کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

تویوتا فورچونر جدید و حسرت ورود به ایران

کدخبر:۲۴۰۸۹دوشنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰:۵۱۶۲۲۴ بازدید

از جمله خودروهایی که پیرو قانون ممنوعیت "ورود خودروهای با حجم موتور 2500 سی‌سی و یا بالاتر" از راه‌یابی به بازار کشورمان باز مانده، تویوتا فورچونر ...

پدال- از جمله خودروهایی که پیرو قانون ممنوعیت "ورود خودروهای با حجم موتور 2500 سی‌سی و یا بالاتر" از راه‌یابی به بازار کشورمان باز مانده، تویوتا فورچونر می‌باشد. خودرویی ذاتاً آفرود که اینک به لباسی سخت زیبا نیز آراسته شده است.
 

gijeks8ni6am7kvo2612.jpg


توضیح اینکه، چرا خودروهایی به‌صرف چند سی‌سی حجم بیشتر پیشرانه، برچسب لوکس خورده و از ورود به بازار ایران باز مانده‌اند برایمان معمایی ست سخت لاینحل. گو اینکه در دنیای امروز، نه همه بالای 2500 سی‌سی‌ها، لوکس و اشرافی‌اند و نه کل زیر 2500 سی‌سی‌ها ارزان و مردمی. شما خوانندگان عزیز بهتر آگاهید که امروزه استفاده از تکنولوژی توربوشارژر، از تعداد سیلندرها و حجم پیشرانه‌های خودروهای جدید به نحو چشم‌گیری کاسته و چه بسی شاهدیم که خودروی عظیم‌الجثه‌ای همچون بام و سری 7 نیز از پیشرانه‌ای 2 لیتری بهره می‌برد. به‌راستی در این میان کدام‌یک لوکس‌ترند؟ فورچونر میان بها و یا سری 7 گران‌بها؟ البته در اینجا منظور از میان بها، در قیاس با استانداردهای جهانی می‌باشد نه بازار آشفته و بسته داخلی که قیمت هر خودروی وارداتی در آن دستکم دو یا سه برابر و یا حتی بالاتر از سرزمین اصلی آن است.
 

b5w6gamji5j54ai8kl4.jpg

بی‌شک، امروزه تویوتا یکی از سازندگان عمده خودروهای آفرود و شاسی‌بلند در دنیاست و در این میان، چنانچه با وضع قوانینی محدودکننده، خود را از نعمت برخورداری از محصولات مستحکم و توانمند ساخت این شرکت من‌جمله لندکروز، پرادو، فورچونر و… محروم سازیم؛ در یک کلام، به «خود تحریمی» دست زده‌ایم! زیرا این دسته خودروها بیش از آنکه لوکس و یا اشرافی باشند، نسخه‌هایی به تمام معنا کاربردی و عملیاتی هستند و شرایط نه چندان مطلوب جاده‌های کشور و وجود راه‌های صعب‌العبور فراوان در آن، اقتضاء می‌کند که این قسم از خودروها به تعداد فراوان وارد شوند. ضمن اینکه از مواردی همچون جان‌سختی، استهلاک پایین، سازگاری آنها با هوای و گرم و… هم به راحتی نمی‌توان گذشت. با این توصیفی که شد، انتظار می‌رود که مسئولان دلسوز و محترم هیئت دولت به اصلاحاتی چند در این قانون مبادرت نموده و لااقل برخی از خودروهای مستحکم و کاربردی را از شمول آن خارج نمایند.
 

p1axpcqtt88zkzrir3.jpg
 

تویوتا فورچونر (FORTUNER) یک شاسی‌بلند آفرودی است که تاکنون تنها در دو نسل تولید شده است. نخستین نسل از آن به مدت ده سال، یعنی از سال‌های 2005 الی 2015 میلادی، در مدار تولید بود. نسل اول فورچونر، تنها یک‌بار و در سال 2011 میلادی، دستخوش فیس‌لیفت جزئی در بدنه خود شد. اما نسل جدید این خودرو، برای نخستین بار، در شانزدهم ماه جولای سال 2015 میلادی، در استرالیا و تایلند رونمایی شد. این خودرو که اساساً بر روی پلت‌فرم تویوتا هایلوکس ساخته و پرداخته شده، در طراحی خود از سبک ” KEEN LOOK” بهره می‌برد؛ سبکی که پیش‌تر، در نسل نوین کرولا هم به کار رفته است. تویوتا فورچونر را به یک لحاظ می‌توان یک خودروی جهانی هم دانست، خودرویی که امروزه در ممالک بسیاری از جمله تایلند، مالزی، اندونزی، هند، پاکستان، مصر، آرژانتین، ونزوئلا و نیز قزاقستان به تولید می‌رسد. این خودرو با دو پیشرانه متفاوت 2.7 و 4 لیتری در بازارهای کشورهای حوزه خلیج‌فارس عرضه می‌شود و در حال حاضر نیز، تمامی نسخه‌های این خودرو که به بازار امارات صادر می‌شوند ساخت کشور تایلند هستند.
 

dpjfgy6ivhp8oduwgd8.jpg


چندی پیش، سایت «DRIVEARABIA» نسل جدید این خودرو را مورد تست و ارزیابی خود قرار داد که آنچه در ذیل می‌آید برگردانی از آن متن است.
 

feft1zwubldp9ezf90h.jpg

به‌تازگی شرکت الفطیم موتورز (AL FUTTAIM MOTORS) اقدام به عرضه نسخه کاملاً جدید تویوتا فورچونر در بازار امارات نموده است. نمای خارجی و داخلی آن به طراحی نوینی مجهز شده و تقدیر بر آن بود که نسل دوم این خودرو پیش از رسیدن به سواحلمان به معرض نمایش گذاشته شود. ما نیز این بخت را داشتیم که با این خودرو – هنگام طوفان بزرگ پیش از موعدی که در ماه جاری روی داده بود- در جاده‌های عادی و آفرود رانندگی بکنیم.
 

5gxphfqr05ii55r9trt9.jpg
 
dliad3j78c7j464k4s1d.jpg


بی‌شک نمای خارجی فورچونر تغییر اساسی و بهبود گسترده‌ای نسبت به نسل پیشین آن نموده است، ویژگی‌هایی همچون چراغ‌های LED جلو که با سیستم روشنایی در روز ترکیب شده و با کروم جلوپنجره نیز محاط شده‌اند، در آن دیده می‌شوند. این خودرو تنها از لحاظ بصری نیست که بهبود یافته، بلکه در شاسی کاملاً جدید آن نقطه‌جوش‌های بیشتری به کار رفته، که همین امر در جای خود، به استحکام و سختی آن افزوده است. ضمن اینکه، یک میله تثبیت‌کننده هم در عقب آن نصب شده است.
 

f7lxxb3vp1czf41pnvog.jpg
 

حال نگاهی به داخل این SUV هفت نفره می‌اندازیم. تیپ خودروی در اختیارمان، از تریم VXR بود و مواردی همچون روکش‌های چرم نما در صندلی‌ها، بخشی از داشبورد و درب‌ها و نیز یک صفحه نمایش لمسی مولتی‌مدیا 7 اینچی در میانه کنسول آن، مشاهده می‌شد. وجود پلاستیک‌های سخت، هنوز هم از ویژگی‌های بارز این کابین است ولی حجم آن نسبت به نسل پیشین این خودرو بسیار تقلیل یافته است. تجهیزات دیگر هم، شامل مواردی همچون سامانه دوربین دید عقب، پورت‌های USB و AUX و شش بلندگوی سیستم صوتی، می‌گردید.
 

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016
 

بر روی جاده‌های آسفالته، سواری تویوتا فورچونر، با نصب و تنظیم یک سیستم تعلیق جدید، واقعاً بهبود یافته است، و این سیستم سواری راحت‌تری را برای این خودرو به ارمغان آورده است. البته ما نتوانستیم هندلینگ این خودرو را، به سبب بارندگی شدید و احتیاطی که در طی رانندگی در شهر اعمال می‌شد، بیازماییم. از سویی، ماهیت 4×4 این خودرو نیز کمک نمود تا بلکه به آسانی و سهولت بتوان بر برخی از چاله‌ها و گودال‌های عمیق، چیرگی و غلبه یافت.
 

 


در زیر کاپوت خودروی فول آپشن مان، همان پیشرانه 6 سیلندر و 4 لیتری از نسل پیشین آن جای خوش نموده بود، پیشرانه‌ای با توان 235 اسب بخار. ولی در حال حاضر، این پیشرانه به یک گیربکس کاملاً جدید 6 سرعته اتوماتیک مجهز شده بود. ضمن اینکه، خروجی پیشرانه به نحو چشمگیری بهبود یافته، هرچند که از میزان مصرف سوخت آن نیز به لحاظ تئوری اندکی کاسته شده است.
 

 


در دومین بخش از تست رانندگی، این فرصت به ما داده شد تا بلکه حرکت در مسیرهای آفرود را آغاز نماییم. درحالی‌که مدل قبلی این خودرو، نسخه‌ای قابل و توانمند در مسیرهای آفرود بود، پس جای شگفتی نیست که فورچونر جدید تپه‌های شنی را کوفته و اسباب سربلندی‌مان را فراهم نماید. با توجه به شرایط آب و هوایی، نتوانستیم ناظر تمامی پتانسیل‌های موجود در این خودرو باشیم، ولی آنچه که واضح بود، این خودرو نسبتاً به آسانی و سهولت رانده و مدیریت می‌شد. ماسه‌های صحرا بر اثر بارش باران سفت‌وسخت شده بودند پس اگر قصدش را هم داشتیم، مجبور نبودیم که از فشار باد تایرها کاسته و یا توان زیادی را صرف غلبه بر تپه‌های شنی نماییم. نگهداری دنده در حالت "4H” برای چیره شدن بر هر مانعی که با آن برخورد می‌کردیم کافی بود و تقریباً هیچ کسی در مسیری که ما در عصر آن روز پیمودیم، در تپه‌های شنی گیر نکرد.
 


 

به‌راستی تویوتا مدل 2016 فورچونر را به‌روزرسانی و ارتقاء داده است، به‌خصوص از لحاظ طراحی و نیز راحتی. گو اینکه قابلیت‌های مکانیکی آن نیز کما فی السابق کاملاً دست نخورده باقی مانده است. از سویی، بهای این خودرو هم به میزان قابل‌توجهی افزایش نیافته است. مدل پایه 2.7 لیتری با تریم GXR، که از توانی معادل 164 اسب بخار برخوردار است، با بهایی معادل 105,900 درهم فروخته می‌شود، درحالی‌که مدل رده تاپ با تریم VXR، با بهایی معادل 139,000 درهم.
 

6mtgjn9fem3cnh83nn1h.jpg

مشخصات فنی

پیشرانه 4 لیتری

تعداد سیلندر: 6 عدد

حجم موتور: 3956 سی‌سی

توان: 235 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه

گشتاور: 383 نیوتن‌متر در 3800 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 9 ثانیه

حداکثر سرعت: 187 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: 12.6 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت

پیشرانه 2.7 لیتری

تعداد سیلندر: 4 عدد

حجم موتور: 2694 سی‌سی

توان: 164 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه

گشتاور: 249 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 11.3 – 12.2 ثانیه

حداکثر سرعت: 170 – 180 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: 12.4 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت

سیستم فنربندی جلو: بازوهای جناغی دوبل، میله تثبیت‌کننده

سیستم فنربندی عقب: پنج عضوی (5-LINK)، فنرهای مارپیچ، میله تثبیت‌کننده

نوع گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک

نحوه انتقال نیرو به چرخ‌های خودرو: 4×4 PART TIME
 

hn34tdttaj8gxjb5.jpg
 


ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4795/1855/1835 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2750 میلی‌متر

گنجایش محل بار: 348 لیتر

ظرفیت مخزن بنزین: 80 لیتر

وزن: 1756 الی 1845 کیلوگرم

اندازه‌های تایرهای جلو و عقب: 265/60 R 18 (تیپ VXR) و 265/65 R 17 (تیپ EXR و GXR)

 

ایمنی

5 ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیا

7 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای و زانویی) – نسخه‌های سفارش امارات تنها از 3 عدد کیسه هوا بهره می‌برند

سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)

سیستم کمکی ترمز (BA)

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

سیستم کنترل پایداری (ESC)

سیستم ضد لغزش (TCS)

سیستم نوسان گیر یدک‌کش (TSC)

سیستم کمکی حرکت از روی تپه (HILL START ASSIST)

سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (DOWNHILL ASSIST CONTROL)

قفل دیفرانسیل عقب (REAR DEFFERENTIAL LOCK)

سیستم ISO FIX برای صندلی کودک

و…
 


تجهیزات (نسخه VXR در بازار امارات)

فرمان الکتریکی حساس به سرعت

سیستم ورود بدون کلید هوشمند (KEYLESS ENTRY) + استارت دکمه‌ای

سامانه تعویض دنده از پشت فرمان (PADDLE SHIFTER)

کروز کنترل و سوئیچ آن بر روی فرمان

تنظیم ارتفاع اتوماتیک چراغ‌های جلو

درب برقی عقب

استراحتگاه میانی دست در جلو

محفظه خنک‌کننده عینک

صفحه نمایش لمسی به سایز 7 اینچ

روشنایی اتوماتیک چراغ‌های جلو به همراه سیستم همراهی راننده در نقاط تاریک

تنظیم اتوماتیک تراز چراغ‌های جلو

فرمان با پوشش چرمی + تریم چوبی

صندلی‌ها با پوشش چرمی

کانال‌های تهویه برای سرنشینان عقب

سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک

لوله‌های اگزوز کرومی

ریل سقفی

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB و AUX و اتصالات بلوتوث

شیشه عقب بخارزدا

چراغ‌های LED عقب

شش عدد بلندگو

و…


قیمت

در امارات: 105/900 درهم (نسخه 2.7 لیتری، تیپ EXR) و 127/900 درهم (نسخه 4 لیتری، تیپ GXR) و 139/900 درهم (نسخه 4 لیتری، تیپ VXR)

محل ساخت نسخه‌های سفارش امارات: کشور تایلند

همراه مکانیک



دیدگاه ها

کیارش: 1395/3/2410:16:53،
228
37
زنده باد تویوتا ، عالی بود .
صبور: 1395/3/2417:25:28،
48
28
لااقل از خود شرکتش بخرید ارزون در بیاد تا کی باید به امارت متحده پول دلالی بدیم
امین: 1395/3/2421:47:19،
27
37
همون پراید وانت بهتره
حسین: 1395/3/2600:21:28،
36
24
یعنی با چه عقلی برای این جمله « زنده بادتویوتا » منفی میزنید !!!مگه وقتی آدم پول نداشت جواهر بخره باید بگه جواهر بده !!! آدم سالم اینطوری نیست .
علی: 1395/3/2600:24:50،
29
29
من موندم امثال تو که میگن وانت پراید خوبه از کجا وکی جزئ ملت ایران شدند !!! وچرا ملت ما کارشون به جایی رسید که رفتن تو صف آشغال شرم انگیزی مثل پراید قسطی !!! مگه آدم که فقیر شد باید عزت نفسش رو از دست بده ؟؟!!!
Mj: 1395/3/2410:31:34،
213
29
متاسفانه به لطف مسئولین دلسوز و باکفایت!!! ما ایرانیا مجبوریم همه عمرمونو به حسرت داشتن چیزایی که کمترین حقمونه، بگذرونیم.

از چی بگم...
م: 1395/3/2411:06:19،
124
37
تقریبا شبیه ام وی ام x33 است با کمی تفاوت تازه کارت سوخت هم هدیه ندارد !!!!!!!!!!!
رونیز و لیفان: 1395/3/2411:08:43،
55
70
ای اونایی که موتور پیکاب و رونیز و لیفان ۸۲۰ رو به تمسخر گرفتین که ۲۴۰۰ سی سی چرا۱۶۰ اسب قدرت داره اسب این غول خودروسازم ببینید اسب بخار زیاد بالا باشه مهم نیست گشتاورو قدرت مانور مهمه بگم که تویوتا اولین خودروساز دنیاس این واشینم عالیه با اسب بخارای کره ای مقایسش نکنید ک الکین
ممد: 1395/3/2412:28:05،
68
33
اسب بخارای کیا هیوندای الکیه مال لیفان درسته باشه تو راست می گی
...: 1395/3/2413:34:25،
38
51
اگه این ماشین آزاد هم بود با این قیمت ما که نمیتونستیم بخریم در ضمن با این اندازه جای سه تا ماشین رو میگیره پس بهتر که نیاد مگر برای هلال احمر یا امثالهم

باید قوانین مثل ژاپن بشه ماشین تا 3.5 متر
taniz: 1395/3/2410:33:16،
118
28
اینجا 2012 رو بیش از 300 میلیون میدن ولی قیمت صفرش با اتاق جدید و ... تو امارات کمتر از از 130 میلیون هست !!!!!!!!
آخه چرا دولت ناراحته آمریکا داره هی تحریمش میکنه و همه چی رو گرونتر باید بخره ولی خودش با مردمش خیلی بدتر رفتار میکنه. مردم مهم نیستن که.
حمید: 1395/3/2410:33:57،
79
26
خب که چی؟؟؟ خودمون میدونیم چقدر عقب افتاده ایم شما دیگه نمیخاد این ماشینا رو به رخ ما بکشی.مملکتی که همچیزش درسته فقط مونده بود خودروی بالای 2500cc نذارن بیاد داخلش اونم حلش کردن دیگه بهتر از این نمیشه.فقط نشستیم اخبار اختلاس ها رو گوش میدیم.بااین کارهایی که ما مردم ایران در گذشته انجام دادیم لیاقتمون همون پرایده
ن: 1395/3/2410:34:44،
100
24
نگارنده مقاله دل پری از قوانین غیر عقلانی کشور دارد!!!
حسن: 1395/3/2410:41:27،
67
30
واقعاافسوس كه اين ماشين با اين قانون مسخره با اين قيمت خوب نميتونه وارد بشه...از ما كه گذشت
آرش: 1395/3/2414:54:45،
29
33
دقت کردین با پول نمونه فول این خودرو اگه با همین قیمت بیاد دقیقا ۶ دستگاه پراید میدن:)
حالا هی بگید تحریمه
حالا هی بگید نمی خریم
حداقل قیمت خودرو حتی اگه تعرفه صفر بشه از ۵۰ شروع میشه
مشکل قیمت خودرو داخلی نیست
مشکل حقوقه مدیرا نیست... اونا درست حقوق میگیرن
مشکل حقوق و درآمد اکثریته
از دولت به جای درخواست اصلاح حاشیه در خواست اصلاح اصل مطلب رو داشته باشیم
رویا: 1395/3/2410:57:03،
57
28
واقعا ماشین زیبایی است.ایکاش میتونستیم توکشور خودمون از اینا استفاده کنیم.البته با همون قیمت اصلیش مثل امارات
ایرانی: 1395/3/2412:15:08،
57
23
توی این کشور حسرت خیلی چیزها برای ایرانی ها است البته به جز اقا زادها
حسین: 1395/3/2412:37:14،
53
27
واقعا تویوتا بی نظیره.......................درهای ایران فقط بروی اجناس چینی بازه......افسوس.......
مجید: 1395/3/2412:43:19،
49
26
قیمت بین 100 تا 130 میلیون تومان!!! به نظر شما تا به دست مردم ایران برسه چند میشه؟ 300 یا 400؟
امیر: 1395/3/2414:40:22،
39
32
درود بر تویوتا , درود بر سوزوکی , درود بر مزدا و...که با این
تولیدات ایمن و باکیفیت به خلق دنیا در سراسر جهان خدمت می کنند و مرگ بر انحصاری که به نفع خودروسازان
داخلی توسط دولت وضع شده است تا به ضرر جان و مال
مردم کار کنند!!!!!
Ali: 1395/3/2414:57:35،
38
32
چرا هایلوکس که ۲۷۰۰ سی سی وارد میشه؟
حسین: 1395/3/2416:24:27،
30
24
وانت تا ۲۷۰۰ آزاده
سهیل: 1395/3/2417:21:23،
31
33
عزیزم
چون هایلوکس وانته و وانت ها جزو خودروهای تجاری (مخصوص کار) محسوب میشن و محدودیت حجمشون بالاتره
الان سوزوکی وانت دیزل که تو بهمن تولید میشه،موتورش 3000 سی سیه
الهام: 1395/3/2415:06:37،
24
29
دروازه های ایران را کاسبان تحریم سی و چند ساله بروی تکنولوژی جهانی بسته اند......مطمئن باشید به این زودی ها گشایشی در کار نیست.....وحشت از دست رفتن درآمد های میلیون دلاری حاصل از واسطه گری ها و واردات اجناس بی کیفیت و بدون مشتری در سطح جهانی از خودرو گرفته تا..........توسط افراد و نهادهای وابسته به آن دیواری بسیار بلند دور تا دور ایران را احاطه کرده
9090: 1395/3/2415:40:13،
24
30
تویوتا هایلندر با موتور 2000 توربو را هم ببینید
http://chinaautoweb.com/car-models/gac-toyota-highlander/
وحید یوسفی: 1395/3/2416:28:43،
30
32
چقدر آپنشناش زیاده.
سیستم خنک کننده عینک؟
واقعا جالبه.
آسیب پذیر: 1395/3/2419:21:21،
28
27
قد یی تانکی هس موشالا موشالا
ایشالا مبارکش باشه اونی که سوار میشه (یقه سفیدا اقا زاده ها خواهر زاده ها )
وای بر ملت فقر زده تا چند مدت دیگه با این اوضا همه میان تویه یه طبقه اجتماعی فقط یه درصد محدودی هستن که بالا میمونن
اندکی صبر صحر نزدیک است....
داریوش: 1395/3/2422:03:58،
20
27
حسرت ورود به ایران؟
حسرت برای تویوتا یا ما؟
واقعا حسرت برای تویوتا
آخه ما اینجا پراید سوار میشیم!!!!!!!!!!!!!!
حسین: 1395/3/2600:28:14،
29
24
کلا اعتماد به نفس کاذب تو مملکت ما فراونه ؟!!! تویوتا به تازگی با ارزشترین برند خودروساز جهان شده و پر تیراژ ترین خودروساز جهان است و همین چند تا تویوتا هم که وارد ایران میشه با دلالی اعراب وارد میشه !!! ولی ما که تویوتا نمی خوایم !! تویوتا تو حسرت ماست !!!
حسین: 1395/3/2600:30:15،
30
25
تنها کسانی که تو حسرت ما هستن ونمی خوان مارو ازدست بدن ..چین و پژو ورنو هستند که در ایران به اندازه کل دنیا مشتری دارن و آشغالاشون رو فقط تو ایران میتونن بفروشن
امیر: 1395/3/2809:17:01،
26
26
محفظه خنک کننده عینک!
ما تازه رسیدیم به سفید و مشکی و نقره ای پرشییییییین!!!!!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل