کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هتلداری در چنگ 4 برادر چینی


کد خبر : ۲۴۵۷۷جمعه، ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳:۴۷۳۱۶۸ بازدید

اگر گردشگری را یکی از صنایع پرسود دنیا به شمار آوریم، به طور حتم باید هتلداری را نیز به عنوان یکی از زیرشاخه‌های اصلی گردشگری و ...

اگر گردشگری را یکی از صنایع پرسود دنیا به شمار آوریم، به طور حتم باید هتلداری را نیز به عنوان یکی از زیرشاخه‌های اصلی گردشگری و از مشاغل پردرآمد بدانیم که با نبودش نمی‌توان به رشد صنعت گردشگری چندان امیدوار بود چراکه گردشگران به هر نقطه‌ای از دنیا که بروند

باید محلی برای گذراندن شب و استراحت کردن در اختیار داشته باشند و هیچ جا بهتر از هتل نخواهد بود. هتلداری یکی از مشاغل سختی است که دغدغه‌های چندین شغل را یکجا دارد. برای مثال افرادی که هتلداری می‌کنند باید از قدرت کنترل نظافت، رستوران داری، مدیریت و حتی روانشناسی بالایی برخوردار باشند تا مجموعه‌ای موفق را مورد هدایت خود بگیرند. 

اهمیت هتلداری را غیر از نگاه به صنعت گردشگری می‌توان از نمایشگاه‌های تخصصی که برای آن برگزار می‌شود نیز متوجه شد. سالانه رویدادهای بسیاری در تمام نقاط دنیا با عنوان هتل و هتلداری برگزار می‌شود تا کیفیت سرویس‌دهی به مشتریان و گردشگران افزایش پیدا کند و جدیدترین روش‌های هتلداری به بوته نقد و بررسی کشیده شود. از مهم‌ترین نمایشگاه‌های هتلداری می‌توانیم به مجموعه رویدادهای «هتلکس» که سالانه در چین برگزار می‌شود اشاره کنیم. هتلکس مجموعه نمایشگاه‌های هتلداری است که دوره آینده آن از ۹ تا ۱۱ تیر ۹۵ در شهر پکن، از ۲۰ تا ۲۲ شهریور ۹۵ در شهر چن‌دو، از ۲۲ تا ۲۴ آذر ۹۵ در شهر گوانگژو و در نهایت در ۸ تا ۱۱ فرودین ۹۶ در شهر شانگهای برگزار می‌شود. از مجموعه نمایشگاه‌های هتلکس، نمایشگاه شانگهای اهمیت بسیار بالاتری دارد و باقی نمایشگاه به‌تازگی ایجاد شده‌اند و هنوز نوپا به شمار می‌آیند اما توانسته‌اند در همین چند دوره اخیر بسیاری از هتلداران سراسر دنیا را به سمت خود جذب کنند.

از آنجایی که هتلکس پکن تا چند هفته آینده برگزار خواهد شد نگاهی می‌اندازیم به مجموعه این نمایشگاه‌ها، به‌ویژه ریشه اصلی این رویداد که در شانگهای برگزار می‌شود. نمایشگاه هتلداری شانگهای که سابقه ۲۵ ساله دارد در ۱۰ تا ۱۳ فروردین سال ۹۵ (دو ماه پیش) به پایان رسید و اتفاقا استقبال بسیار زیادی نیز از آن به عمل آمد، به‌طوری که مسئولان برگزاری این رویداد آن را در میان برترین‌های تاریخ هتلکس قرار داده‌اند. این نمایشگاه به همت سازمان گردشگری و هتلداری شانگهای و همچنین دولت چین برگزار می‌شود تا آخرین نوآوری‌ها و اتفاقات عرصه هتلداری و گردشگری در سراسر دنیا به معرض نمایش دربیاید. هتلکس شانگهای که در میان بزرگترین نمایشگاه‌های هتلداری در دنیا قرار دارد هرسال در فضای ۲۸۰ هزار متر مربعی برگزار می‌شود. برای همه رویدادهای مجموعه هتلکس ۱۵ دسته‌بندی جداگانه از جمله وسایل آشپزی، سرویس‌های خواب، سرویس‌های نظافت، اقلام پذیرایی، خوراکی‌های مخصوص هتل، تخت و وسایل چوبی و فلزی، امنیت و فناوری اطلاعات، ساختمان‌سازی و مهندسی هتل و... در نظر گرفته شده است.

نمایشگاه شانگهای به عنوان برادر بزرگتر در میان مجموعه «هتلکس»، امسال میزبان ۲۲۰۰ غرفه‌گذار بود که از بیش از ۵۰ کشور مختلف دنیا دور هم جمع شده بودند. این نمایشگاه که بازدید از آن تنها برای افراد متخصص مجاز است نزدیک ۱۲۶ هزار بازدیدکننده داشت که برای بازدید از آخرین وضعیت صنعت هتلداری دنیا از ۱۲۶ کشور به این رویداد آمده بودند. هتلکس شانگهای نخستین رویداد هتلداری است که در چین برگزار شد و بنا به ۲۵ سال سابقه درخشانی که در این امر دارد توانسته برای خود زیر مجموعه خوبی از نمایشگاه‌های متعدد دست و پا کند. این رویداد در حال حاضر ۳ زیرمجموعه در شهرهای پکن، چن‌دو و گوانگژو دارد که هر کدام تمرکز خود را روی بخش خاصی قرار داده‌اند برای مثال تمرکز اصلی نمایشگاه پکن روی مواد غذایی و اقلام خوراکی گذاشته شده که بیشتر در هتل‌ها به کار گرفته می‌شود. گفتنی است با اینکه هر نمایشگاه تمرکز خود را روی بخش ویژه‌ای قرار داده بخش‌های دیگر هتلداری را نیز با تمرکز کمتر پوشش می‌دهد.


مسابقه قهوه در حاشیه «هتلکس»

همیشه نمایشگاه‌های تخصصی با چند سمینار و کنفرانس بسیار تخصصی همراه هستند و تنها افرادی در آن شرکت می‌کنند که اطلاعات کافی داشته باشند اما در نمایشگاه هتلکس بحث کاملا متفاوت است. در مجموعه این نمایشگاه‌ها چندین مسابقه هیجان‌انگیز و جالب برگزار می‌شود که حاشیه‌های جالب این رویداد را تشکیل می‌دهند. از جمله این برنامه‌ها می‌توانیم به سری مسابقات جهانی قهوه که با همت موسسه «دبلیوسی‌ای» در نمایشگاه شانگهای برگزار می‌شود اشاره کنیم. در این مسابقات آشپزان هتل‌ها باید در رشته‌های مختلف از جمله بو دادن سرعتی دانه‌های قهوه، نقاشی کشیدن روی قهوه لاته و درست کردن بهترین قهوه رقابت کنند و در نهایت بهترین فرد می‌تواند برای یک سال قهرمان هنرنمایی قهوه باشد. بسیاری از کارشناسان معتقدند نمایشگاه‌های هتلکس به صنعت قهوه کمک کرده تا به نوعی دیگر در اذهان عمومی قرار بگیرند و جایگاه ویژه‌ای پیدا کنند. این به طور دقیق همان کاری است که بسیاری از نمایشگاه‌ها باید انجام دهند اما از آن غافل مانده‌اند.


جایزه اصلی هتلداران برتر

این بخش را کمتر در نمایشگاه‌های چینی شاهد هستیم چراکه آنها اساسا رشد و توسعه را در هر زمینه‌ای وظیفه خود می‌دانند و از جوایز و تقدیرنامه در نمایشگاه‌هایشان خبری نیست. به هر حال در خلال این رویداد مراسم سالانه جایزه «آینه» در نظر گرفته شده که به بهترین‌های عرصه هتلداری در تمامی زمینه اهدا می‌شود. در این شرایط وضعیت هتلداری دنیا مورد بررسی قرار می‌گیرد و همچنین تشویقی برای بهتر شدن وضعیت هتلداری در سال‌های آینده است. این جایزه به عنوان یک تقدیر به بهترین گروه هتلداری شرکت‌کننده در نمایشگاه، بهترین طراحان ساختمانی و بهترین موسسات غذای هتلی اهدا می‌شود. علاوه‌بر این دهگانه‌های برتر نیز اعلام می‌شوند و هر کدام در زمینه‌های خود جوایزی را دریافت خواهند کرد.


تقسیم شدن نمایشگاه

به نظر می‌رسد مسئولان برگزاری نمایشگاه هتلکس علاقه خاصی به زیر مجموعه‌سازی برای نمایشگاه‌های خود دارند و از چند پاره شدن رویدادهای خود درآمد بیشتری کسب می‌کنند چراکه براساس جدیدترین تصمیم اتخاذ شده قرار است هتلکس شانگهای از سال ۲۰۱۷ م در دو بخش مختلف برگزار شود. این اتفاق اگرچه کنترل و مدیریت رویدادها را بسیار دشوار می‌کند اما الگویی حرفه‌ای برای توسعه صنعت نمایشگاهی به شمار می‌رود. «هتلکس یک» که در مجموعه نمایشگاهی شانگهای برگزار می‌شود از تاریخ ۸ تا ۱۱ فروردین سال ۹۶ (۲۸ تا ۳۱ مارس ۲۰۱۷) در زمینه‌های هتلداری، مهندسی ساختمان، وسایل و تجهیزات و همچنین غذا و خوراکی برگزار خواهد شد و نمایشگاه دوم که نام آن قرار است «هتلکس‌پلاس» باشد نیز در تاریخ ۶ تا ۸ اردیبهشت ۹۶ (۲۶ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) کلید می‌خورد و تنها روی مواردی تمرکز دارد که با عموم مردم در ارتباط است. هتلکس پلاس را به طور تقریبی می‌توان یک مکان برای بازدید عموم مردم در نظر گرفت که آنها می‌توانند با فروشندگان و همچنین تامین‌کنندگان خدمات هتلداری به طور مستقیم ارتباط برقرار کرده و شاید از آنها خرید کنند یا وارد همکاری با آنها شوند. به نظر می‌رسد این تصمیم برای افزایش میزان بازدید و همچنین میزان فضای برگزاری نمایشگاه گرفته شده، به طوری که قرار است در سال آینده به جای ۲۸۰ هزار مترمربع ۴۰۰هزار مترمربع فضا برای نمایشگاه هتلکس در نظر گرفته شود. 

همچنین پیش‌بینی می‌شود میزان بازدیدکنندگان این رویداد به ۲۰۰ هزار نفر برسد. با این تغییرات باید منتظر روزی باشیم که هتلکس به نخستین و بهترین رویداد هتلداری در دنیا تبدیل شده و سالانه میلیون‌ها نفر را به سمت چین و شهرهای مختلف آن بکشاند. 

محمد امین زمانی - گروه تجارت / صمت 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها