کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

خودروهایی که در بازار ایران شکست خوردند

کدخبر:۲۴۱۶۱سه شنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۴۶۸۱۱۶ بازدید

2 قطب خودروسازی ایران یعنی سایپا و ایران‌خودرو سالیان سال با حمایت دولت درزمینهٔ وضع تعرفهٔ گمرکی بالا و ممنوعیت واردات خودرو ...

پدال- 2 قطب خودروسازی ایران یعنی سایپا و ایران‌خودرو سالیان سال با حمایت دولت درزمینهٔ وضع تعرفهٔ گمرکی بالا و ممنوعیت واردات خودرو، به تولید محصولات قدیمی خود ادامه داده و مصرف‌کنندهٔ ایرانی نیز به‌ناچار مجبور به خرید و استفاده از آن‌ها بود. خودروسازان داخلی هم که زیر چتر حمایتی دولت احساس امنیت کرده و خریداران را نیز در صف خرید خودروهایشان می‌دیدند، هیچ حرکتی درزمینهٔ بهسازی و یا تولید محصولات جدید نمی‌کردند. در آن سال‌ها خودروهای کهنه‌ای همچون پیکان، رنو 5، نیسان پاترول و… همچنان با همان شکل و ظاهر اولیه تولیدشده و در بازارِ بی‌رقیب می‌تاختند.

ولی اوضاع در حال تغییر بود. در دههٔ 80 شمسی درهای واردات خودرو بازشده و خودروسازان خصوصی و کوچکی همچون کرمان خودرو، زاگرس خودرو، گروه بهمن و… نیز اقدام به مونتاژ محصولات جدید و به‌روزی مانند دوو سی یلو، پروتون ویرا، مزدا 323 و… نمودند. بدین ترتیب غول‌های خودروسازی داخلی، رقبای تازه‌نفسی را در مقابل محصولات قدیمی خود دیده و احساس خطر کردند. از سوی دیگر مصرف‌کنندهٔ ایرانی نیز از خودروهای تکراری و قدیمی خسته شده بود.

به همین دلیل قطب‌های اصلی صنعت خودروسازی ایران در آن سال‌ها اقدام به بهسازی محصولات در حال تولید خود و یا ساخت محصولات جدیدی کردند. این روند تا جایی پیش رفت که در دههٔ 80 شاهد عرضهٔ بیشترین تعداد از خودروهای جدید یا فیس لیفت شده از سوی خودروسازان داخلی هستیم. خودروهایی چون پژو پارس (که البته در سال 1379 به بازار آمد)، پراید 141 و سمند LX ازجملهٔ همین محصولات جدید هستند؛ اما همهٔ محصولات به‌اصطلاح جدیدِ عرضه‌شده در آن سال‌ها موفق نبوده و بسیاری از تلاش‌های خودروسازان داخلی جهت عرضهٔ محصولات جدید با استقبال سرد خریداران و شکست مواجه شدند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به محصولات ناموفق خودروسازان داخلی که چند سالی بیشتر بر روی خط تولید باقی نمادند.
 

pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

پارس‌خودرو سپند 2

تولید رنو 5 در شرکت سایپا از سال 1355 آغازشده و در سال 1372 متوقف شد؛ اما پس از چند سال و به دلیل نبود خودرویی ارزان‌قیمت در بازار، سایپا خط تولید رنو 5 را به پارس‌خودرو منتقل کرده و در سال 1376 رنو 5 کاملاً ایرانی با نام سپند عرضه شد. سپند در ظاهر هیچ تفاوتی با رنو 5 نداشت اما به دلیل مشکلات کیفی نتوانست فروش چندان بالایی کسب کند. سپس پارس‌خودرو در سال 1378 نمونه‌ای جدید از سپند را بانام سپند 2 تولید نمود که تغییراتی در چراغ‌ها، جلوپنجره و سپرهای آن ایجادشده بود. چندی بعد نسخهٔ اسپرت سپند نیز بانام سپند جوانان به بازار عرضه شد؛ اما این محصولات جدید هم با استقبال روبرو نشده و سرانجام درحالی‌که پی کی به‌عنوان جایگزین سپند به بازار آمده بود تولید سپند در سال 1382 متوقف شد.
 

سپند 2


pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

سایپا سفری

در سال 1379 سایپا تصمیم گرفت نسخهٔ استیشنی از پرفروش‌ترین محصول خود یعنی پراید را تولید کند. پراید استیشن که سفری نام‌گرفته بود، اولین تغییر ایجادشده بر روی پراید محسوب می‌شد. پراید سفری در قسمت جلو کاملاً مشابه پراید معمولی بود و فقط در قسمت عقب از چراغ‌های جدیدی بهره می‌برد؛ اما علیرغم تبلیغات رسانه‌ای گسترده برای این خودرو و همین‌طور برخورداری از صندوق بار جادار، به دلیل کم طرفدار بودن خودروهای استیشن در ایران، پراید سفری با استقبال سردی مواجه شده و تولید آن چند سال بعد پس ساخت تعداد اندکی متوقف شد.
 

سایپا سفری


pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

سایپا کاروان

در اوایل دههٔ 80 سایپا تصمیم به ساخت یک خودروی ون با قیمت مناسب گرفت. چراکه در این بخش از بازار خودرویی با قیمت مناسب وجود نداشت. ون سایپا، کاروان نام داشت و بر روی شاسی زامیاد 24 یا همان نیسان وانت جونیور ساخته‌شده بود. موتور این ون نیز همان پیشرانهٔ Z24 متعلق به نیسان پاترول بود که با 2400 سی‌سی حجم 105 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. علاوه بر این، چراغ‌های جلوی کاروان متعلق به میتسوبیشی لنسر بوده و بسیاری از قطعات آن نیز از پراید قرض گرفته‌شده بود. کاروان که اولین ون ساخت ایران بشمار می‌رفت مجهز به سه ردیف صندلی بوده و ظرفیت حمل 7 نفر را داشت. بااین‌حال به دلایلی چون کیفیت ساخت پایین و امکانات رفاهی کم، کاروان به فروش چندانی دست نیافته و پس از چندی با خط تولید خداحافظی کرد.
 

سایپا کاروان


pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

نیسان سرانزا

در اوایل دههٔ 80 پارس‌خودرو اقدام به مونتاژ خودروهای ساخت نیسان بانام‌های رونیز و پیکاپ نمود. رونیز یک SUV باقابلیت‌های آفرود مناسب بود و پیکاپ نیز وانتی بود که در دو نوع تک و دو کابین عرضه می‌شد. به دلیل نبود خودروی SUV با قیمت مناسب در آن سال‌ها و همچنین اختلاف قیمت زیاد پیکاپ با رونیز، بسیاری از افراد اقدام به نصب اتاق بر روی قسمت بار نسخهٔ دو کابین نیسان پیکاپ کرده و آن را تا حدودی شبیه به SUVها می‌کردند. به همین دلیل پارس‌خودرو تصمیم به عرضهٔ یک SUV سه ردیفه بر اساس نیسان پیکاپ گرفت. این خودرو سرانزا نام گرفت و در سال 1382 به بازار آمد؛ اما به دلیل کیفیت ساخت پایین و ضعف موتور جهت حمل 7 سرنشین با استقبال بسیار ضعیفی روبرو شده و از خط تولید کنار گذاشته شد.
 

نیسان سرانزا


pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

پژو 405 GLI

پس از ورود پژو 405 به بازار ایران، این خودرو به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای ایران تبدیل شد. همین امر موجب گردید که ایران‌خودرو محصولات دیگری چون پژو RD و پژو پارس را بر اساس آن تولید کند. این شرکت در سال 1383 نسخه‌ای ارزان‌قیمت از پژو 405 GLX را بانام GLI به بازار عرضه کرد. ایران‌خودرو سعی کرده بود با حذف تعدادی از تجهیزات 405، قیمت آن را کاهش داده تا قشر کم‌درآمد جامعه را به آن جلب کند. در 405 GLI تجهیزاتی چون شیشه‌های برقی جلو، آینه‌های جانبی برقی، ریموت کنترل، رنگ‌های متالیک و… حذف‌شده بود و با قیمت 10 میلیون تومان بفروش می‌رسید که حدود 2 میلیون تومان کمتر از 405 GLX بود؛ اما خریداران همان 405 GLX را بر نسخهٔ ارزان‌سازی شده ترجیح دادند و به همین دلیل حدود یک سال بعد تولید پژو 405 GLI متوقف شد.
 

پژو 405 GLI
 

pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

سیتروئن زانتیا 2

در این لیست بازهم به شاهکار دیگری از سایپا برمی‌خوریم. این بار طراحان سایپا زانتیای بخت‌برگشته را به اتاق جراحی برده و آن را مورد فیس لیفت قرار داند. این شاهکار طراحی در سال 1387 بانام زانتیا 2 به بازار آمد. در قسمت جلوی خودرو جلوپنجره و سپر تغییر کرده و چراغ‌های نیز با الهام از رنو مگان طراحی‌شده بودند؛ اما در عقب تغییر چندانی ایجاد نشده و فقط قسمت وسط زه روی سپر حذف‌شده بود. به دلیل طراحی ناهماهنگ، مردم نیز از این زانتیای بدترکیب استقبال نکرده و چندی بعد تولیدش خاتمه یافت.
 

سیتروئن زانتیا 2


pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

سمند EL

سمند به‌عنوان اولین خودرو با برند ملی در سال 1380 به بازار آمد و از امکانات مناسبی برای زمان خودش سود می‌بُرد. چندی بعد این خودرو فیس لیفت شده و بانام LX عرضه شد؛ اما ایران‌خودرو در همان سال‌ها تولید نسخه‌ای از سمند را بانام EL و با همان ظاهر سمند اولیه آغاز کرد. در سمند EL که در ابتدا فقط برای استفاده به‌عنوان تاکسی تولیدشده بود بسیاری از تجهیزات خودرو حذف‌شده بودند؛ اما در سال 1388 ایران‌خودرو تصمیم گرفت سمند EL را به‌عنوان نسخه‌ای ارزان‌قیمت از سمند برای عموم مردم نیز به بازار عرضه کند. این خودرو امکانات کمتری نسبت به سمند LX داشت و با قیمت 13 میلیون تومان عرضه شد؛ اما این خودرو نتوانست نظر خریداران را به خود جلب کند. به همین دلیل چندی بعد تولید سمند LE متوقف‌شده و سمند SE با ظاهری جدید به‌عنوان جایگزین آن به بازار آمد.
 

سمند EL


pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png


زامیاد شوکا

شرکت زامیاد که حدود 4 دهه تولید وانت جونیور را بدون تغییر چندانی ادامه داده بود در اواسط دههٔ 80 تصمیم به ساخت نسخه‌ای جدید بر اساس این وانت گرفت. برای این کار زامیاد از اتاق یکی از وانت‌های تولیدی شرکت چینی Foday استفاده کرده و آن را بر روی شاسی جونیور نصب نمود. این وانتِ جدید شوکا نام‌گرفته و با قیمت و تجهیزات بیشتری به بازار عرضه شد. ولی علیرغم وجود برخی تغییرات مثبت، خریداران از شوکا استقبال چندانی نکرده و به‌تازگی تولید این وانت متوقف‌شده است. البته زامیاد اخیراً فروش وانت پادرا را به‌عنوان نمونهٔ جدید جونیور و جایگزین شوکا آغاز کرده است.

زامیاد شوکا

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

محسن: 1395/3/2512:54:50،
438
14
کاش زودتر دو تا کارخونه لگن ساز هم تعطیل بشن و به تاربیخ بپیوندند .
amin: 1395/3/2513:24:57،
243
10
زشت ترین و ضایع ترین ماشین کل صنعت خودرو سازی ایران همین زانتیا 2 بود.که فکر کنم ده بیست نفر بیشتر نخریدن چون اصلا اثری از آبادش نیس.
کوکی: 1395/3/2513:53:09،
71
17
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ.......
رنو رو میگی شکست خورده.
یعنی واقعا انتظار داشتی که رنو هنوز هم تولید بشه و استقبال کنن؟؟؟؟؟؟؟؟
خخخخخخ...خیلی باحال بود.
دقیقا تو فیلم راکی 1 که حدودا واسه 30 سال پیش هستش رنو رو دیدم.البته 2 در بود.
حامد: 1395/3/2514:27:07،
55
12
مطلب جالبی بود مرسی ایرانجیب واقعاً این ماشین ها شکستخوردن و فراموش هم شدن
بهروز: 1395/3/2516:23:53،
25
71
سراتو 2000 سایپا + + +

اکسنت نیمه فول 2014 با 8000 کارکرد (وارداتی) _ _ _

سراتو حدود 3 تومن گرونتره

با تشکر
یوسف: 1395/3/2512:56:38،
30
213
نمی دونم بعضی ها چرا اصرار دارن بگن چینیها بی کیفیت و آشغالن اما این ژاپنی های قدیمی بی امکانات و کره ای های بزک کرده خوبن؟؟ کمی تعقل کنید عزیزان. چند ساله یه جک جی 5 اتومات دارم. بسیار راحت و زیبا و با کیفیت . حدور 4000 تا کار کرده تا حالا هم فقط برای لوازم مصرفی هزینه کردم. از نظر کیفیت سواری و شتاب هم از همه کره ای ها سره.
امید: 1395/3/2513:16:23،
149
11
چند ساله داری؟!!!
4000 تا کارکرده؟!!! اصلا تو این مدت سوارش شدی؟؟؟
هر لگنی تو 4000 تا هیچیش نمیشه که هیچ، لوازم مصرفی هم نمیخواد!! تو تازه خرجشم کردی؟؟؟
خخخ: 1395/3/2513:17:39،
107
12
4هزار تااااااااااااااااااا.......!!!!!!!!!!!!!!!بابو خیلی ازش کار کشیدی.خداییش خوب مونده ماشینت
حمزه: 1395/3/2513:21:16،
101
10
چند سال 4000 تا کار کرده؟
یعنی کلا پیاده اینور اونور میری ماشین تو پارکینگه دیگه!!! خوب معلومه خراب نمیشه. خسته نباشی ای ماشین نسوار.
فرزاد : 1395/3/2513:23:32،
71
16
4000کیلومتر میخای جز بنزین چی هزینه کنی؟ببین چینی چه آشغالیه که زیر ده هزار هزینه لوازم کردی.ماشین وارداتی جز چینی بدترینش تا 10000کیلومتر فقط بنزین و دیگه هیچ نمیخاد تازه بعدش فقط تعویض فیلترها،حالا امیدوارم ماشین شما خوب دربیاد
علی: 1395/3/2513:26:26،
60
12
چندساله داری بعد 4000 کیلومتر راه رفتی؟
شهروند: 1395/3/2513:52:12،
54
12
داداش چند ساله داری باهاش 4000 تا رفتی. معلومه که عیب ماشین تا 4000 که نشون نمیده خودشو. هنوز ماشینت خشکه. نصف قیمت خریدارم
مبین: 1395/3/2513:54:13،
55
16
اگه شما به این حرفهایی که زدی میگی تعقل !!!من دیگه حرفی ندارم!
دوست عزیز یکبار جهت تنویر افکار خودتون هم که شده با یه کرولا صفر هم نه یه 2008 رانندگی کن بعد متوجه میشی این آشغالی که رو جی5 هست اصلا گیربکس نیست!
مزدا: 1395/3/2514:06:18،
63
15
بنده 9 سال هست مزدا 3 اتاق قدیم دارم .. هنوز چرم داخل ماشین سالم هست . هنوز چرم دور فرمان سالم هست . هنوز ماشین شتاب خوبی داره و .... و هنوز کم مصرف..... شما از خودروی جک چینی خودتون چه انتظاری دارید ؟ فقط میخواید که یه خودرو داشته باشید .امنیت . کیفیت . قدرت . اصالت .... هیچکدوم مهم نیست ؟
همین جک کمتر از 3 سال کل داشبورد به صدا میافته و کلا تجهیزات داخلی شل و افتاده میشن .. دوستان نزدیک بنده جک دارن و از تجربه اونها نقل کردم در مورد جک
amin: 1395/3/2514:25:29،
33
31
از شتاب جک j5 دیگه نمیخواد تعریف کنی خودم با تیبا تا حالا چند تا j5 رو تو شتاب گرفتم.البته کره ای هام شتاب ندارن
هادی: 1395/3/2513:02:50،
91
9
با یاری خداوند و آه دل مردم مظلوم و ستمدیده انشاالله کلا تولیدات خودورسازی داخل متوقف میشود و هزینه و وقتی که صرف این کارخانجات میشود ، صرف تولیدات دیگر مملکت که آینده دار هستند و امیدی به پیشرفت شون هست بشود...الهی آمین
طاهر: 1395/3/2513:06:20،
76
7
شكست نهايي در انتظارشونه منتها اينبار چنان با پوز زمين ميخورند كه بلند شدني در كار نخواهد بود

آه خانواده ميليون ها كشته و معلول شما رو به زودي خواهد گرفت

رامک: 1395/3/2513:07:12،
60
8
خوب معلوم بود چون همشون آشغال بودند..
نکنه انتظار موفقیت هم داشتند با این طرح های مسخرشون ؟؟؟؟؟؟؟؟
حاجی: 1395/3/2513:08:02،
52
10
تمامشون محکوم به شکستن اصلا کل کارخونه تعطیل بشه پفک تولید کنن
سعید: 1395/3/2513:15:23،
89
7
اون سیتروئن زانتیا 2 واقعا شاهکاره خیلی دوست داشتم بدونم طراح نابغه اش کی بوده واقعا باید قدر این نبوغ رو دونست خخخخ
علی: 1395/3/2513:19:05،
61
7
پژو پارس خریدم مشکل برقی داره و کولرش مرتب قطع و وصل میشه و هرجا بردم درست نمیشه میگن همه اینجوری هستن
پولام حروم شد مخصوصا تو گرمای اهواز بدون کولر؟
خدا لعنت کنه مافیای حروم خور رو که خون ملت رو کردن تو شیشه
خدا لعنتتون کنه ایران خودرو و سایپا
آرش: 1395/3/2519:36:35،
16
8
برای منم پیش اومده
کل یونیت و پنل داخل اتاق رو که مربوط به کولر هست رو عوض کن درست میشه
اگه آشنا داشته باشی خود نمایندگی زیبایی اینکار رو میکنه
حدودن 500 تومن قیمتشه
كاوه: 1395/3/2513:33:28،
41
7
بقيه خودروهاشون هم شكست خورده هستند و به لطف انحصار و اجبار به مردم قالب مي كنند
Ali: 1395/3/2513:53:19،
28
7
ببین دزدی و فساد چیکار میکنه در ایران که بزرگترین و انحصاری ترین بازار برای تولید کننده فرغون سازی دنیا که خون مردم رو در شیشه میکرد هم ورشکست شد...لعنت به آمریکا که ما هرچه میکشیم از آمریکاست....
محمدخان: 1395/3/2514:37:50،
20
12
سرانزا و نسیم سفری ماشین های پر طرفداری میشدن اگر میموندن . واقعا عالی بودن . از هر دوتاشون استفاده کرده بودم.پراید نسیم سفری موتوری قویتر از پراید های محمولی داشت و بخاطر سطح صاف پیستونها و محفظه احتراق کوتاهتر ، کمپرس بیشتر و قدرت بیشتری رو ایجاد میکرد اما اگر تسمه تایم می برید ، سوپاپها از بین میرفتند
siya: 1395/3/2514:54:15،
18
14
هی یادت بخیر جوونی اونموقعها چه ماشینای مضخرفی داشتیم
رضا: 1395/3/2516:08:13،
26
9
ماشینای اون موقع تولید داخل از امروزیها خیلی بهتر بود
آزاده: 1395/3/2514:56:42،
29
8
تا وقتی که خودرو سازها فقط به فکر جیبشون باشن، نتیجه جز این نخواهد بود.
جلال: 1395/3/2515:46:02،
31
9
Gli اتفاقا ازش استقبال شد. چون فقط امکانات جانبی نداشت که برای خیلی ها مهم نبود ولی تو اون دوره ۲ ملیون از GLX ارزونتر در میومد. دقت کنید دو ملیون کمتر نسبت به قیمت کل اون دوره خیلی خوب بود.
برای همین ایرانخودرو بی خیالش شد چون کسی زیاد طرف glx نمیرفت.
عادل: 1395/3/2515:50:48،
23
11
سرانزا به خاطر ضعف موتور شکست خورد ؟ !!!
محمد: 1395/3/2515:58:31،
22
9
شکست خوردن هم خوبه چون مقدمه خوبیست برای پیروزی به شرط اینکه اشتباه اول یعنی کلاه سرمردم گذاشتن نباشه تامدتی مردم شکست خوردن تامتوجه شدند خودرو های این 2خودوروسازو نخرند
امیر: 1395/3/2518:19:53،
23
13
در جواب جک سوار بگم من یک نیسان دوکابین خارجی را سال ۷۲خریدم الان کیلومترش به عدد۹۰۰هزار کیلومتر رسید فقط یکبارتعمیر موتور شد هنوزم ماشین سرپای هست MADE IN JAPAN
محمدهادی: 1395/3/2614:19:29،
13
9
سلام دوست عزیز منم جک سوارم ولی جی 5 دنده ای دارم. قیمتش حدود 50 تومان هستش خداییش ماشین زیبا،کم دردسر،کم مصرفی هست.اینایی که گفتم چون الان حدود شش ماهی هست خریدم و 6000 تا باهاش رفتم عرض می کنم. 5 ماه قبل از خرید جک ماشین قبلیم که تیبا بود و ازش راضی بودم رو فروختم و با تحقیق این ماشینو خریدم. قبول دارم جک جی 5 اتومات دردسرای بیشتری داره ولی می دونید تو دبی این ماشین وارداتی هم قیمت الانترا فروش میره و چون تو ایران مونتاژ میشه با قیمت پایین ارزه میشه (حدود 60 میلیون)ببینید جیلی که وارداتی هست قیمتش چقدر بلاست. به نظرم ما ایرانیا به جای تخریب که اصلا سازنده نیست باید سعی کنیم نکات مثبت در پیشرفت کشوری مثل چین رو یاد بگیریم و خودمونو بهش برسونیم. قبلا تولیدات کشور ژاپن هم کیفیت نداشتن خب چی شد آیا بعد چند سال خودشو بالا نکشید؟ما که تخریب می کردیم به کجا رسیدیم؟ الان داریم ازش تعریف می کنیم.
Mona: 1395/3/2717:27:25،
11
8
محمد هادى عزيز شما از اول تيبا (اشغال)سوار شديد دركى از ماشين خوب نداريد در ضمن دولت با انحصار خودرو در داخل كشور جز دوزار سود مقطعى چيزى عايدش نشده كه خيلى چيزا از دست داده مثل خيابونهاى عارى از زيبايي وبي ابرويي براي كشور الودگئ شديد هوا و مريضي مردم و...واينكه حرص الكى براى توجيه دروغ كيفيت خودرو داخلى در صورتى كه بهتر از من وشما اگاه به كارهاش است
امیر: 1395/3/2808:49:09،
13
11
هنوزم دارم میخندم خخخخ
شاسی نیسان زامیاد موتور پاترول چراغ میتسوبیشی برای ون سایپااا .خدایااا...

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل