کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هیچ شامپویی مو را تقویت نمی‌كند


کد خبر : ۲۳۲۲۵پنجشنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶:۵۱۵۴۶ بازدید

تبلیغات پررنگ و لعابی که در خصوص شامپوهای تقویت‌کننده و ضد ریزش مو در رسانه‌های داخلی و خارجی می‌بینیم، باعث شده بعضی افراد که ...

تبلیغات پررنگ و لعابی که در خصوص شامپوهای تقویت‌کننده و ضد ریزش مو در رسانه‌های داخلی و خارجی می‌بینیم، باعث شده بعضی افراد که حساسیت زیادی نسبت به موهای خود دارند، استفاده از این شامپوها را در برنامه‌شان قرار دهند و هرچند وقت یک بار بابت تهیه این قبیل شامپوها با برندهای مختلف خارجی و ایرانی پول زیادی نیز پرداخت کنند. شرایط سخت تولید باعث شده بسیاری از شامپوها و محصولات آرایشی و بهداشتی مربوط به مو که ادعای ویتامینه بودن می‌کنند، در حقیقت خالی از ویتامین موثر باشند.

شامپوهای تقویتی هم نمی‌توانند باعث رشد مو ‌شوند. این شامپوها ملکول‌های بزرگی دارند که جذب پوست سر نمی‌شوند. البته مانند لایه‌ای روی ساقه مو را می‌پوشانند و باعث ترمیم آسیب‌های آن می‌شوند اما بر رشد مو تاثیری ندارند. حتی اگر رشد مو کم است علت آن شامپو نیست، چون بزرگ‌ترین خاصیت یک شامپو تمیزکنندگی مو است.

شامپوها و لوسیون‌های حاوی ویتامین‌ها، پس از شست‌وشو با آب از بین می‌روند بنابراین ارزش چندانی در افزودن اینها به مواد شوینده وجود ندارد. عده‌ای هم آنقدر روی استفاده از شامپوهای ویتامینه وسواس دارند كه اگر مدتی شامپوی معمولی مصرف كنند، گمان می‌کنند دچار ریزش مو شده‌اند. اما آیا واقعا مصرف این شامپوها تاثیری در ریزش موی افراد دارد؟

چندی پیش مصاحبه‌ای با دبیر انجمن متخصصان پوست و مو و زیبایی ایران درباره اینکه تبلیغات برخی شامپوها برای جلوگیری از ریزش مو تا چه اندازه واقعیت دارد انجام شده بود که ایشان دراین‌باره اذعان داشتند: «شامپوها مواد شوینده‌ای هستند که فقط به‌عنوان پاک‌کننده و برای تمیزی و پاکیزگی موی سر به کار می‌روند. در واقع خاصیت شامپو این است که آلودگی را از موها پاک کند. البته بعضی شامپوها خاصیت نرم‌کنندگی دارند و افرادی که موهای خشک دارند از این شامپوها استفاده می‌کنند.»

دبیر انجمن متخصصان پوست و مو و زیبایی ایران اعتقادی به تاثیر شامپوهای ویتامینه روی ریزش موی سر ندارد و می‌گوید: «در واقع، هیچ شامپویی وجود ندارد که مانع ریزش و باعث تقویت مو شود. هر آنچه می‌بینیم تبلیغاتی است که در بازار فروش چند میلیاردی شامپو وجود دارد. واقعیت این است که بافت مرده مو نیازی به تقویت ندارد که بخواهیم آن را با استفاده از شامپو حفظ کنیم.»

شاید از شنیدن چنین مطلبی تعجب کرده‌اید ولی او با تاکید بر اینکه استفاده از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها برای ارگان‌های زنده بدن مفید و ضروری است، درحالی که بافت مو مرده است و نیازی به تقویت ندارد، می‌گوید: «آنچه در تبلیغات شامپوها دیده می‌شود به هیچ عنوان مبنای علمی ‌ندارد و متخصصان پوست و مو نیز این موضوع را تایید می‌کنند که وجود ویتامین‌ها و پروتئین‌ها در شامپوها نمی‌تواند تاثیری در جلوگیری از ریزش مو داشته باشد یا موجب رشد و تقویت مو شود.»

در حقیقت کمبود آهن، روی و همین‌طور برخی بیماری‌های هورمونی علت اصلی ریزش یا کاهش رشد و ضعیف بودن مو است و شامپو هیچ تاثیری روی این بیماری‌ها ندارد.

وی همچنین به ارثی‌بودن ریزش مو هم اشاره می‌کند و می‌گوید: افرادی که به لحاظ ارثی در خانواده‌ای زندگی می‌کنند که سابقه ریزش مو داشته‌اند، قطعا بیشتر دچار این قبیل مشکلات می‌شوند. با این حال روزانه شاهد سیل عظیمی از تبلیغات انواع شامپو با ادعای خواص واهی هستیم که این ادعا طبق اصل 11 و 14 قوانین تبلیغات بازرگانی غیر‌مجاز بوده و باید با ناقضان قانون برخورد جدی کرد.
 


محمد نفر / کارشناس حقوق



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها