کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

گام دوم شورای رقابت برای آزادسازی قیمت‌ خودرو

کدخبر:۲۲۹۰۶سه شنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲:۰۲۴۹۶۴ بازدید

طبق مصوبه جدید شورای رقابت قرار است به دنبال درخواست خودروسازان، علاوه بر دنا و تندر اتوماتیک، قیمت برخی خودروهای دیگر نیز ...

طبق مصوبه جدید شورای رقابت قرار است به دنبال درخواست خودروسازان، علاوه بر دنا و تندر اتوماتیک، قیمت برخی خودروهای دیگر نیز آزاد شود. این در حالی است که طبق مصوبه شورای اقتصاد، بازار خودرو همچنان انحصاری و نیازمند قیمت‌گذاری است.

 در جلسه اخیر شورای رقابت مصوب شد برخی خودروها که از سوی شرکت های سازنده درخواست شده است با توجه به وجود خودروهای هم سطح از نظر قیمت و امکانات، مشمول دستورالعمل تنظیم قیمت قرار نگیرند.

در کنار این مصوبه، قیمت‌گذاری دنا و تندر اتوماتیک نیز طبق مصوبه شورای رقابت آزاد شده است. طبق اعلام شورای رقابت با توجه به اینکه از نظر سطح قیمتی و امکانات، خودروهای رقیب تندر اتوماتیک و دنا در بازار وجود دارد، این دو خودرو از شمول دستورالعمل تنظیم قیمت خارج شدند. البته شورای رقابت در حالی از تهیه فهرست جدید خودروها خبر داده که حاضر نیست این فهرست را منتشر کند و شیوا رئیس شورای رقابت با انتشار این فهرست مخالفت کرده است.


شورای رقابت، گام به گام تا آزادسازی قیمت‌ همه خودروها

به این ترتیب، شورای رقابت پس از آزادسازی قیمت تندر اتوماتیک و دنا، گام بزرگتری را برای آزادسازی قیمت سایر خودروها نیز برداشته و با وجود مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر انحصاری بودن بازار خودرو، این مصوبه را نقض کرده و قدم به قدم در حال آزادسازی قیمت همه خودروها است.

این حرکت چراغ خاموش در حالی اتفاق می‌افتد که نعمت زاده وزیر صنعت بارها تلاش کرده تا خودرو را از شمول قیمت‌گذاری خارج کند و تعیین قیمت این محصول در حاشیه بازار صورت گیرد اما همواره مصوبه شورای اقتصاد مانع از این کار بوده و تاکنون موافقتی برای خروج خودرو از شرایط انحصاری صادر نشده است.

آزادسازی قیمت خودرو در شرایطی در دولت و شورای رقابت که مدتی است مجری نظارت دولت شده، پیگیری می‌شود که حداقل 90 درصد نیاز کشور به خودرو از طریق تولیدات داخلی و در بازار انحصاری تأمین می شود و سهم خودروهای خارجی در این بازار بسیار ناچیز است که البته خودروهای چینی نیز بیشترین سهم را در خودروهای وارداتی دارند.


مصوبه شورای رقابت برای گرانی خودرو

یکی دیگر از اقدامات شورای رقابت برای حمایت از خودروسازان، صدور مصوبه افزایش قیمت خودرو بود که در شرایط رکود و در وضعیتی که مسئولان دولت از کاهش نرخ تورم و بهتر شدن اوضاع تولید سخن می‌گویند، صورت گرفته است.

طبق این مصوبه‌، شورای رقابت قیمت محصولات ایران‌ خودرو را 1.81 درصد و قیمت محصولات سایپا را 0.4 درصد افزایش داد، البته این مصوبه با واکنش سرد بازار همراه بود و فعالان بازار خودرو را از این مصوبه شاکی کرد، چرا که معتقدند این مصوبه، رکود بیشتری را در بازار ایجاد خواهد کرد.

بر این اساس، در لیست جدید قیمت خودروها شاهد افزایش 857 هزار تومانی قیمت تندر90 اتوماتیک، رشد 770 هزار تومانی قیمت دنا، افزایش 677 هزار تومانی قیمت تندر90 دنده‌ای و گرانی 667 هزار تومانی پژو پارس بودیم که البته در کنار آن باید به رشد قیمت خودرو از محل افزایش نرخ بیمه شخص ثالث در سال جاری نیز اشاره کنیم. هرچند مسئولان بیمه مرکزی نیز هر نوع افزایش قیمت خودرو از محل رشد نرخ بیمه شخص ثالث را رد کرده و گفته بودند طبق توافق بیمه و خودروسازان، افزایش نرخ بیمه نباید بر روی قیمت خودرو لحاظ شود.

در چنین شرایطی شورای رقابت ضمن سکوت نسبت به افزایش قیمت خودرو به بهانه رشد نرخ بیمه، مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کرد تا برای دومین بار طی دو ماه ابتدایی سال شاهد گرانی خودرو باشیم.

مصوبه افزایش قیمت خودروها در حالی صادر شد که نرخ تورم بخشی صنعت خودرو و همچنین نمره منفی کیفیت خودروها به عنوان دو عامل مهم در قیمت‌گذاری اعلام نشده و مشخص نیست این افزایش قیمت‌ها بر چه اساسی صورت می گیرد.

نوع رفتار شورای رقابت در برخورد با صنعت خودرو بیش از پیش قابل توجه است و نظارت بر عملکرد این شورا امری ضروری است که باید به آن توجه شود.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

ارا: 1395/2/2814:16:01،
117
35
اصن مهم نیس برام این خبر
m: 1395/2/2819:59:13،
61
30
اینا هم واسشون مهم نیس چون یه عده هستن که اگه قیمت خودرو دو برابر قیمت فعلی بشه باز میرن میخرن
z: 1395/2/2822:58:25،
51
34
نعمت زاده فقط بفکر قیمت سهام های خودشه که هی بره بالاتر.
معلوم نیس کی به کیه تواین مملکت.
رهگذر: 1395/2/2910:01:52،
31
39
بابا تو این بازار خراب شما هم هی افزایش بدید! واقعاً اینجا برعکس تمام دنیاست،متاسفم
فرهنگ: 1395/2/2814:22:17،
161
35
منم موافق آزاد سازي هستم به شرط اينكه اجازه واردات خودرو به قيمت جهاني رو بدين و از انحصار طلبي اجتناب كنيد . واقعا" اگه راست ميگين سنگ جلوي پاي شركت هاي خارجي نندازين ببينين چي ميشه ؟ مغلوم ميشه يه من ماست چقدر كره ميده .
وطن: 1395/2/2814:23:47،
112
30
خانه از پای بست ویران است.
این هم از همون تصمیم های دنبکی و غیر کاربردی است که هیچ منفعتی برای مصرف کننده نداره. البته دست شورای رقابتم بود فرقی نداشت. حالا می افته دست قوم بنی هندل بنگاهی و نمایندگی ها تا مثل قیمت برنج ایرانی قیمت خودرو برسه به حد اعلا.....


وطنم پاره تنم....با مردمانی شریف و مسئولینی شریف تر !!!!
HK: 1395/2/2814:25:24،
86
31
بگو گام دوم شورای رفاقت برای افزایش قیمت خودرو

چون دستشون با هم توی یه کاسه است، مردم بهانه اند
وحید یوسفی: 1395/2/2814:26:27،
68
37
اینقدر خودرو رو دستشون باد کرده که دارند به هر نحوی شده شرایط مختلف فروش رو قرار میدند واسه جلب مشتری که نگو و نپرس.
اصلا آزاد بشه میخواد چی بشه.
فوف فوقش اینه که تحریم بیشتر میشه و بیشتر متضرر میشن خودروسازا.
سیاوش: 1395/2/2814:39:41،
80
30
در همه جای دنیا دولتها برای حمایت از یک صنعت نوپا تعرفه های واردات گمرکی لحاظ می کنند ولی فقط برای چندسال اول که دقیقا این صنعت نوپا مثل انسان از سال ششم هفتم به بعد بتونه گلیمش رو از آب بیرون بکشه.

ولی متاسفانه صنعت خودروسازی ایران کماکان چهاردست و پا راه میره و نیازمند حمایت دولته درحالی که خودروسازان هم سن و سالش مثل کره جنوبی نه تنها دوران طفولیت و بلوغ رو گذروندند بلکه در حال مزدوج شدن و تولید مثل نسل جدید هستند.

بالاخره باید این حمایت چهل ساله از خودروساز داخلی قطع بشه تا بتونه رو پای خودش بمونه و حرکت کنه.

پیشنهاد میشه:

1- حذف تعرفه واردات
2- حذف قیمت گذاری دولتی و اعمال قیمت رقابتی
3- حذف درصد دریافتی نهادها و سازمانها از خودروسازان
4-آزاد گذاشتن خودروساز در انتخاب تکنولوژی و شریک تجاری

تا دیگه خودوسازان ماشین چینی بی کیفیت یا اروپایی سه دهه پیش تولید نکنند.
آرش: 1395/2/2814:51:43،
51
32
فکر میکنید این لگن ها رو گرون میکنید منفعت خواهید کرد زهی خیال باطل فروش کمتر ضرر بیشتر حالا به هر قیمتی
مهدی: 1395/2/2815:03:40،
49
29
جون عمتون گرون کنین. از اینکه انقده دلتون خوشه خیلی خوشحالم.
افکاری: 1395/2/2815:25:09،
56
20
گام اول
گام دوم
گام سوم
آزاد سازی در دور اول
..............
همه این حرفها و حدیثها و ترفندها
موجب جذب مشتری در داخل نمیشه
مردم دیگه آگاه شدند
و قیمتهای جهانی و ماشینهای روز دنیا را دارند میبینند
آخه پرشیا و سمند بخرم که چی
وقتی که حتی با دلار 3500 تومنی تویوتا یاریس میشه خرید
پس
تا وقتیکه گمرکی را آزاد اعلام نکنند و رقابت آزاد و بدون انحصار گرایی نشود
ما مردم مظلوم ایران
خودرو نو نمیخریم
بروین ببینم میتونین حتی حتی در چین ماشین بفروشین
حتی در چین
بهادري: 1395/2/2815:29:31،
41
31
تعرفه واردات هم واقعي و كم شود
امیر: 1395/2/2815:54:09،
51
35
ازاد سازی قیمت خودرو!!!؟یعنی در این مملکت سازمانی نیست که
به تکنولوژی سی سال پیش این خودروها گیر بده یا از کیفیت پایین
انها ایراد بگیرد!!؟مشکل مردم فقط ازاد سازی خودرو بود که شما هم
الحمدالله به ان عمل خواهید کرد!!
شهريار: 1395/2/2816:12:26،
51
37
تقاضا دارم هرچه سريعتر همه خودروهاي توليد داخل گرون شه. ترجيها دو برابر كنيد تا زودتر ورشكست شين. توي باتلاق بدي گير افتادين.
مردم مظلوم ايران: 1395/2/2817:33:54،
38
22



آزادسازي بيشتر=فروش كمتر=ورشكستگي سريعتر لگن سازان
زاپاتا: 1395/2/2817:36:09،
41
38
دارن تمام راهها رو امتحان ميكنن تا لگن سازا رو نجات بدن ولي فايده نداره چون بازار اشباع شده و پول نيس و فرغون بي كيفيت گرون مشتري نداره

با التماس مشكلات حل نميشه

فقط تحريم تا ورشكستگي
ali: 1395/2/2817:42:29،
40
39
این اسمش آزاد سازی نیست،این اسمش تحمیر ملت است،آزاد سازی یعنی رقابت با دنیا و برداشتن تعرفه واردات.
محمد: 1395/2/2819:53:21،
28
29
درصورت یک قیمت بودن
ام وی ام۳۱۵مدل۹۳++++++++
تیبا۲مدل۹۵------------
14: 1395/2/2819:58:04،
28
34
با ازاد شدن قيمت خودروها ديگر نيازي به شوراي رقابت نيست. لذا بايد اينها بساط مفت خوربشون رو جمع كنند بروند قبرستون.
علی: 1395/2/2900:35:00،
24
30
همین الان هم قیمت گذاری ها آزاد هستند

با این دستورالعمل گرانی مضاعف ایجاد می شود.

ولی خبری از بهبود و افزایش کیفیت و

خدمات پس از فروش نیست.
حسن ازبک: 1395/2/2909:01:01،
25
29
اینا حق دارند ازاد کنن قیمت خودرو دا در ماه 80میلیون حقوق میگرن حقوق یک ماهشون بدن میتونن یه ماشین بخرن مثل مانیستن که 900هزار تومان بگیرن ما حقوق ده سالمان را بدیم برابر یک ماه اوناست دیگه برای اینا گرونی معنی نداره
امیر: 1395/2/2909:48:34،
26
32
آزادسازیه قیمت خودرو مساویست با جهش قیمت خودرو و رکود بیشتر، دنا با قیمت سال 94 فروش خوبی در رکود داشته ولی با آزادسازی جهش قیمت خواهد داشت.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
مکانیک به زبان ساده / عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
شرایط ویژه فروش نقدی و اقساطی خودروهای سراتو، چانگان و آریو - اردیبهشت و خرداد 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما