کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

مکانیزم قیمت‌گذاری شورای رقابت

کدخبر:۲۲۹۵چهارشنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۳:۴۵۳۶۴۳ بازدید

قیمت‌گذاری خودرو بحثی است که با لغو تحریم‌های صنعت خودرو، درخواست وزیر برای قیمت‌گذاری بر اساس نرخ ارز آزاد و همچنین استعفای رییس شورای رقابت وارد مرحله ای جدید و پیچیده شده است.
مکانیزم قیمت‌گذاری شورای رقابت

جمشید پژویان در حالی شورای رقابت را ترک کرد که این شورا هنوز تکلیفی برای قیمت‌گذاری خودرو بر اساس ارز آزاد، چیزی که موردنظر وزیر صنعت و خودروسازان است، روشن نکرده است. خودروسازان اعتقاد دارند نرخ ارز فرمول شورای رقابت، باید از نرخ ارز مبادله‌ای به نرخ ارز آزاد تغییر کند زیرا خودروسازان محصولات خود را با ارز آزاد تولید می‌کنند و این عادلانه نیست که قیمت محصولاتشان بر اساس نرخ مبادله‌اي ارز آزاد تعیین شود. 
اما شورای رقابت در مقابل این خواسته وزیر و خودروسازان مقاومت کرد حال آنکه رییس این شورا، بدون اینکه تکلیفی برای قیمت خودرو تعیین کرده باشد، موضع خود را در مقابل قیمت‌گذاری با ارز آزاد بدون نتیجه رها کرده است. 

با رفتن پژویان سوالی که مطرح می‌شود این است که با وجود اینکه یکی از سرسخت‌ترین مخالفان قیمت‌گذاری خودرو بر اساس نرخ ارز آزاد یا همان آزادسازی قیمت‌ها، از صحنه بازی خارج شده است، موافقان این مدل قیمت‌گذاری خواهند توانست در غیاب مخالف، خواسته خود را عملی کنند؟ و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، چه بر سر بازار و انتظارات مشتری‌ها برای کاهش قیمت‌ها خواهد آمد؟ از نظر کارشناسان، تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو در کنار تغییراتی که اخیرا و با لغو تحریم‌ها برای صنعت خودرو ایجاد شده است ضروری به نظر می‌رسد. 

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با بحث قیمت‌گذاری خودرو به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: مکانیزم قیمت‌گذاری شورای رقابت به بن‌بست رسیده است و تعیین یک مکانیزم جدید و متناسب با وضعیت خودروسازان در شرایط فعلی ضروری به نظر می‌رسد. او در ادامه با تاکید بر اینکه حالا تمام مولفه‌های مرتبط با صنعت خودرو به سمت تعیین قیمت خودرو با ارز آزاد در حال حرکت است، می‌گوید: قیمت خودرو باید با توجه به نظام عرضه و تقاضا، قیمت تمام شده و کشش بازار تعیین شود نه با خارج کردن خودروسازها از بازار رقابت و تعیین دستوری قیمت‌ها. لیلاز عقیده دارد شورای رقابت ارگانی است که با از دست دادن حمایت‌های دولت دهم، عملا کارآیی خود را از دست داده است؛ زیرا در ارائه راه کارهای جدید برای کنترل بازار موفق عمل نکرده است. 

مشتری‌ها و خودروسازان مقابل یکدیگر نیستند 

رشد ناگهانی قیمت خودرو که اواخر سال گذشته رخ داد، مشتریان بازار خودرو را با شوک و البته سوالات فراوانی برای دانستن چرایی افزایش قیمت‌ها همراه کرد. هر چند خودروسازان توضیحات زیادی برای توجیه افزایش قیمت‌ها به مشتریان بازار خودرو ارائه کردند، اما این توضیحات باعث نشد تا مشتری‌ها بازار خودرو را تحریم نکنند. نهایتا با ورود شورای رقابت، قیمت‌های افزایش یافته با کاهشی نسبی همراه شدند و بازار نیز کمابیش به فعالیت خود ادامه داد. 

اما لیلاز عقیده دارد دولت نباید کاری کند که مشتری‌ها و خودروسازان در مقابل یکدیگر قرار گیرند. او در توضیح بیشتر می‌گوید: من کشمکش بین خودروسازان و واردکنندگان یا خودروسازان و دولت را قبول می‌کنم؛ اما قبول نمی‌کنم که میان خودروسازان و مشتریان، در فضایی استاندارد کشمکشی وجود داشته باشد، زیرا اگر فضایی مناسب برای فعالیت این دو گروه وجود داشته باشد این دو به راحتی می‌توانند روابط خود را تنظیم کنند. لیلاز عقیده دارد در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات خودروسازان بازاری است که از دست رفته؛ او می‌گوید حالا باید خودروسازان تمام تلاش خود را بکنند تا بار دیگر بازار را به دست بیاورند و برای انجام دادن این کار، افزایش قیمت می‌تواند بازار را برای همیشه از دست خودروسازان خارج کند. لیلاز افزایش قیمت‌ها را برای خودروسازان کابوسی می‌داند که آنها از گرفتار شدن به آن حتی بیش از مشتریان بازار خودرو هراس دارند. 

اما اظهارات لیلاز در حالی است که قیمت‌گذاری خودرو بر اساس نرخ ارز آزاد، قیمت خودرو را با افزایش همراه خواهد كرد، این افزایش قیمت را خودروسازان نیز تایید می‌کنند، اما در کنار آن به این موضوع نیز اشاره می‌کنند که اگر قیمت‌گذاری به عهده خودروسازان قرار داده شود، با رقابتی که در بازار ایجاد می‌شود قیمت‌ها افزایش چشمگیری پیدا نخواهند کرد و چه بسا با کاهش نیز همراه باشند. 

حالا اما با استعفای رییس شورای رقابت، هیچ بعید نیست که با تلاش محمدرضا نعمت‌زاده، خودرو از لیست کالاهای انحصاری خارج شود و نظارت بر قیمت‌گذاری آن بار دیگر به دست سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بیفتد. هرچند تلاش‌های نعمت‌زاده برای خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری با انتقادات فراوانی همراه بود، اما او در حاشیه همایش بین‌المللی خودروسازان بار دیگر این موضوع را مطرح کرد. به نظر می‌رسد وزیر سخت به دنبال عملی کردن ایده خود است و با توجه به کم رنگ شدن نقش شورای رقابت در دولت یازدهم هیچ بعید نیست در آینده شاهد خارج شدن خودرو از لیست کالاهای انحصاری و تعیین قيمت آن توسط خودروسازان باشیم. 

مردم باور کنند کاهش قیمت خودرو امکان‌پذیر نیست 

کاهش قیمت خودرو، امیدی است که چراغ آن نزدیک به یک سال است در دل مشتریان بازار خودرو روشن است. هر چند این امید با لغو تحریم‌های صنعت خودرو، بازگشت شرکای خارجی خودروسازان  یا موافقت صندوق توسعه ملی با پرداخت تسهیلات دو میلیارد دلاری به قطعه‌سازان پررنگ تر از قبل هم شد؛ اما کارشناسان عقیده دارند تضعیف صنعت خودرو به قدری شديد بوده است که حتی با برطرف شدن این مشکلات نیز امید به کاهش قیمت‌ها، امیدی واهی است. یکی از این کارشناسان محمود دودانگه است.  او که عضو هيات عامل صندوق توسعه ملی و رييس هیات‌مدیره شرکت خودروسازی سایپا نیز است، در رابطه با احتمال کاهش قیمت‌ها می‌گوید: ریشه مشکلات خودروسازان در واقع به اواخر سال 1390 باز می‌گردد. اشاره او به افزایش نرخ ارز در این سال و همچنین تامین نشدن تسهیلات مالی خودروسازان از سوی بانک‌ها است. 

دودانگه در ادامه می‌گوید: در این سال به دلیل مشکلات مالی فراوان، خودروسازان نتوانستند از ظرفیت تولید خود استفاده کنند، آنها همزمان با کاهش نقدینگی از سوی بازار به دلیل افت فروش و همچنین تامین نشدن نیازهای مالی شان توسط بانک‌ها با بحرانی مواجه شدند که تولیداتشان را به شدت کاهش داد. 

اودر ادامه به افزایش هزینه‌های سربار خودروسازان به دلیل افت تولید اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به همزمانی تمام این اتفاقات ناخوشایند برای صنعت خودرو می‌توان گفت یک زنجیره منفی در این صنعت ایجاد شده است که باید در جایی شکسته شود. او با اشاره به تاثیر مشارکت مشتریان در چرخاندن چرخ صنعت خودرو با خرید محصولات خودروسازان، شکستن این زنجیره منفی در صنعت خودرو را روشن شدن تکلیف مشتری‌های صنعت خودرو می‌داند. دودانگه در توضیح بیشتر می‌گوید: مردم باید از بلاتکلیفی خارج شوند؛ یعنی باید باور کنند که کاهش قیمت خودرو امکان‌پذیر نیست، خودروسازان در حال حاضر در زیان به سر می‌برند و محصولاتشان را زیر قیمت بازار می‌فروشند، با این شرایط، کاهش قیمت خودرو چطور امکان‌پذیر خواهد بود؟ 
به عقیده رییس هیات‌مدیره سایپا، کاهش قیمت زمانی رخ می‌دهد که تقاضا از سوی مشتریان ادامه داشته باشد تا به این واسطه تولید نیز افزایش پیدا کند. چندی قبل محمدرضا نعمت‌زاده نیز صحبت‌هایی مشابه در رابطه با قیمت خودرو داشت، او نیز به این نکته اشاره کرده بود که قیمت‌ها بیش از این کاهش نخواهند یافت. اما با توجه به موافقت صندوق توسعه ملی با پرداخت تسهیلات دو میلیارد دلاری به قطعه‌سازان، آیا باز هم می‌توان امیدی به کاهش قیمت‌ها داشت؟ هر چند این تزریق نقدینگی به قطعه‌سازان هنوز انجام نشده است؛ اما این انتظار وجود دارد که با تامین این تسهیلات، چرخ تولیدات قطعه‌سازان روان تر بچرخد و قطعات بیشتری به خطوط تولید خودروسازان برسد، به این ترتیب شاید با رشد تولیدقیمت‌ها اندکی کاهش یابند. 

در همین حال دودانگه می‌گوید: این میزان نقدینگی تنها بخشی از نیاز زنجیره خودروسازی را تامین می‌کند، اما می‌تواند کمک خوبی برای خودروسازان باشد؛ ولی واقعیت این است که نیاز به نقدينگي صنعت خودرو بیش از اینهاست. او در ادامه به دو هزار میلیارد تومانی اشاره می‌کند که هیچ گاه به دست خودروسازان نرسید و می‌گوید: این میزان نقدینگی برای احیای صنعت خودرو ضروری است، زیرا خودروسازان به دلیل دولتی بودن نمی‌توانند از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کنند؛ بنابراین این میزان نقدینگی برای خودروسازان باید از محلی دیگر به جز صندوق توسعه ملی تامین شود. در حال حاضر موافقت‌های اولیه برای پرداخت تسهیلات 2 میلیارد دلاری به قطعه‌سازان صورت گرفته است، اما در نهایت این قطعه‌سازان هستند که باید با جلب نظر بانک‌های عامل صندوق توسعه ملی، راهی برای دریافت این تسهيلات باز کنند. 

همراه مکانیک



دیدگاه ها

رضا: 1392/9/1307:42:32،
121
22
ما هم نمیخریم !
جواد: 1392/9/1309:28:55،
53
34
خوب جناب دولت که تصمیم گرفتید 2 میلیارد دلار(!!!!) پول بی زبون رو از 4 میلیارد دلاری که قراره آزاد بشه بدید به این خودرو سازان بی انصاف و بی منطق، شما اگه این میزان پول رو در اختیار قسمتهای دیگه مخصوصا کشاورزی و صنایع غذایی قرار بدید که سبد کالای مصرفی مردم بهترشه فکر کنم منطقی تره. واقعا براتون متاسفم با این طرز فکر.
مصرف كننده: 1392/9/1310:14:47،
61
33
با 40 ميليون ميخوان 206 به ما بندازند ميريم يك سال ديگه صبر ميكنيم و10 ميليون روش ميزاريم دست دوم خودروهاي وارداتي مثل سونوتا ميخريم تا ورشكست بشين
حامد: 1392/9/1310:31:20،
29
48
مردم باور کنند کاهش قیمت خودرو امکان‌پذیر نیست
همینه که هست افزایش 15 درصدی هم با برکناری جمشید پژویان به 25درصد رسیده و بزودی اعمال میشه .چهره همتون دیدنیه و در ضمن یادآوری کنم علاوه بر این ها فاز دوم هدفمندی در راه است. هر کی ناراحته به سلامت .
حسین: 1392/9/1310:58:09،
29
29
من با حامد موافقم یه عده فقط امید واهی دارن . حتی یادمه اونسال که پراید 7500000 تومان بود یه عده میگفتن خیلی گران است!!!!! وهمش تو توهم بودن .......
مهندس: 1392/9/1311:01:19،
30
20
آقا حامد عزیز...!!!
هیچ انسان "عاقلی" نمیره ماشین صفر بی کیفیت رو بگیره (مگر امثال شما) که هم جون و هم مال خودش رو به خطر بیاندازه!!!
بنابراین اونی که ناراحت میشه "به ظاهر خودروسازان" یا بهتره بگم گاری سازان محترم و شما دلال ها هستین!!!
رضا: 1392/9/1312:57:20،
14
18
آقا حامد . دوست خوب من ما یک قشر مصرف کننده ایم و تا وقتی که پایین نیاد به هیچ وجه نمیخریم . شما اگه جیبتون پره و دستتون بازه بگیرین ولی یادتون باشه کاری که شما میکنین حرکت خودجوش یک ملت رو زیر سوال میبره !!!
جعفر: 1392/9/1315:05:42،
15
14
اگر برای خود روسازان امکان ارزان کردن وجود ندارد ، اشکالی ندارد مردم نمی توانند وحاضر نیستند گران بخرند . گرانفروشی از شما نخریدن از مردم . بچرخ تابچرخیم
مدرس دانشگاه: 1392/9/1315:22:55،
12
13
دوستان اگر باهم متحد باشیم و نخریم اطمینان داشته باشید که این دو شرکت تعطیل خواهند شد.(با تحریم خرید خودرو صفر). از تمامی افرادی که به خودرو نیاز دارند از طرف تمام مردم رنج کشیده ایران خواهش می کنم خودرو دست دوم خریداری کنند.با تشکر و سپاس فراوان
جعفر: 1392/9/1316:27:28،
12
15
اگر برای خود روسازان امکان ارزان کردن وجود ندارد ، اشکالی ندارد مردم نمی توانند وحاضر نیستند گران بخرند . گرانفروشی از شما نخریدن از مردم . بچرخ تابچرخیم
جعفر: 1392/9/1316:32:46،
11
21
چرا باید مردم باور کنند که نمی توانید ارزان تر بفروشید ، نیازی هم نیست که مردم باور کنند . اما اینبار شما بیایید وباور کنید که مردم نمی توانند بخرند در طول دوسال گذشته تا کنون حداقل قیمت خودرو سه برابر شده ! به این هم قانع نیستید ومی گویید ضرر می دهیم ! اما در آمد مردم چه ؟ دولتی که سهامدار شماست حقوق را چقدر افزایش داده ؟
علی: 1392/9/1307:45:18،
85
21
فقط غیر ممکن، غیر ممکنه
نه لگن های شما رو میخریم نه قوطی های چینی و کره ای.
سعید: 1392/9/1316:02:59،
9
13
اولیش خوب بود ولی قوطی کره ای دیگه چی بود؟
ali: 1392/9/1307:45:37،
87
20
اگه نمیتونید ارزون کنید پس ما هم نمیخریم تا تخته بشن بابا بخدا خیلی بی انصافین مگه یه پراید یا سمند چقدر ارزش داره تو عراق با این پول میتونی کمری بخری
علی: 1392/9/1307:47:49،
90
19
ما از عرب ها که کمتر نیستیم!
آقا نمیخریم - یا کیفیت و قیمت رو اصلاح کنن یا جمش کنن.
جواد: 1392/9/1308:04:26،
89
15
ایران جیب فکر می کنی می تونی با این توجیه مردم رو راضی به خریدن این آشغالهای تولیدشده بکنی؟؟؟؟؟زهی خیال باطل.اینقدر نمی خریم تا مجبور بشن قیمتها رو تا حد زیادی کاهش بدند.پس مردم فقط تحریم تحریم تحریم
ايمان: 1392/9/1316:24:34،
23
15
من نميفهمم چرا اين ايران جيب هر از چند گاهي يه مطلب در حمايت از خودروسازها و تشويق مردم به خريد خودرو مينويسه!!
انگار ايران جيب هم از اين جريان نفع ميبره.

جالبه اكثر وقتا هم كارشناسش اين آقاي "سعيد ليلاز"ه!!
داوود: 1392/9/1308:04:56،
67
21
مردم اینا به چکنم چکنم افتادن فقط نخرید دیگه کم مونده بیان تو رسانه بگن غلط کردیم
darya: 1392/9/1308:16:45،
15
81
همه چیز به گرانی 25 درصدی خودرو در 2 نوبت بهمن ماه 92 و اردیبهشت یا خرداد93 گواهی میده.البته برای داخلی ها!!!!!! خارجی ها هم ارزون نمیشه و متوقف میمونه تا اتفاق خاصی بیفته. بنابراین فکر میکنم تحریم ما دیگه بسه و بیش از این اگر نخریم مجبوریم بیشتر هزینه کنیم.من که 1 خودرو برا مصرف میخوام.الان بهترین وقته
حامد: 1392/9/1312:09:05،
16
9
اگه واقعا اسم این درشکه ها رو تازه با نعل و افسار چینی خودرو میذاری برو بخر ولی اگه واقعا خودرو میخای باید حداقل 70-80 تا خرج کنی
سعید: 1392/9/1316:05:47،
10
16
من که تو مصرف کننده بودن شما شک دارم
حمید: 1392/9/1308:21:56،
60
21
شما روزی صدتا مصاحبه کنید ملت نخواهند خرید تا قیمتها کاهش پیدا کنه بیخود با این حرفا خودتونو خسته نکنید
مردم: 1392/9/1308:25:31،
21
23
قسم بخور که نمیشه پائین تر آورد
شمس: 1392/9/1308:28:07،
56
23
نمیخریم تا ارزان شود اینا دارن اشغالو به قیمت طلا به مردم میدن مگه پراید چقدر ارزش داره؟
سپهر: 1392/9/1308:29:17،
57
17
اگر نهضت "نخریدن" بین همه ی مردم فقط واسه 3 ماه جا بیفتد مجبور میشوند قیمتها را حسابی کاهش دهند یا اینکه درشو تخته کنند وبرای همیشه راحت بشویم از شر فرغون های بی کیفیتشان
نخرید باختید..: 1392/9/1308:50:33،
9
31
ایران جیب کلا 100 مشتری داره که نظر بدید اونم شماهائید...75 میلیون دارن کار خودشونو میکن
وحيد: 1392/9/1309:02:39،
40
18
مردم اگه متحد باشند كمر اين گران فروشان را بخاك مي زنند . مردم نخريد تا ارزان شود. آقا/خانمي كه پول داري چند ماه صبر كن با اون پولت بهترشو ميخري .
اگه بازار خودرو 1 ماه هيچ خريدي توش انجام نشه ، اون روز نويد خودرو ارزان رو همه ميشنوند . اينها بايد مطيع مردم باشند .
amir: 1392/9/1309:11:13،
21
16
اقا تعرفه خارجی رو بردارین 300 دیگه هم دلار بیاد پایین هر چند که دوست دارن لگناشونو قیمت بذارن هر روز هم بحث نکن
آفرودر حرفه ای: 1392/9/1309:14:16،
10
32
عمو این پراید ممکنه لگن باشه ولی بیشتر کشور های پیشرفته بری با 20 میلیون همون لگن صفر بهت می دن کمری هم مدل پایش کم کم 60000 درهمه دوبی که 800 تومنم بگیری درهمو می شه 48 تا که پول سه تا 131 می شه
سعید: 1392/9/1316:12:22،
33
13
آخه رفیق تو پراید و با کمری مقایسه میکنی؟؟؟؟

پراید رو با یاریس هم نباید مقایسه کنی چه برسه به کمری.

هیوندای i20 با اون همه امکانات تو دبی 12000$ حالا 206 تو ایران 40 میلیونه البته پراید و که نمیشه ماشین حساب کرد فرغونه
آرمين: 1392/9/1309:25:07،
25
19
آقاي رييس هيئت مديره سايپا چ نظر جالبي داده
ميگه کاهش وقتي رخ ميده که مردم اين فرغونا رو الان با اين قيمت بخرن!!!!
واقعا که...
من شک دارم اينا آدم باشن...
آدم توو کار اينا ميمونه
مرتيکه اينا هموطناتن...
حقوق بگير: 1392/9/1309:26:04،
23
17
فقط با افزايش توان خريد عامه مردم از طريق بالا بردن واقعي دستمزدها (يا كاهش قيمتها)مي توان به رونق مجدد بازار خودرو اميدوار بود نه با مصاحبه و عوافريبي
وحید: 1392/9/1309:26:30،
22
11
************ دیگه اونقد اخبار ضد و نقیض در مورد قیمت خودرو و شورای رقابت و تعیین تکلیف در فلان روز شنیدم که بیزار شدم از ماشین !
هیچکس: 1392/9/1309:26:37،
21
27
یه پادشاهی دو شهر حصار کشید و گفت هر کی میخواد بره بیرون باید یه سکه بده بعد یه مدت دید همه رازیند گفت یه پس گردنی هم بزنید بازم همه رازی بودند گفت صد ضربه شلاق بزنید شاه رفت دم در دروازه پیرمردی داشت از شهر خارج میشد شا پرسید اوضاع خوب است پیرمرد گفت شاها فقط شلاق زنها را اضافه کنید تا کارمان زود راه بیفتد.دوستان از ماست که برماست
Z: 1392/9/1321:20:57،
9
15
راضي نه چسب رازي
mohammad-m: 1392/9/1309:31:35،
21
25
اگر قیمت رو نمیتونین بیارین پائین پس کیفیت رو ببرین بالا تا مردم هم رغبت کنن بخرن...
س.ف: 1392/9/1309:39:22،
15
33
نخریدن یعنی معامله دو سر باخت
ملت: 1392/9/1309:48:25،
27
14
تحریم تا ورشکستگی لگن سازان
شکری: 1392/9/1309:54:48،
28
14
من که تمایلی به خرید ندارم پولمم آمادست اما نه برای این آشغالا با این مدیریت های آشغال جمه ها هم جم میشیم گروهی میریم کوه و اینا با مینی بوس اینا مقاومت مقاومت مقاومت
111: 1392/9/1310:03:07،
19
15
این شرکتهای به اصطلاح تولیدخودرو باید تعطیل بشوند مگر مقامهای ارشد کشور نمیگویند ما ظرفیت 150000000 نفر جمعیت را داریم ومیتوانیم آنها را اداره بکنیم پس این چند هزار نفر که در این خودروسازها کار میکنند عددی نیست بنابراین با تعطیلی آنه نباید اتفاق مهمی بیفتد. پس تا تعطیلی ونابودی آنها همه با هم قسم میخوریم وتحریم را ادامه میدهیم
کریم: 1392/9/1310:06:54،
27
18
آدم با ارزش و با فهم که پول زحمت کشیده خود را تو جوی آب نمیریزه پول دادن بابت خوروهادی داخلی یعنی...!!! الی آخر.
parisa: 1392/9/1310:22:34،
16
15
نمیخریم خب
m: 1392/9/1310:42:33،
20
14
تو خبرهای قبلی ایران جیب 4 عامل گرانی نوشته بود1 تورم2 تحریم 3 اعتبارات بانکی4 قیمت دلار
الان که 4 تاش به گفته ی خودتون درست شده پس دیگه مرضتون چیه قیمت بالا نگه دارین
امیر : 1392/9/1310:51:50،
17
14
مشکل از خودرو سازها نیست که نمیخوان ارزون کن خب نکنن فقط واردات خودرو رو آزاد کنن که مردم هر خودرو یی که دلشون میخواد بیارن خودرو سازها که به حرف گوش نمیکنن اونهام حمایت نکنن وارداتو آزاد کنند یا مجبورن رقابت کنن یا قیمتهاشونو پایین بیارن.
فرجام: 1392/9/1311:05:56،
15
20
خودروی چینی بخریم بهتر از اینه که پولمونو بدیم دست اینا !
جوان امیدوار: 1392/9/1311:11:59،
15
14
بخرم!!! نخرم!!!
اوه اوه حواسم نبود، از همون اول باید خرجش کنم وتعمیرگاه باشم.(آخه کیفیتش عالیه!)
بیخیال...نمیخرم . همه جا با آژانس برم و دربستی بگیرم خرجش کمتره.
احسان رحمانی: 1392/9/1312:08:17،
12
14
من که 95 تومان پول داشتم به جای اینکه برم مگان و ماکسیمای از رده خارج بخرم سونوتا خریدم و خیلی هم راضیم از مدل 2014 هم بهتره.
پوریا1: 1392/9/1313:07:26،
31
16
آقا اگه قیمت مونتاژ داخلیها رو نمیشه پایین آورد,قیمت ماشینهای خارجی رو که میشه پایین آورد.
سجاد: 1392/9/1313:38:41،
11
13
اقا مهندس توکه عاقلی پول داری برو خارجیش بخر چشم حسودکور
ایرانی: 1392/9/1314:34:05،
10
19
من که اردیبهشت 206 ام رو 18 میلیون تحویل گرفتم و دارم حالشو میبرم
خطای تایپی بود ایران جیب
عباس: 1392/9/1315:49:22،
12
14
اگر کسی وجدان داشته باشه پول مردم روبه خودروسازهای بی وجدان نمیده.اخه دولت داره به چه قیمتی داره ازخودروسازهاحمایت میکند. تاکی میخوادازجیب مردم پول بردارندوبه خودروسازهابدن.خداپدرومادرچین وکشورهایی که خودرومیفرستندایران روبیامرزه.وگرنه معلوم نبودایران خودرووسایپاچه بلایی سرمردم میاوردن.
جعفر: 1392/9/1317:08:08،
9
27
دارند مردم را تحریک می کنند که تحریم را بشکنند ، پاداش آن چنانی شب عید مدیران وهزینه ی سفرهای بهاره از جیب مردم تامین شود ، نخرید

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل