کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

دلایل خروج دنا و تندر اتومات از فهرست شورای رقابت

کدخبر:۲۲۷۵۱دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۸:۴۷۲۰۳۱ بازدید

پیشانی خودرو با مهر انحصار به‌وسیله شورای رقابت سال‌هاست که داغ شده و این شورا با تصمیم‌های گاه و بی‌گاه خود هر روزسازی نو و ...

پیشانی خودرو با مهر انحصار به‌وسیله شورای رقابت سال‌هاست که داغ شده و این شورا با تصمیم‌های گاه و بی‌گاه خود هر روزسازی نو و عجیب در صنعت خودرو می‌نوازد.

از روز نخستی که پای شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو باز شد، بسیاری از مسئولان، فعالان و صاحب‌نظران در صنعت خودرو چالش‌های کنونی را پیش‌بینی می‌کردند زیرا قرار بر آن شد تا سازمانی به صورت نامتعارف و خارج از قالب‌های بین‌المللی پای خود را به عرصه قیمت‌گذاری خودرو باز کند و به گمان خود بازار را به سمت رقابتی شدن بکشاند اما بازار نه تنها رقابتی نشد بلکه در گیر و دار تصمیم‌های شورای رقابت، بیش از پیش به خواب فرو رفت.

چند هفته پیش بود که شورای رقابت مجوز افزایش قیمت 22 محصول از 2 شرکت ایران‌خودرو و سایپا را صادر کرد و در ادامه نیز هفته گذشته رییس این شورا اعلام کرد که 2 خودرو دنا و تندر اتوماتیک که در بازار رقیب دارند، از سیستم قیمت‌گذاری شورا خارج می‌شوند. از آنجایی که خودروسازان در ماه‌های گذشته نامه افزایش قیمت محصولات خود را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند، برخی کارشناسان با این تصمیم پیش‌بینی کرده‌اند که احتمال قیمت این 2 خودرو وجود دارد این در حالی است که شیوا ابراز امیدواری کرده قیمت این خودروها در بازار کاهش یابد. اگرچه خودروسازان مجوز گران کردن برخی خودروهای خود را با درصدی پایین دریافت کرده‌اند اما همچنان قیمت محصولات خود را ثابت نگه داشته‌اند که البته به گفته رییس شورای رقابت انتظار می‌رود از ابتدای خرداد قیمت‌های جدید از سوی شرکت‌های خودروساز اجرایی شود.


بازار غیرانحصاری خودرو

در حال‌حاضر تصمیم‌های دوگانه شورای رقابت که از یک طرف بازار خودرو را انحصاری می‌داند و از سویی دیگر 2خودرو را رقابتی معرفی می‌کند، باعث شده این پرسش به میان‌اید که شورای رقابت بر چه مبنایی بازار خودرو را رقابتی یا غیررقابتی تشخیص می‌دهد؟! این پرسش  با دبیر انجمن خودروسازان مطرح شد و احمد نعمت‌بخش در پاسخ به موضوع غیرانحصاری بودن صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: در حال‌حاضر حدود 18 تولیدکننده خودرو سواری در کشور مشغول فعالیت هستند و از طرفی واردات انواع خودرو سواری به کشور با تعرفه‌ای پایین آزاد است، بنابراین این خودروها انحصاری نیستند و در بازار برای مردم حق انتخاب در خرید وجود دارد.

وی اظهار کرد: عده‌ای از منتقدان به صنعت خودرو بر این باورند که حجم بالایی از بازار خودرو کشور در اختیار 2خودروساز است و قدرت تصمیم‌گیری برای کاهش یا افزایش قیمت محصولات خود دارند.  در پاسخ به این افراد باید به این مسئله توجه داشت که در بسیاری از کشورهای دنیا که صنعت خودرو دارند، 2 یا 3 خودروساز بازار را در دست گرفته‌اند. برای نمونه در کشور کره حدود 75درصد بازار در اختیار «هیوندایی» و «کیا» است اما در این کشور و دیگر کشورها هیچ مرجعی قیمت‌گذاری خودرو را در دست ندارد. به باوردبیر انجمن خودروسازان ایران ایران‌خودرو و سایپا رفتار انحصارگرایانه نداشته‌اند و به عبارت دیگر قیمت محصولات خود را به اندازه‌ای کاهش نداده‌اند که دیگر خودروسازان توان رقابت نداشته و ورشکست شوند. از طرفی مانع اضافه شدن و افزایش تعداد خودروسازان در کشور نشده‌اند.

اکنون که سرمایه‌گذاران خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری در کشور شده‌اند، ورود شورای رقابت در بخش قیمت‌گذاری مانند ترمزی عمل می‌کند که مانع تصمیم‌گیری آنها می‌شود. دبیر انجمن خودروسازان ایران از شورای اقتصاد درخواست کرد تا در این شرایط وارد عمل شده و قیمت‌گذاری را به حاشیه بازار و خودروسازان بسپارد زیرا در سال‌های 72 تا 84 که قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین می‌شد، خودرو با قیمت مناسبی به بازار عرضه می‌شد. خودروسازان با وجود افزایش هزینه‌های تولید، قیمت خودروهای خود را ثابت نگه داشته‌اند اما به نظر می‌رسد بیش از این امکان مقاومت برای تثبیت قیمت از سوی آنها وجود ندارد اما به گفته نعمت‌بخش، خودروسازان سیاست کاهش هزینه‌های تولید و افزایش تیراژ را درنظر دارند اما گاهی امکان کاهش هزینه‌ها وجود ندارد. برای نمونه در ابتدای سال حقوق و دستمزد باید 14درصد افزایش یابد و خودروسازها نیز تابع قانون هستند اما در مجموع سیاست افزایش قیمت را پیش نخواهند گرفت.


صنعت خودرو نیازمند مدل توسعه

از میان خودروهای داخلی به تشخیص شورای رقابت تنها 2خودرو دنا و تندر اتومات بازاری رقابتی دارند و این ادعا به این معناست که دیگر خودروها از گردونه رقابت به دورند. براساس تحلیل یک کارشناس خودرو هنگامی‌که شورای رقابت عنوان می‌کند بازار خودرویی رقابتی است و آن مدل از خودرو را از دستورالعمل قیمت‌گذاری خود خارج می‌کند، به نظر می‌رسد هم‌تراز و شبیه آن، خودرویی در بازار وجود دارد بنابراین می‌توان بازار رقابتی برای آنها در نظر گرفت. حسن کریمی‌سنجری  اظهار کرد: برای نمونه شورای رقابت خودرو دنا را از فهرست قیمت‌گذاری خود خارج کرده و این عملکرد به این معناست که هم‌پایه با دنا، خودرویی در بازار وجود دارد و امکان رقابت بین این خودروها فراهم است.  هنگامی‌که سخن از انحصار در بازار خودرو به میان می‌آید، خودروهایی که قیمتی زیر 40میلیون تومان دارند در نظر گرفته می‌شوند اما در مجموع موافقان و مخالفان صنعت خودرو در ارتباط با صنعت خودرو نظرشان منفی است.

این کارشناس خودرو معتقد است شورای رقابت با صدور مجوز افزایش قیمت 0/4 درصدی برای سایپا و 1/81 درصدی برای ایران‌خودرو درصدد خراب کردن چهره خودروسازان برآمد زیرا این درصدهای ناچیز پوشش‌دهنده هزینه‌های بالای خودروسازان نیست.  این مسئله در بازار موجی از افزایش قیمت خودرو را به وجود آورد و به رکود دوباره دامن زد، بنابراین خودروسازان نباید به دنبال افزایش قیمت باشند زیرا بازار تحمل شنیدن شعار افزایش قیمت را ندارد چه برسد به اینکه قیمت خودرو بالا رود. وی با بیان اینکه برای شورای رقابت وظایف مهم‌تری نسبت به قیمت‌گذاری خودرو تعریف شده اما شورا راحت‌ترین راه را انتخاب کرده است، در ارتباط با پایان دادن به رفتارهای چندگانه در صنعت خودرو پیشنهاد داد: صنعت خودرو برای توسعه نیازمند راهبردی یک خطی است و باید مدل توسعه در آن تعریف شود.  برای اجرای این مدل به باید یک برنامه مدون و مشخص رسید که براساس آن تکلیف بسیاری از مسائل ازجمله جایگاه شورا در صنعت خودرو تعیین خواهد شد. در این صورت انتقادها جهت‌دار خواهد شد و منتقدان نمی‌توانند دیدگاهی دوسویه داشته باشند.

به گفته کریمی‌سنجری، در دنیا تعریف نرخ‌گذاری دستوری در اقتصاد منسوخ است و در این شرایط شورای رقابت باید به مدیریت عرضه و تقاضا بپردازد و اگر قیمت خودرویی بالا یا پایین رفت روی آن نظارت کند. شورای رقابت، شورای توانمندی است که باید از قدرت خود به درستی استفاده کند. برپایه آنچه در این گزارش به آن اشاره شد، در بازار خودرو شورای رقابت همچنان تک‌تازی می‌کند و با تصمیم‌های خود به حاشیه‌های این صنعت دامن می‌زند؛ حاشیه‌هایی که بر متن غلبه کرده و در آخر مصرف‌کننده خودرو را با چالش مواجه می‌کند.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

ایران 18: 1395/2/2701:57:44،
83
24

خداوند سرنوشت هيچ قومي را تغييير نمي دهد مگر آنکه آنان خود تغيير کنند
جامعه: 1395/2/2708:49:27،
53
24
نمی خریم

به چند دلیل
اول گران است
دوم بی کیفیت است
سوم انحصاریست

مسلمان: 1395/2/2709:00:16،
50
24
آقای دکتر!!نعمت بخش مدرک دکترا تو ازکجاوکدوم دانشگاه گرفتی؟واردات خودروسواری باتعرفه پایین ؟؟؟!!! آزاداست؟!!
amin: 1395/2/2713:52:11،
23
21
دنا رو بدین 100 تومن حیفه این ماشینو 42 میفروشین.دارین به صنعت خودرو سازی خیانت میکنین.
amir: 1395/2/2702:38:07،
56
27
ایشالا به زودی در خودروسازا تخته شه....
حمید: 1395/2/2702:55:28،
84
49
دنا +++++

ال 90 -------
کیانی: 1395/2/2703:53:51،
54
26
اعتماد به نفسی که ایشون دارند تو حرف نا صحیح زدن جالبه ! دو خودروساز بزرگ انحصار ندارند ! واردات انواع خودرو با تعرفه پایین !!!! ازاد است !! مردم حق انتخاب دارند !!!! اقای نعمت بخش بفرمایید در 20 ملیون جز پراید چه انتخابی هست ؟ مشابه خارجی با 4 برابر قیمت ؟ در 25 یا 30 یا 35 یا . . . اگر مشابهی هم هست مال همان شرکته . در کره کیا و هیوندا اگر هستند کنارشون بنز و شورلت و تویوتا و . . . هم با قیمت مشابه هستند . اصلا حرف شما درست و قبول . شرایط بازار خودرو را هم مثل کره کنید با همان تعرفه ها . به یه سوت عتیقه سازان شما دود میشوند
عدالت: 1395/2/2704:20:04،
54
28
ایران و عربستان دو کشور بزرگ نفت خیر هستند یکی 37 سال ضد غرب و امریکا یکی اهل تعامل با همه دنیا و غرب و امریکا......یک عربستانی با دارمد کمتر از یک سالش می تواند یک تویوتا کمری 2016 فول بخرد و یک ایرانی با دارمد 15 سالش !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! گناه این مردم واقعا چیست ؟؟؟؟
مهمان: 1395/2/2713:56:40،
22
9
صحبت شما یک قیاس مع الفارغ است به چند جهت
1. ایران 3 برابر عربستان جمعیت داره
2. تنها افراد و خاندان های وابسته به حکومت وضع خوب مالی دارند و بقیه شب را با ناله به صبح می رسانند.
3. آیا زمانی که نفت تمام شود بازهم عربستان که زیر بار سلطه رفته سرمایه دار خواهد بود و یا مثل سودان پس از اتمام معادن رها میشه و تبدیل به یکی از فقیر ترین کشور ها میشه
4. آیا تخصیص درآمد نفتی به زیرساخت کشور بهتره یا مصرف گرایی آیا شهر های شمالی عربستان اصلا جاده دارند؟
5.با اموال آزاد شده ایران میشه بهترین مهندسین هواپیما سازی را دعوت کرد و کارخانه اش را ساخت حالا ایرباس بخریم بهتره یا اونو بسازیم؟نکنه دست سازنده ایرانی بی کیفیت است یا طرد شده؟
البته من هیچ دفاعی از سازندگان بی کیفیت و دزد ندارم ولی مگر تکنولوژی سایر کشور ها از آسمان اومده؟
به هر حال بهتره به جای سخن های بی اساس از خودمان شروع کنیم
mustafanikk: 1395/2/2705:21:09،
49
25

یعنی ایران خودرو و سایپا مثل فوتبال پر حاشیه و مافیاست
مثل آدم خودرو تولید کنید دیگه
فروش نميره: 1395/2/2706:40:40،
40
25
خخخ، فروش نميره اينجوري اسمشونو سر زبون مي اندازن
نیما: 1395/2/2708:06:45،
39
72
دنا همین الان توی نمایشگاه زیر قیمت ایران خودرو موجوده هر چندتا هر کی خواست می تونه بره بخره !
رضا: 1395/2/2706:57:07،
45
17
همشون فرقونی بیش نیستند تا ورشکستگی اونها خرید فرقون صفر ممنوع
محسن: 1395/2/2707:08:43،
36
61
از بابت دنا که آدم وقتی توو خیابون میبینتش از خودش بیخود میشه. خخخخ. اوج طراحی در چراغ جلو
عليرضا: 1395/2/2707:42:17،
38
28
اصلا بايد قيمت گذاري كل محصولات اين كارخانه هاي خوشنام !!! رو آزاد كنن اينجوري اينقدر قيمت رو بالا ميبرن كه خودشون به دست خودشون ورشكست ميشن . بعد يا تعطيل ميشن يا ميفروشنشون به كمپاني هاي خارجي ( حتي چين و هند) كه در هر دو حال به نفع مملكته.
حميد : 1395/2/2707:47:58،
44
27
اين تيکه‌اي که نعمت بخش آمده خيلي با حاله:
گفت: در حال‌حاضر حدود 18 تولیدکننده خودرو سواری در کشور مشغول فعالیت هستند و از طرفی واردات انواع خودرو سواری به کشور با تعرفه‌ای پایین آزاد است، بنابراین این خودروها انحصاری نیستند و در بازار برای مردم حق انتخاب در خرید وجود دارد.
مردم میدانند: 1395/2/2708:08:42،
32
22
در ایران رقابتی وجود ندارد
فقط دو مونتاژ گر داریم و چندین شرکت صوری زیر مجموعه همین مونتاژ گران
با 50 میلیون تومان می توان بهترین خودرو را در کشورهای همسایه از افغانستان تا عراق خرید
مدلهای که می توان خرید خودرو روز دنیا از شرکت های درجه یک مثل تویوتا کیا هیوندا فولکس دوج شورلت

انحصار مطلق با تعرفه 140 درصدی واقعی از لگن سازان چییازیسیون شده
علی : 1395/2/2707:50:21،
36
23
اون مسئولی که گفت سال 72-84 قیمت حاشیه بازار خوب بود حرف بسیار بی ربطی زده است اون سالها شما خودرو نسازان پوست سر مردم را میکندین . یه خودرو ثبت نام کردم از سال 77تا سال 80 طول کشید تا تحویل دهید . با پول مردم بیچاره 100 خودرو جمع میکردین و بعد یه قراضه تحویل میدادین
جامعه: 1395/2/2707:57:47،
39
26
یعنی تحلیل از توهین امیز تر به شعور نردم ندیدم

هر شخص توی کره میتونه ماشین روز دنیا از بنز تا تویوتا تا شورلت رو با قیمت جهانی بخره

شما قیمت هاتون رو به واسطه حمایت درصد گمرکی 140 درصد تونستید به مردم مجبور کنید و گرنه همین الان النترا تویوتا پریوس و کیا سراتو توی کشورهای همسایه با ارز 3500تومنی زیر 50 میلیون قیمت دارند

ما لگن گران نمی خریم
بازار ازاد : 1395/2/2708:15:53،
24
27
شما ومردم خوب می خرید کافیه یه وام عوام فریب درصد بالا روش بزارن ببین چطور برای خرید صف می کشید دیگه کسی حق نداره بگه مالگن نمی خریم ملت ما لگن سواری تو خونشه
شریف: 1395/2/2708:16:37،
26
24
حق الناس و قاتل جان مردم یعنی اینکه خودروی ایمن رو به مردمت با 2 برابر بفروشی که غالب مردم نتونن بخرن و در مقابل هم بی کیفیت ترین محصولات رو بهش وام اختصاص بدین تا فروش بره
وامی که برای ازدواج تامیین اعتبارش انجام نشد
سیم کارت هم زمانی 1 میلیون یود الان شده 5 هزار تومن!!!
احمد: 1395/2/2708:44:16،
23
32
این دو خودرو چه از فهرست به اصطلاح شورای رقابت خارج شوند یا
نشوند همین الان حداقل 20% اضافه قیمت دارند!!دنای شتر پلنگ
با موتور و گیربکس عاریه گرفته از سمند بهیچ وجه ارزش 45 میلیون
تومان را ندارد.بنده از خودروی دست دوم خودم استفاده می کنم ولی پول زحمت کشیده را صرف سرپا نگه داشتن خودروسازان
ناکارامد نخواهم کرد!!
یار: 1395/2/2709:02:02،
27
22
تعرفه گمرک که زیر 45 درصد ندارم ماشین های هیبریدی که ان هم با هزینه اسقاط خودرو و 15 میلیون تومانی که شماره گذاری می گیره و 9% مالیات بر ارزش افزوده تا سقف 50 درصد قیمت خودرو میرسه هرکی میگه نه فردا برای من یک تویوتا پریوس که قیمتش تحویل در گمرک بندرعباس 23000 دلاره ترخیص کنه که زیر 150 میلیون تومان نشه. دروغ میگید خودتون هم باورتون شده . آقا مردم دیگه به حرف مسوولان غیر مسوول اعتماد ندارند
farzad: 1395/2/2709:21:25،
24
28
باتوحه به شرایط فعلی بازار وضع خودروسازها خوب نیست و به نظر نمیرسد خوب شود.قبول دارم که هنوز بعضی ها بدو بدو میرون و ثبت نام میکنند ولی با توجه به بریز و بپاش های درون این دو خودروساز دولتی این میزان فروش کفاف آن ..... را نمیدهد. لذا بهتر است بجای جوسازی های خبری از این دست که دیگر موثر نیست به فکر یک شریک کارآمد تجاری مانند تویوتا و فولکس باشند که صد البته با قوانین کنونی بخصصوص قانون کار شرکتهای چینی درجه سه نیز مایل به شراکت دراز مدت نیستند . تا وقت باقیست با دعوت از نخبگان عموما بیرون از گود این صنعت لایحه ای تهیه و به دولت ارائه دهند و مسرانه پیگیر تصویب آن در مجلس باشند. به قدر کافی در این سالها فرصت سوزی دراین صنعت انجام گرفته است.
مردم مظلوم: 1395/2/2709:59:41،
20
27
فرغونسازا تا آخر سال ورشكستن بشرطيكه مردم هميشه در صحنه فقط 1 سال طاقت بيارن و لگن صفر نخرن

مچكريم
1234567: 1395/2/2710:00:55،
23
22
حرفهاش مثل جوك ميمونه

با حرف و مصاحبه نميشه لگن سازها رو نجات داد

فقط تحريم تا حذف تعرفه واردات و فروش به قيمت جهاني
دهه شصتي: 1395/2/2710:02:41،
25
5
بازم حرفهاي تبليغاتي و بي اساس

مافياي فرغون بايد ورشكست بشه مردم نفس راحتي بكشن

ما كه نميخريم

عرضه لگن صفر زياد شده ولي مشتري نيس

ورشكستگي با شيب ملايم
جوجو: 1395/2/2711:56:13،
15
23
شما به بهانه هاي مختلف گرونفروشي كنين...ملت هم ببببعععععع....


هم لگنها 3 برابر قيمت جهاني هم بنزين گرون هم....!!!!

تا ورشكستگي خيلي نمونده
هموطن: 1395/2/2715:56:22،
24
23
اقای به اصطلاح دبیر انجمن خودرو سازان که همیشه پز خودروهای داخلی رو با قیمت پایین میدی اگه سواد داری یک سری به این سایت بزن بعد بیا شعار الکی بده متخصصhttps://dubai.dubizzle.com/m/motors/used-cars/

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل