کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قدرت‌های غربی بانک ها را به معامله با ایران تشویق کردند


کد خبر : ۲۳۰۳۷شنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۳۳۲۲۷۲ بازدید

قدرت های بزرگ غربی روز پنجشنبه در نشستی در شهر بروکسل بلژیک از بانک ها و موسسات مالی خواسته اند از انجام ...

قدرت های بزرگ غربی روز پنجشنبه در نشستی در شهر بروکسل بلژیک از بانک ها و موسسات مالی خواسته اند از انجام معاملات مشروع با ایران پرهیز نکنند.

وزرای خارجه آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی که پنجشنبه شب منتشر شد نوشتند:‌ "ما سر راه کسب و کار مجاز با ایران نایستاده ایم. و سر راه شرکت های بین المللی یا موسسات مالی که با ایران تعامل دارند، تا وقتی از قوانین پیروی می کنند، نخواهیم ایستاد."

براساس توافقی که تابستان گذشته میان ایران و قدرت ها امضا و از ماه ژانویه سال جاری به اجرا گذاشته شد، تحریم های مربوط به برنامه اتمی ایران لغو شده است. با این حال بخش های دیگری از تحریم ها که به مسائلی غیر از برنامه اتمی مربوط می شود به قوت خود باقی است.

ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی ، روز پنجشنبه در کنفرانسی در لندن تازه ترین مقام ایرانی بود که نسبت به مشکلات کشورش در مورد انجام آزادانه معاملات شکایت کرد.

او در کنفرانس "یورومانی" گفت تحریم‌های باقی‌مانده، قواعد دست و پاگیر در غرب و نبود امکان معامله با دلار باعث ایجاد مانع در تجارت با ایران شده است.

دیوید لیپتون، معاون اول صندوق بین المللی پول، هم روز سه شنبه در دیداری با آقای سیف در تهران اشاره کرد که ایران در ارتباط با آنچه ادعا می شود حمایت گذشته از تروریسم و نقض حقوق بشر است همچنان با تحریم های آمریکا مواجه است که این کشور را از بخش مهمی از نظام مالی جهان محروم می کند و باعث پرهیز شرکت های غربی از سرمایه گذاری در ایران می شود.

بانک های اروپایی که اغلب در خاک آمریکا شعبه دارند در ازسرگیری معاملات با ایران با احتیاط زیاد عمل کرده اند.

با این حال در بیانیه تازه قدرت های غربی آمده است:‌ "منافع اروپایی ها و سایر شرکت های جهانی در ایران بالاست. و به نفع ما و به نفع جامعه جهانی است که از موثر بودن برجام برای همه طرف ها اطمینان حاصل شود؛‌ از جمله از طریق فایده رساندن به مردم ایران."

جان کری وزیر خارجه آمریکا برای شرکت در نشست وزرای ناتو به بروکسل رفته است.

در این بیانیه آمده است:‌ "ما متوجهیم که شرکت ها ممکن است سوالاتی درباره تحریم های مشخص یا نگرانی هایی درباره انجام معامله با ایران داشته باشند. و آماده ایم از این سوالات به سرعت رفع ابهام کنیم."

آنها شرکت های خارجی را ترغیب کردند برای یافتن پاسخ سوال‌هایشان به دولت های این چهار کشور مراجعه کنند.

مقام های آمریکایی از جمله آقای کری در هفته های اخیر در چند مورد بانک ها و موسسات مالی را به همکاری با ایران ترغیب کرده اند.

جان کری روز پنجشنبه هفته پیش در دیداری با نمایندگان بانک‌های اروپایی در لندن اطمینان داد که آنها به خاطر تسهیل معاملات مشروع با ایران تنبیه نخواهند شد.

فیلیپ هموند، وزیر خارجه بریتانیا، هم در همان نشست گفت که اگر قدرت های جهانی می خواهند از هدف خود برای عادی سازی روابط با ایران اطمینان حاصل کنند و به انزوای بین المللی این کشور پایان دهند، باید بانک ها را قانع کنند که سرمایه گذاری در ایران بی خطر است.

او گفت:‌ "این اولین مانع در مسیر مسابقه است، اگر اینجا زمین بخوریم دیگر هرگز شانس نشان دادن همه فوایدی که می تواند از این توافق (برجام) نشات گیرد را نخواهیم داشت؛‌ توافقی که آن همه وقت و انرژی برد."

ایران امکان استفاده از دلار آمریکا برای مبادلات تجاری را ندارد و نظام مالی آمریکا به روی این کشور بسته است و به همین دلیل ایران نمی‌تواند دارایی‌های آزاد شده در چارچوب برجام را به ارزهای معتبری مانند دلار مبادله یا وارد کشور کند.

قدرت های غربی در بیانیه روز پنجشنبه اشاره کردند که آمریکا و کشورهای اروپایی "مشغول تلاش برای یافتن بخش هایی هستند که می توان در آنها با ایران همکاری کرد، از جمله استفاده از اعتبار صادراتی برای تسهیل تجارت، تامین مالی پروژه ها و سرمایه گذاری در ایران."
در این بیانیه همچنین اشاره شد که شرکت های خارجی شاید با تغییر رفتار دولت ایران ترغیب به فعالیت در این کشور شوند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها