کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بررسی تخصصی شیائومی Mi4؛ برترین گوشی چینی بازار


کد خبر : ۲۳۹۲۷پنجشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸:۴۷۵۴۱۵ بازدید

اگر تا به حال نام شیائومی را نشنیده‌اید و با گوشی‌های این کمپانی آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم بررسی یکی از گوشی‌های پرسروصدا و خوش‌ساخت ...
بررسی تخصصی شیائومی Mi4؛ برترین گوشی چینی بازاربررسی تخصصی شیائومی Mi4؛ برترین گوشی چینی بازار

اگر تا به حال نام شیائومی را نشنیده‌اید و با گوشی‌های این کمپانی آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم بررسی یکی از گوشی‌های پرسروصدا و خوش‌ساخت این کمپانی‌، یعنی Mi4، را بخوانید تا با این کمپانی بیشتر آشنا شوید.

شیائومی چیست؟ شاید نام این کمپانی را شنیده باشید، اما به‌طور حتم کسانی هستند که نام شیائومی برایشان ناآشناست. شیائومی برندی چینی است که خارج از خاک چین فعالیت گسترده‌ای نمی‌کند. این کمپانی در سال 2010 تاسیس شد و توانست با سرعت زیاد خود را از بین رقیبان بزرگش بالاتر بکشد تا جایی که فروش گوشی‌هایش از فروش گوشی‌های سامسونگ و اپل در چین پیشی گرفت. در بررسی امروز گوشی‌ای از این شرکت به نام Mi 4 را در دست می‌گیریم و به تمام معایب و مزایایش پی می‌بریم.

 

طراحی / شبیه هیچ‌کس

کمپانی‌های چینی به کپی کردن شهرت دارند، به‌خصوص گوشی‌های چینی زیادی در بازار هستند که از طراحی آیفون استفاده می‌کنند. شیائومی شاید در طراحی‌های خود از این طرف و آن طرف کپی‌برداری کرده باشد، اما در این مسیر راه خودش را در پیش گرفته و سعی کرده گوشی Mi4 شبیه هیچ گوشی‌ای نباشد.

اطراف گوشی فریم فلزی قرار گرفته تا در صورت سقوط گوشی، از آن در برابر ضربه خوردن محافظت کند. در سمت راست فریم فلزی کلیدهای ولوم و پاور دیده می‌شوند، در حالی که در سمت چپ درگاه سیم‌کارت قرار دارد که از نوع میکرو پشتیبانی می‌کند. بیرون کشیدن درگاه سیم‌کارت کار بسیار سختی است و برای خارج کردن آن تلاش زیادی لازم است.

 

بالای فریم فلزی دستگاه سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا در کنار درگاه اینفرارد و در پایین نیز درگاه ارتباطی به همراه اسپیکر قرار دارند.

مابقی بخش‌های گوشی از نظر طراحی گیرا نیستند. در قاب جلویی صفحه‌نمایش و بالای آن دوربین دوم، سنسور نور و مجاورت و خروجی صدای مخاطب قرار دارند. پایین صفحه نیز سه کلید لمسی بازگشت به عقب، Home و برنامه‌های اخیر جای گرفته‌اند.

 

به لطف فاصله کم صفحه‌نمایش با لبه‌های گوشی، با گوشی‌ای بزرگ و حجیم روبرو نیستیم. اما متاسفانه ضخامت دستگاه با اندازه‌ای 8.9 میلی‌متری به‌شدت خودش را نشان می‌دهد. درمجموع با اینکه Mi 4 گوشی 5 اینچی است، به‌خوبی در دستان شما می‌نشیند و با بالانس خوبی که در طراحی و وزن آن به کار رفته از دست گرفتن و حمل آن لذت می‌برید.

 

صفحه‌نمایش / باکیفیت‌تر از حد انتظار

همان‌طور که گفتیم، صفحه‌نمایش 5 اینچی است. کیفیت این صفحه‌نمایش تقریبا بزرگ فول اچ‌دی است و تراکم پیکسلی 441 پیکسل در اینچ دارد. روی کاغذ صفحه‌نمایش گوشی هیچ شانسی در برابر بزرگان بازار ندارد، اما باید بگوییم که در عمل کارایی متفاوتی مشاهده می‌کنید. نوع صفحه IPS است و رنگ‌ها در آن بسیار زنده‌اند، اما متاسفانه عمق رنگ مشکی بسیار کم است. با نگاه کردن به صفحه گوشی حتی از فاصله بسیار کم هیچ پیکسلی مشاهده نمی‌کنید.

 

زاویه دید صفحه‌نمایش نیز به لطف نوع آن بسیار خوب است و حتی با نگاه کردن از زاویه بسیار زیاد به صفحه هیچ کاستی‌ای در کیفیت آن مشاهده نمی‌شود.

خوب بودن صفحه‌نمایش در نور خورشید هم حفظ می‌شود. شاید از این نظر نتوانید آن را با صفحه گوشی‌ای مانند P9 مقایسه کنید، اما در محیط باز هیچ محتوایی را روی صفحه‌نمایش از دست نخواهید داد و با کمی تلاش همه محتوا به شما نمایش داده می‌شود.

 

سخت‌افزار / میان‌رده، اما بدون لگ

پردازنده اسنپدراگون 801 به عنوان قلب تپنده گوشی به کار رفته است. این پردازنده در کنار خود یک رم 3 گیگابایتی برای انجام دادن اعمال مولتی تسکینگ دارد. حافظه داخلی نیز در دو نسخه 16 و 64 گیگابایتی عرضه می‌شود و از کارت حافظه خارجی پشتیبانی نمی‌شود.زمانی که تمام برنامه‌ها بسته‌اند، از 3 گیگابایت رم حدود 1.5 گیگابایت آزاد است و در اختیار کاربر قرار دارد. دستگاهی که در اختیار ما قرار داشت نسخه 16 گیگابایتی بود که باوجود رابط کاربری سبک و رنگارنگ MIUI 5.0 تنها 3.5 گیگابایت آن در اختیار فایل‌های سیستمی قرار داشت و مابقی فضا در اختیار کاربر بود.

در مبحث سخت‌افزار هیچ زمان نتوانستیم به بنچمارک‌ها اعتماد کنیم و همیشه بر اساس تجربه کاربری گوشی قضاوت می‌کنیم که بهترین گزینه است، زیرا مهم این است که گوشی در عمل بتواند فرمان‌ها را به‌خوبی اجرا کند و کاربر را راضی نگه دارد.دستگاه مورد بحث در انجام دادن اعمال روزمره کندی و لگ ندارد. برنامه‌ها با سرعت قابل‌قبولی باز می‌شوند و گشت‌وگذار در منوها کاملا روان انجام می‌شود.

در بازی‌ها هم مشکلی با اجرای بازی سنگینی مانند آسفالت 8 نداشتیم. این بازی در بهترین حالت خود اجرا شد و سرعت لود کردن فریم‌ها، باوجود کمی کندی، قابل‌قبول بود و مشکلی در اجرای بازی به وجود نمی‌آورد.

 

دوربین ساده و کارآمد

دوربین 13 مگاپیکسلی این گوشی ساخت شرکت سونی است. از زمان لمس آیکون دوربین تا فعال شدن کامل آن و آماده شدن برای عکاسی حدود 1.2 ثانیه طول می‌کشد. منوی دوربین بسیار ساده است و برخلاف منوی دوربین هوآوی، که شباهت زیادی به منوی آیفون دارد، شبیه منوی هیچ گوشی دیگری نیست. پایین منوی دوربین سه کلید وجود دارد: یکی برای گرفتن عکس، یکی برای سوییچ کردن به فیلم‌برداری و دیگری برای نمایش آخرین عکس گرفته‌شده. بالای این سه کلید نیز سوییچ‌هایی برای رفتن به دوربین دوم، تنظیمات HDR و تنظیمات فلاش دیده می‌شود.

 

ترفندهایی برای کارکرد راحت‌تر با دوربین در نظر گرفته شده است؛ به‌طور مثال، برای دیدن تنظیمات بیشتر برای گوشی باید انگشت خود را روی صفحه به سمت راست بکشید یا برای سوییچ کردن بین دوربین اول و دوربین دوم می‌توانید انگشتتان را روی صفحه به سمت بالا یا پایین بکشید.

کار کردن با منوی دوربین راحت است و دسترسی به تمام تنظیمات بسیار ساده است. اگرچه امکانات منوی دوربین کافی است، در مقابل منوی دوربین گوشی‌های سامسونگ هیچ حرفی برای گفتن ندارد. مهم‌تر از منوی دوربین عکس‌های گرفته‌شده با آن و کارکردش است. در نور کافی عکس‌های گرفته‌شده با دوربین جزئیات را به‌خوبی ثبت می‌کند و رنگ‌ها را اشباع‌تر از حالت عادی به ثبت می‌رساند.

هنگام شب و در نور کم کارکرد دوربین کاملا متفاوت است. نویز تصاویر بسیار بالاست و جزئیات به‌خوبی در آن ثبت نمی‌شود. باوجود اندازه دهانه دیافراگمf/1.8 انتظار بیشتری از این گوشی داشتیم، اما هنگام عکس‌برداری در طول شب انتظار ما برآورده نشد.

دوربین دوم به ویژگی Beauty مجهز است. می‌توانید در 4 سطح از این ویژگی استفاده کنید که در سطح میانی بهترین جواب را خواهید گرفت. دوربین دوم ویژگی سرگرم‌کننده جالبی دارد: زمانی که ویژگی Beauty فعال باشد و گوشی را روبروی صورتتان بگیرید، با الگوریتمی که برایش تعریف شده، سن و جنسیت شما را حدس می‌زند. حدس جنسیت به‌خوبی انجام می‌شود و حدس سن نیز با کمی خطا تقریبا درست است. این ویژگی بیشتر از اینکه کارایی داشته باشد، جنبه سرگرمی دارد.

 

نرم‌افزار / قدیمی و رنگارنگ

اندروید از پیش نصب‌شده روی گوشی نسخه 4.4.4 است که کمی قدیمی به نظر می‌رسد. روی این اندروید رابط کاربری مخصوص شیائومی یعنی MIUIنصب شده است. رابط کاربری شیائومی، مانند تمام رابط کاربری‌هایی که می‌شناسیم، مزایا و معایب خودش را دارد. آیکون‌ها در آن رنگارنگ‌اند و خبری از صفحه مخصوص اپلیکیشن‌ها نیست. نوار نوتیفیکیشن، مانند نوار محصولات هوآوی، دوقسمتی است و در یک بخش نوتیفیکیشن‌ها و در بخش دیگر سوییچ‌های موردنیاز برای تنظیمات سریع قرار دارند.

 

بخش تنظیمات گوشی پراست از تنظیمات گوناگون که با مشاهده آن یاد بخش تنظیمات iOS افتادیم. یکی از کامل‌ترین منوهای تنظیمات در بین گوشی‌های اندرویدی متعلق به این گوشی است.


چند نمونه از موارد جالبی که در تنظیمات وجود دارد برای شما بیان می‌کنیم:

One-handed mode: با اینکه صفحه‌نمایش چندان بزرگ نیست و دسترسی به همه قسمت‌های آن به‌راحتی امکان‌پذیر است، شیائومی این ویژگی را برای گوشی تعریف کرده. زمانی که این بخش را فعال کنید، با توجه به سلیقه خودتان می‌توانید محتوای نمایش داده‌شده در صفحه را در پنجره‌ای 4 یا 3.5 اینچی کوچک کنید. برای کوچک کردن صفحه باید انگشتتان را از کلید وسط به سمت چپ یا راست بکشید.

Notification light: در این بخش تنظیمات چراغ نوتیفیکیشن، که زیر کلید لمسی Home قرار دارد، قابل دسترسی است. می‌توان برای هر نوتیفیکیشن، رنگی خاص در نظر گرفت؛ به‌طور مثال، رنگ قرمز برای تماس‌های از دست رفته و...

با اینکه هیچ‌چیز جای اندروید خالص را نمی‌گیرد، رابط کاربری شیائومی‌ توانست ما را قانع کند تا نمره خوبی به آن بدهیم و دوستش داشته باشیم. این رابط کاربری کمی کودکانه و به‌اصطلاح سطح پایین به نظر می‌رسد، اما امکانات و تنوع خوبی دارد که کاربر را خسته نمی‌کند.


داغ کردن

خوشبختانه هیچ مشکلی در این بخش در گوشی دیده نشد. چه هنگام اجرای بازی‌های سنگین و چه هنگام فیلم‌برداری 4K هیچ داغ کردنی در کار نبود. انتظار زیادی از این گوشی نداشتیم، اما حقیقتا Mi4 از این بخش سربلند بیرون آمد.

 


باتری /بهتر از بسیاری پرچم‌داران

شیائومی از باتری 3080 میلی‌آمپرساعتی در Mi4 استفاده کرده؛ ظرفیت این باتری از باتری بسیاری پرچم‌داران حال حاضر اندرویدی بیشتر است. اگرچه همیشه ظرفیت بیشتر باتری لزوما دلیل ماندگاری بیشتر آن نیست، در این گوشی ظرفیت بالای باتری و ترفندهایی که شیائومی در نظر گرفته منجر به ماندگاری بیشتر باتری شده است.

در استفاده معمولی به‌راحتی گوشی تا 2 روز متوالی بدون نیاز به شارژ پاسخگوست؛ قابلیتی که در بیشتر گوشی‌های اندرویدی امروز مشاهده نمی‌شود. نه تنها مدت ماندگاری باتری بسیار خوب است، زمان شارژ شدنش هم بسیار معقول است. در تست ما باتری در مدت 1 ساعت و 20 دقیقه از صفر به شارژ 100 درصد رسید.

 


باید بخریم؟

شاید Mi4 در جزئیات، گوشی بسیار خوبی نباشد و کاربر را به خود جذب نکند، اما درمجموع و زمانی که همه چیز و به‌خصوص قیمت را در کنار هم قرار دهیم، با گوشی‌ای روبرو می‌شویم که ارزش خرید بالایی دارد. اگر کسی از ما بخواهد که گوشی‌ای با قیمت زیر 1 میلیون تومان پیشنهاد بدهیم، Mi4 به‌طور حتم یکی از گوشی‌هایی است که در لیست پیشنهادی ما قرار می‌گیرد.

 

رقبا

P9 Lite

P8

Honor 5X

G8

Xperia C4

Galaxy J7

(Galaxy A3 (2016



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها