کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نداشتن صندوق مکانیزه فروش جریمه دارد


کد خبر : ۲۲۹۹۴پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳:۴۷۳۳۲۳ بازدید

نایب رئیس اتاق اصناف تهران از جریمه 2.5 میلیون تومانی اصنافی که به صندوق مکانیزه فروش تجهیز نمی‌شوند، خبر داد. این خبر در ...
نداشتن صندوق مکانیزه فروش جریمه داردنداشتن صندوق مکانیزه فروش جریمه دارد

نایب رئیس اتاق اصناف تهران از جریمه 2.5 میلیون تومانی اصنافی که به صندوق مکانیزه فروش تجهیز نمی‌شوند، خبر داد. این خبر در حالی روز گذشته منتشر شد که در بهمن سال گذشته با مصوبه دولت قرار بر این شد که تمامی واحدهای صنفی به صندوق‌های مکانیزه فروش مجهز شوند. به دنبال افت شدید قیمت نفت در سال‌های گذشته و کاهش درآمدهای نفتی، دولت ایران به دنبال افزایش درآمد‌های مالیالتی است. درپی فرارهای مالیاتی گسترده در چند سال اخیر، دولت بر آن شد تا حاکمیت قانون را در این زمینه در اولویت اصلی خود قرار دهد. دولت در ابتدای شروع به کار خود بر ایجاد عدالت اقتصادی و بهبود نظام مالیاتی تاکید داشته است. در این زمینه برای بهبود عملکرد نظام مالیاتی کشور طرح‌هایی از جمله سرکشی به حساب‌ ها،‌ برداشتن معافیت‌های مالیاتی و... مطرح شده است. یکی از طرح‌هایی که توسط دولت دنبال می‌شود، مکانیزه کردن صندوق‌های فروش اصناف است.

به گزارش ایران جیب به نقل از آرمان، نحوه عملکرد این دستگاه‌ ها به گونه ‌ای است که قیمت قطعی کالا، میزان سود فروشنده و میزان مالیات بر ارزش افزوده را به طور کامل مشخص می کند. در این صورت چند معضل معمول در رابطه با موضوع مالیات‌های بر ارزش افزوده مرتفع می شود. اول اینکه میزان فروش و درآمد هر فروشگاهی به طور شفاف ثبت شده و قابل ارائه به مودیان مالیاتی است. از این رو احتمال اعمال سلیقه مودیان مالیاتی یا سایر عوارض بگیران به صفر می‌رسد. از طرفی دیگر این صندوق مانند یک حسابدار حرفه ای برای فروشگاه‌ها عمل خواهد کرد و تمامی آمارهای خرید و فروش کالا را به صاحب صندوق ارائه می کند. اتاق اصناف ایران اعلام کرده است که تجهیز اصناف به این صندوق‌ها کاملا رایگان است. همچنین با توجه به افزایش اتکای بودجه عمومی دولت به درآمدهای مالیاتی، تجهیز واحد های صنفی به صندوق‌ های مکانیزه فروش در دستور کار قرار گرفته است. صندوق‌‌های فروش در راستای شفاف‌سازی عملکرد مالی اصناف، دریافت مالیات عادلانه و مستند به عملیات مالی و بر اساس ابلاغ هیات دولت، در چارچوب اجراي ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه نصب می‌شود.

باید توجه داشت که با توجه به توسعه شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات بانکی،‌ در آینده کسب و کار هایی که از ابزار به‌روز شده استفاده نکنند از عرصه تجارت و فناوری حذف می‌شوند. بر همین اساس ایران نیز بهره‌برداری از فناوری‌های اینترنتی و بانکی را افزایش داده و تراکنش‌های الکتریکی در بخش‌های مالی، مالیاتی، آموزش و سایر بخش‌های اقتصادی رشد چشمگیری داشته است. در نهایت می‌توان گفت نصب این صندوق ها به ساماندهی نظام مالیاتی کشور کمک کرده و به طور قطع با استفاده همه بنگاه ها از این نوع دستگاه ها، عدالت مالیاتی کاملا اجرا می‌شود؛ چرا که هر صنفی بر مبنای میزان درآمد خود مالیات می‌پردازد.


فرار مالیاتی در اصناف وجود ندارد

هر چند در کشورمان استفاده از صندوق مکانیزه فروش از سوی صاحبان مشاغل چند سالی است که در پی هماهنگی به عمل آمده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی مورد توجه قرار گرفته است و در سال‌های ۹۳ و ۹۴ با اعلام فهرستی اولویت صاحبان مشاغل برای نصب، راه اندازی و استفاده از صندوق مکانیزه فروش مشخص شد، اما نگاهی به اولویت‌بندی مشاغل نشان می‌دهد که جز عده‌ای که خود علاقه‌مند به استفاده از روش‌ها و شیوه‌های نوین هستند، بسیاری هنوز خود را ملزم به استفاده از سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فروشگاهی و ارائه فاکتور الکترونیکی نمی‌دانند. روز گذشته نایب رئیس اتاق اصناف تهران درباره آخرین وضعیت تجهیز اصناف به صندوق‌های مکانیزه فروش گفت: حدود سه میلیون واحد صنفی داریم و مطمئنا به این تعداد صندوق مکانیزه فروش وجود ندارد. به گزارش ایسنا، ابراهیم درستی همچنین درباره‌ جریمه اصنافی که به صندوق مکانیزه فروش تجهیز نشوند، گفت: جریمه ۵/۲ میلیون تومانی برای اصنافی که به صندوق مکانیزه فروش تجهیز نشوند، در نظر گرفته شده است. او ادامه داد: علاوه بر این باید بدانیم برخی اصناف نیازمند تجهیز به این صندوق نیستند. به‌ طور مثال، می‌توان به فروشندگان قطعات الکترونیک اشاره کرد، چرا که در ارتباط با ابزار سبک و کم هزینه‌ای همچون ای سی‌ها و خازن‌ها دچار مشکل هستیم. حتی برخی اصناف وجود دارند که اتوماسیون خاص خود را داشته و نیازی به مجهز‌ شدن به این صندوق را ندارند .

نماینده اتاق اصناف کشور در سازمان امور مالیاتی با اشاره به این‌که هرچند این قانون در نظر گرفته شده و لازم‌الاجراست، بیان کرد: ممکن است تجهیز شدن به این صندوق برای برخی اصناف بسیار مثبت باشد، چرا که با توجه به شفاف‌سازی هزینه‌های آنها احتمال کم‌شدن مالیات وجود دارد. درستی افزود: شاید این موضوع تنها به ضرر برخی دانه‌درشت‌ها باشد و ما نیز منکر مجهز‌شدن برخی اصناف به صندوق مکانیزه فروش نیستیم. اما در مجموع فرار مالیاتی در اصناف وجود ندارد و تنها مشکل ایجاد شده مالیات اصناف مربوط به آنهایی است که پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی ندارند.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران در ادامه صحبت‌هایش به تعامل هرچه بیشتر سازمان امور مالیاتی با اصناف اشاره کرد و گفت: باید استرس را از اصناف برداریم، بعضا برگه‌های تشخیص چند برابری مربوط به مالیات برای اصناف در نظر گرفته می‌شود که این موضوع استرس اصناف را افزایش می‌دهد. درستی ادامه داد: علاوه بر این اعتقاد داریم اگر مدارک و ادله کافی وجود دارد که برخی اصناف فعالیت بیشتر از اظهارات خود دارند، باید جریمه شوند. اتاق اصناف ایران نیز به منظور عملیاتی کردن برنامه‌های دولت و در راستای حمایت از اصناف کشور، با نظارت بر تمامی فازهای اجرایی طرح، افتخار دارد با تجهیز رایگان واحدهای صنفی به صندوق مکانیزه فروش، بستر لازم جهت اجرای قوانین مرتبط با مالیات‌های مستقیم و ارزش افزوده اصناف را مهیا کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها