کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خوی خاستگاه مهم گل محمدی در ایران


کد خبر : ۲۲۷۷۲دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۰:۲۲۴۷۱ بازدید

شهرستان خوی با داشتن 25 هکتار باغ زیر کشت گل سرخ محمدی خاستگاه مهم این گل در ایران است.

محل کشت و برداشت گل سرخ محمدی سرزمین های وسیع و کهن ایران زمین و مناطق خاورمیانه است. در آغاز سده هفدهم میلادی بوته های (گل سرخ ایران) به هندوستان، شمال آفریقا، ترکیه، بلغارستان و ایتالیا برده شد و کاشت آن توسعه و گسترش یافت.

گلاب ناب محمدی و به خصوص عصاره آن سابقه بیش از 2500 ساله داشته و به علت کیفیت آن سالی دو بار کعبه و خانه خدا و بارگاه های مطهر ائمه اطهار(ع) با گلاب ایران شست و شو می شود.

در گذشته های دور با چیدن گل های سرخ محمدی و قرار دادن آن ها لا به لای تخته های سنگین و فشار دادن آن ها عطر و عصاره گل را به دست آورده و به عنوان دارو در خانه ها و مطب ها مورد بهره برداری قرار می گرفت ولی با روش تقطیر، نوآوری در این عرصه وارد شده و از گلاب و عصاره آن سال های سال است که مردم خوی بهره مند هستند.
شکل ظاهری گل محمدی یا شاخه طلائی بسیار معطر از ویژگی های خاص فیزیکی و شکل غنچه ای آن دارای خصوصیات خاص خود است.شکل برگ ها و گلبرگ ها تخم مرغی دارای 5 تا 7 برگچه و یک دنبرگ و شکل گیاهی آن بوته ای پرپشت با ارتفاع نیم تا یک متر دارای خارهای زیر و سوزنی بی شماری روی ساقه ها به ویژه ساقه های جوان و نورسته است.

بوته گل محمدی معمولا چند ساله بوده و زمان برداشت آن از نخستین روزهای اردیبهشت ماه آغاز و نسبت به تناوب دمای هوا و گرما در باغ ها و باغچه های مناطق گوناگون در اطراف شهر تا نیمه تیرماه ادامه داشته و در اثر گرما گلها پرپر شده و به رنگ زرد تبدیل می شود که در این صورت قابل استفاده نخواهد بود.

کانون پرورش گل محمدی در چند دهه اخیر در شهرهای مختلف ایران به ویژه خوی، کاشان، ارومیه، ورامین و مشهد متمرکز شده و گل سرخ تولید شده در شهرستان خوی اصیل ترین، بهترین و معطرترین نوع گل در دنیا محسوب می شود.

پرورش آن از روزگاران دور در گلستان های فیرورق، پسک، وار، سیدتاج الدین و باغات اطراف شهر خوی معمول بوده است.هر سال در اواسط فصل بهار با شگفتن گل های سرخ محمدی در باغچه ها و گلستان ها، زیبائی و طراوت خاصی در گوشه و کنار شهر به چشم می خورد و پراکنده شدن عطر و بوی گل محمدی در همه جا احساس می شود.

باغداران و خانواده های آنها و کارگران زحمتکش در سپیده دم قبل از طلوع آفتاب به گلستان های انباشته از گل می روند و با فرستادن صلوات بر محمد(ص) و خاندان پاکش، چیدن گل ها را آغاز می کنند و موقع طلوع آفتاب چیدن تمام می شود تا بلافاصله برای تولید گلاب و تهیه گل قند و مربا و خشک کردن برگ گلها اقدام شود.تهیه گلاب به دو شکل سنتی و صنعتی انجام می گیرد که اغلب در شهرستان خوی در بین خانواده ها به شکل سنتی تهیه می شود.

وسایل تهیه گلاب سنتی شامل یک عدد نی و یک عدد دیگ مسی است که در اصطلاح محلی به آن نی ـ گازان می گویند.

در شهرستان خوی اهالی اغلب در تولید گلاب یا عصاره گلها از امکانات اولیه و بسیار ساده استفاده می کنند و گلاب های معطر و طبیعی تهیه می کنند.

در شهرستان خوی از گل محمدی تازه چیده شده و خشک شده آن 30 نوع مربا همراه با دوشاب، شکر، گردو و کنجد تهیه می کنند و در تهیه مربای گل محمدی خانواده های خویی از شکر، دوشاب، گردو و کنجد استفاده می کنند.

گل محمدی و مربای آن خاصیت گرمایی دارد و در درمان بیماری های گوارشی و ضعف عمومی بدن از جمله در درمان اسهال، زخم معده و درمان روده و بیماری های قلبی مفید است.گل محمدی که در سال 1374 به نام گل ملی به ثبت رسیده، در آذربایجان غربی به قزل گل مشهور است و در ادبیات این خطه هم جایگاه والایی دارد.

در شهرستان خوی 25 هکتار باغ زیر کشت گل محمدی وجود دارد و از هر هکتار حدود 800 کیلوگرم گل محمدی برداشت می شود.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها