کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

روش های صحیح استفاده از سیستم‌ کولر و تهویه خودرو

کدخبر:۲۴۳۵۸یکشنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳:۴۷۹۲۳۴ بازدید

گرچه در فصل بهار به سر می‌بریم، اما چند روزی است تابستان دارد در کار طبیعت دخالت می‌کند و از همین حالا گرمای خود را به رخ می‌کشد، به ویژه ...
روش های صحیح استفاده از سیستم‌ کولر و تهویه خودرو

گرچه در فصل بهار به سر می‌بریم، اما چند روزی است تابستان دارد در کار طبیعت دخالت می‌کند و از همین حالا گرمای خود را به رخ می‌کشد، به ویژه در شهرهای نیمه جنوبی کشورمان که روشن کردن کولر خودرو را در ایام دل‌پذیر اردیبهشت به امری واجب تبدیل کرده است. به همین بهانه بر آن شدیم تا اطلاعاتی کپسولی و مختصر درباره نحوه استفاده و نگه‌‍داری از تهویه مطبوع یا همان کولر خودرو به خوانندگان محترم ارایه کنیم؛ امید که مفید واقع شود.


 تهویه خودرو چیست؟

بسیاری از مردم تصور می‌کنند سیستم تهویه خودرو، فقط از بخاری و کولر تشکیل شده است. شاید شما هم با خواندن این جمله از خود بپرسید، مگر غیر از این است؟ در پاسخ باید گفت، بله؛ چون یک حالت دیگر هم در سیستم تهویه خودرو وجود دارد و آن، حالت «پنکه» است و آن، هنگامی است که هوا از بیرون وارد اتاق می‌شود، بدون این که بخاری یا کولر درگیر باشد. اصولا این حالت مختص زمانی است که هوای داخل اتاق، نه سرد است و نه خیلی گرم و فقط نیاز به تهویه دارد تا هوا از حالت خفگی درآید. حسن انجام این کار و اصلا مزیت استفاده از سیستم تهویه و کولر این است که از بازشدن پنجره‌ها جلوگیری می‌کند. این کار نه تنها جلوی ورود سروصدا و آلودگی را می‌گیرد، بلکه با بهبود وضع آیرودینامیکی بدنه، باعث کاهش مصرف سوخت در سرعت‌های بالا و بهبود ایمنی و پایداری در جاده می‌شود. 

فراموش نکنیم که باز کردن پنجره‌های خودرو به منظور تهویه داخل کابین به ویژه در هوای آلوده شهر و یا در سرعت‌های بالا امری اشتباه است، چرا که قابلیت پایین آمدن شیشه‌ها در حقیقت برای فراهم ساختن امکان گفت‌وگو با دیگران، رد و بدل کردن اشیا و احیانا لذت بردن از هوای آزاد در طبیعت پیش‌بینی شده است.


 سرما در گرما

سیستم تهویه را به ویژه هنگامی که داخل خودرو بسیار گرم شده است، بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو روشن نکنید. پس از وارد شدن به خودرو، پنجره ها را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود؛ بعد از چند دقیقه می توانید سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن کنید. می‌دانید دلیل این کار چیست؟ 

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، داشبورد، صندلی و سیستم تهویه از خود گاز بنزن متصاعد می کنند که یک گاز بسیار سمی و سرطان‌زاست. شاید بارها بویی شبیه به بوی پلاستیک گرم‌شده را در خودروتان احساس کرده‌اید؛ این همان بوی گاز سرطان‌زای بنزن است. علاوه بر سرطان‌زا بودن، گاز بنزن به استخوان‌ها آسیب رسانده (مسمومیت استخوان‌ها) و نیز باعث ابتلا به کم‌خونی و کاهش سطح گلبول‌های قرمز خون می شود. همچنین تماس طولانی‌مدت با این گاز سمی باعث ابتلا به لوسمی شده که نوعی از سرطان خون مربوط به گلبول‌های سفید است و در مواردی هم‌زمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان، باعث سقط جنین در خانم‌ها می‌شود. 

میزان قابل قبول بنزن در هوای آزاد حدود 50 میلی گرم در واحد حجم است، در حالی که میزان بنزن موجود در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره های بسته بین 200 تا 400 میلی‌گرم است. حال اگر این خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید در دمای بالای 40 درجه سانتی‌گراد پارک شده باشد، سطح بنزن موجود در فضای داخل آن بین دوهزار تا چهار هزار میلی‌گرم بالا میرود که 40 برابر بیش‌تر از میزان قابل قبول آن در واحد حجم خواهد بود.


آغاز به کار کولر

سعی کنید کولر را هنگامی روشن کنید که دور موتور، پایین باشد و از روشن کردن آن در سرعت‌ها و دورهای بالای موتور خودداری کنید تا از آسیب به کلاچ کمپرسور جلوگیری شود. در ابتدای کار، سرعت پنکه کولر را زیاد کنید تا هوای گرم انباشته شده در مجاری تهویه و در داخل اتاق سریع‌تر تخلیه شده و در ضمن، کل سیستم هم خنک و آماده کار شود.


 سرعت‌های مختلف فن

پنکه، بادبزن یا همان فن کولر معمولا دارای چند سرعت قابل تنظیم است. در کولر خودروهای قدیمی مثل خودروهای امریکایی دهه 70 که سیستم، فاقد ترموستات و حسگر دما بود، کمپرسور کولر با روشن کردن دکمه مخصوص از روی داشبورد، با موتور درگیر می‌شد و فرقی نمی‌کرد که شما سرعت پنکه را روی چه عددی تنظیم کنید، چون در هر صورت کمپرسور به صورت یک‌نواخت کار خود را انجام می‌داد. در خودروهای امروزی، کولر خودرو مجهز به ترموستات است؛ هرچه سرعت پنکه بیش‌تر شود، گازی که در اواپراتور گردش و اتاق را خنک می‌کند، سرمای خود را زودتر از دست می‌دهد و فرمان درگیری مجدد کمپرسور یا همان «اتومات کردن» با فواصل کم‌تری صادر می‌شود؛ در نتیجه کمپرسور زمان بیش‌تری را درگیر خواهد بود و مصرف سوخت بیش‌تر خواهد شد.


 کولر مراقبت می خواهد

اگر سال به سال به کولر خودرو و فیلتر آن نگاهی نمی اندازید و با گرم شدن هوا تنها دکمه آن را فشار می دهید تا هوای داخل اتاق خنک شود، توصیه می کنیم از کولر استفاده نکنید، چون تنها باعث سرماخوردگی، کیپ شدن بینی و حساسیت می شود. کولر خودرو مکانی مرطوب و جایگاهی مناسب برای رشد انواع قارچ ها، میکروب ها و کپک هاست و به همین خاطر تمیز کردن آن به ویژه در فصولی که گرده گیاهان در هوا پخش است می تواند از بروز بسیاری ناراحتی های دستگاه تنفسی به ویژه در افراد مبتلا به آلرژی جلوگیری کند.


 چند نکته درباره کولر خودرو

خنک شدن در هوای گرم تابستان، خلاص شدن از کلافگی و خواب‌آلودگی ناشی از گرما و بهبود تنفس و گردش خون از فواید استفاده از کولر در فصل گرم است، اما کولر خودرو خطراتی هم می تواند برای سلامت شما داشته باشد که با رعایت برخی مسایل می توانید از آن‌ها پیش‌گیری کنید. 

- استفاده از کولر در حضور کودکان به ویژه در هوای گرم و سفرهای طولانی‌مدت ضروری است، زیرا مانع گرما‌زدگی آن‌ها می شود. اگر دریچه های کولر شما جلوی خودرو قرار گرفته و کودکان روی صندلی عقب هستند، حتما به گونه ای دریچه را تنظیم کنید که هوای خنک به عقب خودرو هم برسد. اما اگر در عقب خودرو هم برای هر فرد دریچه ای تعبیه شده می توانید دریچه را به گونه ای تنظیم کنید که باد شدید به گردن و صورت کودکان نخورد و سبب گرفتگی ماهیچه‌های آن‌ها نشود. 

-استفاده از کولر و دستگاه تهویه در تونل فقط در شرایطی مناسب است که هوا امکان ورود از بیرون را نداشته باشد. در فضای تونل ها دود و ذرات معلق جمع می شوند و در صورتی که دستگاه تهویه روی حالت گردش داخلی نباشد، آن را به داخل اتاق می کشاند. هرچند تونل‌های شهری تهران و برخی از تونل‌های بین شهری دارای سیستم‌های تهویه قوی مانند جت‌فن‌ها هستند، اما توصیه می‌شود در هوای آلوده، سیستم تهویه را در حالت گردش داخلی هوا قرار دهید. 

- در فضای شهری به ویژه در ترافیک ها نیز روشن کردن کولر در حالت ورود هوا از بیرون، سبب ورود ذرات و دود به داخل می شود، پس ترجیحا در هنگام توقف یا سرعت پایین کولر را در صورت مناسب بودن دما خاموش کنید یا دست‌کم در حالت گردش داخلی قرار دهید. اگر کولر خودرو شما مانند 206 تیپ پنج و شش از نوع اتوماتیک بوده و دستگاه تنظیم دما دارد، بهتر است آن را روی دمای دلخواه خود تنظیم کنید تا به طور اتوماتیک روشن و خاموش شود. 

خاموش نگه داشتن کولر از نظر بسیاری افراد راه حل مناسبی برای صرفه جویی در مصرف بنزین است اما حقیقت چیز دیگری است. اگر در حین توقف یا سرعت پایین از کولر استفاده کنید، بنزین بیش‌تری مصرف می شود اما استفاده از آن در بزرگ‌راه ها با سرعت بالا بنزین بسیار کمی مصرف می کند، چرا که اگر در همان حالت، به جای روشن کردن کولر، شیشه‌ها را پایین بکشید، به دلیل برهم خوردن وضعیت آیرودینامیکی خودرو، مقداری به مصرف سوخت افزوده خواهد شد. 

رطوبت سبب می شود فیلترها مکان مناسبی برای رشد قارچ و کپک ها باشند. گاهی پیش می آید که با روشن کردن کولر خودرو بوی نامطبوعی در هوا می پیچد. این به آن معنی است که یا خودروی شما فیلتر ندارد (مثل تندر90 که می‌توان با تهیه فیلتر از بازار آزاد این مشکل را حل کرد)، یا فیلتر کثیف و پر از قارچ و میکرب شده و نیاز به پاک شدن یا تعویض دارد. 

- دو نکته زمستانی را هم فراموش نکنید: اول این که کولر حداقل هر ماه یک بار به مدت سی دقیقه – یعنی حتی در فصول سرد سال - باید روشن و کمپرسور درگیر شود تا گاز خنک‌کننده به اصطلاح رسوب نکند، چون در این صورت ناگزیر خواهید بود چند ده هزار تومان برای شارژ گاز کولر هزینه کنید. نکته دوم این که در فصول سرد سال که معمولا داخل اتاق و شیشه‌ها بخار می‌گیرد، اگر روشن کردن بخاری و ورود هوا از بیرون به داخل هم افاقه نکرد، به عنوان آخرین راه، باید در حین روشن بودن بخاری و ورود هوای گرم، دکمه کولر را روشن کنید تا کمپرسور نیز درگیر شود. از آن‌جا که یکی از خاصیت‌های کولر، جذب رطوبت محیط است، این کار ضمن ادامه کار بخاری و گرم کردن کابین، باعث کاهش رطوبت داخل شده و به بخارزدایی شیشه‌ها کمک خواهد کرد.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

مجید: 1395/3/3011:29:23،
331
30
ممنون. مفید بود. ولی لعنت به باعث و بانی خودروی تحمیلی بی کیفیت و تعرفه ناحق واردات
Ss: 1395/3/3011:54:39،
67
33
بزرگترین مشکل ۲۰۶ اتومات اینه که فن کولر رو روی اخرین درجه که میذارید دیگه ترمز کار نمیکنه!
یه مسئله دیگه هم اینکه کلا تهویه اتومات چیز بیخودیه چون شما هیچ وقت در تابستان وقتی ماشینتون رو توی افتاب گذاشتید به دمای ۲۴ ۲۵ هم نمیرسید پس دائم کولر با بالاترین فن داره کار میکنه تا به اون دما برسه و الکی در واقع زور میزنه. همون دستی تنظین کنیم سنگین تریم
مکانیک: 1395/3/3013:14:14،
46
14
Ss عزیز در خصوص عدم کار کردن به موقع ترمز 206 تیپ 5 و 6 هنگامی که کولر روشنه البته مدل پایینتر از 91در این خودرو ها از ecu 7.4.4 بوش استفاده شده و اکثرا مشکل نرم افزاری دارن نرم افزار ecu رو به روز رسانی کنید مشکل شما حل میشه
آرش: 1395/3/3015:49:34،
36
21
در مورد تهويه اتوماتيك بايد بگم كه آپشن خيلي خوبيه
ولي مسئله اينجاست كه در مسير هاي طولاني به درد مي خوره چون حداقل به ٣٠ دقيقه زمان نياز داره تا دماي درون خودرو رو تنظيم كنه
به خاطر همين در داخل شهر و يا فواصل كمتر از ٣٠ دقيقه بهتره از روش دستي تنظيم تهويه استفاده كني
Ss: 1395/3/3016:57:16،
23
14
مکانیک عزیز ممنون از راهنماییتون اما ماشین مدل ۹۱ هست و یک باز هم برا همین ترمز بردم نمایندگی ۴ سال پیش گفت پژو تحریممون کرده به سرور دسترسی ندارن ecu رو دوباره برنامه بدن.مسخره تر از این داریم؟
امین: 1395/3/3023:40:31،
21
17
من وقتی با سمندم کولر میگیرم چشام میسوزه و حالت سرما خوردگی میگیره گلوم چرا؟ بوی بدی هم نداره اما احساس میکنم چشام به شدت خشک میشه کسی نیست اینجوری بشه؟
آریا: 1395/3/3011:53:45،
154
15
من در عجبم از اونهایی که ماشین چند صد میلیونی سوار میشن بعد به بهونه افزایش استهلاک تو این خرماپزون پنجره را تا ته میدن پایین و عرق ریزون از هوای پر آزبست و گوگرد خیابون برای خنکسازی خودشون و مسافرینشون بهره میبرند!!!آخه یکی نیست بگه مهم آسایش انسانهاست یا راحتی موتور ماشین؟!؟آدم یه پراید داشته باشه ولی عوضش دل استفاده از امکاناتش هم داشته باشه خیلی بهتره تا شاسی بلند سوار بشه با آسایش در حد پیکان 57.
؟!: 1395/3/3013:27:19،
46
53
دوست عزیز شاید بنزینش به نقطه چشمک قرمز رسیده

از اینورشم دقت کن
حرف حق: 1395/3/3012:18:31،
89
14
سپاس ازاطلاع رساني شما
فقط اينايي كه به مجيد منفي دادن مثل اينكه خودشون توليد كننده ماشينهاي بي كيفيت داخلين يا اينكه ازاين تعرفه ها چيزي نصيبشون ميشه اگرنه.................. بگذريم
خادم: 1395/3/3013:43:12،
25
18
سلام دوستان عزیز . یه راهنمایی میخام .
وقتی کولر روشنه دریچه هوای بیرون را ببندیم به نظر میرسد کولر پرتاب باد بیشتری دارد حالا سئوال اینه در بزرگره ها و در سرعت بالا باز باشه بهتره یا بسته ؟؟ (اینو رو مگان و 207 و پارس امتحان کردم دریچه یسته پرتاب باد بیشت هستش)
مهیار: 1395/3/3014:34:42،
22
12
وقتی بسته باشه شدت باد بیشتر میشه من خودم اکثر اوقات میبندم ولی بهاره گاهی اوقات باز بشه که هوا عوض بشه چرخش مدام هوا داخل کابین در طولانی مدت باعث سنگین شدن هوا میشه
مهندس وحید ص: 1395/3/3015:15:28،
31
12
باز گذاشتن دریچه اشتباه بزرگیه
shayan: 1395/3/3014:52:28،
57
14
پارسال 206 تیپ 5 صفر گرفتم کولرش هر 10 دقیقه بوی گند و نمناک می ده و آزار دهنده است به هر نمایندگی هم رفتم مشکلش رو نفهمیدن .
تازه گریبک و صفه کلاجش هم مشکل داره ک البته یه خورده بهتر شده بعد تعمیر.
حتی به خودشون زحمت ندادن کناره های صندلی ها رو حاشیه دوزی کنن که پارچه ریش ریش نشه دهها اشکال دیگه

موندم چیکار بکنم با این اوضاع ....
به حق همین ماه عزیز خدا لعنت کنه مدیران مافیای بی عرضه ای که جنس اشغال دست مردم می دن در حالی که پول یه خودروی روز اوپا رو از من گرفتن.
انشالله عاقبت به خیر نشین من این پولو با زحمت و پس انداز قطره ای جمع کرده بودم.
مرتضی: 1395/3/3016:29:18،
46
21
پارسال صفر گرفتی!!!!!!!!!
یعنی همون موقعی که خیلیا درخواست تحریم داشتیم
جالبه ازشم ناراحتی!!!!!!
بی خیال مشتی خلایق هر چه...........
آرش: 1395/3/3015:45:47،
31
18
دريچه باز باشه بازدهي كولر كمتر ميشه
ولي اگه شيشه ها بخار بگيره با باز كردن دريچه زودتر بخار زدايي ميشه
در كل بهترين آپشن ماشين كولر و فرمان هيدروليكه و من واقعا نميدونم بدون اينا قديما چطوري ماشين سوار مي شديم
مصطفی: 1395/3/3101:02:20،
26
12
قدیما امکانات کمتر بود لذت از زندگی بیشتر هم بود'همه خر سوار میشدن اینهمه کشته و مجروح و الودگی و فخرفروشی هم نبود....

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل