کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

نگاهی به گسترش چشمگیر پیشرانه‌های توربو در جهان

کدخبر:۲۳۹۵۵جمعه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹:۰۴۳۸۳۷ بازدید

در دهه‌ای که از سر صنعت خودروسازی جهان گذشت یا به صورت دقیق‌تر، 5 سال گذشته، صنعت خودرو جهانی با رویکرد بسیار مثبت و ...
نگاهی به گسترش چشمگیر پیشرانه‌های توربو در جهان

در دهه‌ای که از سر صنعت خودروسازی جهان گذشت یا به صورت دقیق‌تر، 5 سال گذشته، صنعت خودرو جهانی با رویکرد بسیار مثبت و با حجم قابل توجهی به استفاده از پیشرانه‌های کم‌حجم‌تر اما مجهز به توربو روی آوردند. دلیل این تغییر ناگهانی و مهم در امکان تولید نیروی بیشتر از پیشرانه کم‌حجم‌تر و در عین حال مصرف سوخت پایین‌تر و به صورت کلی یک تیر و چند نشان بود. اما سوالی که در ذهن بسیاری از علاقه‌مندان صنعت خودرو نقش می‌بندد، چرایی استفاده از توربو است. چرا توربوشارژر؟

به گزارش ایران جیب به نقل از عصرخودرو، برخلاف تصور بسیاری از مردم مبنی بر جدیدبودن تکنولوژی سیستم‌های پرخوران (Force Inducer) باید یادآور شد که استفاده از این سیستم در گذشته‌های بسیار دور و در حقیقت در همان دوران آغازین پیدایش اتومبیل و در پی تلاش گوتلیب دایملر آلمانی برای استفاده از یک سیستم دمنده هوا به درون محفظه احتراق پیشرانه درون‌سوز در سال 1885 شکل گرفت. استفاده از سیستم دمنده پر فشار پیرو نیاز صنعت هوانوردی برای ارتقای توان افزایش ارتفاع و سرعت هواپیماهای نظامی و سپس در صنعت خودرو به‌صورت جسته و گریخته در دهه‌های 30، 60 و 80 میلادی رواج پیدا کرد. اما آنچه از گسترش این تکنولوژی جلوگیری به عمل آورد، ترکیب پیچیدگی طراحی سیستم‌های پرخوران و افزایش حساسیت و آسیب‌پذیری خود پیشرانه که همچنان به روش سنتی و از مواد اولیه رایج ساخته می‌شد، مانع از ادامه یافتن تولید انبوه پیشرانه‌های مجهز به سیستم پرخوران شد و از این رو این سیستم جز در خودروهای آنتیک تولید محدود یا مسابقات اتومبیلرانی در هیچ خودرو تولید انبوه موفق دیگری استفاده نشد.


بازگشت پرخوران

با وجود عقب‌ماندگی همیشگی صنعت خودرو در مقایسه با صنعت الهام‌بخش آن، یعنی صنعت هوایی، قرن بیست‌ویکم شاهد پیشرفت‌های بسیار در زمینه ارتقای سطح کیفی مواد اولیه و روش‌های تولید به ویژه در بخش پیشرانه و قوای فنی بود. از این رو با بهبود دقت و کیفیت در مراحل طراحی و تولید پیشرانه‌ها و همچنین سیستم‌های پرخوران و تجهیز شدن آنها به ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی چون تنظیم فشار، دریچه‌های تنظیم‌شونده ثبات فشار و ... صنعت خودرو مجددا به استفاده از سیستم‌های پرخوران در خودروهای تولید انبوه روی آورد. البته در این میان هرگز نباید تاثیر بحران‌ سوخت‌های فسیلی و آلایندگی محیط زیست را در سرعت‌گرفتن پیشرفت سیستم‌های پرخوران نادیده گرفت چرا‌که ترکیب سوخت با هوای فشرده حاوی اکسیژن بیشتر است و احتراق کامل‌تر از حالت نرمال انجام شده و ضمن تولید قدرت بیشتر، به‌صورت غیر‌مستقیم میزان آلاینده‌ها را نیز کاهش می‌دهد.


چرا توربو؟

اگر سیستم‌های پرخوران رایج در صنعت خودرو را تقسیم‌بندی کنیم، به 2 گروه مشابه اما در عین حال متفاوت می‌رسیم که یک گروه سوپرشارژر (Supercharger) و گروه دیگر توربوشارژر (Turbocharger) نام دارند. بنا به ساده‌ترین بیان ممکن، تفاوت سوپرشارژر با توربوشارژر تنها در نحوه عملکرد آنها نهفته است به این ترتیب که سوپرشارژر سوا از نوع و سبک طراحی، نیروی گردش خود را مستقیما از میل‌لنگ پیشرانه دریافت می‌کند درحالی که توربوشارژر نیروی خود را به‌صورت غیر‌مستقیم یعنی از گاز‌های پرفشار و قدرتمند خروجی حاصل از احتراق پیشرانه کسب می‌کند. اما دلیل گرایش صنعت خودرو به توربوشارژر در ازای سوپرشارژر در پاره‌ای از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خوب و بد توربوشارژر نهفته است.

سوپرشارژر برای به گردش درآمدن از آنجایی که نیروی خود را مستقیما از پیشرانه دریافت می‌کند، هیچ مکثی در ارائه قدرت افزایش یافته پیشرانه ایجاد نمی‌کند اما در عوض مقداری از توان تولیدی پیشرانه می‌کاهد تا آن مقدار توان فرضی را به پیشرانه اضافه کند. به عبارت دیگر، مقداری از قدرت تولیدی که با نصب سوپرشارژر اضافه می‌شود به توانی که از پیشرانه کم می‌کند، در می‌شود.

اگرچه توربوشارژر نیز با بلوکه کردن مسیر گازهای خروجی موجب ایجاد مکث (معروف به لَگ - Lag) در دورگرفتن و افزایش توان پیشرانه می‌شود اما به اندازه سوپرشارژر از توان تولیدی پیشرانه نمی‌کاهد.از سوی دیگر نه‌تنها امکان استفاده متعدد از توربوشارژر به دلیل ابعاد کوچک به‌سادگی وجود دارد بلکه ضمن افزایش قدرت مورد نیاز از میزان تاخیر در دورگرفتن پیشرانه و توربوها به دلیل کاهش ابعاد و افزایش تعداد، کاسته می‌شود.

استفاده از سوپرشارژر ضمن داشتن وزن زیاد و ابعاد بزرگ در مقایسه با توربوشارژر، به دلیل طراحی خاص نیازمند اعملا تغییرات گسترده در منیفولد هوای پیشرانه است که هزینه کلی تهیه و نصب را بالا می‌برد.  اما توربوشارژر ضمن سبک‌بودن به‌سادگی در مسیر خروجی منیفولد اگزوز نصب شده و در مدار قرار می‌گیرد و از این رو هزینه تهیه و نصب بسیار کمتری دارد ضمن آنکه تعمیرات آن ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از سوپرشارژر است. مجموعه این ویژگی‌های جزئی اما استثنایی باعث شده است تا در دنیای حقیقی صنعت خودرو یعنی جایی که بحث تولید انبوه، حاشیه سود، صرفه اقتصادی، امکان ارائه خدمات، دوام و ... مطرح است، توربوشارژر نقش برجسته‌تری در مقایسه با سوپرشارژر بازی کند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

ZAVOSH: 1395/3/2117:44:34،
65
25
دقیقا همون کاری که ایران خودرو داره انجامش میده و کل آلیاژ ساخت موتور EF7 رو عوض کرده که البته سیستم پیشرفته بلوک شکنی سیلندر برای سورن درست کرده ، یعنی اگر بخوای بصورت شلاقی به ماشین فشار وارد کنی اونم به شما فشار وارد کرده و شما رو با شکستن بلوک سیلندر راهی تعمیرگاههای همیشه شلوغ ایران خودرو میکنه...مردیم از این همه پیشرفت خدایا خودت کمک کن ...
نخ : 1395/3/2209:16:08،
24
30
یادتون بره؟ ماشین و هر تکنولوژی دیگه ای باید متناسب با شرایط مملکتت رو انتخاب کنی ؟ ماشین های توربو دار خوبن و عالی ؟ ولی نه برای ایران ؟ چون بسیار به کیفیت بنزین و روغن حساسه ؟؟ اگه مطمئن هستی تو مملکتت هست برو بخر؟ ؟ اگه نه حماقت محضه؟؟ مطمئن باشه همون اول هم خودشو نشون نمیده؟؟؟
حاجی: 1395/3/2209:36:10،
29
29
توربو هم شده مثل قضیه انژکتور و کاربرات. مثل.... عزیزان دنیا در حال پیشرفته. توربوها هم پیشرفت کردند و من که ماشین توربو دارم متوجه اختلافش می شم. صدی 4.5 تو جاده و شتابی که 95درصد خودروها نمی تونند بهم برسند. بنزینم سوپر می زنم و با اینکه 20درصد گرونتره عوضش حداقل 40درصد کاهش مصرف دارم.
سهیل: 1395/3/2118:07:24،
41
30
احسنت به آلمانی ها که تو همه چیز پیشتاز و سرآمدن
الان موتورهای توئین توربوی بنز و بی ام دبلیو با مصرف سوخت بسیار پایین زبانزد هستند به طور مثال موتور 3 سیلندر i8 با مصرف 2/5 لیتر توان تولید 230 اسب بخار رو داره (که با اضافه شدن موتور الکتریکی به بیش از 300 اسب میرسه)
البته یه سیستم دیگه هم هست به اسم کمپرسور که یه مدلش همون سوپرشارژه ولی یه مدل مسابقه ای داره که برقیه و نیروی خودشو از الکترو موتور تأمین میکنه و فقط برای مسافت های کوتاه (درگ های 1/8 مایل یا 1/4 مایل) قابلیت استفاده رو داره چون سریعاً باعث دشارژ باطری ماشین میشه ولی حسنش اینه که 1- مثل سوپرسارژ نیروی خودشو از موتور نمیگیره 2- مثل توربو شارژ لگ نداره
وحید عشق ماشین: 1395/3/2118:30:23،
44
37
با بنزین اکتان پایین و بی کیفیت ایران خرید ماشین توربو خیلی عاقلانه نیست
سالار: 1395/3/2118:43:39،
92
29
اولویت اول ایران نابودی اسرائیل است.
بهمین بهانه ها که دیگه هیچکسی مشتریش نیست
میلیون ها جوان رو بیکار کردن و سهمیه ها رو دادن به افرادی که لیاقت داشتن اون شغل رو نداشتن و یا لیاقت اون رشته و دانشگاه رو...
متاسفم...
هوتن: 1395/3/2119:22:53،
32
35
عجب دانشی !!! عزیز من شما توی سیستم های توربو هر مقدار فشار رو بالاتر ببری, باید به همون نسبت بنزین رو هم بالا ببری تا ضریب مناسبش حفظ بشه ! در عمل هیچ تفاوتی در میزان آلایندگی نمی کنه !!!
تنها دلیلی که توربو ارجحیت داره اینه که در دورهای پایین موتور و در ترافیک, توربو عمدتا توی مدار نیست و موتور ماشین مثل یه 4 سیلندر کم حجم تنفس طبیعی عمل می کنه و مصرف بنزین پایین میاد. در عین حال سیستم های توربو نسبت به افزایش ارتفاع کمتر حساسیت دارند و قدرت کمتری رو در شهرهایی مثل تهران که ارتفاع بالایی دارند, از دست میدن.
نقاط ضعفش هم عمر نسبتا پایینتر قطعات موتور, آلیاژ های گرونتر فلزات به کار رفته و نیاز به سرویس های بیشتره.
مهندس مکانیک: 1395/3/2208:28:29،
26
28
واقعا که عجب ملت الکی نظر دهی هستیم. خوب عزیز من تو چیزی که تخصصت نیست و دانش نداری مگه مجبوری نظر بدی؟ نویسنده کاملا علمی و درست نوشته و شما جاهلانه اما با اعتماد بنفس داری چی میگی؟!
هوتن: 1395/3/2218:21:31،
23
25
شما که خیلی تخصص داری !!! میشه توضیح بدی نسبت هوا به بنزین چیه و در موتور توربو چند به چنده ؟
آیدا: 1395/3/2121:20:21،
31
26
البته استفاده از پرخوران باید هماهنگ با کیفیت سوخت باشه
که این فقط در مورد کشورهای اروپایی امریکا و آسیای شرقی صدق میکنه
نه اینجا که توبنزین روغن و نفت همه چی هست و موتور ماشین رو به فنا میده
afshin: 1395/3/2121:41:13،
31
33
هزینه نگهداری موتورهای توربو شارژ بسیار بالاتر از موتورهای بدون توربو ست ضمن اینکه خود مجموعه توربوشارژ بعلت دور بالابودن در صورت رانندگی نادرست خرابیهای مکرر پیدا میکند وهزینه بالایی رو به مالک اتومبیل تحمیل میکند
afs: 1395/3/2121:45:30،
27
33
ضمنآ کیفیت بد سوخت در خرابی موتورهای توربو شارژ نقش بسزایی دارد و باعث پدیده ناک و بتدریج معیوب شدن موتور میگردد
afshin: 1395/3/2121:46:27،
27
29
هزینه نگهداری موتورهای توربو شارژ بسیار بالاتر از موتورهای بدون توربو ست ضمن اینکه خود مجموعه توربوشارژ بعلت دور بالابودن در صورت رانندگی نادرست خرابیهای مکرر پیدا میکند وهزینه بالایی رو به مالک اتومبیل تحمیل میکند
وارد کننده: 1395/3/2122:41:44،
25
24
مرسدس هایی که شرکت AMGتیونینگ میکنه عالی هستند و شتاب بسیار بالایی دارند.مخصوصا مرسدس C63
REZA: 1395/3/2123:39:53،
26
28
موتور های توربوشارژ به درد کشور هایی می خوره که ماشینو به عنوان یک کالای مصرفی استفاده می کنن و سر 5 سال خودرو رو مرخص می کنن و هزینه تعمیر موتور و این جور چیزا نمیدن...تازه اگرم بدن تعویض کامل موتور صورت می گیره....نه ایران که ماشین 5 سال کار کرده تازه قیمتش از صفر 5 سال پیشش بیشتر میشه. ...و 10 بار موتور باز می کنن میبندن تا ماشین اسقاط بشه و تازه با میل خودشونم هم موتور رو تعویض نمی کنن دلیل تعویض اینه که خرج موتور باز شده و اجرتش پول دو تا موتور نو رو واسه تعمیر کار گذاشته...من نمیگم پراید و تیبا و 206 و 405 بهترین ماشینن....ولی با این شرایط و قیمت قطعات یدکی و موتور و.. به عنوان ماشین دم دستی مناسبترین گزینن ... و البته مناسبترین گزینه هیچ وقت بهترین گزینه نیست....
gmc: 1395/3/2200:28:47،
27
34
دوستان خیلی راحت از اصطحلاک و خرابی موتورهای توربو میگن که انگار هر کدوم تا حالا چند تا از این ماشینا داشتن داغون کردن گذاشتن کنار
Aria: 1395/3/2209:06:43،
24
25
دوستاني كه ميگن موتورهاي توربوشارژ زود خراب ميشن ميشه مثالي در اين مورد بيارن؟ حتي جك اس5 كه همه ميگفتن بزودي به مشكل ميخوره هيچ مشكلي براش پيش نيومده.
مهندس: 1395/3/2213:16:24،
22
24
این قصه توروبو شارژم سر دراز داره اولا اونایی که میگن ماشینای توربو زود خراب میشن تا حد زیادی در اشتباهن چون ماشینی که خود شرکت توربوش کرده میدونسته ار چه الیاژی استفاده کنه تو موتور در ضمن توروبو شارژهای ماشین های شرکتی همه کوچکتر از مدل های بازاری هستن و صد البته فشار کمتری دارن که باعث نزدیک تر شدن عمر موتور به حالت اتمسفریکش میشه و اونجوری نیست که حتما 25psi فشار بگیرن من نمیدونم دقیقا چقدر فشار توربو دارن این ماشینا ولی بسته به حجم موتور و الیاژ کم و یا زیاد میشه (ماشین توربو زیاد دیدم ) و درضمن خیلی چیزای دیگم هست که موتور فسار زیادی بهش نیاد مثله سوپاپ تخلیه فشار ... که بالام توضیح دادن
بنزینم خیلی بهانه نکنید صدالبته تاثیر داره ولی تو الایندگی و سیر ورود و خروج تنفس موتور و کارکرد نه تو خرابی توربو...
من خودم الان پول داشتم یه لکسوز nsx میگرفتم D:

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل