کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

فرش قرمز نابجا برای رنو و پژو

کدخبر:۲۳۱۳چهارشنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶:۱۲۵۹۰۹ بازدید

خودروسازان خارجی این روزها در حالی با استقبال قابل توجه خودروسازان ایرانی روبرو هستند که بدقولی آنها و پشت پا زدن به توافقات قبلی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و در واقع صدور مجوز حضور دوباره در ایران، پاداشی است که به بد رفتاری آنها داده می‌شود.
فرش قرمز نابجا برای رنو و پژو

تلاش برخی افراد برای حضور دوباره خودروسازان خارجی در بازار خودروی ایران در حالی صورت می‌گیرد که تجربه نشان داده در قراردادهای قبلی خودروسازان ایرانی با طرفهای خارجیشان، بیشترین سود نصیب شرکت‌های خارجی شده و تنها عایدی چنین قراردادهایی برای خودروسازان ما، وابستگی روز افزون به طرف‌های خارجی بوده است.

لغو تحریم صنعت خودروسازی به عنوان یکی از نخستین گامها در جهت رفع تحریم‌ها در موافقت نام ژنو آمده است. در عین حال، طبق گفته اعضای گروه 5 قرار است در مرحله اول، بخش کوچکی از تحریم‌ها علیه ایران رفع شود و به این ترتیب رفع تحریم صنعت خودروسازی که مستقیماً با دستور رئیس‌جمهور آمریکا وضع شده بود، به عنوان یک بخش کوچک در تحریم‌های ایران محسوب شده است.

چنین حرکتی از سوی کشورهای تحریم‌کننده ایران و همچنین تلاش برخی برای بازگرداندن خودروسازان خارجی به ویژه پژو و رنو به بازار ایران قابل تأمل است.

این شرکت‌های خارجی، همان‌هایی هستند که در ابتدای حضور خود در ایران بیشترین تلاش را برای وابسته کردن صنعت خودروسازی و قطعه‌سازان ایران به خود داشتند و پس از آن، با اولین اشاره تحریم‌کنندگان، به دعوت آنها پاسخ گفتند و بلافاصله همکاری خود را با تولید‌کنندگان ایرانی قطع کردند.

این در شرایطی بود که نمایندگان شرکت‌های خارجی به الزامات قرارداد خود با طرف ایرانی عمل نکرده و در حالی که در این قراردادها بر افزایش داخلی‌سازی محصولات مشترک تأکید شده بود، وابستگی خودروسازان ایرانی به طرف خارجی به قدری زیاد شد که پس از کنار کشیدن آنها از همکاری با ایران، تولید خودروهای مشترک نیز متوقف شد و خودروسازان ایرانی نتوانستند با استفاده از قطعات و توان داخلی به تولید این خودروها ادامه دهند.

* هیچ شکایتی از خارجی‌ها نشد

دعوت دوباره خودروسازان خارجی به ایران نشان می‌دهد که قطع همکاری شرکت‌های خودروساز خارجی با ایران نه تنها باعث تجدید‌ نظر طرف ایرانی با این شرکت‌ها نشد، بلکه تأکید بسیاری از کارشناسان و مدیران صنعت خودروسازی مبنی بر لزوم شکایت از طرف‌های خارجی در مجامع بین‌المللی نیز به مرحله اجرا نرسید و حال با وجود بدقولی خارجی‌ها و عدم پایبندی آنها به وعده‌هایشان، دوباره قرار است درهای بازار بزرگ خودروی ایران به روی آنها باز شود و در واقع از این طریق به بدقولی خودروسازان خارجی، پاداش هم داده شود.

حضور رئیس انجمن جهانی خودروسازان و نماینده شرکت‌های خارجی به ویژه رنو و پژو در کشورمان دلیلی بر اهمیت بازار خودروی ایران و سود کلان آن برای طرف‌های خارجی است. در این خصوص باید به زیان قابل توجه شرکت‌های رنو و پژو فرانسه از محل قطع همکاری با ایران اشاره کرد که این مسئله در اخراج بخشی از نیروی کار این دو شرکت بزرگ خودروسازی نیز نمود داشت.

* لزوم بازنگری در قرارداد با خودروسازان خارجی

با گذشت نیم‌قرن از فعالیت صنعت خودرو در کشور، هر چند امروز ظرفیت صنعت خودروسازی ایرانی در جایگاه بهتری نسبت به سال‌های قبل قرار دارد ولی تکیه به خودروسازان خارجی در سال‌های اخیر باعث شده تا با کوچکترین فشارها از سوی طرف‌های خارجی، خودروسازی در ایران با مشکل روبرو شود.

از سویی، وجود کارشناسان خبره در کشور می‌تواند خلاء دانش فنی بومی در برخی بخش‌های صنعت خودرو را پُر کند و در عین حال، الزام مدیران شرکت‌های خودروساز ایرانی به اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و سند چشم‌انداز بیست ساله کشور نقش مهمی در رشد صنعت خودروسازی دارد که باید توجه ویژه‌ای به این امر شود تا شرکت‌های ایرانی با یک نقشه راه مشخص، به مقصد نهایی یعنی اتکا به طراحی خودرو توسط طراحان ایرانی و تولید با استفاده از قطعات ساخت داخل دست یابند.

حال اگر با وجود سابقه بد خودروسازان خارجی در برخورد با سازندگان ایرانی، برخی معتقدند که بدون حضور خارجی‌ها، رشد صنعت خودروسازی کشور امکان‌پذیر نیست، باید الزامات محکم و قابل قبولی برای درج در قرارداد با طرف‌های خارجی پیش‌بینی شود تا به راحتی نتوانند به تعهدات و قراردادهای خود پشت پا بزنند و در صورت تخطی از مفاد قرارداد، مشمول جریمه و جبران کوتاهی خود شوند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

کامران: 1392/9/1315:06:43،
234
28
پاداشی که به مردم برای خرید و حمایت از صنعت خودرو سازی دادین چی بود ؟؟ گرانی و افت کیفیت محصولات
ما نمیخریم: 1392/9/1416:32:28،
22
24
خودروسازی فرانسه در اکثر کشورها جایی نداره
المان امریکا ایتالیا ژاپن اینا باید بیان و سهام ایران خودرو وسایپا رو بخرن وهمه راحت بشن از دست لگن سازها
مجید: 1392/9/1315:13:58،
224
18
کدوم صنعت خودروسازی جمع ش کنید بره بابا
masoud13: 1392/9/1316:43:41،
125
13
مجید اعصاب نداری ها،یعنی ما همه دیگه اعصاب لگن هایی که میسازند و میدن دست مردم و نداریم،خدا کنه ورشکست بشن تا بفهمند چقدر مردم بیگناه و بخاطر نداشتن ایمنی اولیه به کشتن دادند...
محمود: 1392/9/1323:02:52،
27
16
آبان ماه 1391 با پرداخت 35 میلیون تومان , برای مگان 2000 فول با موعد تجویل اردیبهشت 1392 ثبت نام کردم ... متاسفانه هیچ خبری از تحویل دادن خودرو نیست و هیچ کس پاسخ درست و حسابی نمی دهد ....فقط عوامفریبی و رانت ...
من: 1392/9/1323:34:55،
26
19
تو مقاله درست گفته یعنی تو کل دنیا ما مجبوریم از رنو یا پژو خرید کنیم ؟ یعنی دیگه خودروساز وجودنداره ؟چینی ها هم که وضعشون معلومه.
جغتای: 1392/9/1315:17:10،
62
146
آقا دیگه چاره ای نیس.الان که تولید فقط پراید هست و سمند اونم بسیار کم که باید اومدن پژو و رنو را غنیمت شمرد. هرچند که شاید اونا بازم نیان چون تحریما سرجاشه و ما طلا دادیم و خروس قندی گرفتیم.قرارداد ترکمنچای بعد 200 سال بدتر تکرار شد.
فربد ایرانی: 1392/9/1315:57:40،
61
20
کدوم طلا ؟توهم دلت خوشه ...
موافق: 1392/9/1316:08:19،
46
72
بيخود منفي ندين!

يه خورده صبر كنيد ميبينيد جغتاي درست ميگه. از اين 1+5 و غربي ها آبي براي ما گرم نميشه. اينا دلشون برا ما نسوخته!
بهزاد: 1392/9/1317:55:32،
42
24
این بی ربط ترین حرف تندرئها است که نشان از بی خردی انان است ترکمنچای کجا این کجا دادن 17 استان بزرگ که تقریبا نصف مملکت بود کجا و امتیازات این مذاکرات کجا کل برنامه هسته ای هم یک هزارم ترکمنچای نمی شود . هوچیگیری هم حدی دارد .
جغتای: 1392/9/1411:16:13،
24
14
تندرو نیستم.ولی ببین امنیت مملکت هیچی نشده در مرزها چطور بهم خورده.بلوچستان و آذربایجان و کردستان گروهک هایی تشکیل شده.آمریکاییها اونارو براحتی در آینده تجهیز میکنن.درعوض 2هزار تومن طلا اومده پایین دلار 40 تومن!اونم معلوم نیس شاید گرونتر شه!مشکل ما اینه که یه زمانی آمریکا رو پدر کشته میدونیم یکمی بعد دوست میدونیم.از ماست که برماست
رضا: 1392/9/1315:25:41،
20
74
ایا بنظر شماایرانی نمیتواندخودرو تولید کند ایا این اتفاقی است که 20سال پیکان تولید میکردیم و بعد از ان 15 سال پراید.بیاید خودمان را گول نزنیم این تولیدات بنفع دولتی وغیردولتی بوده است .
رضا: 1392/9/1315:27:21،
62
47
نگاهی به کارنامه تولیداین دو شرکت بیندازیم میبینیم هیچ فکری دران بکارنرفته ایا طراحان ما مشکلات ذهنی دارند اصلا قرار نبوده ونیست این صنعت رشدی داشته باشد
mostafa: 1392/9/1315:29:15،
59
12
هیچ کاری نمی تونن انجام بدن چون اگر اینا برن ایران خودرو وسایپا فقط ماشین اسباب بازی میتونن برای مشتریهای خردسالشون بزنن تازه سودشونم میره بالا!!!!!!!!
وحید: 1392/9/1315:32:08،
73
24
هرکس از این شرکتها اتومبیل بخره به ایران و ایرانی خیانت کرده! چه ایران خودر و سایپا چه پزو و رنو
mehdi: 1392/9/1315:39:18،
100
25
ایرانی محصول ایرانی بخر
نمیخری؟
تعرفه واردات خودروی باکیفیت رو می بریم بالا که مجبور بشی بخری
که بخری با خانواده طعمه مرگ بشی
حتی معذرت خواهی هم نمی کنیم بخاطر اینکه داریم از تولیدکننده داخلی حماین می کنیم الان با پول این ماشین پرشیا از رده خارج میشه یه سراتو 2014 خرید اگه تعرفه بیخود وضع نکنند.
متاسفم
رهگذر: 1392/9/1316:14:08،
52
21
صنعت خودرو در ایران بیمار و ناقص زاده شده چه در بعد سخت افزار و تکنولوژی و چه در بعد نرم افزاری و تفکر مدیران حاکم بر آن اما چون همواره از مزیت بازار انحصاری و منافع کلان برخوردار بوده مالکان آن حاضر به اصلاح ساختاری این فرایند نمیباشند و به هر قیمتی و تحت هر شرایطی برای ادامه فعالیت آن تلاش میکنند.
علی: 1392/9/1317:56:40،
26
22
خودرو سازان طمع کار ما حاضر نمیشن پلت فرم مربوط به 55 سال پیش رو(پژو آردی - وانت پیکان و ......) کنار بزارن،
عمرا میان هزینه میلیاردی کنن و یه برند جدید دست بگیرن؟!
mohsen: 1392/9/1318:44:00،
24
21
چه بیان چه نیان واسه ما جوونا فرقی نمیکنه!
نسل 70 نسل برباد
بادی بیلدینگ: 1392/9/1320:26:52،
26
20
لطفا" بفرمائید چه چیز ما با دنیا قابل رقابت هست که خودرو باشد .آموزش و پرورش، کشاورزی، علوم، شهر سازی، راه سازی و . . . لطفا" نگاهی به شغلی که در آن هستید نیز داشته باشید و سپس مقایسه بفرمائید. خودرو ما خروجی دانش، اجتماع، رفتار،فرهنگ و . . . ماست. اگر هر کس خودش را اصلاح کند دنیا اصلاح خواهد شد. ((( بجای نفرین به تاریکی شمعی بیافروز)))
علی: 1392/9/1321:54:42،
22
21
خودروی ملی نمی خواهیم که نمی خواهیم.پژو و رنو هم نمی خریم .


پوریا1: 1392/9/1321:59:27،
23
13
نمیگم داخلیها مونتاژ نکنند ولی آخه این انحصار بازار خودرو به چه قیمتی؟جان مردم؟تحقیر؟توهین؟
داش غلام: 1392/9/1322:26:31،
24
16
حق با ایت تحلیلگر است.البته موارد بسیاری را در دورانهای گذشته ایران وجود دارد.مثلا غرامت و خسارت ناشی از جنک تحمیلی تا امروز از طرف عراق پرداخت نشده است.بدون دریافت حتی یک ریال رابطه مان با کشور متجاوز حسنه شد. هشت سال زمان اندکی نبود.خسارات ناشی نیز قابل چشم پوشی نبود.!!!
Amir: 1392/9/1401:26:44،
51
23
باباجمع كنيد ديكه جيزي از غرور ايراني هم مونده
حسن: 1392/9/1406:07:19،
16
10
کجای دنیادیدن ماشینی راواردکنندوپس مدتی مونتاژماشین آتیش بگیره وخانواده هایی داغداربشن وهیچ کس ذره ای غمگین نشه.ای خدالعنت کندایران خودرورا.تحریم خودروهای داخلی تاآتش گرفتن همه آنهاادامه میابد
باران: 1392/9/1410:24:35،
9
21
فرانسوی ها هميشه با دوز و کلک سياستها و مقاصد اقتصادی شان را تامين می کنند و آلمانيها همواره با تکنولوژی پيشرفته شان.
ديديم که چگونه با يک اشاره آمريکا رنو و پژو ايران را تحريم کردند و در رفتند.
بهتر است به خود بياييم و بازار انحصاری توليد خودرو را از فرانسوی ها بگيريم و با آلمانيهای صادق و پيشرفته همکاری داشته باشيم.
من: 1392/9/1410:49:13،
15
14
بابا جون همه کشورها فکر منافع خودشونن شما یادت رفته آلمان تو جنگ به عراق شیمیایی میداد؟ ازاونطرف هم همونآلمانی ها چقدر به میرزا کوچیک کمک کردن؟
همه فکر منافع ملیشون هستن هرکسی به سبک خود
پرشیا: 1392/9/1411:21:32،
10
19
تو همه دنیا حکومتها به فکر منافع ملتشونن.ولی تو کشور ما تنها چیزی که اهمیت نداره ملته.
احسان: 1392/9/1414:53:05،
16
11
خود دولت و خودروسازا تو این چند سال گند زدن به اوضاع مردم و کل ضنعت و اقتصاد کشور و پای فرانسوی ها رو هنوزم میبوسن تا بهشون ماشینای از رده خارج رو بدن حالا مثلا می خوان بگن دلمون برای ایران و ایرانی سوخته و از این سیاه بازیا.واسه همه فرش قرمز پهن میکنن و برای مردم زغال قرمز

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل