کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

بازار مسکن بر لبه تیغ / همه فروشنده شدند

کدخبر:۲۲۸۶۲پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳:۴۷۵۱۶۵ بازدید

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این که با تحریک تقاضا نمی توان بازار مسکن را از رکود خارج کرد، گفت: بازار مسکن روی لبه تیغه و ...

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این که با تحریک تقاضا نمی توان بازار مسکن را از رکود خارج کرد، گفت: بازار مسکن روی لبه تیغه و پرتگاه حرکت می کند که در آن همه فروشنده شده اند و مشتری وجود ندارد.

آیا بازار مسکن وارد دوره رونق مورد ادعای برخی مسئولان وزارت  راه و شهرسازی شده است؟دلیل اصرار برخی از مسئولان ساختمان دادمان بر دیدن نشانه های رونق در بازار مسکن چیست؟ به گواه دست اندرکاران و فعالان مسکن هنوز هیچ اتفاقی در این حوزه روی نداده است، شاید برخی چیزهایی را می بینند که کارشناسان و مردم نمی بینند.

شاید هم این اظهارات در پس پرده حکایت از نداشتن برنامه در حوزه مسکن دارد و مدیران ذی ربط در دولت تدبیر و امید، تدبیری برای خروج بازار مسکن از رکود سرسام آور نداشته و فقط روی به روزرسانی آمارها تمرکز کرده اند و به اصطلاح چیزی در چنته ندارند. 

به هر حال در روزهایی که زمان اظهارنظر مسئولان وزارت راه و شهرسازی درباره "نشانه های خروج از رکود مسکن" از هفتگی به روزانه تغییر کرده که رئیس اتحادیه مشاوران املاک واقعیت های بازار مسکن را با استناد به اتفاقات واقعی این بخش تشریح کرد.

حسام عقبایی  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان این که با تحریک تقاضا نمی توان بازار مسکن را از رکود خارج کرد یکی از ویژگی های کنونی این بخش را حرکت روی لبه تبغ و پرتگاه اعلام کرد و گفت: اگر قرار است یک تحرک در مسکن داشته باشیم باید با درآمد عمومی و دهک های متوسطه سازگار باشد نه این که با تحریک تقاضا جهشی یا به قول معروف سونامی ایجاد شود.

وی با اشاره به کاهش تولید مسکن در کشور، سال 1407 را زمان به توازن رسیدن عرضه و تقاضا در بازار مسکن اعلام کرد البته به شرطی که سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود.

عقبایی با بیان این که نمی توان برای بازار مسکن ایران رمل و اُسطرلاب انداخت خروج آماتورها را مهم ترین اثر رکود سه ساله مسکن ارزیابی کرد.

بخش نخست گفت وگو با رئیس اتحادیه مشاوران املاک را در ادامه می خوانید؛

عقبایی: قاعدتا باید بازار مسکن از رکود خارج شود و اگر این اتفاق نیفتد وضعیت اقتصادی کشور خوب نخواهد شد. با توجه به رکود اقتصادی، بازار نفت و کاهش بودجه دولت باید یک سری از صنایع فعال شود. چیزی که بتواند خیلی در اقتصاد تحرک ایجاد کند فقط مسکن است. حال باید دید چقدر اینها –دولتی ها- می توانند برای حوزه مسکن سرمایه جذب کنند.

تسنیم: طی سه سال اخیر که سیاست های اتخاذ شده برای تحریک تقاضا موثر نبوده است.

عقبایی: تحریک تقاضا یکی از عوامل است، در بسته خروج از رکود دولت یکی از عوامل تحریک تقاضا بود و با یک عامل نمی توانند بخش مسکن را از رکود خارج کنند، البته اعتقاد دارم که بسته خروج از رکود تحریک تقاضا موثر است، افزایش تسهیلات بانکی و موافق افزایش وام در شرایط فعلی اقتصادی هستم. بر عکس این که برخی می گویند این اقدامات بی تاثیر است، نه تاثیرگذار است و بایدادامه داشته باشد. اما نظرم این است که فقط با یک روش نمی شود و با تحریک تقاضا بسته خروج از رکود را به سرانجام برسانیم.

چراکه وضعیت بازار مسکن به روش ها و راهکاری دیگری نیاز دارد که باید درباره آن اندیشه و اقدام و عمل شود تا بتوان دستاورد تحریک تقاضای عملیاتی بالابرنده تولید مسکن و برقراری توازن را ایجاد کند. اگر رویکرد ما تحریک تقاضا یا افزایش تولید بعد برود به سمت و سوی رونق و این هم به گرانی تبدیل شود دوباره باید بشنینیم و درباره دلایل گرانی استدلال کنیم. چرا مسکن 100 درصد گران شد و چرا از درآمد عمومی مردم بالاتر رفت و در واقع افسارگسیختگی در آن ایجاد می شود. به نظرم بازار مسکن روی یک لبه، تیغه و پرتگاهی حرکت می کند که هم باید رونق ایجاد کند، هم باید افزایش تولید را به دنبال داشته و هم این که باید توازن را برقرار کند و در عین حال نباید گران نشود.

این مسئله باعث ایجاد اختلافاات طبقاتی و مشکلات فراوانی می سودو جاماندگان دهک ضعیف و متوسط را زیاد می کند. قرار نیست بازار مسکن به نظرم از رکود خارج شود به هر قیمتی. این به مصلحت مردم نیست. بازار مسکن باید از رکود خارج شود اگر قرار است یک تحرک در مسکن داشته باشیم باید با درآمد عمومی و دهک های متوسطه سازگار باشد نه این که با تحریک تقاضا جهشی یا به قول معروف سونامی ایجاد شود.

تسنیم: تولید مسکن طی سه سال اخیر چگونه روندی داشته است، ظاهرا کاهشی در این حوزه داشته ایم.

عقبایی: سیاستهای کلان در حوزه وزارت راه و شهرسازی این است که رشد اقتصاد مسکن به مفهوم افزایش تولید کمی نیست. یعنی فقط معیار توسعه مسکن را تعداد نمی دانند به عبارت دیگر اگر در گوشه ای از کشور 10 هزار مسکن ایجاد کنیم و آمار اعلام شود به معنای توسعه نیست.
توسعه در ابعاد مختلف تری تعریف می کنند که پایداری در حوزه تولید مسکن داشته باشد. لذا برخی تعلل های دو سه سال اخیر به همین سیاست و نگرش بر می گردد.

تسنیم: با توجه به اظهارات مقامات دولتی کسی انتظار ساخت 10 هزار واحد را ندارد، اما در همین بافت های فرسوده هم نوسازی طی سه سال اخیر کاهش یافته و سازندگان تمایلی به حضور در این بخش ندارند.

عقبایی: دقیقا همینطور است. در سال 93  و 94 تقریبا بین 40 تا 56 درصد در شهرهای مختلف شاهد کاهش صدور پروانه های ساختمانی بودیم. به طور ملموس شهرداری ها، نهادها و خود دولت اذعان دارند که تولید ساختمان کاهش یافته است.  این مسئله از اواخر نیمه دوم سال 93 کاهش ساخت و ساز شدت گرفت. برخی از دلایل این کاهش به نوبد خریدار، کاهش خرید قدرت مردم، نبود سرمایه گذار و همچنین خروج غیرحرفه ای، یعنی افرادی که سرمایه اولیه ای داشت می آمد و 4 واحد را می ساخت، اینها از این جرگه خارج شده اند و به سمت و سویی رفتند چون سرمایه های آنها بازدهی نداشت.

بیشتر رویکرد اینها به دست آوردن سود بود که بخشی از آن را از پیش فروش و بخشی دیگر را از محل تسهیلات بانکی تامین می کردند. دیدند نه بازار پیش فروش وجود دارد و نه این که بازار آنقدر رشد دارد که بتواند سود بانکی را تامین کند. لذا بخش یادی از این  آماتورها از بازار مسکن خارج شدند  و یکی از دلایل کاهش صدور پروانه های ساختمانی همین است.

البته از نظر فنی کار درستی بود، از این منظر که تخصصی افراد غیرحرفه ای وارد حوزه ساختمان نشوند کار درستی است، اما از نظر خروج سرمایه از تولید یک تهدید تلقی می شود. در مجموع در سال های 93 و 94 کاهش صدور پروانه های ساختمانی را داشتیم که می تواند عواقبی را برای آینده بازار مسکن داشته باشد.

سالانه 800 هزار تا یک میلیون ازدواج داریم و با توجه به فرهنگ غلط طلاق بخشی از جامعه الان در این حیطه زندگی انفرادی و مجردی دارند که به یک میلیون نفر اضافه می شوند. باید مسکن به سمتی برود که ایجاد توازن باعث کنترل می شود. الان نه تنها این برقرار نیست بلکه تولیدی نداریم و از تولید قبل هم عقب افتاده ایم.

تسنیم: در حال حاضر چقدر واحد مسکونی کمبود داریم؟

عقبایی: سالانه به یک میلوین واحد مسکونی به طور متوسط نیاز داریم، آمار جامعی در کشور نداریم که چند درصد مردم مستاجر هستند، آمارها زیر 30 درصد است. فکر می کنم وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که اگر تولید مسکن را به توازن برسانیم یعنی به رقم استاندارد سالانه برسد،  12 سال دیگر به توازن در بازار مسکن می رسیم. اگر امروز سالی یک میلوین واحد مسکونی تولید کرده و بتوانیم آنرا حفظ کنیم سال 1407 به توازن عرضه و تقاضا خواهیم رسید.

تسنیم: با تمام این تفاسیر، پیش بینی شما بازار مسکن چیست؟ این نگرانی وجود دارد که با رونق مسکن آماتورها دوباراه به این بخش برگردند و همزمان خیل افرادی که در این سال ها منتظر بوده اند یکباره به بازار هجوم بیاورند و قیمتها ناگهانی افزایش یابد. آیا دولت با سیاست هایی که دارد می تواند این رویداد احتمالی را کنترل کند؟

عقبایی: در اقتصاد ایران پیشگویی کار خیلی سختی است و نباید پیش بینی کرد و رمل و اُسطرلاب انداخت که بازار مسکن کشور چه می شود. معتقدم شرایط و آنچه بر بازار مسکن حاکم است مبین این است با توجه به رکود مسکن، حجم نقدینگی، سیاست های دولت و رویکرد نمایندگان مجلس دهم اعتقاد دارند باید خروج از رکود روی دهد و این را در اقتصاد تجربه کنیم.

در بازار مسکن تغییر و تحولات در حیطه خصوصا قیمت تابعی از تولید است. نرخ مسکن تابع عرضه آن است و در عین حال تقاضا. حقیقتا عرضه کم شده، در این صورت اصول اقتصاد می گوید قیمت باید افزایش یابد پس چه اتفاقی در ایران روی داده وقتی در سال 93 و 94 کاهش صدور پروانه های ساختمانی و تولید مسکن را دشاشته ایم ولی با همین احوال نه تنها قیمت ها افزایش نیافته بلکه کاهش قیمت هم داشته ایم. اینجا که افزایش تقاضا و همزمان کاهش تولید هم بوده است. 

تسنیم: البته به نظر می رسد تقاضا در بازار مسکن طی سال های اخیر بوده ولی به دلایلی از جمله انتظار کاهش قیمت، دست نگه داشته اند.

عقبایی:در سال 92 شاید این تعبیر قابل بررسی بود که مردم منتظرند، اما سال 94 انتظار به پایان رسید. یعنی پس از سه سال ثبات قیمت و به کف رسیدن نرخ ها دیگر انتظار بیشتری برای کاهش وجود نداشت. در واقع قدرت خرید مردم این توان را نداشت به بازار مسکن وارد شوند، به همین دلیل بود که علی رغم کاهش تولید و وجود واحد خریداری وجود نداشت. عرضه کاهش پیدا کرده ولی همچنان اگر به مشاوران املاک مراجعه کنید می گویند همه فروشنده شده اند و مشتری نیست. این به معنای افزایش تولید نیست، به این مفهوم است که ظرفیت خرید برای همان تولید کم هم وجود ندارد و پتانسیل خرید برای متقاضیان وجود ندارد. متقاضی در بازار مسکن خیلی بالاست و چند برابر عرضه کنندگان بازار هستند اما خیلی از آنها نمی توانند به خرید مسکن حتی فکر کنند و ظرفیت های مالی آنها در حدی نیست که بتوانند درباره خرید مسکن صحبت کنند. اینها در آمارها جزو متقاضیان هستند.

لذا در مجموع در سال 95 طی نیمه اول سال شاهد افزایش قیمت نباشیم، یعنی در حوزه نرخ ها هرچند تولیدکننده ای ورود پیدا کند یا انگیزه ای برای ورود سرمایه گذاران ایجاد شود به هر طریقی از جمله مالیات بر حساب های بانکی یا هر سیاستی که منجر به خروج سرمایه ها از بانک ها شود و به سمت بازار مسکن بیاید، در این صورت اتفاق خاصی در حوزه قیمت ها در شش ماه اول روی نمی دهد. ثبات قیمتها ادامه خواهد یافت، ولی با این حال پیش بینی نسبی افزایش حجم معاملات را در سال 95 خواهیم داشت.

در فروردین ماه امسال علی رغم این که 15 روز اولین ماه بهار تعطیل بود، در شهر تهران رشد معاملات مسکن را داشته ایم. در این ماه 6390 قرارداد خرید و فروش در شهر تهران و 8199 قرارداد اجاره داشته ایم. این آمار در فروردین 94 در خرید و فروش 5989 فقره و در اجاره 7318 فقره بوده است.

خوشبختانه در 14 روز اول اردیبهشت ماه در تهران شاهد افزایش حجم معاملات بوده ایم. در دومین ماه سال گذشته 7266 قرارداد خرید و فروش داشته ایم در حالی که این رقم در اردیبهشت امسال به 7522 قرارداد رسیده است. در حوزه اجاره نیز در 14 روز اول اردیبهشت ماه امسال 7762 قرارداد اجاره در تهران ثبت شد در حالی که مدت مشابه پارسال 6804 قرارداد داشته ایم. لذا در دو ماه اخیر نسبت به 94 شاهد افزایش حجم معاملات بوده ایم و این یک پیامی را می دهد احتمالا تا پایان شهریور روند صعودی معاملات ادامه داشته باشد.

فاز اول خروج از رکود را در شش ماه اول تجربه کنیم، تلقی من از رونق این را لمس کنند که در بازار مسکن یک تحولی روی داده است. فکر می کنم در شش ماه دوم بیشتر این را بتوان لمس کرد البته اگر انگیزه سرمایه گذاری در افراد برای بخش ساختمان ایجاد شود. 

تسنیم: ورود سرمایه به بازار مسکن تقریبا دو سال زمان می برد تا به تولید مسکن منتج شود.

عقبایی: پروسه تولید مسکن حداقل یکسال تا دو ساله است، یعنی آنهایی که از ابتدای امسال برای تولید اقدام کنند سال 96 و 97 مسکن های ساخته به بهره برداری می رسد.

تسنیم: چگونه می توان این انگیزه را به سرمایه گذران داد و انتظار گرانی در آن نباشد؟

عقبایی:کسی که پول و سرمایه دارد، جایی می رود که بتواند سود بیشتری را به دست آورد. لذا اگر احساس کند در بازار سرماه یا بانک عواید بیستری را کسب می کند قاعدتا به حوزه هایی مانند مسکن ورود پیدا نمی کند، چه بسا این اتفاق روی داده است. این افراد دنبال کار خیر نیستند و دنبال کاری است بتواند سود بیشتری را به دست آورد لذا به این سمت بازاری می رود که برایش توجیه اقتصادی داشته باشد.این بازار می تواند واردات یا صادرات یا تولید مسکن باشد.فکر می کنم بهترین راهی که می تواند این مسئله را کنترل کند در عین حال با سرمایه گذاری در مسکن و سوداگری و سودجویی در آن روی ندهد این است که فرصت های رقابتی بیشتری را در حوزه سرمایه گذاری مسکن ایجاد کنیم. همچنین باید کنترل های لازم را در حوزه مالیاتی را داشته باشیم.

تسنیم: نمی توان در بحث کنترل قیمت ضابطه ای داشته باشیم و سقفی برای افزایش نرخ ها تعیین شود؟

عقبایی:کشورهایی مانند سوئیس اعلام می کند که موجر حق افزایش اجاره بها مثلا بیش از 7 درصد را ندارد. اما در ایران نمی شود و قوانین بالادستی اجازه وضع چنین قوانینی را در حوزه اموال غیرمنقول نمی دهد. چون در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم و مالکیت در کشور اسلامی محترم است و افراد نسبت به اموال غیرمنقول خودشان مالکیت دارند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

محمد مهدی: 1395/2/3017:38:23،
173
56
بسیار مقاله پرمحتوایی بود، واقعا مسکن روزبروز در رکود بیشتری فرو میره.
محسن: 1395/2/3018:12:13،
80
39
من یکسال پیش زمینما زیر قیمت فروختم و خودما از این بازار کشیدم بیرون .
هههه: 1395/2/3018:59:32،
72
36
خوبه اساتيدي كه نظرياتي همچون فنر قيمت مثل يا بمب افزايش قيمت مسكن يا كمر بند ها رو برا افزايش قيمت يا جهش قيمت مسكن و .... ميگفتن الان ديگه نظري ندارن ؟
Nima: 1395/2/3020:00:36،
63
42
وقتی مسکن روی لبه تیغ قرار بگیره یعنی تمام اقتصاد روی لبه تیغه، با ادامه این مشکل اتفاق بدی در پیش خواهد بود
گرانی در راه است: 1395/2/3023:15:46،
52
41
البته اگه هشیارتر باشید مقاله معنای دیگری داشت.
پاسخ به محسن: 1395/2/3101:00:02،
38
43
انقد هم سود نکردی چون مسکن تو رکوده نه زمبن
امین: 1395/2/3111:48:40،
26
33
با زبان بی زبانی به سقوط مسکن اشاره کرد بله سقوط قیمت مسکن در راه است
..: 1395/2/3017:42:32،
94
38
شما اول وام با سود کم بدید
محمد: 1395/2/3019:30:12،
42
39
وام 200 میلیونی بدون اوراق با سود 15 درصد بدن, چند درصد مردم دارن ماهی 3 میلیون قسط بدن ؟
حمید: 1395/2/3022:12:05،
45
42
عزیز من قیمت بالاست و حباب داره شما دنبال وامی ؟!

چرا ماوجه نیستید این وامها خودش باعث خالی نشدن حباب مسکن و تداوم رکوده

عامل این رکود در ساختمان و ملک اول رشد حبابی قیمت هاست و دلیل بعدی پرداخت این وامها که تقاضای کاذب ایجاد کرده
ایرانی اصیل: 1395/2/3100:32:21،
35
24
فکر میکنی وام کم بهره بدن به تو میرسه؟
خریدار مردد: 1395/2/3017:46:49،
108
41
خوب وقتی نمیخایین قیمتا بیاد پایین و فقط میخایین زورکی رونق بدین با این قیمتای فضایی ،هیچ‌وقت مسکن رونق نمیگیره .پول باید باشه منری ۵ ۶ میلیون بدم خونه مفتی نمیدن که بابا.‌پس سعی کنید قیمتا بشکنه والا همه از جمله خودم با کله میام بازار.
کارمند: 1395/2/3018:15:10،
55
48
درود بر تدبیر و روحانی ما کارمندا حامی دولت تدبیر و امید بوده و خواهیم بود باید ریشه مفت خوری و دلال بازی از جامعه خشک بشه.باید کار کرد و مزد گرفت نه یک امضا ته یک قولنامه زد و سود باداورده گرفت....
...: 1395/2/3021:12:06،
24
57
خریدار مردد اگه مسکن مجانی بشه خودم با سر میام جلو نمیزارم گیر تو بیاد
نیما: 1395/2/3022:51:46،
50
48
مسکن اگر برای امثال شما بشه متری ۲ میلیونم نمیخری، چرا؟ چون باز منتظری ارزون شه
اما از زمانی که قیمت بره بالا، همه میوفتن دنبالش
کلن ما ایرانیا عادت داریم به اینکار
و اینکه هزینه تموم شده آپارتمان الکی بالاست چون سنتی ساخته، دلالی توش زیاده، هزینه های ساخت، زمین، کارگر، بیمه و.... الکی بالاست
بهزاد: 1395/2/3018:18:55،
35
35
خیلی جالب این مملکت دولت سود بانکی رو کشیده پایین از این طرف صاحب خونه ها 20 درصد اجاره رو بردن بالا میگن فقط هم کرایه میخواییم. هیچ کس هم نیس بگه سود بانکی امده پایین چرا اجاره رو همون 3 درصد تبدیل میشه.
شما که به فکر قشر پایین هستین چرا این بنگاها رو موظف نمیکنید که تبدیل رهن به اجاره رو درصد کم کنن.
کلنگ: 1395/2/3018:37:52،
68
28
مسکن از رکود تمیتونه خارج بشه، شما در نظر بگیرید یک اپارتمان صد متری در جای متوسط تهران حدود ۴۰۰-۵۰۰ میلیون قیمتشه،
حالا یک خانواده اگه ماهی ۵ م هم درامد داشته باشه زورکی میتونه ماهی ۲م پس انداز کنه که بعد از ۱۵۰ ماه میشه ۳۰۰ م و فرض کنیم ۲۰۰م هم وام بگیره.
یعنی اگه از همین امروز شروع کنه حداقل ۱۰ سال طول میکشه تا به شرایط خرید امروز برسه، در صورتیکه خدا میدونه ۱۰ سال دیگه همین اپارتمان متری چنده.
خدا خودش راه گشایشی برای مردم فراهم کنه.
amiiiro: 1395/2/3102:26:09،
38
51
دوست عزیز هیچکس ابتدا به ساکن نمیتونه با حقوق ماهیانه بیاد یه خونه به قول شما 400یا500 بخره ...همه ما از زمینای بیرون شهر یا کوچیک شروع کرده وطی سالها تونستیم یه خونه داشته باشیم.اگه توقعات پوچ نداشته باشیم میشه پیشرفت کرد
کوکی: 1395/2/3118:14:55،
33
20
کامنتتون عالی بود.ولی یک قسمتش خیلی خوش بینانه بود.قسمتی که فرمودید درامد ۵میلیون تومنی.من به شخصه هر روز دارم بیکاری جوون ها رو میبینم یا اگر سر کاری هم مشغول باشن نهایتا ۱تومن بهشون حقوق میدن.
ناشناس: 1395/3/109:57:35،
31
24
كوكي
من با 20 سال سابقه توي يك شركت با اعتبار حداكثر ماهيانه يك و سيصد حقوق ميگيرم.اما بعضا ديدم اشخاصي با حقوقهاي بيش از پنج ميليون مثلا كارگران مس سرچشمه و...!البته اين نابرابري ها تو كشور ما هيچ مقوله جديدي نيست و جواب هر گونه اعتراض هم اخراجه!
میفهمید: 1395/2/3018:54:07،
66
31
قیمت مسکن باید کمترازنصف بشه همین .
صادق: 1395/2/3019:01:43،
62
34
حقیقتا نرخ مسکن در ایران نسبت به سطح درامد توده اکثریت مردم بالاست، با درامد ماهی یک میلیون کجا میشه مسکن حداقل متری 4 میلیون تهیه نمود؟
کوکی: 1395/2/3019:05:04،
49
30
دقیقا به چه دلیل باید روی مسکن سرمایه گذاری کرد؟سرمایه گذاری ای که باید سال ها بخوابه و اگر سود دهی داشته باشه یا نه.جالبه که مسکن بدتر از خودرو هستش یعنی استهلاک هم شاملش میشه.قیمت مسکن خیلی دور از دسترس احاد افراد شده.وقتی که طبق امارهای دروغین حقوق ها رو ۱۴درصد افزایش میدن که تهش زو نگاه میکنید بازم ۱۴درصد نمیشه نتیجش همین میشه که دارید مشاهده میکنید.مردم به نون شبشون محتاج هستند.چجوری ۱تومن قسط وام بدن؟ به نظرم اگر با این وضعیت پیش بره مسکن هیچ وقت از رکود خارج نمیشه چون هر ساله گرونی جلوتر از افزایش درامد ها هستش و مردم روز به روز فقیر و فقیرتر میشن.در نتیجه تو هیچ دوره ای برای خرید مسکن و پرداخت اقساط پس اندازی نخواهند داشت.این یک واقعیت محض هستش.
ملت: 1395/2/3019:07:20،
53
23
کاهش قیمت مسکن به نفع همه است . هم سازنده هم مصرف کننده . چون وقتی برای سازنده ارزون تمام بشه مردم قدرت خرید پیدا میکنن و آپارتمانش فروش میره . ولی چطور باید این اتفاق بیفته ؟ وقتی مصالح گرون بشه و زمین هم گرون بشه و شهرداری هم عوارض ساخت رو مرتب گرون کنه و انواع مالیاتها رو از ساختمون بگیرن و.... نهایتا دودش توی چشم مصرف کننده نهایی میره .
الان مگه مالیات ارزش افزوده رو کی میده ؟ لباس فروش و طلا فروش و ... از جیبشون میدن یا از من و شما میگیرن ؟
آخر گرونی هر چیزی فقط دودش توی چشم مردم بیچاره میره و بس!!!
کوکی: 1395/2/3110:56:18،
37
29
کامنتت عالی بود.صحیح ترین حرف رو زدید
فرهاد: 1395/3/110:23:06،
41
26
درسته بايد ارزون بشه اما هيچ فكر كرديد چطور مسكن راكد مونده و خريدار نداره حتي بعضا ارزون تر شده اما مصالح ساختماني و آهن آلات افزايش قيمت داشته چرا؟آيا اين نوعي سياست نيست؟آيا دستهايي پشت پرده وجود نداره؟
Aria: 1395/2/3019:18:03،
51
42
قیمتها به هیچ عنوان به کف نرسیده و کاهش آنچنانی هم آنطور که ایشان ادعا میکنند نداشته ایم. نرخهای کنونی حداقل 40% باید کاهش پیدا کنند تا مردم قدرت خرید و ورود به این بازار را داشته باشند.
مهندس وحید ص: 1395/2/3019:47:33،
28
57
بیخود کردین.
ما فروشنده نیستیم. چه گرون بشه چه ارزون.
حرف حساب !: 1395/2/3020:36:34،
59
35
در سالهاي گذشته قيمتها كه نجومي بالا مي رفت و هر كسي با چند شغل سازنده خانه و مسكن بود خصوصا بنگاههاي املاك و صاحبان و مديران مشاغل دولتي و ... و ميليونر و ميلياردر شدند نگفتند چرا ؟ براي چه ؟ و چگونه ؟ اين همه درآمد يكروزه و يكشبه ؟ ....

حالا كه كساني كه درآمد آنچناني را براي خود نمي بينند ؟ و بايد از سودهاي گذشته خود كمي بكاهند ؟ و هر روز به فكر سود پول خود هستند !!! ... مخالفت زياد شده است .. شما فكر مي كنيد چه كساني صاحب چندين آپارتمان خالي و تازه ساز هستند كه وضعيت را مناسب خود نمي بينند . قطعا اقشار كم درآمد جامعه نيستند . هر كسب و كاري ريسك دارد . ريسك اين كار ركود است كه بنفع قشر كم درآمد و مستضعف و مستاجر بايد شكل بگيرد تا آنها بتوانند با حقوقهاي ناچيز و درآمد بسيار كمشان هم در زمان مقضتي صاحب خانه شوند و هر قدمي برمي دارند خانه چند قدم گرانتر نشود .
موافقم +++
مخالفم ------
امير: 1395/2/3020:47:32،
51
34
بابا جان بعد خانوارها كوچك شده و همه به يك فرزند بسنده ميكنن يا أصلا ازدواج نميكنند يعني در دراز مدت از هردو نَفَر يكي باقي خواهد ماند عرضه و تقاضا بهم ريخته و عرضه بسيار بيشتر از تقاضاست
شما روزي چند خردسال تو خيابون ميبينيد وجداناً؟
محمد: 1395/2/3020:53:15،
38
66
بهتون قول میدم به محض اینکه سود سپرده در بانک کاهش پیدا کنه قیمت مسکن دوباره صعودی میشه و مجددا خرید و فروش راه میافته.
بهنام: 1395/2/3021:21:51،
33
62
تا وقتي سود بانكي بالاتراز نرخ تورم در كشورهست انتظارهيچ جنب وجوش بازارنيست.
ركود فقط مسكن نيست
مشهد 12: 1395/2/3021:27:48،
39
29
وام های که بازپرداخت اش ماهی 3 تا 4.5 میلیون باشد!!! یک نفر کارشناس (لیسانس) با حقوق ماهی 1.8 میلیون!!!! تا عمر هم دارد نمیتواند خانه دار شود.
آن کسی هم که حقوق بالایی دارد، تا امروز سر پناهی برای خانواده خودش تهیه کرده است.پس این بسته باز نشده، بایستی جمع اش کنی و بگذارید داخل بایگانی!!!!
دیگه الان جوان ها فهمیده شده اند تا بخاطر مسایل جنسی ازدواج نکند و با این مخارج خودشان را درگیر این بار مسیولیت خطیر نکند.(البته آنهایی هم که ازدواج را از این دیدگاه می بینند بعد از گذشت شش ماه تا یک سال راهی محضر طلاق میشوند!!!)
ببخشید خیلی رک صحبت کردم.
جکی: 1395/2/3023:12:56،
34
34
دانشمند سوییس تورم ۲۰یا۳۰در صد نیست
مسکن: 1395/2/3023:35:31،
39
35
دیگه کار از این حرفا گذشته به اخر خط رسیدیم
عامل اصلی: 1395/2/3101:23:13،
37
33
عامل اصلی رکود مسکن و ماشین و دیگر تولیدات صنعتی وجود دلال ماشین و مسکن و غیره است آخه کجای دنیا تا این اندازه دلال در اقتصاد تاثیر گذار است جز ایران؟یکی از عوامل افزایشقیمت مسکن و اجاره مسکن آقایون بنگاهی هیتند به واسطه این اصل که هرچه ملک را گران بفروشند یا گران اجاره دهند در صد بیشتری از معامله به جیب میزنند خب با این قانون خرید و فروش در کما فرو میرود یا آگهی میکنند به قیمت مقطوع خب این نشون میده سازنده یا فروشنده به ۱۰یا۲۰یا۳۰درصد سود قانع نیست بلکه بهسود۳۰۰درصدی فکر میکنه .در حال حاضر باید صدا و سیما هر روز برنامه اقتصادی و به زبان مردم داشته باشه و به پایین آوردن قیمتها تشویق بکنه با دلایل اقتصادی که الان هست تا بازار رونق بگیره و دیگر اینکه درصد بنگاهها از خرید و فروش یک رقم ثابت باشه .
مرتضي : 1395/2/3102:39:13،
44
31
من دلال نيستم امما يه خونه دارم ١٥٠ ميرزه حاضرم قيمت بياد پايين أصلا نصف بشه بفروشم باز برم يه خونه بزرگتر بخرم چون اونم قيمتش نصف شده امما دلالان و مالكان حريص نميذارن
یه نفر: 1395/2/3109:31:44،
28
33
خیلی احمقانه است که اقتصاد بیمار مملکت و تورم لحظه ای کشور رو گردن مالکان و دلالان می اندازید ... ایراد از سیاستهای نادرست دولت است نه مردم عادی
اگر قیمت خونه و کلا همه چیز سر جای درستش باشه ... به نفع اکثر مردم هست
vsf: 1395/2/3102:56:39،
32
35
چقیر کارشناسی میکنید چرا الکی تو بازی اینا شروع به بازی میکنید شما چیزی بگید حرفتونو گوش میدن ?
ناشناس: 1395/2/3105:28:43،
30
30
با سلام چند روزیه که کارشناسای این کشور تاکید میکنن که بازار تو نیمه اول یا نیمه دوم امسال از رکود خارج میشه همون طور که تو سالای قبل از این حرفا میزدن و دیدیم که بازار از رکود خارج نشد . چه لزومی داره که یه سری از کارشناسا از طبقه ی سرمایه داری حمایت کنه که تو همین تهران بیش از صد ها واحد مسکونی دارن از دید شما واقعا اینها کارشناس هستن؟؟. درد یه سری صنعت و کارگر ایرانی نیست حمایت ازسرمایه داره چون اگه این درد رو داشتن جلوی قاچاق رو میگرفتن وساختار اقتصادی کشور رو تغییر میدادن. تثانیا دولت هنوز از تحویل دادن واحد های مسکن مهر به افرادی که پول خرید خونه رو دادن جلو گیری میکنه چرا؟ چون از سرمایه دار حمایت کنه تا مسکن اون زود تر بفروش برسه ثالثا اقای عقبایی وقتی شما میگین سالی 800هزار ازدواج تو کشور صورت میگیره که باید اونا رو خونه دار کنیم میدونین چند تا طلاق تو کشور صورت میگیره که زوجین
برديا: 1395/2/3112:57:40،
27
34
من بدبختى كه سازنده هستم هر سال قيمت كارگر گچ سيمان كاشى وسراميك ومخصوصا شهردارى كه حدودا سه برابر شده چطورى بايد با قيمت سال نود ودو بفروشم بانكم سر وته نداره كه تو بانكم بخوابونم فقط بايد اميدوار باشم يكى مثل احمدى نژاد بياد خر تو خر بشه چيزى به ما برسه چون متاسفانه مردم ما عادت دارن ارزونه نخرن ميخواد بره بالا هجوم بيارن بخرن روزتون خوش
محمد: 1395/2/3119:15:59،
24
30
خوب از نتایج درخشان ایجاد رکود در دولت یکسری به کارخانه های سیمان بزنید و با کوره های خاموش که سابقه نداشته مواجه میشی و بیکاری و فقر به دنبال اون آگه مردم درآمد داشته باشند و گرونی
باشه خیلی بهتر از بیکاری و فقر و ارزونیه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما