کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پیشنهاد ساخت تهران جدید به جای طرح انتقال پایتخت


کد خبر : ۲۳۶۸۸یکشنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷:۴۴۴۴۸۹ بازدید

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به مشکلات انتقال پایتخت پیشنهاد ساخت تهران جدید را مطرح کرد و گفت: غالب برج‌ها و آسمانخراش‌های ...

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به مشکلات انتقال پایتخت پیشنهاد ساخت تهران جدید را مطرح کرد و گفت: غالب برج‌ها و آسمانخراش‌های تهران جدید اداری خواهند بود و در نتیجه تعداد زیادی از آپارتمان‌های تهران تخلیه و آماده اجاره به مردم جهت زندگی خواهد شد.

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی اظهار داشت: امروزه، رشد سریع شهرها و گسترش بی حد و مرز قطب‌های اجتماعی، اقتصادی، صنعتی و اداری، به خصوص رشد غول‌آسای شهرهای بزرگ، نشانگر استقبال روزافزون توده‌های مردم از پدیده شهرنشینی است. علی‌الخصوص که سکونت در شهرهای بزرگتر، بیشتر مورد توجه قرار میگیرد که همین پدیده نیز زمینه‌ای است برای بروز بحران‌های اجتماعی و اقتصادی از یک طرف و ایجاد مسائل مربوط به زیست محیطی و بالاخره مسائل فرهنگی و انسانی از طرف دیگر.

وی با طرح چند سوال گفت: چرا دولت‌ها مجبور می‌شوند تا با صرف هزینه‌های فراوان به تاسیس مجدد ادارات و نهادهای حاکمیتی اقدام کنند؟ دولت‌ها با این کار به دنبال چه هستند؟ آیا هر مشکلی در پایتخت را می‌توان با تغییر جای آن درمان کرد؟ آیا دولت‌هایی که پایتخت خود را تغییر داده‌اند به اهداف خود رسیده‌اند؟ و از همه مهمتر، آیا می‌توان از تجربیات جهانی برای بحث تغییر پایتخت ایران بهره گرفت و به تصمیم درستی رسید؟ با بررسی و توسل به مهمترین و جدیدترین تجربیات جهانی، بطور قطع می‌توانیم پاسخ مناسب و معقولی را برای این سوالات به دست آوریم.

علیپور با اشاره به بحث‌های مطروحه چند سال گذشته در خصوص ضرورت انتقال پایتخت افزود: بحث انتقال پایتخت ایران، بیش از اینکه با انگیزه کم ‌کردن بار ترافیک و آلودگی هوا انجام ‌شود، بیشتر با انگیزه‌‌های سیاسی و اقتصادی مطرح می‌شود. مشکل شهر تهران، جمعیت بسیار زیاد آن است و خطر زلزله احتمالی نیز مزیدی بر علت شده است. البته فقدان امکانات موردنیاز برای چنین جمعیت عظیمی، ضرورت رسیدگی به وضع تهران را حتی در صورت انتقال پایتخت ضروری می‌کند. جدای از اینکه باید جلوی رشد جمعیت شهر تهران به ویژه از طریق مهاجرت گرفته شود، می‌بایست درخصوص کاهش ریسک‌های مختلف در شهر تهران، از طریق کاهش آسیب‌پذیری، بهسازی و اجتناب از مناطق پرخطر با جدیت تمام تلاش شود. به اعتقاد صاحب‌نظران با اوضاع کنونی شهر تهران، مطرح نمودن ایجاد پایتخت جدید، قطعاً ضرورتی برای آینده کشور محسوب می‌شود. ساخت پایتختی که با طراحی مناسب و مدرن، امکانات زیربنایی مورد نیاز برای نسل‌های آینده در آن قابل تامین و پیش‌بینی شده باشد، موجب افزایش فرصت برای کشور خواهد شد. از نظر معماری و طراحی شهری نیز می‌توان شهری با هویت طراحی کرد که بر مبنای سابقه ایرانی و اسلامی ما و هویت ملی و دینی شکل گیرد.

سبزعلیپور گفت: فارغ از بحث جابجایی پایتخت که ارتباطی به بحث امروز ما ندارد باید به تجربه جدید شهرسازی در جهان اشاره کنم که روز به روز در حال گسترش است و آن ایجاد مناطق و یا شهرهای جدید و مدرنی است که مسوولین و مقامات اجرایی تعدادی از شهرهای بزرگ دنیا در جهت انضباط بخشی به زندگی شهرنشینی، ایجاد استحکام و امنیت، مدرنیته شدن، استفاده بهینه و حداکثری از حداقل فضا، ایجاد امکانات گسترده و وسیع، حمل و نقل پیشرفته و سریع از برای صرفه جویی در وقت مردم و.... ده‌ها مورد دیگر به این امر روی آورده و در کنار شهر قدیم خود، منطقه‌ای بزرگ یا شهری جدید و مدرن را با همان نام ساخته و شهر را به دو بخش جدید و قدیم تقسیم کرده‌اند که با این تدبیر خویش، امکانات اداری و رفاهی مردم را افزایش و مشکلات شهر را به حداقل رسانیده‌اند. در همین راستا می‌توان به دهلی نو در شهر دهلی، دوحه جدید در شهر دوحه قطر، منهتن در نیویورک، وین جدید در شهر وین، مناطق جدید و مدرن شهری در شهرهای مختلف کشور چین از جمله شهر شانگهای، و همچنین مناطق شهری جدید در شهرهای هنگ کنگ، سنگاپور، توکیو و.... ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد.

وی تصریح کرد: مشخصه بارز شهرهای جدید این است که در شهرها و مناطق جدید شهری برخلاف شهرهای قدیم، تمامی زیرساخت‌ها اعم از خیابان‌کشی‌ها، خطوط برق و آب و تلفن و گاز، فاضلاب، خطوط حمل و نقل زیرزمینی و رو گذر و... موارد دیگر به طور اصولی و علمی طراحی و ایجاد می‌گردند و بر روی این زیرساخت‌ها، مجموعه وسیع و متنوعی از برج‌های بزرگ و بلند اداری، مسکونی و رفاهی ساخته می‌شوند. به طور مثال: در شهر وین در کشور اتریش که یک شهر توریستی با بناهای قدیمی چند صد ساله است، دولت یا به عبارتی شورای شهر و شهرداری اجازه دست زدن به ترکیب و بافت قدیمی وین را به کسی نداده و نمی‌دهند و برای جبران این سیاست، منطقه‌ای جدید را در شهر وین ایجاد کرده‌اند و فقط در آن منطقه اجازه برج‌سازی و مدرن سازی را می‌دهند تا با این تدبیر خود، هم بافت قدیمی وین را حفظ کرده‌اند و هم وین جدیدی را ایجاد کرده‌اند یا شهر دوحه پایتخت قطر که شهر بسیار کوچک و بی ذرق و برقی بود، با ساخت منطقه جدید دوحه در آن سوی آب، دوحه را به یکی از مدرنترین و زیباترین شهرهای حاشیه خلیج فارس مبدل کرده به طوری که از بابت توسعه در حال ربودن گوی سبقت از دبی است و بسیاری از شرکت‌های بین المللی دفاتر خود در خاورمیانه را به دوحه جدید منتقل کرده و می‌کنند.

علیپور با تاکید بر اینکه مشکلات و معضلات شهر تهران مردم و مسوولین را کلافه کرده و مقامات کشوری نیز برای گریز از این مصائب و بزک کردن تهران بعنوان پایتخت ایران و به منظور مهیا کردن شهری قابل زیستن، سالانه هزاران میلیارد تومان را صرف ساماندهی تهران می‌کنند که نه تنها اصلاً توجیه ندارد بلکه ازدیاد مشکلاتی که غالب آنان را نمی‌توان در کوتاه مدت با پول مرتفع کرد موجب شده تا جمعی بحث جابجایی پایتخت را طی سالیان گذشته مطرح کنند که آن نیز به این زودی‌ها دست یافتنی نیست. متاسفانه تهران به دلیل مدیریت نادرست و بعضاً سوء مدیریت‌ها و حتی در برخی موارد به واسطه خیانت‌های عده‌ای به ظاهر مسوول و مدیر طی ده‌ها سال گذشته به وضعی درآمده که هیچ بخش آن قابل دفاع نیست (هر چند خدمات ارزنده انجام شده توسط برخی از مدیران دلسوز در این شهر را نیز نباید از مدنظر دور کرد) اما با تمام این اوصاف، نه حمل و نقل آن، نه آب و هوای آن، نه معماری و نه تاسیسات زیربنایی تهران، هیچیک استاندارد و زیبنده ایران و ایرانی نیست. هوای آلوده، آب ناسالم، برج‌های بلند و مرتفع در کوچه‌های 6 و 9 متری و ترافیک دیوانه کننده، سست و نابود شدن آن با یک زلزله نسبتاً قوی و... ده‌ها مورد دیگر، همه و همه حاصل این سوء مدیریت‌هاست.

وی در ادامه افزود: ضعفها و خلاءهای موجود تهران روز به روز وجود تهرانی تمیز، مدرن، منظم، مقاوم و... را محسوس‌تر نموده و به آرزوی مردم مبدل شده است. بر همین اساس ساخت تهران جدید در کنار شهر تهران ضروری بوده و همین امر موجب شده تا از دو سال و چند ماه پیش با پا در میانی مسوولین تعدادی از مراکز تجارت جهانی کشورهای مختلف مذاکراتی را با تعدادی از سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی برای سرمایه‌گذاری جهت ساخت تهران جدید داشته باشیم که پس از گذشت حدود سه سال و مذاکرات فشرده و نهایتاً جلب اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، اخیراً موافقتنامه خود را در این خصوص صادر کرده‌اند و به همین منظور کنسرسیومی متشکل از چندین سرمایه‌گذار اروپایی، عرب و ایرانی آماده سرمایه‌گذاری جهت طراحی و ساخت تهران جدید هستند. در فاز اول پروژه تهران جدید، امکانات و سازه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که بخشی از آن شامل: 100 برج و آسمانخراش، 20 هتل پنج و شش ستاره بزرگ با برند بین‌المللی، 3 مرکز بزرگ همایش‌ها با سالن‌های متفاوت و ظرفیت‌های مختلف، چند مرکز تفریحی و سیاحتی و ورزشی، منطقه دیپلماتیک، چندین مرکز آموزشی مدرن، 10 مرکز بزرگ خرید و چندین هایپر مارکت و رستوران‌های متنوع، مراکز انتظامی و... ده‌ها سازه دیگر همچنین خیابان‌کشی‌ها منظم و علمی، حمل و نقل مدرن ریلی و خیابانی، زیرگذرها و پل‌های متنوع و... هستند. (یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که ساخت شهرک غرب، شهرک اکباتان و برج‌های نواب برای اسکان بخش اعظمی از همشهریان تهرانی مفید بوده و کمک شایانی به مدیریت منظم تهران نموده است.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه تاکید کرد: ساخت تهران جدید، جدای از اینکه موجب سربلندی و افتخار ایران و ایرانی خواهد شد، فواید زیاد دیگری را نیز در پی خواهد داشت از جمله اینکه بحث جابجایی پایتخت فعلاً مسکوت خواهد ماند، باتوجه باینکه غالب برجها و آسمانخراش‌های تهران جدید اداری خواهند بود در نتیجه دفاتر و واحدهای این برج‌ها با شرایط مناسبی به شرکت‌ها و دفاتر کارخانجات واگذار خواهند شد که همین امر موجب میگردد تا بخش اعظمی از دفاتر شرکتها از کوچه پس کوچه های تهران و از منازل مردم به دفاتر برجهای تهران جدید نقل مکان کرده و در نتیجه تعداد زیادی از آپارتمانهای تهران تخلیه و آماده اجاره به مردم جهت زندگی خواهد شد که ازدیاد آپارتمان خالی موجب کاهش قیمت اجاره نیز خواهد شد، هدایت بلندمرتبه سازی از تهران قدیم به تهران جدید و همچنین انتقال بخش اعظمی از مراودات روزمره تهران قدیم به تهران جدید باعث خلوت شدن و کاهش بار ترافیکی تهران قدیم نیز خواهد شد و د‌ه‌ها حسن و فایده دیگر که ذکر تک تک آنها از حوصله بحث ما خارج است.

سرمایه اولیه این کنسرسیوم چند میلیارد یورو بوده و با ساخت فاز اول تهران جدید و فروش واحدهای ساخته شده، سایر سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی نیز می‌توانند با خرید زمین در این شهر، نسبت به ساخت و اجرای پروژهای اداری و مسکونی اقدام نمایند. البته آغاز به کار این کنسرسیوم منوط به حمایت دولت، شورای شهر و شهرداری تهران است در غیر این صورت، بی‌مهری مسوولین ذیربط موجب خواهد شد تا سرمایه عظیم این کنسرسیوم به سمت کشورهای دیگر هدایت شود که امیدوارم چنین اتفاق ناخوشایندی رخ ندهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها