کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

با 85 میلیون تومان، لیفان 820 صفر بخریم یا اپتیما 2010 ؟

کدخبر:۲۴۸۲۷جمعه، ۱۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹:۴۳۳۴۵۷۶ بازدید

پیشرفت صنعت خودروسازی کره جنوبی و جمهوری مردمی چین شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند. با این تفاوت که چینی‌ها با شتاب ...

پیشرفت صنعت خودروسازی کره جنوبی و جمهوری مردمی چین شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند. با این تفاوت که چینی‌ها با شتاب بیشتری به ایجاد تغییر و تحول در محصولات خود پرداخته‌اند. برای مثال، اگر خواسته باشیم محصولات تقریبا یک دهه پیش صنعت خودروسازی چین را در نظر بگیریم، اکثرا کپی‌های ناقص و عمدتا بی‌کیفیتی از خودروهای درجه 2 بودند که بیشتر در چین و کشورهای جهان سومی به فروش می‌رسیدند.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از عصرخودرو، اما سیاست‌های صحیح مدیران برندهای خودروسازی کشور چین، آنچنان پیشرفتی را حاصل کرد که این روزها حتی در کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا نیز شاهد تردد برخی خودروهای چینی هستیم! اما با این حال هنوز هم کُره‌ای‌ها چند سر و گردن بالاتر از خودروسازان چینی عمل می‌کنند. در واقع این انقلاب که طی نیم دهه اخیر در صنعت خودروسازی چین صورت گرفته، برای کُره‌ای‌ها عمری بیش از یک دهه دارد.

پس مسلما منطقی است که این روزها شاهد شاخ و شانه کشیدن برخی خودروسازهای کُره جنوبی برای غول‌های صنعت خودروسازی همچون تویوتا، ب‌ام‌و، مرسدس بنز و... باشیم. در این گزارش محصول جدید لیفان را در مقابل یک کُره‌ای سالخورده‌تر قرار می‌دهیم‌ تا بررسی کنیم که با در دست داشتن 80 میلیون تومان پول نقد، چینی پر‌زرق و برق و خوش‌چهره را انتخاب کنیم یا کُره‌ای خوشنام و قابل اعتماد؟


kozmfpfo3e7ubl6dgcs4.jpg


برگ برنده لیفان، ظاهری آراسته

لیفان که به‌تازگی توسط کرمان خودرو به بازار عرضه شده است را می‌توانیم یکی از جذاب‌ترین محصولات یک دهه اخیر شرکت‌های خودروسازی چین بنامیم. این خودروی سدان خانوادگی سایز متوسط که با طول 4.8 متری از نظر ابعادی در کلاس D طبقه‌بندی می‌شود و با خودروهایی همچون هیوندای سوناتا و کیا اپتیما همرده است، در حال حاضر یکی از بهترین گزینه‌های چینی برای استفاده خانوادگی است. اما هر چند که در کمتر محصولی از لیفان چهره‌ای عامه‌پسند و جذاب دیده‌ایم، 820 به لطف الگوبرداری‌های نسبتا خوب، از ظاهری مناسب بهره می‌برد. برای مثال این خودرو در بخش جلو ظاهری شبیه به فورد تاروس دارد و همچنین المان‌هایی از محصولات جدید هیوندای نیز در چهره آن دیده می‌شود. همچنین گرافیک بسیار جذاب چراغ‌های جلو به همراه چراغ‌های روشنایی روز (Daylight) از نوع LED که در طرفین بامپر جلو قرار گرفته است، ظاهری آراسته و مدرن به محصول جدید چینی‌ها می‌بخشد.

در بخش جانبی رینگ‌های اسپرت 16اینچی به همراه جزئیاتی همچون چراغ راهنمای روی آینه، دستگیره‌های درب آسان باز‌شو و... هر چند که به تکمیل مدرنیته شمایل محصول جدید لیفان کمک شایانی می‌کند اما استایل کلی کمی ساده طراحی شده است. در بخش عقب این خودرو نیز شاهد ترکیبی از ب‌ام‌و سری5 نسل F10 با رده‌هایی از سوناتا YF و LF هستیم که البته با نمای جلو در تناسب کامل است. اما این چهره پر زرق و برق در برابر خودرویی قدیمی‌تر همچون اپتیما که سن و سالی گذرانده است، هر چند که قاعدتا عامه‌پسندتر به نظر می‌رسد، اما باید دید که خریدار، چه میزان ارزشی برای لوگوی نقش بسته ‌روی جلوپنجره هر خودرو قائل است. در واقع هرچند که کیا اپتیما به اندازه لیفان 820 مدرن و امروزی طراحی نشده، اما همین سادگی و دوری از اغراق در طراحی این خودرو، با سلیقه بسیاری از مردم سازگار است. هرچند که کیفیت داخلی کمی توی ذوق می‌زند...

کابین اپتیما 2010

کابین لیفان 820

هرچند که نمای بیرونی اپتیما و 820 خبر از یک دهه اختلاف عمر طراحی می‌دهد، در فضای داخلی این تفاوت کمتر به چشم می‌آید. در واقع اینگونه می‌توان گفت که لیفان 820 به آن میزان که در بدنه پر زرق و برق طراحی شده، فضای داخل کابین آنچنان لوکس و جذابی ندارد. همچنین متریال نه‌چندان با کیفیت به کار رفته در کابین محصول لیفان و مواردی همچون پلاستیک فشرده بسیار خشک داشبورد، تریم فیبرکربن مانند ادوات و...، آنقدرها هم چنگی به دل نمی‌زند. غربیلک چهارشاخه مشکی/نقره‌ای (قابل تنظیم در 4 جهت) که به لوگوی سه‌خط لیفان مزین شده و از دکمه‌های سیستم کروز کنترل و اینترفیس سیستم صوتی بهره می‌برد، شبیه به هیوندای سانتافه CM طراحی شده است. همچنین پشت آمپر این خودرو با دو دایره برای سرعت و دور موتور و یک نمایشگر در وسط برای اطلاعاتی همچون دمای موتور، میزان سوخت داخل باک و دیگر اطلاعات مربوط به کامپیوتر سفری، باز هم یاد‌آور محصولات هیوندای است. کنسول بسیار ساده یک تکه به همراه نمایشگر ساعت در بالا، دریچه‌های مستطیلی سیستم تهویه مطبوع هوا، نمایشگر و پنل سیستم صوتی (به همراه 6 بلندگو)، سیستم تهویه مطبوع هوای داخل کابین و در نهایت محفظه فندک، کنسول بین دو صندلی و زیر محفظه زیر آرنجی چیزی است که در کابین این خودرو به چشم می‌خورد.  البته سانروف، 6 ایربگ، روکش چرمی صندلی‌ها به همراه تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، سیستم ورود و استارت بدون کلید، دوربین و سنسور دنده عقب و... از دیگر امکانات رفاهی این خودروست و جالب اینجاست که امکانات رفاهی لیفان 820 بسیار شبیه به لیستی است که کیا موتورز در فول‌ترین نسخه اپتیما 2009 و 2010 به خریدار عرضه می‌کند. اما توجه داشته باشید که کیفیت ساخت ادوات داخلی اپتیما کمی بالاتر است؛ هرچند که با توجه به اینکه نمونه دست دوم این خودرو چند سالی استفاده شده است، برخی ساییدگی‌ها در گوشه‌های چرم صندلی‌ها یا ادواتی همچون دسته دنده و غربیلک فرمان برای یک خودروی کُره‌ای امری عادی است.
 

اپتیما 2010

نمای پشت اپتیما 2010


پر‌شتاب برانیم یا کم‌مصرف؟

یکی از مهم‌ترین پارامترها برای انتخاب بین یک خودروی صفر‌کیلومتر مدرن و جدید و یک خودروی کارکرده مربوط به دوره‌ای قبل، بحث تکنولوژی ساخت پیشرانه و چگونگی مصرف سوخت آن خودرو است که تا‌کنون چندین بار در همین مطالب نبرد نیز به موضوع مذکور اشاره کرده‌ایم. پس نا‌گفته پیداست که قاعدتا لیفان 820 باید از پیشرانه‌ای بهینه‌تر نسبت به اپتیما بهره ببرد. اما چرا؟ محصول جدید لیفان با اتکا به تکنولوژی ژاپنی‌ها و بهره‌گیری از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری میتسوبیشی با آرایش خطی عرضی، سیستم پاشش چند‌نقطه‌ای و کنترل هوشمند زمان‌بندی باز و بست سوپاپ‌های ورود و خروج، نهایت توانی معادل 158 اسب بخار به تولید می‌رساند که این عدد در برابر پیک گشتاور 221 نیوتن‌متری این خودرو، کششی مناسب و نه اغواگر به این خودروی 1.5 تنی می‌بخشد.

در واقع برگ برنده لیفان، استفاده از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با ضرایبی متنوع در کنار این پیشرانه بهینه است که علاوه بر شتاب بهتر، با کاهش دور موتور در شرایط مختلف، مصرف سوخت بهینه‌ای را به شما ارائه می‌کند. اما محصول کُره‌ای چه در چنته دارد؟ کیا اپتیمای نسل گذشته که در سال 2009 و 2010 به بازار ایران عرضه شد، از پیشرانه ای 6 سیلندر V شکل سری میو (مشترک با سانتافه و متفاوت با نمونه دلتای مورد استفاده‌ روی اسپورتیج) با حجم 2.7 لیتر بهره می‌برد که با اتکا به سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها و همچنین پاشش سوخت چند‌نقطه‌ای، 189 اسب بخار، یعنی در حدود 30 واحد بیشتر از 820 به شما ارائه می‌کند. همچنین نهایت گشتاور 250 نیوتن‌متری این خودرو در کنار جعبه دنده 5 سرعته، شتاب صفر تا صد 9 ثانیه را برای اپتیما فراهم می‌سازد که این عدد در برابر رکورد 12-13 ثانیه‌ای لیفان 820، اختلاف بسیار زیادی دارد. هر دو خودرو از سیستم ترمز ضد‌قفل ABS به همراه سامانه توزیع نیروی ترمز EBD بهره می‌برند و این در حالی است که کیا موتورز برای اپتیما از سیستم کنترل لغزش ESP هم استفاده کرده است.

لیفان 820

نمای پشت لیفان 820


منطق چه ایجاب می‌کند؟

همانطور که در بینابین مطلب نیز اشاره شد، لیفان 820 با وجود برچسب قیمت 83 میلیون تومانی (در بازار آزاد) گزینه‌ای بسیار مناسب برای افرادی است که به دنبال یک خودروی صفر‌کیلومتر و خوش‌چهره برای استفاده روزمره هستند. اما توجه داشته باشید که با انتخاب این خودرو می‌بایست دور برخی موارد همچون بازار دست دوم مناسب را خط بکشید. همچنین کیفیت ساخت این خودرو در قیاس با گزینه‌های کُره‌ای و ژاپنی، بسیار پایین‌تر است که شاید شما را دلزده کند؛ در واقع لیفان 820 حداقل در بخش داخل، از کیفیت ساختی پایین‌تر نسبت به محصولات جیلی یا FAW بهره می‌برد که این در بازاری رقابتی برای چینی‌ها، چندان خوب نیست. اما اپتیمای 2010 را در وضعیت بسیار خوب و مناسب می‌توانید بین 83 تا 88 میلیون تومان خریداری کنید.

توجه داشته باشید که این خودرو نیز نسبت به برادرش سوناتا کم‌طرفدارتر است اما با توجه به کیفیت ساخت مناسب، قیمت معقول و قدرت و کشش درخور توجه، گزینه‌ای عاقلانه به نظر می‌رسد. هر چند که طبق معمول باید به افزایش استهلاک این دست از خودروهای کُره‌ای با گذر کارکرد از 120هزار کیلومتر نیز اشاره‌ای داشته باشیم.
 

مقایسه لیفان 820 و اپتیما 2010

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
Chaina Homelife
5040

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

معرفی دنا پلاس با موتور توربوشارژ برای اولین‌بار - آبان 96
قیمت قطعی و نهایی خودروی جدید کوییک از سوی سایپا اعلام شد + شرایط فروش / آبان 96
بخشنامه فروش دنا پلاس توربو و پژو پارس اتوماتیک TU5 برای اولین بار منتشر شد - آبان 96 (ظرفیت محدود)
زمان واریز و برداشت یارانه آبان ماه 96 تغییر کرد
معرفی و مشخصات پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5 - آبان 96
قیمت جدید محصولات شرکت ایران خودرو اعلام شد - آبان 96
زمان آغاز فروش دو خودروی جدید دنا پلاس توربو و پژو پارس اتوماتیک TU5 اعلام شد + جزئیات فروش
معرفی باکیفیت و بی‌کیفیت ترین خودروهای تولید داخل
پیش‌فروش این خودروها در ایران ممنوع است + جدول
شرایط وام‌ 40 و 80 میلیون تومانی با سود 4 درصد
4 دلیل مهم برای خریدن تلویزیون 4K
رنو مگان جدید در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی می‌شود
ساختمان با اسکلت بتنی بهتر است یا اسکلت فلزی؟
قیمت خودروهای صفر کیلومتر وارداتی در بازار تهران + جدول
قیمت روز خودروهای صفرکیلومتر در بازار تهران امروز پنجشنبه
آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
بلیط قطار