کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اعتراضات شدید به دیدار فائزه هاشمی با زندانی بهایی


کد خبر : ۲۲۸۵۶سه شنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸:۳۵۱۰۰۶ بازدید

انتشار یک عکس چنان تأثیری بر فضای سیاسی ایران گذاشت که شاید کسی تصورش را نمی‌کرد. فائزه هاشمی‌رفسنجانی به دیدار فریبا کمال‌آبادی ...

 انتشار یک عکس چنان تأثیری بر فضای سیاسی ایران گذاشت که شاید کسی تصورش را نمی‌کرد. فائزه هاشمی‌رفسنجانی به دیدار فریبا کمال‌آبادی، زندانی بهایی که به مرخصی آمده بود، رفته که زمانی در زندان اوین با او هم‌بند بوده است. پس از این دیدار، تصویر آن در برخی رسانه‌ها منتشر شد که اعتراضات بسیاری را به‌همراه داشت. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، پدر فائزه، در واکنش به این موضوع به روزنامه «جمهوری‌اسلامی» گفت که فائزه اشتباه بدی کرده و باید آن را تصحیح و جبران کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «فرقه ضاله بهائیت یک فرقه استعمارساخته و منحرف است که همیشه با همین انحراف شناخته شده و ما همیشه از این فرقه تبری جسته و می‌جوییم». اما فائزه هاشمی در گفت‌وگو با یورونیوز فارسی گفته از این دیدار پشیمان نیستم. به گزارش «تسنیم»، فائزه هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به موضوع دیدارش با یکی از اعضای ارشد بهائیت گفته است: «هیچ کار خلافی نکرده، پشیمان نیستم و کسانی که به این دلیل حمله می‌کنند دغدغه دین ندارند». دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفته است: «فکر نمی‌کنم فرقی برای آنها [بهائیان] بکند این قضایا و شاید اصلا بدشان هم نیاید که این‌قدر مطرح باشند. موضع من نسبت به بهائی‌ها، موضوع حقوق‌بشری است. اینکه ما به‌عنوان دین این‌گونه تبعیض قائل شویم، درست نیست...».

واکنش‌ها به این دیدار

روز گذشته واکنش‌های زیادی به دیدار فائزه هاشمی با هم‌بندی سابق انجام شد. آیت‌الله مکارم‌شیرازی صبح دیروز در جلسه درس خارج‌فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به ملاقات فائزه هاشمی با کمال‌آبادی گفت: «منتظر بودم که ببینم آیا در این خصوص اعتراضی می‌شود یا خیر که دیدم خبری نیست تا اینکه شنیدیم پدر او اعتراض ملایمی داشته است و جای شکرش باقی است ولی باید پرسید چرا دیگران سکوت کردند». این مرجع تقلید با بیان اینکه به سهم خودم چنین اقدامی را محکوم می‌کنم، تصریح کرد: «این اقدام از نظر قانونی جرم بوده و قابل‌تعقیب است و باید پیگیری شود. تقویت دشمنان اسلام از نظر شرعی جرم محسوب می‌شود و می‌توان مجرم را تعقیب کرد. با این فرقه ضاله نه‌فقط به دلیل دشمنی با اسلام بلکه به این دلیل که آنها عوامل آمریکا و اسرائیل هستند، مخالف هستیم». او با اشاره به اینکه مهم‌ترین مراکز فرقه بهائیت در آمریکا و انگلیس است، گفت: «در تاریخ حیات منفور این فرقه، دشمنان اسلام از آنها به‌عنوان یکی از ابزارها استفاده کرده‌اند». آیت‌الله مکار‌م‌شیرازی خاطرنشان کرد: «ممکن است چنین اقداماتی با این هدف باشد که آنها به رسمیت شناخته شوند». 

آیت‌الله آملی‌لاریجانی: دفاع از بهائیت هیچ معنایی ندارد

همچنین رئیس قوه قضائیه با ابراز تأسف از برخی هنجارشکنی‌ها گفت: «در کشوری که منتسب به امام‌زمان(عج) است، دفاع از بهائیت هیچ معنایی ندارد؛ بهائیت مجعول و ساخته‌شده دست اجانب و استعمارگران است». رئیس قوه ‌قضائیه با تأکید بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران هیچ‌کس به دلیل عقیده به زندان نمی‌رود و این موضوع دروغ رسانه‌های غربی است، افزود: «متأسفانه برخی‌ها با ادعای دین‌مداری اقداماتی برخلاف امنیت کشور انجام می‌دهند». آیت‌الله آملی‌لاریجانی با تأکید بر اینکه قوه قضائیه با همه کسانی که بر ضد امنیت کشور اقدام و برای کشورهای بیگانه جاسوسی و از جمله با رژیم صهیونیستی همکاری کنند، قاطعانه برخورد خواهد کرد، گفت: «باید پرسید که بیت‌العدل یا مقر فرماندهی بهائیت در اسرائیل چه می‌کند و آیا همکاری با چنین شبکه‌ای خلاف امنیت کشور ما نیست». رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: «کسانی که منتسب به روحانیت و مسئولان نظام هستند باید بیش از دیگران از هنجارشکنی پرهیز و از چنین کارهایی شرم کنند و بدانند که اگر این هنجارشکنی‌ها منجر به عناوین مجرمانه شود، به‌شدت و بدون ملاحظه نسبت‌ها با آنان برخورد می‌کنیم». 

البته این تمام واکنش‌ها نبود. روز گذشته سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، در همایش قرارگاه شهید فهمیده گفت: «امسال مواجه هستیم با تشجیع بهائیت؛ این فرقه‌ای که به‌عنوان جاسوسی فعالیت می‌کند و دین نیست. چراکه هر دینی پیامبری و کتابی دارد، اما رهبر این فرقه صهیونیست‌ها هستند». جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج سابقه این فرقه را سیاه توصیف کرد و ادامه داد: «امام‌خمینی(ره) از سال ٤٠ مرتبا بهائیت را به‌عنوان یک فرقه جاسوسی معرفی کرده‌اند؛ فرقه جاسوسی‌ای که کارش این بود تا سلطه شاه را در ایران استمرار ببخشد و هسته مرکزی ساواک را تشکیل بدهد. در اواخر عمر رژیم شاه، نخست‌وزیر شاه پهلوی که بیشترین کشتار و شکنجه را در حق ملت کرد نیز بهائی بود». او با اشاره به فعالیت اخیر برخی افراد معلوم‌الحال در زمینه حمایت از فرقه ضاله بهائیت در ایران، گفت: «تشجیع و حمایت از بهائیت، نوکری صهیونیست‌هاست. باید با قاطعیت با این انحرافات برخورد شود». نقدی، ملاقات و حمایت از اعضای فرقه بهائیت را خیانت دانست و گفت: «این کار خیانت به امام، شهدا و ملت و خیانت به یک مکتب نورانی و پاک است». 

امضای طومار در بازار تهران

خبرگزاری فارس عصر دیروز گزارش داد بیش از هزارو ٥٠٠ نفر از بازاریان و اصناف تهران با امضای بیانیه‌ای اعتراض خود را به دیدار فائزه هاشمی با سرکرده فرقه بهائیت نشان دادند. سعید ربدوست‌مطلق، دبیر شورای مرکزی مرکز تعاون ایثارگران انقلاب اسلامی که در جمع معترضان حضور داشت، گفت: «طوماری در پی دیدار فائزه هاشمی با اعضای فرقه بهائیت توسط اصناف و بازاریان تهران تهیه شد و از این طریق معترضان شکایت خود را به دادستانی اعلام کردند». او با بیان اینکه بازاریان و اصناف تهران به‌شدت به این اقدام توسط فائزه هاشمی معترض بودند، گفت: «خواهان رسیدگی به این مسئله توسط دادسرای عمومی و انقلاب تهران هستیم». همچنین چندنفر از نمایندگان مجلس نهم ضمن اعتراض به این دیدار خواهان برخورد قوه قضائیه با فائزه هاشمی شدند. جواد کریمی‌قدوسی، محمد سلیمانی، سیدامیر قاضی‌زاده‌هاشمی و حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری در این مورد اظهارنظرات تندی داشتند. معاون فرهنگی قوه ‌قضائیه هم در این رابطه گفت: «دیدار فائزه هاشمی با برخی از اعضای فرقه بهائیت قابل‌‌توجیه نیست». حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی افزود: «این اقدام خطا بوده و هیچ‌ توجیهی ندارد». 

مشاور رئیس‌جمهوری: کاش نصیحت پدر را آویزه گوش می‌کردند

البته واکنش‌ها به منتقدان سنتی هاشمی و دولت محدود نشد و حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور، در پی دیدار اخیر فائزه هاشمی، با فریبا کمال‌آبادی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «ای‌کاش آنانی که نام بزرگشان بر نام کوچکشان غلبه دارد به‌جای انتشار تصاویر عیددیدنی‌های پسانوروزی، کمی هم در عواقب امور اندیشه و نصیحت پدر را آویزه گوش می‌کردند. کاش می‌دانستند که با این کار نه کمکی به میزبان کرده‌اند و نه باری از ایران برداشته‌اند».



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها