هم اکنون 48 میلیون نفر سهامدار سهام عدالت در کشور وجود دارد که کارهای ثبت نام و امور اجرایی آن‌ها توسط دفاتر شرکت‌های تعاونی ...
چتر بی‌عدالتی بر سر سهام عدالت در کشورچتر بی‌عدالتی بر سر سهام عدالت در کشور

در حالی که 48 میلیون سهام عدالت با هدف برقراری عدالت اقتصادی در کشور توزیع شده، کارکنان شرکت های تعاونی سهام عدالت در استان مرکزی شش ماه است که حقوق دریافت نکرده اند. توزیع سهام عدالت با هدف کاهش شکاف طبقاتی و حمایت از قشر مستضعف جامعه و به منظور افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون، پیش از آغاز سال 85 در چهار استان کشور بین تعدادی از مشمولان طرح آغاز شد و در سال 85، واگذاری سهام عدالت به چند دهک از اقشار جامعه مورد تصویب قرار گرفت.

هم اکنون 48 میلیون نفر سهامدار سهام عدالت در کشور وجود دارد که کارهای ثبت نام و امور اجرایی آن‌ها توسط دفاتر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در استان‌ها صورت گرفته است. در زمانی که موضوع فیش‌های حقوقی نجومی برخی از مدیران ارشد کشور به سوژه جذاب رسانه‌ها مبدل شده و در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد، کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در یک بی عدالتی آشکار با تعویق دو ساله پرداخت حقوق اندک خود مواجه‌اند.

در این بین، کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت استان مرکزی نیز شش ماه است که از دریافت حقوق خود محروم مانده و با مشکلات بسیاری از قبیل تمدید نشدن خدمات بیمه‌ای و مشکلات اجاره مکان شرکت تعاونی خود روبرو هستند.


وزیر اقتصاد در مورد وضعیت تعاونی‌های سهام عدالت پاسخ شفاف بدهد

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فعالیت شرکت‌های تعاونی سهام عدالت دارای مصوبه قانونی است و در انتخابات گذشته ریاست جمهوری شاهد بودیم که تمام کاندیداهای ریاست جمهوری بر روی مساله پیگیری سهام عدالت تاکید کرده‌اند.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی افزود: متاسفانه امروز با وجود وعده‌های داده شده، سهام عدالت با ابهامات بسیاری مواجه است و حتی کارمندان این شرکت‌ها در دریافت حقوق خود با مشکلات جدی مواجه شده و با توجه به چندین ماه دریافت نکردن حقوق، زندگی آن‌ها دچار آشفتگی شده است.

دبیر کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با وجود گفت و گوهایی که با وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور در این زمینه صورت گرفته، تاکنون پاسخ روشن و شفافی دریافت نشده است. سلیمی افزود: در شرایطی که عده‌ای حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند، پرداخت نشدن طولانی مدت حقوق‌های اندک کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و انتظار می‌رود در حوزه سهام عدالت به وعده‌های داده شده هر چه سریع‌تر عمل شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت سال‌ها عمر خود را در این شرکت‌ها سپری کرده‌اند و باید مسئولین دولتی از جمله ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزیر امور اقتصاد و دارایی با رفع اختلاف نظرات موجود به جمع بندی نهایی برسند و سهامداران و کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت را از بلاتکلیفی نجات دهند.


تعاونی‌های سهام عدالت 3 سال است بودجه دریافت نکرده‌اند

یکی از مدیران شهرستانی شرکت تعاونی سهام عدالت در استان مرکزی به خبرنگار مهر گفت: شرکت‌های تعاونی سهام عدالت از سال ۸۵، با دستور رهبر معظم انقلاب و درخواست رییس جمهور تأسیس شد و کار این شرکت‌ها، ثبت نام مشمولین سهام عدالت شهرستان‌ها در تعاونی‌ها بود. وی که درخواست کرد نامش فاش نشود، افزود: در ابتدای امر از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ کارکنان این شرکت‌ها هیچ حقوق و مزایایی دریافت نکردند و از نظر مکان شرکت نیز دچار مشکل بودند تا اینکه از ابتدای سال ۸۷ دولت از طریق کارگزاری سهام عدالت بودجه‌ای را به شرکت‌های تعاونی سهام عدالت اختصاص داد و این روند تا سال ۹۰ ادامه یافت.

این مدیر شهرستانی شرکت تعاونی سهام عدالت در استان مرکزی خاطر نشان کرد: در سال ۹۰ کارگزاری سهام عدالت منحل شد و هیچ پولی از جانب دولت بابت ثبت نام مشمولین به شرکت‌ها پرداخت نشد و تا سال ۱۳۹۲، یکی از شرکت‌های سرمایه گذاری استانی از محل سود سهام عدالت، بودجه‌ای به منظور تأمین هزینه‌های شرکت‌های تعاونی اختصاص داد.

وی افزود: از سال ۹۲ تاکنون شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در سطح کشور بودجه‌ای دریافت نکرده‌اند و تنها در استان مرکزی شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت به دلیل عملکرد خوب خود، تا سال ۱۳۹۴ بابت هزینه‌های شرکت‌های تعاونی پرداخت‌هایی انجام داد ولی از سال ۱۳۹۴ تا کنون مجدداً این مساله با مشکل مواجه شده است. این مدیر شهرستانی شرکت تعاونی سهام عدالت ادامه داد: کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در سطح استان مرکزی شش ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند و مدیران تعاونی ها در زمینه پرداخت اجاره بهای ساختمان شرکت‌ها، پرداخت مالیات و بیمه کارکنان با مشکل جدی مواجه شده‌اند.

وی بیان داشت: این شرکت‌ها در سال‌های ۹۲ و ۹۳، کار ثبت نام سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی را انجام داده‌اند که هیچ هزینه‌ای توسط دولت برای این منظور به آن‌ها پرداخت نشده است.
 

سازمان خصوصی سازی زیر بار پرداخت هزینه‌ها نرفت

وی افزود: در سال ۹۳ با پیگیری کارکنان شرکت‌های سهام عدالت سطح کشور، بودجه‌ای توسط دولت از محل سود سهام کارگزاری سهام عدالت که قبلاً منحل شده بود، بابت هزینه‌های شرکت‌های تعاونی اختصاص یافت ولی سازمان خصوصی سازی کشور از پرداخت آن امتناع کرد و پس از گذشت یک سال این مصوبه هیئت وزیران باطل شد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۴ تعدادی از مدیران استانی تعاونی‌های سهام عدالت کشور، در این رابطه به سازمان خصوصی سازی اعتراض کردند و با پیگیری‌های صورت گرفته، مصوبه جدید هیئت وزیران در این خصوص صادر شد که سازمان خصوصی سازی را مکلف به پرداخت هزینه‌ها می‌کرد که سازمان خصوصی سازی نیز اسناد هزینه‌های شرکت‌های تعاونی را جمع آوری کرد ولی مجدداً پس از گذشت شش ماه و امتناع از پرداخت هزینه‌ها، این بار نیز مصوبه هیات وزیران باطل شد.


3 مصوبه بی حاصل و تصمیماتی که محقق نشد

این مدیر شرکت تعاونی سهام عدالت خاطرنشان کرد: پس از اجرا نشدن دو مصوبه قبلی، با پیگیری‌هایی که پس از آن و تا سال ۹۵ ادامه یافت، پرداخت هزینه‌ها از سازمان خصوصی سازی به ادارات کل اقتصاد و دارایی واگذار شد ولی چون مصوبه هیئت دولت به نام سازمان خصوصی سازی صادر شده بود، ذی حسابی‌های ادارات کل اقتصاد و دارایی نیز  نتوانستند هزینه‌ها را پرداخت کنند و این مشکل همچنان لاینحل باقی مانده است.

وی افزود: کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت ۱۰ سال از عمر خود را در این شرکت‌ها سپری کرده‌اند و آینده شغلی این افراد نامشخص است و با توجه به مدت زمان سپری شده امکان اشتغال در سایر سازمان‌ها برایشان مقدور نیست و اکنون با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

این مدیر شهرستانی شرکت تعاونی سهام عدالت با بیان اینکه در استان مرکزی یک میلیون نفر دارای سهام عدالت هستند، افزود: در سراسر کشور سه هزار نفر در شرکت‌های تعاونی سهام عدالت مشغول به کار هستند و ۴۸ میلیون سهامدار سهام عدالت در سراسر کشور وجود دارد که قرار بود دولت از محل سود این سهام‌ها، اصل مبلغ سهام را برداشت کند و از سال ۱۳۸۹ به میزان اقساطی که دولت برداشت می‌کند، اصل سهام آزاد شود که این کار انجام نشد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۵ اعلام شده که تا پایان سال جاری سهام عدالت آزاد خواهد شد و شرکت‌های تعاونی به صندوق سهام عدالت تبدیل شود؛ طرح تغییر ماهیت شرکت تعاونی به صندوق سهام عدالت طرح بسیار خوبی است و کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت از آن استقبال می‌کنند به شرطی که کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در این صندوق‌ها به کار گیری شوند و از نظر شغلی دچار مشکل نشوند.


بی مهری دولت یازدهم به تشکیلات سهام عدالت

مدیرعامل اتحادیه سهام عدالت استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: توزیع سهام عدالت در سال ۸۵ با هدف اختصاص بخشی از سهام شرکت‌های بزرگ، به اقشار کم درآمد جامعه آغاز شد که بدین منظور بخشی از سهام ۶۳ شرکت بزرگ به ۴۸ میلیون نفر در کشور واگذار شد.

شمس الدین بیگی افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، اقساط این سهام از محل سود دریافتی از شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت پرداخت می‌شود و به منظور توزیع سهام و ثبت نام از مشمولین در شهرستان‌ها زیرساخت‌هایی فراهم و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه و شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت تأسیس شد.

وی خاطرنشان کرد: در دولت فعلی به این تشکیلات بی مهری شد و از سال۹۲ تاکنون بابت هزینه‌های پرسنلی و اداری این تعاونی‌ها هیچ مبلغی پرداخت نشده است.

مدیر عامل اتحادیه سهام عدالت استان مرکزی افزود: در سطح استان مرکزی ۱۰ تعاونی سهام عدالت وجود دارد که هم اکنون وضعیت آن‌ها در بلاتکلیفی باقی مانده است.

بیگی با بیان این که شرکت‌های تعاونی سهام عدالت به حال خود رها شده‌اند تصریح کرد: از ابتدای سال جاری اعلام شد که به منظور تأمین هزینه‌های شرکت‌های تعاونی سهام عدالت مبالغی پرداخت می‌شود ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.


گرفتن حکم تخلیه و توقیف اموال شرکت‌های تعاونی سهام عدالت توسط مالکین املاک

مدیرعامل اتحادیه سهام عدالت استان مرکزی گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، تا پایان سال ۱۳۹۵ سهام عدالت باید آزادسازی شود و در اختیار سهامداران قرار گیرد و در صورتی که دولت بخواهد این قانون را اجرایی کند باید زیرساخت‌های آن فراهم شود ولی هنوز هیچ تصمیمی برای اصلاح زیرساخت‌ها و امور آزادسازی سهام عدالت اتخاذ نشده است.

وی افزود: در برخی شهرستان‌های استان مرکزی توسط مالکین املاک، حکم تخلیه و توقیف اموال شرکت‌های تعاونی سهام عدالت گرفته شده و این شرکت‌ها علاوه بر مشکل تامین حقوق کارکنان، با معضلات جدی دیگری نیز مواجه شده‌اند

بیگی تاکید کرد: در استان مرکزی مدت دو سال است که هیچ پرداختی به شرکت‌های تعاونی سهام عدالت از طرف دولت انجام نشده و تنها مبالغی را از شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت قرض کرده‌ایم تا چراغ تعاونی‌ها روشن بماند.

مدیرعامل اتحادیه سهام عدالت استان مرکزی تصریح کرد: اکنون برای مدت شش ماه است که کارکنان استان مرکزی هیچ دریافتی‌ای نداشته‌اند و امکان استقراض از شرکت سرمایه گذاری نیز محقق نشده و در این مدت اجاره ساختمان‌ها، هزینه‌های پرسنل و بیمه‌های کارکنان عقب افتاده است.

بیگی ادامه داد: عمده کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در استان مرکزی جزو مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و اداره بهزیستی و دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و افرادی کاردان و باسواد هستند.

وی افزود: این افراد امروز بر مبنای حضور در این شرکت‌ها، اقدام به تشکیل خانواده کرده و دارای همسر و فرزند هستند و عمر مفید خود را در این شرکت‌ها سپری کرده‌اند و با توجه به مشکل پرداخت‌ها، با مشکلات مالی و بعضاً خانوادگی مواجه شده‌اند.

بیگی تصریح کرد : در حالی که حقوق این افراد ماهیانه هشت میلیون ریال است، امروز شاهد هستیم که برخی افراد حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند و این بی عدالتی، اجحاف بزرگی در حق این قشر مستضعف است.


طرح تبدیل تعاونی‌های سهام عدالت به صندوق بنا بود 2 سال قبل به مجلس ارائه شود

مدیرعامل اتحادیه سهام عدالت استان مرکزی گفت: طرح تبدیل شرکت‌های تعاونی سهام عدالت به صندوق، بنا بود دو سال قبل به مجلس ارائه شود ولی هنوز این اقدام انجام نشده و تا زمانی که در مجلس مصوب نشود قابلیت اجرایی پیدا نمی‌کند.

بیگی خاطرنشان کرد: سود سالیانه سهام عدالت، توسط سازمان بابت اصل سهام به حساب خزانه واریز می‌شود و در سال ۱۳۹۴ دولت مصوب کرده تا ۳۷۰ میلیارد ریال از اعتبار این سازمان به منظور پرداخت هزینه‌های شرکت‌های تعاونی سهام عدالت واگذار شود که سهم استان مرکزی بیش از ۱۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: در ابتدای سال جاری این اعتبار در اختیار اداره کل اقتصاد و دارایی استان مرکزی قرار گرفته ولی هنوز امکان پرداخت آن حاصل نشده و عنوان شده که به دلیل عدم امکان پرداخت این اعتبار به خزانه بازمی گردد.

بیگی تاکید کرد: بهترین راهکار این است که مشکل پرداخت این اعتبار حل شود و در اختیار شرکت‌های تعاونی استان قرار گیرد تا مشکلات این شرکت‌ها تا پایان سال جاری رفع شده و آزادسازی سهام عدالت اجرایی شود.

به نظر می‌رسد مشکل شرکت‌های تعاونی سهام عدالت و کارکنان این مجموعه در میان آشفتگی برخی از مصوبات و تصمیمات غیرعملی باقی مانده که باید هر چه زودتر با تمهیدات دولت رفع شده و با آزادسازی سهام عدالت این طرح به اهداف خود نزدیک‌تر شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها