کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

تفاوت سیستم 4WD و AWD در خودروها چیست؟

کدخبر:۲۴۴۸۷سه شنبه، ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵:۳۴۶۵۸۶ بازدید

سیستم 4WD یا دو دیفرانسیل دارای قدمت بیشتری نسبت به AWD است و برخی اوقات آن را 4×4 هم می‌نامند.
تفاوت سیستم 4WD و AWD در خودروها چیست؟

در خودروهای  4WD نیروی موتور به جعبه انتقال (Transfer Case) منتقل می‌شود. وظیفه اصلی جعبه انتقال توزیع توان بین اکسل های جلو و عقب است.

به گزارش ایران جیب به نقل از عصرخودرو، در داخل این جعبه انتقال مجموعه‌ای از چرخ دنده مانند گیربکس وجود دارد. هنگامی که توان توسط این جعبه تقسیم می‌شود، به شما ضمانت می‌کند که هر چرخی با سرعت برابر در حال گردش است. این برابر بودن سرعتهای دورانی چرخ‌ها مشکل بزرگی هنگام دور زدن خودرو ایجاد می‌کند. همان طور که می‌دانید در هنگام پیچیدن در یک پیچ، تایر داخلی سرعت کمتری نسبت به تایر بیرونی دارد. قفل بودن دیفرانسیل در اصطلاح باعث می‌شود دور زدن خودرو با شعاع بیشتری انجام شود و یقیناً خطرآفرین می‌باشد.

در سیستم‌های جدید 4WD شما می‌توانید خودتان سیستم را به صورت الکترونیکی فعال و غیرفعال کنید. البته در مدلهای کمی قدیمی تر شما می‌بایست این کار را به وسیله دنده اضافی کنار دنده اصلی انجام می‌دادید. در سیستم‌های الکتریکی معمولاً حالت Low وجود دارد که به معنای قفل شدن دیفرانسیل و تقسیم نیروی مساوی بین دو چرخ طرفین است. همچنین حالت High نیز وجود دارد که در اصطلاح کنترل لغزش نیز گفته می‌شود. در این حالت مشکل قفل شدن دیفرانسیل وجود ندارد. در این حالت خودرو می‌تواند تا سرعت 60 مایل بر ساعت حرکت کند.


مزایای 4WD:

نیروی جلو برنده عالی در خارج ازجاده ‌ Off-road

می‌تواند غیرفعال شود تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند

تکنولوژی قوی و اثبات‌شده

معایب 4WD:

اضافه کردن وزن و پیچیدگی به خودرو

نمی‌توان از این سیستم در تمامی شرایط استفاده کرد

هزینه بسیار زیاد نسبت به خودرو تک دیفرانسیل

فن آوری AWD:

تکنولوژی AWD به‌ روزتر از 4WD است و البته پیچیدگی بیشتری دارد. تفاوت عمده سیستم AWD و 4WD این است که سیستم AWD همواره برای خودرو فعال است. در این سیستم هم مدل مکانیکی وجود دارد و هم مدل الکترونیکی. در مدل مکانیکی این سیستم انتقال قدرت در حقیقت از سه دیفرانسیل استفاده می‌کنند. در سیستم تمام چرخ محرک، توان انتقال‌یافته تنها به چرخی تعلق می‌گیرد که بیش‌ترین نیروی Traction را داشته باشد. این کار با تقسیم توان در بین اکسل های عقب و جلو انجام می‌شود. این کار به وسیله دیفرانسیل مرکزی صورت گرفته و  در بین هر دو چرخ در جلو و عقب به وسیله دو دیفرانسیل جداگانه انجام می‌شود.

مزیت عمده این روش در سطوح لغزنده بیشتر آشکار می‌شود چون تقسیم توان بر روی هر چرخ انجام می‌شود. کنترل لغزش در هر چرخی باعث ایجاد نیروی Traction بیشتر می‌شود. بهترین مثال برای AWD مرسدس بنز AMG E63 است. البته سیستم AWD به اندازه 4WD قوی و تنومند نیست. این سیستم نمی‌تواند در شرایط بسیار کم اصطکاک جاده نیروی جلو برنده کافی نسبت به سیستم  4WDرا ایجاد کند. امروزه رایانه در کنترل سیستم AWD نقش مهمی بر عهده دارد.

سنسورهایی که بر روی هر چرخی وجود دارد تا نیروی Traction را لحظه به لحظه پایش کنند. در خودرو واحد کنترل الکترونیک خودرو یعنی ECU تصمیم‌گیری می‌کند تا اینکه چه مقدار توان به کدام چرخ منتقل شود.


AWD

مزیت های AWD:

افزایش چسبندگی خودرو به جاده و کنترل بهتر آن تحت شرایط مختلف

فرمان پذیری و هندلینگ مناسب برای انواع نیرو های traction

در تمامی اوقات فعال است

معایب  AWD:

مصرف سوخت بیشتر

افزایش وزن خودرو و پیچیده شدن مکانیزم عملکردی

برای شرایط کاملاً Off-road مناسب نیست

کدام سیستم مناسب تر است:

اگر قصد دارید در اکثر موارد در جاده‌های Off-road سیر کنید، یقینا  4WD بهترین انتخاب است. در آب و هوای زمستانی که اکثر رانندگان آن را تجربه می‌کنند، بسیار زیباتر است که سیستم انتقال قدرت خودش وضعیت بحرانی را تشخیص دهد و بدون دخالت راننده(منظور جا زدن دنده کمک یا فعال کردن سیستم دو دیفرانسیل با دکمه) تصمیم‌گیری مورد نیاز را انجام دهد. پس AWD برای این‌گونه افراد مناسب تر است. اگر شما در منطقه خیلی کوهستانی برف خیز زندگی نمی‌کنید نیازی نیست که یک خودروی 4WD تهیه نمایید، بلکه خودرویی که دارای سیستم انتقال قدرت AWD است مانند یکی از انواع AMG مطمئناً مناسب شما است.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

محسن: 1395/4/122:55:02،
60
34
AWD برای ماشین های لوکس هست و عمده استفاده اون هم شتاب سریع از حالت سکون با کمترین لغزش چرخ ها و در همه کلاس ماشینی هم یافت میشه, سواری, کوپه, شاسی و ... 4WD مختص ماشین های شاسی هست و استفاده اش هم اکثرا خارج از جاده.
آفرودر حرفه ای اصل: 1395/4/208:48:49،
38
34
البته بگم پرادو و لندکروز هم تمام خصوصیات 4wd رو دارند ولی همیشه 4 چرخ درگیرن کمک سنگین هم دارند که از این نظر نمیشه گفت دقیقا در کدوم تقسیم بندی جا می گیرند
در ضمن من موهاوی 8 سیلندر 4wd غیر فول داشتم که در حالت عادی دف عقب بود شتابش 6 ثانیه بود ولی مدلای شرکتی Awd شتاب حدود 7.5 ثانیه دارند تو کفی . سورنتو اتاق قدیم هم همین طوره یعنی مدل بیسش که 4wd بدون دف وسط هست سریعتر از شرکتی Awd هست
رسول: 1395/4/122:56:23،
84
67
ميتسوبيشي اوتلندر ٢٠١٦ هفت نفره +++++++
كمري XLE هايبريد ٢٠١٦ -----------------
تشكر
احسان: 1395/4/208:12:46،
50
35
به نظرم اوتلندر١ سر و گردن بهتره بخصوص تو مدل ٢٠١٦ كه چوب هم تو اتاق كار كردن يه شاسي بلند نسبتا لوكس محسوب ميشه بايد با لندكروز فول مقايسه اش كني كه اونجا هم خدا تومن تفاوت قيمّت دارن...كمري ماشين خوبيه اما از نظر ظاهر و امكانات به اوتلندر نمي رسه همه جاي دنيا تاكسيه باز اگه غير هايبريد بگيري يه چيزي چون هايبريد ها اگه خراب بشه مصيبته تكنولوژي و امكانات تعميراتش تو ايران نيست در عوض ماشين نرم تريه واسه استفاده روزمره و پيدا كردن جاي پارك بهتر از اوتلندره اما ٢٠٠ تومن خيلي واسه كمري زياده شايد اگه اريون٢٠١٦ بود ميشد اونو انتخاب كرد اما بين كمري و اوتلندر من دومي رو انتخاب مي كنم بخصوص رنگ خاكستري يا سفيدش خيلي زيباست
سالار: 1395/4/209:24:53،
43
36
آخه این دوتا تو یه سگمنت هستن؟؟ یکی شاسی بلند اون یکی سدان !!
حسین: 1395/4/122:57:25،
43
37
خودروهای هیبریدی که با دو موتور چرخهای عقب با موتور برقی و چرخهاب جلو با موتور بنزینی بهترین حالت Awd رو ایجاد میکنند که استهلاک و اتلاف انرژی انتقال قدرت ندارند ومستقیما قدر هر موتور به چرخهای مربوط به خود منتقل میشه ....
حسین: 1395/4/123:02:37،
48
33
مزایای ماشین دو موتوره خیلی جالب و با حال است در حالت رانندگی اسپرت با قدرت هردو موتور شتاب وحشتناکی میگیره !!! در ترافیک سنگین با موتور خاموش و فقط با برق و مصرف صفر در توقف ها مکرر پول زیادی save میکند !!! در صورت ته کشیدن بنزین بازم حرکت میکند !!!!
renault: 1395/4/123:34:44،
41
80
فقط رنو کلیوس ، با قیمت مناسب و کیفیت و آپشن بالا
شهرام: 1395/4/123:51:56،
34
36
اینو که چن روز پیش گذاشته بودی ایران جیب...
کدام؟؟: 1395/4/200:04:39،
85
32
مزدا 3 مدل 87 یا 88 سالم++++++
برلیانس صفر اتومات اچ 330 - - - - - - - -
کمال: 1395/4/208:30:37،
32
41
برای خرید مزدا شک نکن که یکی از بهترین انتخاب هاست کم خرج و با کیفیت و بازار خوب.
رنو هم خوبه ولی مزدا یک چیز دیگه است عرض بنده از تجربه 5 ساله با مزدا است.
رضا: 1395/4/208:35:33،
43
39
داشتم درباره این آخر متن فکر میکردم؛ اگر شما در منطقه خیلی کوهستانی برف خیز زندگی نمی‌کنید نیازی نیست که یک خودروی 4WD تهیه نمایید، بلکه خودرویی که دارای سیستم انتقال قدرت AWD است مانند یکی از انواع AMG مطمئناً مناسب شما است.
یک لحظه فکر کردم در سویس زندگی میکنم یکدفعه به خودم اومدم دیدم تو یاخچی آبادم.
وحید@@@@: 1395/4/209:35:47،
34
30
اینا اصلا قابل مقایسه نیستن.برلیانس کیفیت و دوامش از لیفان هم پایینتره.
ooops: 1395/4/200:16:30،
68
38
هروقت پولش رو داشتیم اینچنین ماشین هایی بخریم اون موقع میایم در مورد چنین تفاوت هایی هم تحقیق میکنیم

فعلا دارم در مورد تفاوت تیپ های مختلف پراید تحقیق میکنم
۱۷ تا مدل و تیپ داره این خودروی افسانه ای !!!
باورتون میشه؟
محسن : 1395/4/200:32:50،
50
37
دقیقاً یکی از انواع بنز AMG مناسب مردم ایران است!
حسین: 1395/4/208:49:35،
43
30
بدون شک لیاقت ایرانی از اعراب کمتر نیست !!!! ما از اول بدبخت نبودیم !!!
حسین: 1395/4/208:52:05،
38
36
اگر هم بنز رو اغراق بدونیم بدون شک لیاقت ما اینقدر تحقیر نیست و حداقل مثل کشورهای مشابه باید تویوتای ژاپن سوار شیم نه چنین لگن های نفرت انگیزی
Ali: 1395/4/201:50:49،
54
43
در تعجبم ایران خودرو و سایپا با خوندن این مطلب با خودشون میگن 4WD چیه؟؟ AWD چیه؟؟ دو تا شاخه آهنو جوش کنید به هم ۴ تا هم رینگ فولادی بنداز خدا قوت جاده من اومدم !!!!
Ali: 1395/4/202:04:20،
52
35
از نظر فورغون سازها کدام سیستم مناسب تر است:
۱. استارت اول با خرابی ماشین
۲. دادن پول اضافی به فورغون
۳. رفتن به اصطلاح به گارانتی بعد از ۲ هزار کارکرد
۴. تصادف به دلیل بی کیفتی
۵. کشتن مردم بدون جنگ
۶. فروختن مجبوری ماشین با ۳۰ هزار کارکرد
۷. نزول خوری و ربا برای فورغون قسطی
و............................................. در اخر نسل ما سوخت.
Ali: 1395/4/202:11:24،
48
39
اگه دست فورغون سازها بود به خاطر سود بیشتر مایل بودن قدرت موتور رو به یه چرخ انتقال بدن. به جای 4WD خوبه 1WD کارکنن کارشناسان .احتمالا هم طرح و دادن همین روزاست بیاد بیرون.
فیلیپ: 1395/4/203:27:14،
38
35
خوووب، پس یه AMG میخرم...
amir: 1395/4/212:37:36،
32
39
البته حالت دیگری هم داریم که مانند AWD است ولی دیفرانسیل قابلیت لاک (قفل شدن) هم در حالت معمولی (H) هم در حالت سنگین (L) را دارد. به این حالت full time 4WD نیز می‌گویند و در خیلی خودروهای ژاپنی مثل سوزوکی و تویوتا و میتسوبیشی دیده می‌شود.
امیری: 1395/4/514:22:42،
29
32
من از سمند AWD استفاده می کنم بسیار هم راضی هستم. دوست همسایمون هم از پراید 4WD استفاده می کنه ایشون هم کاملا راضی هستند

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
مکانیک به زبان ساده / عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
دور جدید پیش فروش خودروی جدید دنا پلاس - اردیبهشت 96
شرایط ویژه فروش نقدی و اقساطی خودروهای سراتو، چانگان و آریو - اردیبهشت و خرداد 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما