کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ابهام در سرنوشت‌ طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه در ایران


کد خبر : ۲۴۶۴۲شنبه، ۵ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰:۳۴۳۴۵۸ بازدید

عملیات احداث بزرگترین تله کابین خاورمیانه در ارومیه از سال 79 در آغاز شده و با گذشت 16 سال این طرح هنوز درگیر کاغذ بازی‌های اداری ...
ابهام در سرنوشت‌ طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه در ایرانابهام در سرنوشت‌ طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه در ایران

عملیات احداث بزرگترین تله کابین خاورمیانه در ارومیه از سال 79 در آغاز شده و با گذشت 16 سال این طرح هنوز درگیر کاغذ بازی‌های اداری بوده و به سرانجام نرسیده است.

بر اساس آخرین وعده‌های مسئولان استان مقرر بود خط اول تله کابین ارومیه شهریورماه سال گذشته راه اندازی شود اما نه تنها این وعده محقق نشد بلکه بروکراسی پرپیچ و خم سرنوشت این پروژه را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

کلنگ احداث بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تله کابین کشور به طول ۳۶ کیلومتر در ارومیه سال ۷۹ به زمین زده شد که مرحله اول از نخستین فاز طرح تله کابین ارومیه از جانوسلو تا کوه سیر در مسیری به طول ۴ هزار و ۱۲۵ متر احداث می‌شود اما هنوز این طرح به سرانجام نرسیده است، وعده ها برای اتمام این طرح هنوز ادامه دارد.

فاز اول این طرح در مسیری به طول ۸.۵ کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ایوعلی تا سد شهر چایی به طول ۱۲ کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول ۱۵.۵ کیلومتر احداث می‌شود که مقرر بود با اعتبار ۵ هزار میلیارد ریال و ۱۲۰ میلیون یورو توسط بخش خصوصی احداث شود.

ظهر امروز شنبه در حالی چهارمین جلسه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان‌غربی با حضور استاندار، مدیران دستگاه‌های اجرایی و جمعی از سرمایه‌گذاران استان در استانداری برگزار شد که یکی از محورهای آن بحث در خصوص مشکلات پیش روی تله کابین ارومیه است.

در این جلسه مشکلات و موانع سرمایه‌گذاران  مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آنها بررسی مشکلات دامنه دار پروژه تله کابین ارومیه است که اکنون در واگذاری اراضی ملی و تامین آب مورد نیاز دچار مشکلات متعدد شده است.


مشکل تامین آب و واگذاری اراضی تله کابین حل نشده است

مدیرعامل شرکت گردشگری هزاره غرب ارومیه در این نشست با بیان مشکلات پیش‌روی تله کابین ارومیه اظهار داشت: با وجود گذشت ۷ سال از آغاز احداث این پروژه هنوز مشکلات تامین آب و واگذاری اراضی آن حل نشده است.

سید علی مرادی گفت: تخصیص و تملک اراضی این پروژه در دو بخش اراضی داخل محدوده و اراضی خارج محدوده پیگیری می‌‌شود که در دهمین جلسه خدمات سرمایه‌گذاری در سال ۹۴ با تخصیص ۲۲ و نیم هکتار اعلام و ابلاغ  و به جهاد کشاورزی استان واگذار شد و ما هم‌اکنون منتظر کسب نتیجه هستیم.

وی با بیان اینکه بعد از وارد کردن دکل‌های تله کابین ارومیه، تجهیزات مکانیکی مربوط به ایستگاه پرتاب و برگشت نیز به گمرک ارومیه رسیده است عنوان کرد: امید است در زمان تعیین شده پروژه تله کابین ارومیه بهره‌برداری شود چون تا امروز سه میلیون و ۳۰۰ هزار یورو که شامل ۷۰ درصد مبلغ قرارداد است که از سوی شرکت سرمایه‌گذار خارجیفاتح پرداخت شده است.

مرادی با اشاره به اینکه سیستم مکانیکی پروژه تله کابین ارومیه در ترکیه ساخته شده است و در حال حاضر در انبار شرکت پلمپ شده است خواستار توجه مسئولان در خصوص رفع این مشکل شد.


برای اتمام تله کابین اهتمام جدی شکل گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجات غربی نیز در خصوص مشکلات پیش روی این طرح گفت: باید برای رفع موانع موجود بر سر راه احداث تله‌کابین در ارومیه تلاش شود.

جلیل جباری با اشاره به اینکه برای معرفی این پروژه به صندوق توسعه ملی برای استفاده کردن از تسهیلات مالی اقدام شده است، افزود: همچنین با مشکلات دیگر مانند تأمین اراضی و منابع آب مورد نیاز هم روبه‌رو هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به وجود داشتن یک سری مشکلات در ارتباط با هیأت مدیره این پروژه، خاطرنشان کرد: هم اکنون اعضای هیأت مدیره و سرمایه‌گذار خارجی مشخص شده است و نفرات در جایگاه خود تثبیت یافته‌اند.

وی با اشاره به اقدام این شرکت و عوامل آن برای تأمین تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز در این زمینه، اضافه کرد: باید برای پیشبرد سریع پروژه اهتمام جدی شکل گیرد.

جباری با اشاره به اینکه استان ما به معنای واقعی کلمه از هر نظر استعدادها و ظرفیت‌های زیادی دارد، که می‌توان برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی با توجه به فعالیت آنها اهتمام کرد، گفت: باید برای شناسایی و معرفی ظرفیت‌های موجود به صورت جدی اهتمام شود.

وی تلاش برای تکمیل و راه‌اندازی موسسات ویژه صادرات صنایع دستی همچنین شکل گرفتن همت جدی برای ساماندهی کارگاه‌های تولیدی را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: باید برای رشد و بالندگی صنعت گردشگری استان تلاش ویژه‌ای وجود داشته باشد.


اراضی مورد نیاز در اختیار مجریان پروژه تله‌کابین قرار دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز در این نشست در خصوص تله کابین ارومیه گفت: براساس تقاضای مجریان پروژه بررسی‌های مورد نیاز در سازمان و با همراهی نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مختلف صورت پذیرفت، تا اینکه نسبت به واگذاری اراضی اقدام شود.

رحمان وهاب‌زاده با اشاره به اینکه اراضی موردنیاز به مساحت ۲۲ هکتار در محیط مناسبی برای اجرایی کردن این پروژه در اختیار مجریان آن و شرکت سرمایه‌گذاری هزاره غرب قرار گرفته است، ادامه داد: مراحل قانونی در این زمینه خاتمه یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اظهار اینکه استان ما از هر نظر منطقه‌ای مستعد سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی است گفت: بنابراین باید ضمن شناخت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود برای رشد و توسعه آن اهتمام ورزید.

اسمعیل کریم‌زاده، رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز در خصوص تله کابین ارومیه اظهار داشت: تامین آب از ضرورت‌های واگذاری اراضی به طرح‌های سرمایه‌گذاری است وتا کنون مصوبه‌ای مبنی بر تخصیص آب به این پروژه به جهاد کشاورزی استان اعلام نشده است.

کیومرث دانشجو، مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای آذربایجان‌غربی نیز گفت: برای اجرای پروژه تله کابین ارومیه، تامین آب مشکل جدی محسوب نمی‌شود و مطرح کردن نبود آب در این پروژه توجیه‌پذیر نیست.

وی افزود: ۲۳۷ هزار متر مکعب آب برای پروژه تلکابین ارومیه مصوب و به مرکز نیز اعلام شده و این پروژه از نظر تامین آب هیچ مشکلی ندارد بلکه مشکل آن تحویل زمین است که نباید آن را به آب ارتباط داد.


اجرای تله کابین تسریع یابد

استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه اظهار داشت: میراث فرهنگی در رفع مشکل پروژه تله کابین ارومیه مسئول است و باید پیگیر موضوع باشد.

قربانعلی سعادت گفت: قبل از هر کاری باید پروژه تله کابین ارومیه به اتمام برسد و بعد اقدامات ساخت و ساز تجاری در آن محدوده انجام گیرد.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه امکان تامین کابین‌ها توسط شرکت ترکیه‌ای امکان‌پذیر نیست افزود: ۳ سال است که بنده شاهد مشکلات تله‌کابین ارومیه هستم و اکنون نیز با مشکل واگذاری زمین مواجه شده ‌و با این اوصاف افق و آینده تل کابین ارومیه چندان روشن نیست.

سعادت، زمین را از زیرساخت‌های مهم در این پروژه خواند و خاطرنشان کرد: باید کابین‌ها و زمین مورد نیاز تحویل گرفته شود و در این موضوع نیز میراث فرهنگی باید به طور جدی پیگیر موضوع باشد.

پروژه تله كابین ارومیه در چهار فاز و ۱۵ ایستگاه به طول ۳۶ كیلومتر طراحی شده كه اهمیت آن را به عنوان یك پروژه فراملی در سطح خاورمیانه و در دنیا به عنوان طولانی ترین تله كابین مطرح می كند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها