کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

مزایا و معایب خودرو‌های دیفرانسیل عقب

کدخبر:۲۳۶۲۶پنجشنبه، ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹:۲۴۷۶۲۹ بازدید

دیفرانسیل عقب بودن خودرو نیز مثل دیفرانسیل جلو ، دارای مزایا و معایب خاصی است و به همین خاطر همیشه این پرسش برای علاقه‌مندان ...
مزایا و معایب خودرو‌های دیفرانسیل عقب

دیفرانسیل عقب بودن خودرو نیز مثل دیفرانسیل جلو ، دارای مزایا و معایب خاصی است و به همین خاطر همیشه این پرسش برای علاقه‌مندان پیش می‌آید که دیفرانسیل عقب بودن بهتر است و یا دیفرانسیل جلو بودن که کارشناسان آن را به هُل دادن‌ یا کشیدن یک جعبه تشبیه می‌کنند و برای آن خوبی‌ها و بدی‌هایش را عنوان می‌کنند. پس با این تفاسیر، می‌توان ویژگی‌های مثبت و منفی این طرح را نیز برشمرد که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

به گزارش ایران جیب به نقل از عصرخودرو، در خودرو‌های دیفرانسیل عقب چون قطعات انتقال نیرو در عقب و جلو خودرو تقسیم می‌شوند، تقسیم وزن بهتری صورت می‌گیرد که در نتیجه وزن ‌حین شتاب‌گیری به محور عقب که به عنوان محور محرک است، منتقل می‌شود و با بالا رفتن چسبندگی تایر‌های عقب، شتاب‌گیری بهتری انجام خواهد شد. خودرو‌های دیفرانسیل عقب چون در جلو خودرو دارای پیچیدگی کمی هستند، زاویه فرمان‌گیری بیشتری دارند و به همین خاطر نیز در محیط کوچک‌تری می‌توانند دور بزنند و همچنین به خاطر تقسیم وزن بهتر و فرمان‌پذیری بیشتر، دارای هندلینگ و خوشدستی بالاتری نیز خواهند بود.

اما این تقسیم وزن فقط منجر به هندلینگ و شتاب‌گیری بهتر نمی‌شود و در ترمز‌گیری‌ها نیز خود را نشان می‌دهد چرا که وجود وزن در بالای تایر‌های عقبی، از قفل شدن سریع آنها خودداری می‌کند و در صورت وجود سیستم ترمز قوی در محور عقب، کمک شایانی به توقف سریع‌تر خودرو خواهد شد. همچنین چون در حین تریلر بستن و حمل خودرو، فشار بیشتری به محور عقب خواهد آمد، در خودرو‌های دیفرانسیل عقب این اتفاق به یک نکته مثبت تبدیل خواهد شد و کنترل خودرو خصوصا در هنگام حمل بار‌های سنگین، راحت‌تر خواهد بود. یکی از مشکلات خودرو‌های دیفرانسیل جلو در این است که چون حجم زیادی از قطعات و بخش‌های خودرو در جلو جمع شده‌اند، تعمیر و سرویس این خودرو‌ها سخت‌تر و با مشکلات بیشتری انجام می‌شود. اما چون در خودرو‌های دیفرانسیل عقب این قضیه رنگ کمتری دارد، تعمیر این خودرو‌ها خصوصا در قسمت سیستم فنربندی جلو و فرمان، راحت‌تر خواهد بود.

ضمن اینکه در این خودرو‌ها دردسر اتصالات مختلف در چرخ‌های جلو نیز حذف شده است و استهلاک جلوبندی به واسطه کم‌شدن وزن در این قسمت و انتقال بخشی از آن به عقب خودرو، کمتر می‌شود. اما یکی از مزایای مهم قرار گرفتن دیفرانسیل در محور عقب، امکان بهره‌گیری از پیشرانه‌های قوی‌تر در این خودرو‌هاست. در خودرو‌های دیفرانسیل جلو چون تایر‌ها و سیستم فرمان تحت فشار وزن و دیگر قطعات قرار گرفته در دماغه خودرو هستند، اطلاعات چندان دقیقی از سطح مسیر حرکت به راننده منتقل نمی‌کنند و این در حالی است که در خودرو‌های دیفرانسیل عقب این ارسال اطلاعات در وضعیت بهتری قرار دارد.


نکات منفی در خودرو‌های دیفرانسیل عقب‌

در خودرو‌های دیفرانسیل عقب، وزن به طور مساوی‌تری در عقب و جلو نسبت به خودرو‌های دیفرانسیل جلو تقسیم شده است که این کاهش وزن روی محور محرک نسبت به نمونه‌های دیفرانسیل جلو، منجر به بروز پدیده بکسوات شدید و بیش‌فرمانی (‌خارج‌شدن انتهای خودرو به سمت بیرون پیچ در چرخش‌های سریع‌) می‌شود که این اتفاق باعث شده است تا امروزه سیستم کنترل کشش به طور استاندارد‌ روی اکثر خودرو‌های دیفرانسیل عقب، نصب شود.این وضعیت در هنگام عبور از مسیر‌های لغزنده بسیار بیشتر خواهد شد و خارج شدن انتهای خودرو از کنترل راننده در زمین‌های خیس و یخ‌زده بسیار رخ می‌دهد که بروز چنین حالتی در وانت‌بار‌ها به خاطر وزن کمتر‌ روی محور عقب، بسیار بیشتر است.

در خودرو‌های محور محرک عقب، انتقال نیرو از موتور و گیربکس به چرخ‌های عقب در حالتی که پیشرانه در جلو خودرو باشد، از طریق میل گاردان انجام می‌شود که عبور این قطعه از زیر اتاق منجر به قرار دادن تونل گاردان در زیر اتاق و در نتیجه کاهش فضای کابین می‌شود.این کاهش فضا حتی در خودرو‌های موتور عقب که گاردانی در زیر اتاق ندارند، بیشتر خواهد بود تا جایی که این حالت قرارگیری موتور برای خودرو‌های دونفره اسپرت استفاده می‌شود.

وجود همین قطعات اضافی برای انتقال قدرت منجر به افزایش وزن خودرو می‌شود و از طرفی قطعاتی مثل گاردان و دیفرانسیل‌ها نیز نیاز به مراقبت و نگهداری خاص خود را دارند تا به مرور زمان دچار مشکلاتی نشوند.اما استفاده از این روش انتقال قدرت، جدا از گفته‌های قبلی منجر به بالا رفتن قیمت اولیه خودرو نسبت به نمونه‌های دیفرانسیل جلو می‌شود و همچنین تلفات انرژی در حین انتقال به چرخ‌ها در این روش در حدود 2 درصد بیشتر از خودرو‌های دیفرانسیل جلو خواهد بود. گاردان که مسئول انتقال نیرو از گیربکس به چرخ‌های عقب است، وسیله‌ای است که حساسیت‌های خاص خود را دارد.

به این معنی که به مرور زمان دچار مشکلاتی می‌شود و ممکن است در کارکرد خودرو لرزش ایجاد کند و این مشکلات به دیگر قسمت‌های خودرو مثل دیفرانسیل نیز سرایت کرده و باعث خرابی و به صدا افتادن آن نیز شود که این عیوب در خودرو‌های دیفرانسیل جلو وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه وجود همین قطعه در خودرو‌های لوکس با طول زیاد، مشکلات بیشتری به همراه دارد و همین عوامل سبب می‌شوند تا خودروسازان در خودرو‌های اقتصادی و خانوادگی خود از قرار دادن محور محرک در عقب خودرو دوری کنند.

- مهندس علیرضا داودی

همراه مکانیک



دیدگاه ها

امین: 1395/3/1318:04:23،
84
35
من به شخصه خودروهای دیفرانسیل عقبو بیشتر دوست داشتم چون قدرت مانور بهتری دارند
یه پیکان پژویی داشتیم قدیما یادش بخیر صفحه کلاج که واسش عوض میکردم دیگه کنترل نداشت ته ماشین همش توی بکسوات بود...
محسن: 1395/3/1510:36:32،
27
31
مگه شما می خوای هر روز دریفت بزنی یا مسابقه بدی ؟ ماشین دیفرانسیل عقب مکافاته, قدیمی هاش که بدتر, جدیدتر ها حالا با کمک ESP بهتر شدن. حواست نباشه سر پیچ یکم بد گاز بدی رفتی تو گاردریل !
الان دیگه اکثر ماشین ها اعم از شهری و مسابقه ای, همه مجهز شدند به AWD که علاوه بر شتابگیری بهتر, مشکلات عدیده دیفرانسیل عقب یا جلو تنها رو مثل آندراستیر یا اووراستیر نداره.
خه: 1395/3/1318:12:09،
80
29
پس چرا بیشتر خودروهای ساخت مرسدس بنز و ب ام وه دف عقب هستن؟
محمد: 1395/3/1322:00:15،
27
30
مقاله توضيح داده كه در "خودروهاي اقتصادي" بخاطر هزينه هاي مقابله با بيش فرماني و ساير متعلقات اضافي خودروهاي ديفرانسيل عقب، ترجيح به ديفرانسيل جلو هست
منتقد: 1395/3/1608:47:47،
26
22
خودروهای دیفرانسیل عقب در سربالایی های تند به شد کمک کرده و مانع از بکسوات می شوند درصورتی که خودروی دف جلو به علت شیب وزن روی چرخهای عقب قرار گرفته و شاهد بکسوات خواهیم بود.
داوود: 1395/3/1319:49:11،
36
68
دف یعنی چه ؟
م: 1395/3/1322:27:15،
41
31
دف = دیفرانسیل، گلم
هادی: 1395/3/1322:29:14،
26
42
دف یعنی دفرنسیال
فرشاد: 1395/3/1322:34:33،
30
33
سلام داوود جان.
منظور همون دیفرانسیل.
سینا: 1395/3/1401:11:22،
30
28
دف یعنی دیفرانسیل
مسعود: 1395/3/1403:52:35،
101
34
دف یکی از آلات موسیقی ست مانند تنبک..یعنی خودروهای قدیمی مانند بنز و بی ام بجای سیستم صوتی و چنجر مجهز به دف و گیتار بودنند...
امین: 1395/3/1411:26:48،
22
42
چیزی به عنوان دیفرانسیل جلو نداریم به این خودرو ها میگن پلوس جلو
ویرو گردی: 1395/3/1421:34:13،
31
28
تو هم که اشتباه گفتی
مجید جان اون اکسل هست ...."اکسل جلو"
امین: 1395/3/1500:24:21،
31
13
اکسل که مربوط میشه به محور عقب که همه ماشین های پلوس جلو دارن، تو دیگه کلا حالت دگرگونه داداش
پ به امین: 1395/3/1513:24:04،
29
28
خیر قربان, فرانت اکسل ( front axel ) یعنی اکسل جلو و ریر اکسل یعنی اکسل عقب. جلوی ماشین اگه اکسل نداشت, شما هم فرمون,ترمز و پلوس نداشتی !!!
یو یو : 1395/3/1414:12:18،
26
34
حالت استاندارد برای خودرو موتور جلو ومحور محرک یادف عقب است
شهروز: 1395/3/1419:50:08،
34
32
مسعود جان ببخشید میخواستم مثبت بدم دستم خورد منفی شد
مسعود: 1395/3/1503:28:46،
32
27
مرسی از لطفت شهروز جان..با پوزش و احترام به سوال داوود فقط خواستم وسط نظرات دوستان یه طنز گفته باشم..
رضا: 1395/3/1513:41:57،
28
26
بخش نظرت واسه خودش يه پيام رسان شده
ببينم جاي تلگرام و واتساپ رو ميگيره يا نه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل