کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

چرخش چرخ خودرو به کام دولت می‌شود؟

کدخبر:۲۳۰۹۸سه شنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲:۰۸۹۲۴ بازدید

مسئولان دولتی همچنان به رشد اقتصادی 5 درصدی امیدوارند و همچنان بر صنعت خودرو به‌عنوان یکی از صنایع تأثیر‌گذار در این رشد که دولت روی آن حساب ویژه ...

مسئولان دولتی همچنان به رشد اقتصادی 5 درصدی امیدوارند و همچنان بر صنعت خودرو به‌عنوان یکی از صنایع تأثیر‌گذار در این رشد که دولت روی آن حساب ویژه باز کرده، تأکید می‌کنند. اما آیا صنعت خودرو از پس این ماموریت برخواهد آمد؟

مرکز آمار ایران می‌گوید رشد بخش صنعت در سال 94 منفی 2/2 درصد بوده و این یعنی رشد نزولی این بخش از رقم مثبت 3 درصد در سال 93 حالا دولت برای سال جاری رشد اقتصادی 5 درصدی را پیش‌بینی کرده که برای تحقق آن اگر رشد صنعتی ملاک قرار داده شود، به گفته اقتصاددانان باید این بخش رشدی حدود 28 درصد داشته باشد.

از آنجایی‌که در فرمول‌های سنتی صنعت خودرو یک‌پنجم از رشد صنعتی سهم می‌برد، طبیعتا باید دومین صنعت بزرگ کشور رشدی چشمگیر داشته باشد تا بتواند هم ماموریت اطلاق شده را به خوبی به انجام برساند و هم سهم صنعت را در رشد اقتصادی بالا ببرد. اما در شرایط رکودی بازار که با ورود به سومین ماه از سال جدید، خبری از افزایش تقاضا نیست، می‌توان به افزایش رشد صنعت خودرو امیدوار بود؟

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «حدود 20 درصد از سهم صنعت متعلق به خودرو است، با توجه به اینکه ما سال گذشته حدود 19 درصد کاهش تولید داشته‌ایم، طبیعتا چنین رشدی قابل انتظار بود. اما واقعیت این است که صنعت خودرو به تحرک افتاده و در حال جذب سرمایه‌گذاران خارجی است ولی عملیاتی شدن نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت خودرو زمانبر است.‌»‌ ‌

او می‌افزاید: «دو دلیل برای رکود در بازار وجود دارد، یکی توان مالی مردم و دیگری رکود انتظاری است که هر دو دلیل همچنان وجود دارد. از سوی دیگر خودروسازان در حال تلاش هستند اما پیش‌بینی نمی‌کنم که این جهش به میزانی باشد که بتواند انتظارات دولت را برطرف کند، در بهترین حالت رشد صنعت خودرو می‌تواند در سال جاری به حدود سال 93 برگردد.‌»‌ ‌

محمدقلی یوسفی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این‌باره  بیان می‌کند: «آمارها نشان می‌دهد رشد اقتصادی نسبت به سال 93 کاهش داشته و این به معنای عمیق‌تر شدن رکود و تحقق نیافتن سرمایه‌گذاری‌های پیش‌بینی شده است. حالا اینکه امسال توقع داشته باشیم رشد 6 درصدی حاصل شود بستگی به بخش مورد هدف دولت و تزریق پول به آن بخش دارد. اگر صرفاً بخواهیم از طریق بخش صنعت به این رشد برسیم به این معناست که این بخش باید رشدی حدود 28 درصد داشته باشد.‌»‌ ‌

او ادامه می‌دهد: «صنعت خودرو در دنیا به‌عنوان صنعت صنعت‌ها شناخته می‌شود اما متاسفانه در ایران در طول 10 سال اخیر به دلیل سیاست‌ها و مدیریت نادرست، این بخش با مشکلات زیادی از جمله هزینه تمام شده بالا و کاهش کیفیت روبه‌رو شده است و تا زمانی‌که این مشکلات همچنان پابرجا هستند، خودروساز نمی‌تواند در کنار رکود حاکم محصولات خود را در بازار بفروشد، در نتیجه پیش‌بینی نمی‌کنم که این صنعت بتواند از پس ماموریت تعیین شده بربیاید. رشد 28 درصدی صنعت در هیچ کجای دنیا قابلیت تحقق ندارد ضمن اینکه در ایران نیز پتانسیل تحقق آن‌که نیروی متخصص، سرمایه و تکنولوژی است نیز وجود ندارد.‌»‌

بخش صنعت یکی از تأثیرگذارترین مولفه‌ها در رشد اقتصادی در نظر گرفته می‌شود که در این بین صنعت خودرو به‌عنوان موتور محرک این بخش در نظر گرفته می‌شود. از این رو است که تولید خودروسازان تأثیر مستقیمی بر افزایش سهم بخش صنعت در رشد اقتصادی دارد، مثلاً در سال 93 این صنعت به تنهایی نقشی 53 درصدی را در رشد مثبت 3 درصد بخش صنعت ایفا می‌کند. حالا اما کارشناسان به منزل رساندن این بار را توسط صنعت خودرو، مشروط به تزریق پول از سوی دولت و تدوین طرح‌های تحریک تقاضا می‌دانند، گرچه با توجه به رشد منفی صنعت در سال گذشته به رشد اقتصادی 6 درصدی در سال جاری با ملاک قرار دادن صنعت خوش‌بین نیستند.
بلیط هواپیما



دیدگاه ها

احمد: 1395/3/410:00:21،
89
33
این یعنی مقاومت دولت در برابر خواست مردم.تا قیمت خودرو نصف نشه خودرو نمیخریم.
بی نام: 1395/3/410:32:18،
32
74
شماها پول ندارین همش میگین نمیخریم اگه پول داشتین میخریدین
وحید: 1395/3/410:35:04،
41
27
چرا نظر احساسی میدی؟ فعلا حتی ده درصد هم پایین نمیاد. دولت میتونه تو بازه چهار ساله هر سال 25 درصد تعرفه واردات رو کم کنه و خودروساز داخلی اگه توان رقابت داره ادامه بده و مردم آزادانه در فضای رابتی خودرو انتخاب کنن نه در انحصار
ناصر: 1395/3/410:35:13،
48
33
دولت ایران شده 100 تا ماشین 30 میلیونی تولید میکنه ولی 1000 تا ماشین 20 میلیون نمیدهد.چون بهرقیمتی شده مردم نباید سود و یا رفاه داشته باشن!
فاتحه: 1395/3/411:07:42،
47
34
پس از 37 سال خودروساز نشدن دیگه نمی شن، بهتره بساطشون رو جمع کنن و از این بیشتر خون ملت رو توی شیشه نکنن.

فاتحه مع صلوات!
محسن: 1395/3/410:23:39،
41
33
بله سود برای دولت داره با افزایش قیمتی که دولت برای خودرو و بنزین داده معلومه که سود میکنه البته چوپان دروغگو فراموشکار ه هر کجا به نفعشه گرون میکنه ولی یادش میره و فردا. اعلام میکنه تورم ۱۰٪ بلکه کمتر هم شده جلل خالق دم خروس یا قسم حضرت عباس
وحید@@@@: 1395/3/410:24:34،
47
30
تا قیمت خودرو واقعی نشه وضعیت بازار همین خواهد بود.
r: 1395/3/410:56:45،
46
32
چرخش چرخ خودرو با مرگ مردم در تصادفات به کام دولت می شود


یه آبم روش چرا که نه
آرش66: 1395/3/414:24:34،
31
32
با مدیریت دولتی و زد و بند های مافیایی، نه صنعت خودرو بلکه هیچ صنعت دیگه ای هم رشد نمی کنه.
محمد حسین: 1395/3/416:43:35،
31
32
هیچ دولتی در جمهوری اسلامی به اندازه روحانی بد قولی نکرده گمرک خودرو قرار بود سالی ۵درصد کم شه که یکدفعه برعکس شد من گاو دارم تا احمدی نژاد سر کار بود یارانه شیر میگرفتیم ولی اقای روحانی فقط قولش و داد حتی یک ریال نداد الان مرز ورشکستگی هستیم

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما