کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مسابقه مخرب بانک‌ها بر سر پول


کد خبر : ۲۲۹۹۰پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۴:۵۸۱۶۹۴ بازدید

ولی‌اله سیف دیروز با رئیس و اعضای کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه‌و بودجه و محاسبات مجلس نهم دیدار کرد. در این دیدار از ...

ولی‌اله سیف دیروز با رئیس و اعضای کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس نهم دیدار کرد. در این دیدار از موضوعات کلان صحبت شد. رئیس کل بانک مرکزی سخنان خود را از مشکلات شبکه بانکی شروع کرد که از دهه‌های گذشته در نظام بانکی انباشته و منجر به کاهش بهره‌وری در بانک‌ها شده‌اند. 

به گزارش ایران جیب به نقل از شرق، سیف از مطالبات غیرجاری در شبکه بانکی به‌عنوان یکی از این مشکلات نام برده که از ١٥ درصد کل تسهیلات نظام بانکی به ٥. ١٢ درصد کاهش یافته است. همچنین ١٨ درصد از منابع بانکی نیز مطالبات از دولت است و ١٥ درصد نیز به دارایی‌های غیرعملیاتی برمی‌گردد؛ مجموع آن حدود ٤٥ تا ٥٠درصد کل تسهیلات بانکی است که دارایی منجمد و غیرقابل‌استفاده است. 

رئیس کل بانک مرکزی به رقابت مخرب بین بانک‌ها برای جذب سپرده و افزایش نرخ سود بانکی نیز اشاره کرد. او دلیل این موضوع را عطش زیاد بانک‌ها به نقدینگی و پاسخ‌گویی به سپرده‌گذاران خود دانسته که بانک‌ها را در رقابت با هم انداخته است تا نرخ‌های سود را افزایش دهند و از این طریق سپرده جذب کنند. 

سیف بعد از رقابت بانک‌ها، از بازار بین‌بانکی هم سخن گفت که بانک مرکزی در این بازار توانست نرخ سود بین‌بانکی را از ٢٩ به ١٧ درصد کاهش دهد. نرخ تورم هم که از ابتدای دولت یازدهم یکی از سیاست‌های مهم بوده، به گفته سیف درحال‌حاضر ١١,٢ درصد است که تا رسیدن به تورم تک‌رقمی ادامه می‌یابد. بعد از کاهش نرخ تورم نوبت به نرخ سود بانکی می‌رسد که آن هم کاهش پیدا کند. سیف در جمع نمایندگان مجلس از کاهش نرخ سود بانکی متناسب با تورم هم سخن گفت. 

رئیس کل بانک مرکزی جهت‌گیری سال جاری را علاوه بر تأمین سرمایه‌درگردش واحدهای تولیدی، تمرکز ویژه بر بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط عنوان کرد که بنگاه‌های کوچک و متوسط را در اولویت امسال قرار می‌دهد. هرچند سهم این واحدها در اقتصاد کم است اما نقش مهمی در اشتغال جوانان ایفا می‌کنند. 

آن‌گونه که او روایت کرد، برای ساماندهی بازار و تک‌رقمی‌کردن نرخ ارز به واحد نیازمند ارتباطات بین‌المللی بانکی کافی است تا سرعت‌عمل لازم در جابه‌جایی و استفاده از منابع ارزی وجود داشته باشد. 

سیف گزارشی از کارنامه دوسال گذشته بانک مرکزی در حوزه ارزی هم ارائه کرد که به گفته او در طول دولت یازدهم نرخ ارز روند مطلوبی داشت و از نوسانات شدید دور بود. 

رئیس کل بانک مرکزی در توضیحات تکمیلی پاسخ منتقدان سیاست‌های ارزی بانک مرکزی را که حول محور ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز بود داد و گفت: بانک مرکزی نمی‌خواهد نرخ ارز را ثابت نگه دارد بلکه آرامش در اقتصاد و استمرار ثبات نیازمند این است که نرخ ارز با واقعیت‌های اقتصاد به طور پیوسته تعدیل شود. به همین منظور ما از تجربه‌های گذشته استفاده کردیم تا روشی انتخاب کنیم که کمترین هزینه و بیشترین اثربخشی را داشته باشیم؛ به‌طوری‌که در سال اول دولت یازدهم، ما تنها سه‌درصد افزایش قیمت ارز داشتیم و در سال دوم نیز این عدد، ٥,٢ درصد بود که حتی کمتر از تورم است. در طول سال گذشته با وجود کاهش شدید قیمت نفت و چندبرابرشدن نرخ ارز در برخی کشورهای نفتی و کاهش ارزش پول ملی آنها، کشور ایران از این شرایط دور ماند و شوک ارزی نداشتیم. 

وی به دستاوردهای برجام و آثار مثبت آن اشاره کرد که بانک مرکزی را قادر کرده امکان مانور و اشراف بر همه منابع خود را داشته باشد و حساب‌های جدید با بانک‌های مختلف در کشورهای مختلف ایجاد کند. 

سیف از برخی از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا نام برد که نسبت به دیگران جلوتر حرکت کردند و اینکه بانک مرکزی ایتالیا و یونی کریدیت، روابط بانکی مطلوبی با ما دارند و ارائه خدمات امکان‌پذیر شده است؛ البته هنوز تا تحقق همه تعهدات طرف‌های غربی فاصله داریم و باید آنها نسبت به انجام تعهداتشان به صورت کامل تسریع کنند. 

سوییفت جنجالی هم بخشی از سخنان رئیس کل بود. او اتصال به سوییفت را حدود یک‌ماه بعد از اجرای تعهدات برجام اعلام کرد که شامل تمام بانک‌ها شد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها