کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

4 تخلف رانندگانی که حادثه‌ می‌آفرینند

کدخبر:۲۲۹۲۶چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵:۴۹۱۶۸۸ بازدید

جاده‌های ایران هنوز هم بحران‌سازند. خودروها هم ایمنی لازم را برای سرنشینان فراهم نمی‌کنند و در نهایت، خطاهای انسانی، منجر به وقوع ...
4 تخلف رانندگانی که حادثه‌ می‌آفرینند

جاده‌های ایران هنوز هم بحران‌سازند. خودروها هم ایمنی لازم را برای سرنشینان فراهم نمی‌کنند و در نهایت، خطاهای انسانی، منجر به وقوع حوادث ناگوار می‌شود. سه ضلع حادثه‌آفرین مثلث تردد در راه‌های ایران، همیشه خبرساز است.

به گزارش ایران جیب به نقل از اقتصادنیوز، جاده‌های ایران هنوز هم بحران‌سازند. خودروها هم ایمنی لازم را برای سرنشینان فراهم نمی‌کنند و در نهایت، خطاهای انسانی، منجر به وقوع حوادث ناگوار می‌شود. سه ضلع حادثه‌آفرین مثلث تردد در راه‌های ایران، همیشه خبرساز است. 

این بار اما عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی خبر از سهم بالای خطاهای انسانی در وقوع تصادفات جاده‌ای می‌دهد و ابعاد تازه‌ای از سوانح رانندگی کشور را بازگو می‌کند. همه جای دنیا هم همین است و انسان، بیش از دو عامل دیگر، سانحه‌آفرین می‌شود.

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ابعاد دیگری از وضعیت سوانح جاده‌ای را در گفت‌وگو با هفته‌نامه تجارت‌فردا (شماره 176) بازگو می‌کند. خلاصه‌ای از این گفت‌وگو را در اقتصادنیوز می‌خوانید:

*درست است که می‌گویند ایمنی در رانندگی از سه بخش انسان، جاده و خودرو تشکیل شده است، ولی معمولاً نقش و تاثیر آنها در بروز و پیشگیری از تصادفات، یک نقش کاملاً ترکیبی است. بر اساس آمار، اطلاعات و تحقیقاتی که نه‌تنها در ایران و بلکه در نقاط دیگر دنیا صورت گرفته است، عامل انسانی نقش پررنگ و محوری را در شکل‌گیری تصادفات جاده‌ای ایفا می‌کند و اساساً بین خودرو، انسان و جاده، هوشمندترین عامل که دارای قوه تصمیم‌گیری در مورد چگونگی به‌کارگیری دو عامل دیگر است، انسان بوده و این بشر است که با توجه به شرایط جاده و وضعیت خودرو، می‌تواند تصمیم بگیرد با چه سرعتی براند، کمربند ایمنی خود را ببندد یا اینکه بدون بستن کمربند، در جاده حرکت کند. اوست که تشخیص می‌دهد چراغ ترمز خودرو به درستی کار می‌کند و در نهایت آیا خودرو او، در شرایط ایده‌آلی برای رانندگی قرار دارد یا خیر. اوست که فاصله معنادار خودرو خود با خودرو دیگران را رعایت می‌کند و بنابراین می‌توان گفت دو عامل دیگر نیز، در ید اختیار و مدیریت عامل انسانی است و عامل انسان یا راننده‌ای که به نحوی برای رانندگی آموزش ‌دیده است، می‌تواند در بروز یا عدم شکل‌گیری یک سانحه تاثیرگذار باشد. 

* در کنار این، افرادی که سیاستگذار هستند و مباحث آموزشی را دنبال می‌کنند، خیلی نسبت به این موضوع حساس نیستند و به همین دلیل هم، راننده یا هر فردی که پشت فرمان خودرو می‌نشیند، نمی‌داند آنچه حمل می‌کند، از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و در واقع، او جانش را در جاده‌ها در طبق می‌گذارد و به این طرف و آن طرف می‌برد. چیزی که هیچ وقت قابل برگشت نیست و داستان سوانحش، بسیار فراتر از یک آسیب مادی و مالی است و حتی ممکن است کوچک‌ترین اشتباهی، منجر به از دست رفتن جان و بخشی از سلامتی او شود. پس نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا، معمولاً عامل انسانی نقش پررنگی در تصادفات دارد.

*چیزی که اطلاعات تصادفات در ایران نشان می‌دهد و بر اساس آمار پلیس به عنوان نهادی که در حین بروز تصادفات و سوانح، سر صحنه حاضر می‌شود و کروکی می‌کشد، بالغ بر 80 درصد عوامل تصادفاتی که ثبت می‌شود، عامل انسان است که به چهار تخلف بسیار شایع منجر می‌شود که شامل خستگی و خواب‌آلودگی، انحراف به چپ، عدم توجه به جلو و سرعت غیرمجاز است و این چهار عامل، معمولاً 80 درصد علل وقوع تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد.

*این مطالعات به صورت فراگیر در سطح بین‌المللی انجام نشده است و هر کشوری برای خود، آمارهای مربوط به تصادفات و علل و عوامل آن را منتشر می‌کند؛ اما آنچه به عنوان سهم انسان در وقوع تصادفات مطرح می‌شود، آماری بین 65 تا 90 درصد را شامل می‌شود. بنابراین این سهم، چیزی نیست که بتوان در مورد آن به صراحت قضاوت کرد و عامل انسانی را جداگانه در نظر گرفت و گفت این عامل به تنهایی، منجر به تصادفات و تلفات شده است. 

*آنچه آمارهای مراجع رسمی می‌گویند، ما در سال 94 برای چندمین سال پیاپی، کاهش تلفات را تجربه کرده‌ایم که این برای اولین بار است که کشور این وضعیت را در کاهش مستمر تلفات تجربه می‌کند. این آمارها می‌گویند میزان تلفات از یک عدد 28 هزار‌نفری که در سال 85 در کشور به عنوان تلفات حوادث رانندگی ثبت شده است، به 16 هزار و 200 نفر در سال 94 رسیده است که البته هنوز آمارهای رسمی منتشر نشده است؛ ولی بالاتر از این رقم نیست. این عدد تقریباً نزدیک 12 هزار نفر کاهش را نشان می‌دهد؛ پس آمارها گویای آن است که روند ایمنی در حوزه رانندگی که مشمول سه عامل انسان، جاده و خودرو است، روند مناسبی بوده ولی این عدد 16 هزار‌نفری، به نسبت مدیریت جهانی، وضعیتی که باید وجود داشته باشد و آسیب‌هایی که کشور از بعد اقتصادی، اجتماعی و روانی موضوع متحمل می‌شود، بسیار بالاست و نیاز به کار جدی‌تر دارد.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

مهران: 1395/2/2908:16:27،
94
10
این تلویزیون بی خاصیت که روز به روز از تعداد بیننده هایش کم می شود می تواند به جای نمایش سریالهای آبکی و بی سر و ته با تهیه برنامه های آموزشی جذاب؛ فرهنگ رانندگی، فرهنگ حفاظت از محیط زیست، آداب اجتماعی بر اساس احترام متقابل را به مردم آموزش دهد تا مردم ارزش زندگی و جان خود را بدانند و اهمیت بسیار بالای محیط زیست را درک کنند.
ali 69: 1395/2/2910:02:50،
52
8
درود به شرفت آقا مهران، واقعا رسانه ها خیلی ضعیف در زمینه فرهنگ کار کردند.
نادر: 1395/2/2914:06:23،
31
10
در متروها هم که در ال سی دی جای پخش عزاداری که هیچ کسی هم توجه نمکنه خیلی خوب میشد فرهنگ سوار و پیاده شدن رو یاد میداد.
ناظر: 1395/2/2920:29:29،
10
11
اگه اینجاهم مثل امارات هزینه گرفتن گواهینامه 7میلیون خرج برمیداشت وقوانین بدون درنظرگرفتن روابط اجرامیشد.بااین فجایع ربرونبودیم.
حرف حساب !: 1395/2/2911:04:05،
23
11
حوادث رانندگي ناشي از مشكلات اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي و عدم تمركز در رانندگي خصوصا خانمها و از طرف ديگر كيفيت نامناسب خودرو ها و نحوه رانندگي ، رانندگان است كه اداره راهنمايي و رانندگي بجاي راهنمايي جريمه را ملاك قرار داده است و رسانه نيز مهارت آموزي را ترويج نمي دهد رسانه ايي كه تحقير مردم فعاليت مي كند و توجيح مي كند ... انتظار ديگري نمي رود .

تهيه كنندگان كپي كار و مجرياني كه ايده و انديشه نو را براي ارائه كارهاي خود ندارند رسانه تلويزيون كه بيننده و اثر گذاري بيشتري دارد در مباحث آشپزي و تبليغات كالا بيشتري فعاليت را داشته و بجاي تبليغ ورزش و مهارت آموزي و كسب و كار و فرهنگ و گردشگري و طبيعت كمترين سهم را دارد . و نظر سنجي و نظر خواهي براي مردم قائل نيست . من الله التوفيق
شادی: 1395/2/2913:20:43،
13
20
فعلا رانندگی خانمها خیلی بهتر از اقایونه
محمد: 1395/2/2914:28:03،
13
13
همین ماشین های ایرانی یک زمانی در سطح دنیا تولید می شدند و اون زمان هم این مشکلات برای اونطرفی ها وجود نداشت.
عامل 95 درصد تصادفات ایران بی توجهی راننده به سلامت ماشینش و بی توجهی راننده به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگیه, نه ماشین و نوعش.
سایه کویر: 1395/2/2911:11:58،
19
10
به نظر بنده باید یک نوع گواهینامه مخصوص رانندگی میان شهری در نظر گرفته بشه و حتماً در این نوع گواهینامه سلامت روانی فرد تایید بشه. در ضمن اغلب جاده های ایران خسته کننده هستند و در این شرایط ایستگاههای بین جاده ای اگر جذاب باشند (که افتضاحند) میتوانند تمایل راننده را برای توقف زیاد کنند.
م: 1395/2/2912:23:51،
19
9
پلیس راهنمایی و رانندگی بیشتر به فکر جیبش تا برطرف کردن مشکلات جاده ها و راننگی مردم
متعجب: 1395/2/2912:49:26،
21
7
والا این رانندگی وحشیانه که توی خیابونهای شهری میبینیم فقط حمله مغول رو توی ذهن آدم تداعی میکنه . فکر کنم اگه بجای پراید ، تانک هم سوار بشن باز هم شاهد همین حادثه ها خواهیم بود .
وحید ر: 1395/2/2921:32:27،
8
8
برای عامل انسانی باید ارتقای فرهنگی رو مد نطز قرار داد که یک پروسه زمانبره، ولی باید دولت دوتای دیگه رو هم درست کنه
توی یه برنامه ولووی x90 رو نشون میداد. گوینده میگفت توی این ماشین اینقدر سیستمهای ایمنی گذاشتن که اگه راننده حتی قصد خودکشی هم داشته باشه نمیتونه عمدا با اون تصادف کنه
من: 1395/2/3000:44:19،
10
9
شما یه X90 به من بده ظرف 30 ثانیه اول برات مچالش می کنم.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل