کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

واردات، خودرو‌سازان را ورشکست نمی‌کند

کدخبر:۲۴۱۲دوشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶:۴۴۵۰۹۳ بازدید

بازار خودرو در یک سال گذشته آن قدر پیچ و تاب و نوسان داشته که به جرأت می‌توان گفت مردم هنوز در شوک هستند و تغییرات قیمتی برای بسیاری از آنها باور کردنی نیست.
واردات، خودرو‌سازان را ورشکست نمی‌کند

پرایدی که 7 میلیون تومان قیمت داشت به یکباره بر چسب 20 میلیون تومان خورد. بازار خودرو در ایران همواره حاشیه‌هایی داشته که شاید در هیچ جای دنیا مشاهده نشود. این که دولت از رانتی در این زمینه برخوردار باشد دلالان به دنبال سو‌استفاده از آن باشند و احتمالاً خودرو‌سازان و نمایندگی‌ها در قیمت‌های بازار دست ببرند.

 صحت و سقم این ادعا و موضوعات را  با «حسن زمانی افشار» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل بخوانید.


به عنوان پرسش اول بفرمایید وضعیت بازار هم‌اکنون چگونه است؟
هم‌‌اکنون بازار خودرو خرید و فروش صورت می‌گیرد، اما به صورت آرام، در هفته‌های اخیر به دلیل صحبت‌هایی که مسئولان وزارت صنعت داشتند یک نوسان قیمتی در حد 500 تا یک میلیون تومان در بازار رخ داد که الان دوباره قیمت‌ها به کف رسیده است.

در ماه‌های آینده بازار را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
اگر اتفاقی به اصطلاح در صحبت‌های مسئولان رخ ندهد، قیمت‌های کنونی به صورت ثابت باقی می‌ماند و افزایش قیمت نخواهیم داشت. این بازار کنونی اگر به ثبت‌نام و فروش ویژه شرکت‌ها در دهه فجر برسد و در صورتی که این پیش‌فروش به روال سال‌های قبل صورت گیرد، این قیمت‌ها تا عید به همین صورت می‌ماند البته مشروط به این که سیاستی از بیرون به این بازار نخورد.

اظهار‌نظر مسئولان صنعتی یا سیاسی کشور؟
تغییر در صحبت‌های مسئولان صنعتی است. مثلاً گفته شود که در خرید فلان لوازم فلان مشکل را داریم. الان هیچ مشکلی نداریم. شرکت‌های داخلی که عنوان می‌کنند در خرید یا در سرمایه مشکل داریم، من فکر می‌کنم اگر سرمایه‌ها را برآورد کنند اینگونه نیست. دو شرکت بزرگ خودرو‌سازی هر کدام از یک کارخانه در جاده مخصوص به چندین کارخانه در شهر‌های مختلف کشو رسیده‌اند. اما الان نمی‌توانند آنها را مدیریت کنند. ضرر این را مردم نباید بدهند. اگر اکنون سرمایه‌کافی ندارند به خاطر همین سرمایه‌گذاری‌هاست.

بعضا شایع شده که شرکت‌های خودرو‌سازی برای تأثیر‌گذاری بر قیمت‌ها و یا فشار بر سازمان حمایت، روی به دپوی خودرو آورده یا قیمت‌ها را در بازار تغییر می‌دهند، چقدر این مساله را قبول دارید؟
آنچنان دپویی نمی‌توانند داشته باشند، اما می‌توانند تولید را کاهش دهند تا قیمت‌ها تغییر کند. مشکلی اگر باشد در عرضه خودرو به بازار است. از تولید کم می‌کنند و کاهش عرضه باعث تغییر قیمت‌ها در بازار می‌شود.

آیا همانگونه که در سال‌های اخیر گفته شده، وارد‌کننده‌ها در بازار از طریق عرضه نکردن محصولات دخالت دارند؟
مردم مستحضر هستند که در حال حاضر افزایش قیمت آنچنانی امسال در خودرو‌های وارداتی نداشتیم. تنها مشکل در خودرو‌های داخلی بوده است. تغییر قیمت امسال روی خودرو‌های وارداتی بیشتر از 4 درصد نبوده است.

در سال‌های گذشته چطور؟ این که گفته می‌شد وارد‌کننده‌ها از دولتی گرفته‌اند و بعد خودرو‌ها را با نرخ ارز آزاد در بازار فروخته‌اند؟
بازار را نمی‌توان به خاطر آن عده دو نرخی کرد. تکلیف وارد‌کننده‌ای که ارز آزاد گرفته چیست. آیا باید یک مرجع رسیدگی برای توزیع خودرو ایجاد کرد؟ این کار هزینه زیاد دارد و معمولاً به نتیجه هم نمی‌رسد. در دولت یکسری تخلفات در خصوص تخصیص ارز مرجع صورت گرفته، اما مسئول آن دولت است.

می‌توانید این تخلفات را نام ببرید؟
نمی‌توانم وارد جزئیات بیشتری شوم.

شما سیاست دولت را در قبال صنعت خودرو و بازار آن چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اینکه همیشه یک عوارضی از وارد‌کننده گرفته می‌شود که واردات را گران می‌کند و در سال هم همیشه حجم محدودی خودرو وارد کشور می‌شود، اما خودرو‌سازان داخلی توان پاسخگویی به نیاز بازار را ندارند؟
اگر دولت این کار را انجام ندهد بهتر است. به هر حال به سود مصرف‌کنندگان است که خودرو‌های با تنوع و قیمت‌ پایین خریداری کنند نه اینکه به اجبار روی به خرید محصولاتی خاص از شکرت‌های خاص بیاورند.

خودرو‌سازان معتقدند واردات آزاد شود آنها ورشکسته می‌شوند.
ورشکستگی صورت نمی‌گیرد. بازار خودرو‌های وارداتی همیشه از داخلی‌ها جداست. کسی که لند‌کروز می‌خرد هیچ وقت نمی‌آید 405 بخرد یا برعکس. این دو، بازار جدایی دارند و باید این دو را از هم جداً کرد. شخصی که پراید می‌خرد نمی‌توان مزدا 3 بخرد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

شهروند : 1392/9/1811:55:53،
97
38
نه اين صنعت پيشرفته خودرو سازي داخلي با اين تنوع و كيفيت حيفه ورشكست بشه
ali ali: 1392/9/1813:18:13،
64
20
اولآ بايد واردات آزاد باشه اونوقت بين خودروسازان رقابت ايجاد ميشه وخودروسازان داخلي مجبورن كيفيتشونو ببرن بالا وقيمتشنو بيارن پايين
امیر: 1392/9/1814:41:06،
32
12
الان چی میشد تمام ایرانیا مثه کیش و ارس ماشین بدون پرداخت گمرک سوار شن ؟ آلمان قطب ماشین سازی دنیا تعرفه وارداتش 10% ، ژاپن، برای هرگونه خودرو، مسافری، مسابقه، با هر تعدادی، هیچ گونه تعرفه ای ندارد و تنها هزینه های ناچیزی برای ورود پرداخت میشه !!!!
sajad: 1392/9/1812:03:15،
105
27
30 چند ساله از جون و مال مردم مایه گذاشتن که رشد کنن . بی عرضه های کم کار روز به روز پر رو تر میشن . اینقد صبر میکنیم تا ور شکسته بشن و جشن بگیریم
نیما: 1392/9/1812:06:47،
88
31
وقتی معافیت گمرکی رو برداشتید و ماردات آزاد شد مزدا 3 شد 15 میلیون لندکروز شد 50 میلیون اونموقع دیگه کی میره ماشینی مثل پرایدو پژو بخره
رم: 1392/9/1812:21:57،
36
52
ميشه بپرسم اين قيمتها رو از كجا آوردي شما؟
قيمت پايه مزدا 3 تو خارج 20 هزار دلاره كه ميشه 60 ميليون . اين يعني واردات آزاد شه هم باز خيليها بايد برن پرايد و پژو بخرن.
نیما: 1392/9/1813:12:31،
31
36
آقای رم شما یادت نیست یه زمانی قیمت مزدا 15 16 تومن بود
واقع بین: 1392/9/1812:09:12،
73
22
چرا یکبار برای همیشه برای مردم روشن نمی کنند به چه علت یک ایرانی مثل باقی مردم دنیا نمی تواند برود خارج از کشور یک عدد خودرو (نو یا دسته دوم و با هر مدل یا براند) از بازار انجا خریداری کند به ایران بیاورد و حقوق و مزایای گمرکی آنرا بدهد؟ دست کدام افراد در این کار است؟ سود چه کسانی به خطر میافتد؟ووووو.................
م.ع: 1392/9/1815:03:00،
15
14
این جوابش که واضحه
پولش میره دست خود دولت
yaser: 1392/9/1812:10:33،
53
27
این فرغون سازا باید ورشکست بشن که این آشغالارو تحویل مردم ندن مردم نخرید تا ورشکست شن خودروهای خارجیو هرچقد هم پول بدی واسشون می ارزه که واسه این آشغالای به اصطلاح ماشین داخل پول بدی پیاده باشی بهتر از سوار شدن ایرانخوذرو و سایپا هستش
کوروش: 1392/9/1812:12:05،
73
30
فقط تحریییییییییییییییییییییییییییییییییییم...
نخرید تا ارزان بشود..
تو رو خدا کمی همت و تحمل داشته باشید...
معقول: 1392/9/1812:22:11،
18
90
هركى ميخواد بخره,زودتر بخره,دوباره دارن ساز گرونى ميزنن
Hadi: 1392/9/1812:27:14،
52
18
چقدر ما بدبختیم که یکسری سیاستمدار واسه 80 میلیون نفر تصمیم میگیرند که ماشین وارد نشه تا آشغال های خودشون رو با این قیمت ها بخریم و تازه از واردات و از گمرک کلی پول به جیب بزنند و نمیزارنند اون ماشین های خارجی رو با قیمت واقعیشون بخریم!!!
Hadi: 1392/9/1812:28:04،
43
19
اون کسانی که رو صندلی نشستند و این همه پول گمرک الکی الکی میگیرند آیا بلدند یک پیچ اون ماشین رو بسازند که 100 برابر تولید کنندش سود میگیرند؟؟؟
حمید: 1392/9/1812:28:51،
20
22
کی گفته همین ترکیه هم واردات داره هم صادرات خودرو مثل تندر
cr7: 1392/9/1812:33:15،
37
18
واقعا درسته کی دلش میاد ماشینای سایپا و ایران خودرو رو ول کنه بره پورشه یا بنز و ... سوار شه!!!!!!!!!!!!!!! اه اه اه چیه پورشه اصلا بدرد نمیخوره اصلا آپشن نداره!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Farshid: 1392/9/1812:46:46،
21
32
واقع بین محترم !هیچ ممنوعیتی برای ورودخودرو تقریبا نو به داخل وجود نداره(باستثناء خودرو دست دوم باسن بیشتراز دوسال) ولی آنچه که باید روشن بشود آن است که حق گمرکی بیشتری نسبت به وارد کننده مجاز به خورو های فردی تعلق میگیره.
siamak: 1392/9/1813:01:26،
10
36
با معقول موافقم. ارزونی در کار نیست.
111: 1392/9/1813:06:32،
35
24
مردم خوب من نخرید کول نخورید. بخدا من خودم ماشین لازمم ولی برای قسمی که خوردم بامردمم هستم ونمیخرم تا این دو خودرو ساز داخلی نابود بشوند. هرکسی را ببینم خودرو صفر ازاینها بخرد انتقاد میکنم ازش ومیگویم ایرانی نیست.
Farshid: 1392/9/1813:08:56،
21
25
برای توضیح بیشتر اگر یک مرسدس نو۲۰۰ (۲۰۱۳ـ۲۰۱۲) رابخرید وشما آنرا به داخل بیاورید مشاهده میکنید که این مرسدس در داخل همان قیمت است در حالیکه شما زحمت آوردن آنراکشیدیدوخرج بیشتری بابت حق گمرکی متحمل شدید.
سعید: 1392/9/1813:22:48،
31
15
بلع تا ما هستیم آنقدر گمرکی سنگین و تعرفه های مختلف روی وارداتی ها میبندیم تا مردم مجبور به خرید آشغالهای شما خودروسازان عزیز داخلی شوند. مردم ما هم حتما فریب این نیرنگ را می خورند. (پس مردم به هوش باشین و نخرین).
Farshid: 1392/9/1813:39:03،
7
25
واقع بین عزیز شما چطور میگویید که خودرو های ده سال به بالا اجازه ورود داشته باشند در حالیکه تمامی آلودهگی های تنفسی را باعث میشوند.تهران رادر نظر بگیرید که چگونه خوروهای قراضه دمار از تنفس مردم گرفتند.
واقع بین: 1392/9/1905:45:57،
9
12
آقا مشکل آلودگی تهران مربوط به خودرو ها نیست مربوط به بنزینهاست و از آن هم بدتر مربوط به وسایل گرمایشی مردم است در همه دنیا برجها فقط با برق گرم میشوند و اجاق گاز راهی به برجها ندارد (مخصوصا در شهر های بزرگ) علاوه بر اینها مشکل شهر سازی تهران چه ربطی به اتو موبیل دارد خیالت راحت استندارد یورو 5 هم از پس بنزین خراب بر نمی آید
هادی: 1392/9/1813:58:24،
25
13
ماشین بنجل چینی کیفیتش از ماشین های تولیدی ما بهتره.!
این یعنی خودرو ساز برو بمیر...
رفاه یه ملت رو به بازی گرفتن این خودروسازا..!
Farshid: 1392/9/1814:03:51،
18
21
بنابراین جناب "واقع بین" حالا که نمیتوانید مرسدس ۱۹۰ را در داخل ایران بفروش بسانید آنرا به "سنگال" ببرید تاسود خوبی کنید! کاری که دیگران می کنند.
Farshid: 1392/9/1814:33:18،
10
18
امیر عزیز شما نمی توانید مرسدس ۲۰۰را در اروپا ویا آلمان کمتراز سی هزار یورو پیدا کنید.قیمتی که شما اعلام میکنید قیمت مرسدس کلاس آ فول آبشن ۲۰۱۲است که تا سقف ۲۹۰۰۰یورو در نوسان است بنا بر این من دروغ به شما تحویل ندادم بلکه این شمایید که آدرس غلط ارآئه میدهید.
امیر: 1392/9/1815:58:39،
9
17
سایتی که من معرفی کردم برا اروپاست دیگه.
برفرض که 29000 یورو باشه :
29000*40/100 = 11600
11600*3400=40000000
29000*6/100=1740
1740*3400=6000000
29000*4000=116000000
که جمعش میشه 162 میلیون که تو ایران از 200 به بالاست پس دیدی که من راست میگم
Farshid: 1392/9/1815:43:07،
18
12
باپوزش از سایت ایران جییب به خاطر مزاحمت اضافی
امیر جان به آدرسی که اعلام کردی مراجعه شد. به عرضت میرسونم که موتور جستجوی google این آدرس رو غلط اعلام میکنه.
Farshid: 1392/9/1817:00:47،
9
9
برای درک حرفهای من نباید زیاد باهوش بود ولی خوب مهم نیست.
ببین امیر قیمت یک مرسدس ۲۰۰ازساده تا فول آپشن بین سی هزار تا۶۰۰۰متغیر است.
سایتی که اعلان کردی مربوط میشه به خودرو های اکازیون ویا دست دوم ونه صفر کیلومتر. ناسلامتی به دو زبان اروپایئ آشنایئ دارم.
واقع بین: 1392/9/1900:31:33،
6
15
زیاد با امیر خان کل کل نکن یه کمی بگرد تو سایتا علاوه بر این من از بیرون از ایران اطلاع مستقیم دارم بنز ده سال گذشته تا 3000 یورو هم میدن دوستان زحمت میکشن اوراق میکنن میفرستن ایران برای یدکی ماشین 150 میلیونی شما!!!
مهدی: 1392/9/1818:59:01،
20
22
تا اخر سال ماشینهای وارداتی 30 میلبون افت میکنه دلار 2700 ومسکن 30درصد کاهش ....حالا خود دانی...
حق گو: 1392/9/1820:46:43،
22
13
چرا دولت تعرفه گمرک رو کم نمیکنه تا مردم ماشین خوب سوار شن هم به نفع دولت وهم نفع مردم تا کی باید سوار ماشین بیخود و اشغال گرون ایرانی بشیم
M: 1392/9/1823:41:50،
10
25
مهدی جان، این آمریکاییها تا ما رو از لبنان و فلسطین و سوریه قطع ید نکنند و سر جای خودمون ننشونند یه تحریم رو هم لغو نمیکنند و این برآوردهایی که داری یعنی ما دست از همه اعتقادات برداریم و مثل بچه آدم سرمون رو بندازیم پایین و سرمون تو کار خودمون باشه. پس آخر کدوم سال رو بگو. 97 یا 98 یا 99؟
علی اصغر میرزا کوچک خانی: 1392/9/1900:33:58،
10
25
در زمان احمدی نزاد اجناس و فرغون های داخلی گران شد روحانی هم تثبیت کرد . آقای روحانی تو دیگه آخرشی و خوب بلدی همه چیزو بپای احمدی نزاد خراب کنی مردم وچی خیال کردی؟!
علیرضا: 1392/9/1911:58:46،
17
25
اگه تصمیم گیرندگان متوجه هزینه ها مالی و جانی که تصادفات ناشی از استفاده ارابه های مرگی که دو خودروساز به اصطلاح وطنی به مملکت و مردم بدبخت تحمیل میکنند باشه حتماً تشخیص میدن که تعرفه واردات رو بایدکاهش بدهند تا خودروساز داخلی هم خیالش راحت نباشه که هر آشغالی که تولید کنه مردم با به به و چه چه سوار میشن.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما