کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فرمول عرفی تعیین مبلغ رهن و اجاره در بازار مسکن


کد خبر : ۲۳۷۷۹دوشنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸:۴۷۱۰۵۱۶ بازدید

با رسیدن فصل گرما و تمام شدن درس و مشق بچه ها، موعد اسباب کشی و اجاره کردن و تحویل دادن خانه قبلی و گرفتن خانه جدید ...
فرمول عرفی تعیین مبلغ رهن و اجاره در بازار مسکنفرمول عرفی تعیین مبلغ رهن و اجاره در بازار مسکن

با رسیدن فصل گرما و تمام شدن درس و مشق بچه ها، موعد اسباب کشی و اجاره کردن و تحویل دادن خانه قبلی و گرفتن خانه جدید شده است.

بسیاری از مستاجران، از افزایش کرایه ها نگرانند و تصور می کنند با شرایط فعلی اقتصادی، میزان افزایش اجاره بها، باعث کوچک شدن سفره آنها و رفتن سهم قابل توجهی از درآمدشان برای مسکن شود.

عموما براساس فرمولی که از سال 1351 در اکثر بنگاه ها و مشاوران املاک مبنای محاسبه تعیین قیمت اجاره بهای واحد مسکونی قرار می گیرد ابتدا ارزش واحد مسکونی براساس فاکتورهای رایج تعیین می شود و سپس 25 درصد از قیمت ملک میزان رهنی بود که مستاجر باید پرداخت می کرد.

به عنوان مثال اگر آپارتمانی 50 متری 200 میلیون تومان قیمت گذاری شود، موجر مبلغ رهن آن را حدود 50 میلیون تومان در نظر می گیرند که البته در حال حاضر چون در معاملات املاک هر یک میلیون تومان پول رهن معادل ماهانه 30 هزار تومان اجاره تعریف می شود.

در صورت موافقت مالک، مستاجر می تواند با تبدیل بخشی از پول رهن به اجاره ماهانه مطابق با توان خود واحد مسکونی را معامله کند. مثلا رهن 50 میلیون تومانی به صورت 30 میلیون ودیعه و ماهانه 600 هزار تومان اجاره بها تبدیل می شود.

در این شرایط بدیهی است در صورتی که نرخ املاک در منطقه ای افزایش یا کاهش پیدا کند، نرخ اجاره نیز افزایش یا کاهش خواهد یافت. طبعا در این شرایط، نمی توان کسی را برای اجاره کردن ملکی مورد شماتت قرار داد. البته در صورتی که عقد اجاره منعقد شود و مستاجر احساس کند بسیار بیش از حد عرف محل از او اجاره دریافت کرده اند می تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف، ابطال اجاره نامه را به دلیل ضرر و زیان خارج از عرف (غبن) درخواست کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها