کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

خطر حذف بی‌قاعده خودروهای قدیمی

کدخبر:۲۳۹۶۳شنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۸:۴۷۳۹۸۳ بازدید

خودروسازان داخلی در شرایطی به‌دنبال حذف تدریجی برخی محصولات پرتیراژ و قدیمی خود هستند که هنوز رسما جایگزینی برای آنها معرفی ...
خطر حذف بی‌قاعده خودروهای قدیمی

خودروسازان داخلی در شرایطی به‌دنبال حذف تدریجی برخی محصولات پرتیراژ و قدیمی خود هستند که هنوز رسما جایگزینی برای آنها معرفی نکرده و این موضوع نگرانی‌هایی مبنی‌بر به هم ریختن تعادل بازار، به وجود آورده است.طبق برنامه دو خودروساز بزرگ کشور، قرار است پراید و پژو 405 که پر تیراژترین خودروهای داخلی به‌شمار می‌روند، طی دو سال آینده از رده تولید خارج و پس از دو سه دهه، با جاده مخصوص وداع کنند.حذف این دو، مقدمه‌ای است برای کنار گذاشتن تدریجی سایر خودروهای قدیمی به نحوی که غول‌های جاده مخصوص قصد دارند خطوط تولیدشان را رفته‌رفته از وجود این محصولات، خالی کنند.

فکر حذف خودروهای قدیمی اما پس از توافق هسته‌ای در ذهن خودروسازان شکل گرفت، چه آنکه از یک سو امکان ارتباط با خودروسازان بزرگ دنیا فراهم آمد و از سوی دیگر توقع مشتریان نیز (با توجه به ممکن شدن مذاکره با خارجی‌ها و تولید محصولات جدید) بالا رفت.به‌عبارت بهتر، وقتی قفل‌های تحریم در آستانه باز شدن قرار گرفت، خودروسازان نیز به هوای همکاری با شرکت‌های خودروساز معتبر دنیا و تولید محصولات جدید، به فکر حذف مدل‌های قدیمی افتادند. جاده مخصوصی‌ها حتی اگر خودشان نیز نمی‌خواستند، در اثر فشار افکار عمومی، چاره‌ای جز اعلام برنامه حذف محصولات قدیمی نداشتند زیرا با توجه به توافق هسته‌ای، مشتریان چشم به تولید محصولات جدید و جایگزینی آنها با مدل‌های قدیمی دوخته بودند.

طی چند سال گذشته و با وجود انتقاد از تولید محصولات قدیمی، خودروسازان همواره با استناد به مسائلی مانند تحریم، از زیر بار کنار گذاشتن این خودروها، شانه خالی می‌کردند، اما توافق هسته ای، این بهانه را از آنها گرفت. در نتیجه پس از آنکه تحریم‌ها در آستانه لغو قرار گرفته و امکان حضور شرکت‌های خارجی در کشور فراهم آمد، خودروسازان نیز به‌جد از حذف محصولات قدیمی خود صحبت به‌میان آورند. این در شرایطی است که خودروهای نامزد حضور در بازار ایران، به لحاظ قیمتی نمی‌توانند جایگزین محصولاتی مانند پراید و پژو 405 باشند.

طبق برنامه قرار است پژو 405 تا آخر سال 96 و پراید نیز تا سال 97 از خط تولید خارج شوند و سایر محصولات قدیمی نیز به تدریج در نوبت حذف قرار بگیرند. با این حال جاده مخصوصی‌ها هنوز جانشین رسمی برای این خودروها به‌خصوص پراید و پژو 405 که پرفروش‌ترین‌های بازار به‌شمار می‌روند، معرفی نکرده‌اند.

ویژگی خاص پراید و پژو 405، قیمت نسبتا مناسب آنها (با توجه به شرایط بازار) است، از همین رو هم تیراژ آنها بیش از سایر خودروهای تولید داخل است و هم فروش شان. در واقع آنچه مشتریان را جذب این خودروها کرده، قیمت نسبتا مناسب با وجود کیفیت نه چندان بالای آنها است. با این حساب، حذف بدون برنامه جایگزین خودروهایی مانند پراید و پژو 405، عملا شاید دست خیلی‌ها را از بازار خودرو کشور کوتاه کند. به‌عنوان مثال، در صورت حذف پراید (به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو کشور) کف قیمتی بازار به بیش از 24 میلیون تومان خواهد رسید و این موضوع سبب می‌شود برخی مشتریان نتوانند صاحب خودرو شوند. در این شرایط، اگر قرار است پراید از رده تولید خارج و جایگزینی برای آن معرفی نشود، نه تنها مشتریان، بلکه سایپا و پارس خودرو نیز به‌عنوان تولیدکنندگان این محصول متضرر خواهند شد. در حال حاضر پراید، پرتیراژترین خودرو ساپیا است و حذف بدون جایگزین آن، به‌شدت پایه‌های این شرکت تولیدی را خواهد لرزاند. از سوی دیگر، با رفتن پراید و عدم تعیین جایگزین برای آن، بخش بزرگی از بازار خودرو کشور نیز با چالش مواجه خواهد شد و خرید خودرو برای بسیاری از مشتریان سخت‌تر از قبل می‌شود.

این داستان در قالبی دیگر، برای پژو 405 نیز قابل تکرار است، چه آنکه این محصول نیز به‌نوعی گاو شیرده ایران خودرو به‌شمار می‌رود و حذف بدون جایگزین آن، شوکی بزرگ برای این شرکت و بخشی از مشتریان خواهد بود.هرچند در این شرایط خیلی‌ها امیدوارند مذاکرات با خودروسازان خارجی به نتیجه رسیده و محصولات جدید روانه بازار کشور شوند، با این حال هنوز مذاکرات و قراردادها به مرحله عمل نرسیده‌اند. از سوی دیگر و طبق آنچه از دل قراردادها و مذاکرات فعلی پیش بینی می‌شود، خودروهای در نظر گرفته شده برای بازار ایران، از قیمت بالایی برخوردار هستند؛ بنابراین شاید نتوان آنها را به لحاظ قیمتی جایگزین محصولات قدیمی کرد. البته در این بین، یک گزینه به نام «کوئید» (محصول ارزان قیمت رنو) به چشم می‌آید که گفته می‌شود قیمت آن حول و حوش 30 میلیون تومان خواهد بود، ولی هنوز سرنوشت تولیدش در صنعت خودرو کشور مشخص نیست. برخی می‌گویند کوئید جانشین پراید است، حال آنکه عملا امکان تولید این محصول با قیمتی در سطح پراید وجود ندارد.

در این شرایط البته صحبت‌هایی مبنی‌بر تولید کوئید در ایران خودرو نیز از سوی مسوولان رنو مطرح شده که هنوز آبی‌های جاده مخصوص آنرا تایید نکرده‌اند. به‌عبارت بهتر، اگرچه کوئید می‌تواند به لحاظ قیمتی (نه فنی) جایگزین پژو 405 شود، اما اولا ایران خودرو هنوز رسما این موضوع را مورد تایید قرار نداده و ثانیا مشخصات فنی این دو محصول اصلا شبیه هم نیست و شاید مشتری 405، کوئید را نپسندد. با این اوضاع و احوال، اگر قرار باشد خودروسازان داخلی بدون ارائه جایگزین، اقدام به حذف بی قاعده محصولات قدیمی خود کنند، هم خودشان و هم مشتریان متضرر شده و تعادل بازار به هم خواهد ریخت. البته در اینکه خودروهای قدیمی باید از رده تولید خارج شوند، تردیدی وجود ندارد، با این حال ارائه جایگزین برای آنها نیز ضروری است. در این شرایط به نظر می‌رسد هنوز برگ برنده خودروسازان، توافق هسته‌ای و باز شدن فضای مذاکره با خودروسازان بزرگ دنیا است، چه آنکه شاید بتوان با دقت و تامل بیش از پیش، از دل این مذاکرات، خودروهایی با قیمت و کیفیت مناسب به‌عنوان جانشینان امثال پراید و پژو 405، بیرون کشید.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

درخواب : 1395/3/2207:30:55،
239
38
حذفش کنند ما خطرش به جون میخریم
امین: 1395/3/2208:33:05،
209
33
باز گفتی غول های جاده مخصوص، اینا غولند؟؟؟؟؟ اگه اینا غولند فولکس واگن تویوتا جنرال موتورز چی ان؟؟؟؟ غول فرغون سازی اند اینا
ع ع: 1395/3/2208:35:01،
150
29
فرقی نمیکنه موتور 1975 پژو رو روی خودروی دیگه مثلا فیس لیفت شده نصب میکنن!!!
اگه مردن کلا حذفش کنن.....
نهایتی: 1395/3/2209:10:44،
125
36
بجای حذف و خطر های ناشی از آن
کل صنعت خودروسازی را تبدیل به زمین کشاورزی کنین . سیب زمینی بکارین
صنعت پیر و فرسوده خودروسازی به درد نمیخورد
فقط باید به توریست و گردشگر و
بعدش هم
کشاورزی مدرن همانند ژاپن و کانادا
رو بیاوریم
آینده خاورمیانه را از نظر امنیت غذایی بدست بگیریم
خودرو دیگر تمام شد
سعید: 1395/3/2209:50:59،
89
37
رنو کوئید خودرویی با صفر ستاره ایمنی از موسسه یورو ان کاپ
یعنی یه چیزی تو همین مایه های پراید شایدم بدتر
و با قیمت 2000 تا 5000 دلار که در گرانترین حالت مشه 15 میلیون چجوری حساب کردن که قیمت کویید درومده 30 میلیون ؟؟؟؟؟؟
شاهرخ: 1395/3/2209:55:41،
80
42
جان عزیزاتون این دو را همین امسال حذف کنین.
شما نگران ما نباشید که تعادل بازار به هم میخوره و از این حرفای بیخود.
شما نمیخواد دلسوز ما باشید.
کجای دنیا اخه ماشین 30 سال پیشو هنوز به صورت صفر کیلومتر تولید میکنند؟؟؟؟؟؟
کجای دنیا؟؟؟؟؟ اسم ببرین یه کشورو
پوريا: 1395/3/2210:08:19،
66
39
شما گفتي و ما باور كرديم!
هنوز ايران خودرو داره وانت پيكان توليد ميكنه!
تا زماني كه خودرو وارداتي رو با قيمت جهاني به مردم نفروشيد اين آشغال ها مشتري خواهد داشت و حذف نخواهد شد.
آلبالو: 1395/3/2210:15:21،
49
32
نویسندگان این مقاله بطور مشترک مدیران عامل ایران خودرو و سایپا!!!!

یکی نیست بگه بعد از ۳۰ سال تولید این بنجلا خطر اصلی ادامه تولید این بی کیفیتای آشغاله نه توقفش!!!
پاسخ به نهایتی: 1395/3/2210:29:54،
37
38
با کدوم اب دقیقا قراره قطب کشاورزی بشیم ؟؟؟ تنها راه پیشرفت صنعتی شدنه مثل المان ژاپن کره جنوبی....اینی که ما داریم 37سال پیش اسمش صنعت بود الان مافیای مالی و رانتیه
ali: 1395/3/2210:50:57،
52
29
حذف پژو تا آخر 96؟!! یادتون رفته پیکان وانت را می خواستند حذف کنند حدود 5 سال طول کشید؟ حتی به بهانه بیکار شدن موقت کارگران خط تولید وانت تبریز نماینده تبریز در مجلس هم یک سال حذف وانت را عقب انداخت!!
من: 1395/3/2222:36:50،
27
33
کدوم کشورها تولید می کنن ؟
مصر.
هند.
و چندین کشور بدبخت بیچاره دیگه.
مردم ما متاسفانه توهم خودبزرگ بینی دارند. وگرنه با نگاهی به اطراف میشه به راحتی دید برای اکثریت جامعه ایران همین پراید و 405 هم زیاده.
007: 1395/3/2207:39:18،
72
36
دارن خودروهای منقرض شده تولید میکنن خجالت اوره
الان 99 درصد خط تولید این لگن سازها رو خودروهای تیرکمون شاهی به خودشون اختصاص داده
اینا هم باید به موزه برن هم خودشون و هم محصولاتشون
سهیل: 1395/3/2211:20:33،
39
31
حالا اینا یه چیزی گفتن

فکر کنم سال 1400 کم کم با 405 خداحافظی کنن
مهران: 1395/3/2207:40:06،
93
34
چه خطری قربان! مگر خطر نرسیدن پول مفت به جیب مدیران بی لیاقت اتفاق بیفتد. انشاالله که کل خط تولیدشان حذف گردد.
اامیر: 1395/3/2207:40:46،
95
33
آره خب پژو 405 میره به جاش پرشیا با همون موتور هست
وانت پیکان هم رفت بینیشو عمل کرد ، شد وانت آریسان هنوز هم هست !!!
رضا: 1395/3/2207:54:25،
57
31
بی قاعده منظورت پوله دیگه
سامان: 1395/3/2208:05:41،
59
39
پژو 405 خوب بود (تا سال 85) ولی دیگه الان یه ماشین باتکنولوژی قدیمیه و تولیدش تو این سال ها به صورت انبوه کاملا بی معنیه و از منطق دوره.
رضا: 1395/3/2208:11:25،
39
67
فکر خوبیه.بزار مردم شروع خریدشون از 50 و 60 تومن باشه.تا متوجه بشن که پولشون فقط به همون خودروهای به قول خودشون لگن میخوره.
مسعود: 1395/3/2208:13:47،
58
37
آقا جان بی قاعده هر چه سریع تر خارج کنید ما راضی هستیم
رضا: 1395/3/2208:20:23،
49
35
با سلام.در هر صورت محصولات قدیمی مث پراید و 405 و پارس و حتی سمند باید حذف و جایگزین بشن.
اما نه با خودرو چینی !
و نه با ماشینایی که بازار به زور اونا رو قبول کنه مث کویید و ال نود.
اگه چند تا ماشین خوب اروپایی در سطح قیمت پایین اینجا مونتاژبشه هم به نفع مشتری و هم بنفع خود خودروساز خواهد بود.
صابر: 1395/3/2208:22:09،
67
36
فقط واردات خودرو های خارجی و فروش با قیمت جهانی میتونه کیفیت و پیشرفت خودرو سازی تضمین کنه
آرش66: 1395/3/2208:29:23،
36
53
با توجه به قیمت 5000 دلاری پراید و 8000 دلاری 405، هر دو خودرو شاید به نوعی در زمره ی ارزان ترین خودروهای جهان قرار داشته باشند. در این میان، پراید خودرویی بسیار مناسب و نسبتن کم مصرف برای بازار داخل و 405 نیز خودروی نسبتن مناسب برای جاده و مسافرت است. 405 و پراید های کنونی بر اساس استاندارد یورو4 تولید می شوند و درصد ساخت داخل آنها نیز بسیار بالاست. ایران خودرو می تواند به جای حذف 405، یکی از موتورهای جدید پژو را که هم کم مصرف و هم پرتوان است به تدریج جایگزین موتور XU7 بکند. و اندک اندک تولید XU7 را قطع کند؛ سپس اطاق جدید پژو مانند 301 یا 508 را جایگزین اطاق قدیمی 405 بنماید. به این شکل، خودرویی مانند 405 به یکباره از دسترس خریدارانی که بودجه ای در حدود 30 م دارند، خارج نمی شود.
امین: 1395/3/2209:38:00،
45
40
داداش الان رفته سر بخت ef7 یه نیم قرن هم اینو تولید میکنه بعد میره سراغ بقیه، البته موتور بدی نیست اما خوب...
Aria: 1395/3/2209:11:57،
29
49
اگه توليد كنند مقاله ميزنيد كه تا كي اين محصولات قديمي رو توليد ميكنيد . اگه نكنند دادتون در مياد كه چرا توليد نميكنيد. دقيقا چيكار كنن كه شما راضي باشيد؟
لطفی: 1395/3/2209:21:12،
33
38
توافق هسته ای، این بهانه را از آنها گرفت! چه ربطی دارد شما همه چیز را به توافق ربط می دهید؛ دنا فقط 6 ماه تو فرایند قیمت گذاری بود لابد این هم به توافق ربط دارد، آقا ما تو خودمون گیر داریم صد تا توافق هم بیاید تا روال های داخلی کشور اصلاح نشود یک مونتاژ کار در پیت می مانیم، حالا به جای 405 یک ده سال هم کوئید، ولی فایده ایی ندارد، تو حجاب خویشی حافظ از درون برخیز
a: 1395/3/2209:38:01،
37
39
حذف کنید، این همه بحث نداره. در رینج قیمت 405 همین الان سمند وجود دارد و با توجه به بالای 20 میلیون تومان بودن و کیفیت در حد لامبورگینی پراید همون حذف شه بهتره .
کامران: 1395/3/2209:47:35،
51
37
هیچ اتفاقی نمی افته
همین الان این به اصطلاح غول داره موتور پیکان را هنوز تولید میکنه. موتور وانت آريسان موتور پیکان ۵۰ سال قبله.
۴۰۵ که همش برای ۲۰ سال پیشه و تا ۳۰ سال دیگه جا داره.
در ضمن سمند و پارس و دنا و سورن هم هستند که پلاتفرم و شاسی و ديفرانسيلشون همین ۴۰۵ است که احتمالا تا ۲۰ سال دیگه تولید میکنند.
اعوذبالله من الشیطان رجیم...
مهندس: 1395/3/2214:38:56،
25
35
آخه پارس وسمند و405 دیفرانسیل دارن؟؟؟؟؟؟؟؟
الله اعلم
ناصر: 1395/3/2210:27:47،
36
35
اولا که خطر حذف نیس نعمت حذفه! ثانیا این حرفها رو زیاد میشنویم.قرار بود پلت فرم ال 90، پراید و 405 و سمند حذف کنه، خودش حذف شد! ال90 قرابود بقیمت 6000 یورو عرضه بشه اونموقع یورو 1500 تومن بود.الان 4000 تومن. الان بقیمت یورو 6000 تومن حساب میکنن و قطعات اصلو نداره و ال 90 در ایران خراب شده، تبدیل شده به خودروی لوکس! پس از حرف تا عمل برای ما تفاوت از زمین تا آسمانه.
آرش: 1395/3/2213:23:03،
26
35
L90 از اول قرار بود با قیمت ۸۵۰۰ یورو عرضه بشه که الان با قیمت یورو ۴ تومنی حساب کنی میبینی کمتر هم میدن
مشکل قیمت خودرو نیست
مشکل کم بودن در آمد و به طبع آن کم بودن قدرت خرید اکثر ملت هست
احسان: 1395/3/2210:36:29،
28
23
به نظرم نویسنده مطلب تا حالا پژو پارس و 206 اس دی رانا و ال90 ندیده که میگه حذف405 به بازار اسیب میزنه ، همینطور قطعا ام وی ام و تیبا و ساینا رو نمی شناخته که نگران بازار پرایده ....البته اینام مثل همون دوتا اشغال اند اما بلاخره اینا رو باید از یه جا جمع کرد به نظرم همین امروز خط تولید پراید رو جمع کنن جون میلیونها نفر رو نجات دادن میلیونها دلار خسارت مالی و خرج بیمارستان و کف و دفن ملت هم صرفه جویی کردن 1/4تصادف منجر فوت فقط مال پرایده...برش دارین اگه وجدان دارین
سمندون: 1395/3/2210:44:18،
26
37
این دیگه چه ادبیاتیه ؟
405 برای 20 سال پیشه!!!
بابا
405 مال 20 سال پیشه درست هست
یا
405 برای 20 سال پیش خوب بوده درست هست
رضا: 1395/3/2213:33:32،
31
40
هر چیزی که پارسی آن به کار گرفته بشه بهتره، مال عربیه و برای پارسی، پس برای 20 سال پیشه، بهتره
شاهین: 1395/3/2211:34:31،
30
42
سایپا زرنگ بود و با داشتن تندر ولی محصولات برلیانس رو اورد و سهم قابل توجهی رو به خودش اختصاص داده و این رو به رشد هست
ولی ماشنی های چند دهه ای و بزک شده ایرانخودرو جایگزینی نداره فعلا
پژو 206 - پارس - 405 و همینطور سمند
واقعا دورانشون تموم نشده ؟
حتی سایپا برای پراید تیبا و ساینا و تیبا2 رو جایگزین کرد ولی ایرانخودرو چیزی نداشته
محمد مهدی: 1395/3/2223:19:34،
26
28
اینها همش زمینه سازی برای غالب کردن فرغون های جایگزین ۴۰۵ و پرایده: تاتا هندی، دنگ و فنگ و امثالهم.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما