کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

ایران چندمین کشور تولیدکننده اتومبیل در جهان است؟

کدخبر:۲۴۹۲۴دوشنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸:۴۷۳۴۱۵ بازدید

در حالی که ایران در سال 2014 از نظر میزان تولید خودرو جایگاه هفدهم را در جهان داشت، طبق آخرین گزارش انجمن جهانی خودرو سازان ...

در حالی که ایران در سال 2014 از نظر میزان تولید خودرو جایگاه هفدهم را در جهان داشت، طبق آخرین گزارش انجمن جهانی خودرو سازان، رتبه ایران در این زمینه با سه پله سقوط به رده بیستم رسیده است.

در حالی که ایران در سال 2014 از نظر میزان تولید خودرو جایگاه 17 را در جهان داشت طبق آخرین گزارش انجمن جهانی خودرو سازان رده ایران با سه پله سقوط به رده 20 رسیده است. طبق گزارش انجمن جهانی خودرو سازان تولید ایران در حدود 10 درصد کاهش یافته و به 980 هزار دستگاه در سال رسیده است. در حالی که ایران تا سال 90 خود را به آرامی به 10 کشور برتر تولید کننده خودرو از نظر تیراژ نزدیک کرده بود، طی چند سال اخیر با کاهش رشد تولید چندین پله سقوط را در رده بندی جهانی تجربه کرده است.

آمار انجمن جهانی خودرو‌سازان از میزان تولید خودرو در کشورهای مختلف جهان طی سال 2010 میلادی حاکی از آن است که ایران با تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو رتبه 13 را بین کشورهای خودرو‌ساز دنیا داشت. در سال 2014 رتبه ایران به جایگاه 17 با میزان تولید یک میلیون و 90 هزار دستگاه خودرو در سال کاهش پیدا کرده بود. در سال 2015 هم جایگاه ایران با تولید 980 هزار خودرو، مکان بیستم بود. بر اساس گزارش انجمن جهانی خودرو سازان در سال ۲۰۱۵ چین با تولید ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در مقام اول، آمریکا با تولید ۱۲ میلیون ۱۰۰ هزار خودرو در مقام دوم و ژاپن با تولید ۹ میلیون ۲۷۸ هزار خودرو در مقام سوم است.

چین در سال2010 بیش از 18.5 میلیون دستگاه در سال خودرو تولید کرده بود که این عدد در سال 2014 به 23 میلیون 722 هزار دستگاه رسید. در سال 2014 پس از کشور چین کشور آمریکا با تولید سالانه 11.6 میلیون، ژاپن با تولید 9.7 میلیون و آلمان با تولید 5.9 میلیون دستگاه خودرو ،رده‌های دوم تا چهارم را به‌خود اختصاص داده‌بودند.

در سال 2014 کشور کره جنوبی -که همزمان با کشورمان پای به عرصه صنعت خودرو گذاشته- با تولید سالانه 4.5 میلیون دستگاه در مکان پنجم این رتبه‌بندی قرار گرفته بود.

در سال 2015 به ترتیب آلمان با حدود شش میلیون، کره با حدود 4.5 میلیون، هند با ۴ میلیون، مکزیک با 3.5 میلیون، اسپانیا با دو میلیون ۷۰۰ هزار دستگاه، برزیل با دو میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه و کانادا با تولید حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه در مقام‌های چهارم تا دهم قرار دارند.

در مقام ۱۱ تا ۲۰ هم به ترتیب فرانسه، تایلند، انگلیس، روسیه، ترکیه، جمهوری چک، ایتالیا، اندونزی، اسلواکی و ایران قرار دارند.

با این روند، موضوعی که اکنون واقعی و ملموس به‌نظر می‌رسد آن است که ایران با تولید سالانه 980 دستگاه خودرو- که فناوری بیش از 80 درصد آن نیز حداقل به 20 سال قبل باز می‌گردد بیستمین کشور تولیدکننده خودرو در جهان است، ولی اگر تولید خودروهای به روز در کشورمان را حساب کنیم ایران با تولید حدود 200 هزار دستگاه، قدرت تولید خودروهای مدرنش نصف قدرت تولید در کشور کوچک تایوان است.

آمار تولیدی که با ساخته شدن خودروهای بی کیفیت و تاریخ گذشته و در یک بازار انحصاری بدست آمده شاید برای برخی مدیران عامل خوبی برای سرگرم کردن افکار عمومی باشد ولی واقعیت این است تکنولوژی تولید تنها به کمیت تولید باز نمی گردد چرا که کشورهای پیشرویی مانند ایتالیا با فیات و فراری حدود یک میلیون دستگاه و انگلستان با لندرور، جگوار، مینی ماینر و واکسهال یک میلیون و 700 هزار خودرو در سال تولید می کنند.

طبق برنامه‌ریزی‌هایی که توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از چند سال پیش انجام شده است، ایران با بازاریابی در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای میانه و شرق اروپا در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند دو میلیون و 500 هزار خودرو تولید کند. تحقق این هدف نیز در شرایطی ممکن است که اولا با شکوفا شدن اقتصاد و خروج مناسب خودروهای فرسوده تقاضای بازار داخلی کاهش نیابد و در ادامه همکاری ایران در فضای آرام سیاسی با شرکت‌های بزرگ خودرو‌سازی، جهت تولید مشترک افزایش یابد. خودرو‌سازان برای افزایش تولیدات خود باید به فکر یافتن بازارهای جدید باشند و برای حضور در بازار‌های جهانی احتیاج به کیفیت و فناوری مناسب دارند. حال آنکه اصلی‌ترین محصول بازار خودروی ایران که پراید است با فناوری 20 سال قبل، توان رقابت با محصولات هم‌کلاس خود را که توسط تولید‌کنندگان بزرگ عرضه می‌شود ندارد. چرا که محصولات مشابه این خودرو با فناوری روز، 50 درصد مصرف سوخت کمتر و کیفیت بیشتری دارند و با قیمتی مشابه پراید با امنیت به مراتب بیشتر در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند. یا به‌عنوان نمونه سمند که خودروی اصلی ایران خودرو برای صادرات محسوب می‌شود، وضعیت مشابه پراید را با محصولات هم‌کلاس خود در جهان دارد.

خودرو‌سازان ایرانی تنها در حالی می‌توانند به صادرات یک میلیون خودرو امیدوار باشند که با خودرو‌سازان بزرگ همکاری کرده و پایگاه منطقه‌ای آنان باشند؛ درست همان کاری که ترکیه انجام داده و مرز صادرات صنعت خودروی خود را به بیش از 500 هزار دستگاه در سال رسانده است، به نحوی که هم اکنون با تولید یک میلیون و 358 هزار دستگاه خودرو، رتبه 15 را در صنعت خودروی جهان در اختیار دارد. اما صنعت خودرو ایران با وجود سرمایه‌گذاری‌های بعضا زیان‌ده برای ساخت کارخانه‌های خودرو‌سازی در کشورهای دیگر، تنها توانسته صادرات محصولاتی مانند سمند و پراید را در بهترین حالت به عددی کمتر از 60 هزار دستگاه برساند؛ رقمی که کمتر از 7 ‌‌درصد مجموع تولید صنعت خودرو ایران را شامل می‌شود.

در اینکه صنعت خودروی کشورمان در مقایسه با شرکت‌های بزرگ خودرو‌ساز جهانی هیچ حرفی برای گفتن ندارد بحثی نیست چرا که حتی در قیاس با خودرو‌سازان شرقی مانند کره و چین نیز در شرایطی که این کشورها هر روز در حال افزایش تنوع تولید و ارتقای فناوری و کیفیت هستند، آمارهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نشان از ایرادات فنی بسیار در خودروهای ایرانی دارد . همچنین در بخش فناوری هم به غیر از موتور ملی، سمند، تندر90 و خودروی بومی سایپا که همگی طرح‌های سال‌های 80 تا 84 هستند، در 10 سال اخیر هیچ طرح جدیدی در صنعت خودروی ایران شکل نگرفته است.

این در حالی است که 5‌خودرو‌ساز اول جهان هر کدام سالانه بیش از مجموع درآمد صنعت خودرو ایران که 11 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود برای طرح‌های تحقیقاتی هزینه کرده و هرکدام از آنها سالانه بیش از 10 مدل جدید خودرو را به بازار معرفی می‌کنند. اما در عمر 40 ساله صنعت خودروی ایران همه محصولات جدید خودرو‌سازان داخلی که بتوان آن را محصول و نشان یک شرکت دانست، تنها درسمند خلاصه می‌شود.

با گذشت بیش از 40 سال از آغاز فعالیت، صنعت خودرو در ایران می خواهد به کدام راه برود؛آیا این صنعت مونتاژ کار است، آیا تنها می خواهد پایگاه تولید بوده یا اینکه سرانجام می خواهیم به خودرو سازانی واقعی تبدیل شویم؟!سال هاست که این پرسش ها مطرح می شود؛ پرسش هایی که به اندازه تاریخ صنعت خودروی ایران قدمت دارند. شاید بتوان گفت که اکنون در صنعت خودرو نه مونتاژکار و نه طراح هستیم بلکه جایی بین زمین و آسمان را به خود اختصاص داده ایم. با نگاهی عادلانه باید گفت، اکنون صنعت خودروی ایران بیش از 15سال است که از مرحله مونتاژ کاری به مرحله ساخت قطعات در داخل به صورت کپی کاری رسیده. حدود 80 درصد از یک میلیون خودروی تولیدی در کشور، ساخت داخلی بالای 70 درصد دارند، پس دیگر مونتاژ کار نیستیم؛ اما آیا ما خودرو ساز شده ایم؟! از آنجا که هنوز صنعت خودروسازی کشورمان صاحب پلت فرم نیست جزو خودرو سازان بزرگ هم محسوب نمی شود همچنین دانش ساخت بسیاری از قطعات را نیز نداریم بلکه آنها را با کپی کاری تولید می کنیم، دستاورد تولید خودرو در ایران نیز محصولاتی است که باید مردم در مورد کیفیت آن قضاوت کنند. روشی که تا کنون بیانگر این واقعیت بوده که در خودروهای تولید داخل کیفیت یک خودرو خوب و دیگری واقعا بد است. از سوی دیگر صنعت خودروی کشورمان هنوز هیچ راهبرد مشخصی ندارد.


تولید خودرو ایران چرا در سال 2015 کاهش یافت؟

بحران تحریم خرید خودرو های صفر توسط مردم و نبود نقدینگی را می توان از دلایل اصلی کاهش تقاضا خودرو در سال 2015 دانست بحرانی که به انبار شدن 100 هزار خودرو انجامید بحرانی که البته صنایع خودرو سازی با کمک موقت دولت در دادن وام برای خرید خودرو، کمی توانسته اند آن را از سر بگذرانند اما این بحران عملا دو موضوع را نشان می‌دهد. افزایش قیمت خودرو بیش از سه برابر طی شش سال گذشته قدرت خرید مردم را بشدت کاهش داده است و مردم دیگر توان افزایش قیمت دیگری را ندارند از طرفی مردم از کیفیت خودرو های تولیدی در ایران و نبود تنوع و رقابت خسته شده اند.

البته یکی از دلایلی که مردم را در خرید خودرو در سال گذشته دودل کرده بود انتظار برای ورود محصولات جدید خودرو به بازار است. مردم منتظرند تا با قرار داد های جدید صنایع خودرو سازی با شرکت های بزرگ خودرو های جدید با کیفیت و قیمت مناسب وارد بازار شود.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

آریان: 1395/4/1414:03:00،
201
20
آیران بزرگترین تولید کننده فرغون بی کیفیت در دنیاست..
دیگه بقیش فرقی نمیکنه..
آرش: 1395/4/1414:51:22،
129
14
مگه ایران تولید خودرو داره؟بابا منتاژکارن...
رسول: 1395/4/1415:30:28،
73
50
ميتسوبيشي اوتلندر ٢٠١٦ ، ٧ نفره +++++
تويوتا RAW 4 ٢٠١٥ -----------
تشكر
نیما: 1395/4/1416:51:08،
67
20
اگه ایرانخودرو و سایپا رو بخوایم خودرو ساز حساب کنیم

بچه پنج ساله هم که اسباب بازی توی لوپ لوپ رو روی هم سوار می کنه هم باید سازنده اسباب بازی حساب کنیم !
مسعود: 1395/4/1417:42:17،
56
17
چندمین در تولید مهم نیست
چندمین در کیفیت بودن مهمه
پوريا: 1395/4/1419:08:11،
43
18
مطرح كردنش خجالت آوره.
مهندس: 1395/4/1419:18:51،
47
15
ایران رتبه اول دنیا در مونتاژکاری خودرو با سیستمه 25 سال پیش می باشد . ملته ما هم رتبه نخست در تو سری خوردن و خریدن این خودروها و کلی ذوق کردن و لذت بردن هنگام رانندگی با این خودروها در دنیا می باشند .
Reza1919: 1395/4/1414:04:14،
118
20
اولا که: خخخخ
دوما: مگه انجمن جهانی خودرو سازان ایران فرغونو جزء خودروسازا حساب می کنه؟؟
سوما: اگر چنانچه انجمن جهانی خودرو سازان ایران فرغونو خودرو ساز میبینه بایستی رتبه اول و به ایران فرغون بده! چرا؟! چون بایستی نسبت فروش به وسعت بازار فروش سنجیده بشه که در این حالت خریدار ایران فرغون فقط ملت بدخت خودمونن که در انحصار این... موندن.
یا حق
رضا: 1395/4/1414:04:56،
79
18
رتبه بندي توليد لگن و فرغون چيني رو هم منتشر كنيد
تحریم خرید: 1395/4/1414:06:50،
85
19
ایشالا به جایگاه 120 ام برسه ..... با این تولیدات آشغال
ساسان: 1395/4/1414:07:49،
77
17
تورو خدا این چنین تیترهایی رو نزنید!!! مثل این میمونه که تیتر بزنی افغانستان چندمین تولید کننده خاویار در جهانه!!
inzagi: 1395/4/1414:09:01،
87
18
ایران اولین تولید کننده تابوت
و بهترین تولید کننده کفن میباشد
طجرلو: 1395/4/1414:10:16،
67
18
کاش از نظر کیفیت هم حداقل رتبه بیستم را داشتیم
آرش: 1395/4/1414:10:20،
59
16
يعني شما به دو غول فرغون ساز خاورميانه كه چيني مونتاژ ميكنند خودرو ساز ميگوييد
inzagi: 1395/4/1414:13:21،
72
21
30 سالمه بیکارم یعنی کار نیست . 5 ساله بیکارم پدرم 1 مقدار سرمایه جزیی از فروش خونه داد که باهاش کار کنم کار بلد نبودیم اونم رفت خونه هم رفت ما بچه کاسب نیستیم ما بچه درس بودیم لیسانس تربیت بدنی بیکار 3 دوره قهرمان دوومیدانی دانشجویان کشور نمیدونم چی بگم خدا ار باعثو بانی اون کسی که باعث رد شدنمون بخاطر مسائل مذهبی از استخدامی اموزش پرورش شد نگزره
imzagi 3: 1395/4/1414:18:05،
53
19
از اخر اوله
پوریا: 1395/4/1414:22:28،
51
15
اگر در دنیا هم از لحاظ تیراژ تولید اول شوند خودروسازان
کشور , پشیزی هم ارزش ندارد وقتی یک خودروی روز و ایمن و باکیفیت تولید نکنند!!
رضا: 1395/4/1414:22:31،
51
14
به نظرم باید تیتر این خبر رو اینطور تغییر بدید: ایران چندمین کشور تولید کننده ی فرغون در دنیاست؟؟!!
ارا: 1395/4/1414:23:45،
45
16
شما خوب عالم شما بهترین ولمون كنید تورو قران
بردیا: 1395/4/1414:23:59،
48
13
از نظر کیفیت از اخر اوله
امیر: 1395/4/1414:23:59،
47
16
مونتاژ کننده صحیح است
بابک: 1395/4/1414:25:19،
49
14
این از نظر کمیته از نظر کیفیت چندمیم؟ مطمئنا آخریم
mohsen: 1395/4/1414:27:28،
45
16
خودرو سازاي ما تو همه زمينه ها کارشون بيسته
امیر علی: 1395/4/1414:27:31،
45
21
هیچی نداریم نه تجهیزات به روز ، نه دانش مهندسی نه مدیریت نه توان مالی برای رقابت..همونطوری که توی مقاله هم اشاره کرده بود اگه انحصار تو بازار خودرو وجود نداشت ایران تو 100 کشور اول هم نبود
سینا: 1395/4/1414:29:40،
29
53
دیگه با این نرخ دلار نمیشه خودروی اروپایی خرید. خودروهای چینی هم کم از اونا ندارن. ام وی ام از بهترین خودروساز های چینه. ۴ سالی میشه که ام وی ام x33 گرفتم. من که راضیم بسیار پرشتاب و کم مصرف است و شاسی بلند و بسیار با کلاس و راحت. تا حالا ۱۴۰۰۰ تا کار کرده و غیر از روغن و لنت هیچ هزینه ای نداشته. دنبال ام جی یا جیلی نرید اصلا کیفیت چندانی نداره. دوستان نصیحت بنده را بپذیرید
هادی: 1395/4/1415:05:09،
34
18
بوخودا منم یه پراید دارم تا حالا 25000 تا کار کرده فقط روغن و بنزین زدم تازه لنت هم هنو عوض نکردم.
محمدرضا: 1395/4/1418:03:38،
36
20
شاسی بلنده باکلاس؟!
احیانا یا شاسی بلند با کلاس ندیدی دوست عزیزم یا داری شوخی میکنی. شما هر لگنی بگیری حداقل تا 20 تا 30 هزار تا فقط آب و روغن باید چک کنی. در ضمن با اینکه چینی ها همشون آشغالن ولی ام جی حد اقل هارو داره و یجورایی میشه با کره ای ها مقایسش کرد.
محسن: 1395/4/1414:30:47،
40
15
اتومبیل نه گاری درجهان
علی: 1395/4/1414:52:32،
39
19
فرغون سازی از کی جزء خودرو محسوب میشه
علی: 1395/4/1416:15:17،
31
17
بهتره بگن ایران چندمین کشور تولید کننده آشفال تو جهانه اون موقع حرف اول ما میزنیم!!!!!
صدای مردم ایران: 1395/4/1416:17:45،
35
17
مگ چنتا خودروساز تو دنیا هست یباره بگو از آخر تولیم دیگ.حخخخخ
حسن: 1395/4/1417:12:35،
25
16
ایران‌خودرو ساز نیست .گاری سازه.
بهزاد تحریم: 1395/4/1417:52:19،
29
8
خوشم میاد، هی دارن زور میزنن که دنیا اینا رو خودرو ساز حساب کنه، ولی آدم حسابشون نمی کنن. ایران جیب عزیز خواهش می کنم یه مطلبی چاپ کن که بشه از توش متوجه شد که اصلاً به کی میگن خودرو ساز؟ اینجوری حداقل میشه فهمید که آیا این دوستان مدعی و غول، خودرو ساز هستن یا نه؟
NSM: 1395/4/1419:42:50،
28
16
بهتر که کمتر تولید میکنه
هرچی آشغال کمتر جون مردمم در امانه.
رویگری: 1395/4/1423:18:59،
25
22
مردم خودرو نمی خرند چون ماشین جدیدی در رده قیمتی توانمندی مالی خودشان نمی بینند وگر نمی شود گفت خیلی هم تحریم کرده اند، شما یک ماشین درست درمون جدید درست کنید من خودم خریدار می شوم ولی با این ماشین ها شما به از هر عیدی که پیش می آید 100 تا روش خرید هم بگذارید تاثیری شگرفی نخواهیددید....
hasan: 1395/4/1501:33:43،
26
13
تولید کننده آشغال
محمد: 1395/4/1512:12:46،
24
12
کل مطلب بیشتر به یک جوک شبیه است. تولید کننده یا مونتاژ کننده ای که به جای ارتزاق از درآمد خود از پول مالیات و نفت کشور استفاده کرده و با اشتغال زایی ناچیز به مدیران خود پاداشهای چند صد میلیونی داده و هر دولتی که می آید مردم را به خرید محصولات بی کیفیت آن مجبور کرده و سالی 20 هزار کشته محصول حمایت دولتهای کشور از آن است البته اگر آمار مجروحان را که نزدیک به سالی 100 هزار نفر است محاسبه کنیم با صدام حسین بعثی شانه به شانه رقابت می کنند البته اینها از جیب ما هم می خورند ....
محمد: 1395/4/1512:19:23،
26
19
""البته یکی از دلایلی که مردم را در خرید خودرو در سال گذشته دودل کرده بود انتظار برای ورود محصولات جدید خودرو به بازار است. مردم منتظرند تا با قرار داد های جدید صنایع خودرو سازی با شرکت های بزرگ خودرو های جدید با کیفیت و قیمت مناسب وارد بازار شود.""

منظور از محصولات جدید خودروهای درجه چندم چینی و فرانسوی است که در بازار دنیا کسی مشتری آنها نیست و برای ایران خودرو و سایپا بالای 200 درصد سود دارند.

مردم منتظر خودروهای جدید نیستند منتظر نابودی دو خودروساز مونتاژکار هستند تا انشا... زمانی رسد که بدون تعرفه خودرو وارد این بازار اشغالی انحصاری شود .
علیرضا: 1396/1/1214:04:59،
2
1
اگه یه کم کیفیت ببرن بالا عالی میشه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما