کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سقوط آرام بازار فولاد !


کد خبر : ۲۳۵۰شنبه، ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۰:۲۳۱۸۴۰ بازدید

هفته گذشته قیمت‌های به ثبت رسیده در بازار فولاد به خوبی نشان داد تا زمانی‌که محرک‌های واقعی به سمت تقاضا تزریق نشود این بازار همچنان میزبان افت قیمت‌ها خواهد بود.

بر این اساس، متوسط قیمت میلگرد سایزهای سنگین که ابتدای هفته حدود 1785 تومان به ازای هر کیلو بود تا روز پایانی معاملات در روز چهارشنبه به 1770 تومان تنزل یافت. در همین حال میانگین قیمت تیرآهن شاخه‌های سنگین نیز که روز شنبه به طور تقریبی 940 هزار تومان ثبت شده بود، پایان هفته به 938 هزار تومان در هر شاخه رسید.

البته نوسانات رو به پایین قیمت در بازار مقاطع در حالی است که شمش‌های وارداتی به کشور هفته نسبتا آرامی را -به تبع از نوسانات محدود نرخ ارز در طول این هفته- پشت سر گذاشت به طوری‌که در روزهای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه انواع ابعاد این کالا با ثبات قیمت روبه‌رو بود و افت میانگین هفتگی آن تنها 5 تومان در هر کیلو به ثبت رسید. هفته گذشته متوسط قیمت شمش فولاد وارداتی روز شنبه 1633 تومان بود که روز چهارشنبه به 1628 تومان در هر کیلو رسید. 

در این میان، یکی از تجار بازار آهن مهم‌ترین عامل افت روزانه قیمت‌ محصولات فولادی از سوی واحدهای فروش و فولادسازان خصوصی را تنها رکود تقاضا و نیاز به تامین نقدینگی لازم دانسته و بیان می‌کند: از ابتدای آذرماه تا کنون برخی سایزهای میلگرد حدود 50 تا 60 تومان در هر کیلو کاهش یافته‌اند كه البته همین روند را در مورد تیرآهن نیز می‌توان دید، اما از آنجا که این افت در یک بازه زمانی 2 هفته‌ای و به صورت روزانه تا یک درصد کاهش رخ داده است، بازار با هیچ‌گونه شوک و التهابی از اين جانب مواجه نشده و روند عادی و آرام خود را پی گرفته است. 

این معامله‌گر معتقد است که در هفته‌ها و بعضا ماه‌های پیش‌رو روال بازار کماکان اینگونه است. هرگونه تغییر و تحول خاصی در روند قیمت‌ها و معاملات محصولات فولادی به سال جدید موکول خواهد شد، زیرا سمت تقاضا بنا به یکسری فاکتورها از قبیل تداوم روند رکودی ماه‌های اخیر و در پیش بودن فصل زمستان که هرساله با خود افت نسبی مبادلات فولاد را به همراه می‌آورد سیگنال مثبتی به سمت عرضه در این چند ماه نخواهد فرستاد.

در طول هفته گذشته در رینگ معاملاتی فولاد در بورس کالا نیز شاهد ثبات قیمت‌ها و شکاف میان عرضه از تقاضای محصولات فولادی بودیم. بر این اساس، بالغ بر 109 هزار و 140 تن انواع مصنوعات فولادی اعم از شمش، اسلب و مقاطع روی تابلو معاملات رفت که 101 هزار و 140 تن آن (یعنی 92 درصد از حجم عرضه)به فروش رسید. البته در این میان روند مبادلات سبد میلگردهای عرضه شده مانند هفته‌های گذشته و همراه با سردی زیاد خریداران بود، اما معاملات شمش و اسلب روند رو به بهبودی را از خود نشان داد.




اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها