کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

خودروسازی در پیچ آزادی

کدخبر:۲۲۷۲۲یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳:۴۷۲۴۸۵ بازدید

هفته گذشته شورای رقابت از آزادسازی قیمت دو خودرو دنا و تندر ۹۰ اتوماتیک خبر داد و طی مصوبه‌ای این دو خودرو را به دلیل دارا بودن رقیب در بازار از شمول قیمت‌گذاری ...

هفته گذشته شورای رقابت از آزادسازی قیمت دو خودرو دنا و تندر ۹۰ اتوماتیک خبر داد و طی مصوبه‌ای این دو خودرو را به دلیل دارا بودن رقیب در بازار از شمول قیمت‌گذاری خارج کرد. حالا زمزمه آزادسازی قیمت همه خودروها تا پایان سال در گوش همه پیچیده شده است اما چرا باید خودرو از شمول قیمت‌گذاری دستوری خارج شود.

به گزارش ایران جیب به نقل از فرصت امروز، مصوبه شورای رقابت برای خارج شدن خودرو دنا، خود اقدامی جالب است زیرا همه خاطره زمستان 93 را خوب به یاد دارند که سخت‌گیری شورای رقابت برای قیمت‌گذاری دنا کار را تا به آنجا پیش برد که ایران خودرو تصمیم گرفت فقط به عرضه دنا در بازار داخل به خودروهای پیش فروش شده اکتفا کند و مابقی تولیدات این محصول را به بازارهای صادراتی بفرستد. حالا عقب‌نشینی شورای رقابت از قیمت‌گذاری این خودرو، شاید نشان از تحولی در قیمت‌گذاری دستوری داشته باشد.

خودروسازی در پیچ آزادی

اکنون با خروج دو خودرو از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت، عده‌ای معتقدند قیمت خودرو تا پایان سال آزاد خواهد شد. خواسته‌ای که خودروسازان سال‌هاست به دنبال آن می‌دوند و با وجود نامه‌نگاری‌ها و مستندات فراوان، همواره به دیوار انحصاری بودن بازار خودرو برخورده و به جایی نرسیده‌اند. اکنون می‌توان بررسی کرد که چرا باید قیمت خودرو آزاد شود و چرا عده‌ای نظیر انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان همچنان با این تصمیم مخالفت می‌کنند؟

محمدرضا نجفی‌منش، کارشناس صنعت خودرو، درباره دلایل آزادسازی قیمت خودرو به «فرصت‌امروز» می‌گوید: «چند دلیل بسیار واضح برای آزادسازی قیمت خودرو وجود دارد. نخست آنکه در هیچ کجای دنیا قیمت‌گذاری دستوری صورت نگرفته و نمی‌گیرد؛ بنابراین اگر ما سیاست‌گذاران سایر کشورها را صاحب اندیشه بدانیم به این نتیجه می‌رسیم که قیمت‌گذاری دستوری شیوه‌ای غلط است. موضوع دیگر این است که هیچ کشور دیگری هم در این زمینه از ما الگوبرداری نکرده؛ یعنی حتی نمی‌توانیم بگوییم که بورکینافاسو از الگوی ما پیروی کرده است.‌»‌ ‌

او می‌افزاید: «دلیل دیگر این است که علم اقتصاد حکم می‌کند بازار رقابتی شده و این بازار باشد که قیمت را تعیین کند. تاریخ نشان داده هرجایی که قیمت‌گذاری دستوری صورت گرفته به غیر‌از رانت و فساد ثمره دیگری نداشته است. مثلاً درباره سیمان هم همین اتفاق افتاد اما به جز دلال‌ها به کس دیگری سود نرسید. اکنون رفتار بازار به‌گونه‌ای است که می‌تواند تعیین کند کدام خودرو در بازار بماند و کدام خودرو نماند و قیمت‌گذاری دستوری صرفاً مانع رشد صنعت خودرو شده است.‌»‌ ‌

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران نیز، در این‌باره در گفت‌وگو با «فرصت امروز» اظهار می‌کند: «در شرایطی که عرضه از تقاضا پیشی گرفته، نهاده‌های تولید و ارز به صورت آزاد و بدون یارانه در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد، از سوی دیگر تعرفه‌ها نسبت به دهه 80 کاهش یافته و مالیات 9 درصد ارزش افزوده از خودروسازان دریافت می‌شود و همچنین اگر می‌خواهیم صنعت خودرویی رقابتی داشته باشیم، به‌طور طبیعی باید قیمت خودرو آزاد شود.

به اعتقاد من این حرکت آزمایشی شورای رقابت، بسیار خوب بوده و نوید‌دهنده اتفاقات خوب در صنعت خودرو است که به نفع مشتری تمام خواهد شد.‌»‌ ‌

چرا شورای رقابت نگران است؟

بحث قیمت‌گذاری دستوری بر کالاها از زمان جنگ آغاز شد که به دلیل کمبود بسیاری از کالاها دولت ناچار به قیمت‌گذاری بود. این روند در صنعت خودرو به دلیل دولتی بودن دو خودروساز بزرگ کشور ادامه پیدا کرد و طبیعتا وقتی مواد اولیه با یارانه در اختیار خودروسازان قرار می‌گرفت این انتظار هم می‌رفت که قیمت خودرو هم با در نظر گرفتن یارانه و دخالت دولت تعیین شود.

اما اکنون دست‌کم به اسم خودروسازان خصوصی شده، مواد اولیه با قیمت جهانی در اختیار خودروسازان قرار گرفته و دیگر در بازار خبری از انحصار دو خودروساز بزرگ کشور نیست. اما چه چیز پای دولت را در آزادسازی قیمت خودرو می‌لرزاند؟

شاید دلیل اول به خاطره نه چندان دور سال 91 برگردد که با سه برابر شدن قیمت ارز، قیمت خودروهای داخلی نیز حدود 40درصد افزایش پیدا کرد. موضوع بعدی نیز انحصار قیمتی دو غول جاده مخصوص در بازار بود که از آن به‌عنوان انحصار زیرپوستی خودروسازان یاد می‌شد که برحسب آن براساس قرارداد نگاشته نشده دو خودروساز کمتر در طبقه قیمتی یکدیگر ورود می‌کردند و به این ترتیب بخشی از بازار در دستان این دو خودروساز بود که امروز با ورود چینی‌ها و از سوی دیگر عزم آبی و نارنجی‌های جاده مخصوص برای تولید خودرو در طبقه‌های قیمتی مختلف گویا در حال کمرنگ شدن است.

موضوع دیگری که کاکایی از آن به‌عنوان دلیلی برای نگرانی یاد می‌کند؛ زیان‌های انباشته خودروسازان است. او معتقد است: «یکی از نگرانی‌های اصلی شورای رقابت این است که در صورت آزادسازی قیمت خودرو، دو خودروساز بخواهند همه زیان‌های انباشته‌شان را با افزایش قیمت جبران کنند اما باید بگویم که امروز بازار اجازه چنین رفتاری را نخواهد داد و هرگونه افزایش قیمتی منجر به خروج از دور بازار خواهد شد.‌» به شرط رفع انحصار زیـرپـوستی خودروسازان، آزاد‌سازی قیمت‌ها به نفع مشتری است.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

شاکی: 1395/2/2611:30:16،
98
9
اینها خودشون هم میدانند که کاره ای نیستند. فقط حقوق بگیرند و ماشین امضا / سر نخ ها جایی دیگر است
پیمان: 1395/2/2612:06:33،
53
8
زیان انباشته برای حقوق های میلیاردی هست که تو این چند سال مدیرهای شرکت گرفتند چرا باید جورشو مردم بکشند
ملنگ: 1395/2/2612:34:50،
47
7
استاد دانشگاه علم و صنعت حالا مافیای خودروسازان و واردکنندگان اگه تصمیم بگیرن عرضه از تقاضا کمتر بشه اونوقت تکلیف مصرف کننده بیچاره چیه؟
مگر نه اینه که عوارض واردات خودرو عملا بیش از صد درصده و واردات اونم دست معدودی نور چشمیه!!! تولید داخل هم که فقط دست دو تا خودرو ساز با وجدان و مشتری مداره!!!!
سعید: 1395/2/2612:35:54،
35
8
باز خودشونو زدن به کوچه علی چپ به همه چی اشاره میکنن و راجع بهش بحث میکنن الا مشکل اصلی

پدرجان مشکل اصلی همین بازار انحصاری و تعرفه دوبرابری واردات خودروئه

حالا هی بگید بازار خودرو انحصاری نیس
تحریم: 1395/2/2613:16:47،
53
10
إِنَّ اللّهَ لاَ يغَيرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يغَيرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ

خداوند سرنوشت هيچ قومي را تغييير نمي دهد مگر آنکه آنان خود تغيير کنند (سوره رعد آيه 11)

تا زمانی که خودروی آشغال مشتری داشته باشد تولید آن ادامه میابد ، اگر لیاقت خود را بالاتر از این فرغون ها میدانید ، نخرید ، تحریم کنید تا نتیجه آنرا ببینید...
گستاخ: 1395/2/2613:37:20،
27
6
محمدرضا نجفی‌منش نخست آنکه در هیچ کجای دنیا قیمت‌گذاری دستوری صورت نگرفته و نمی‌گیرد__یعنی یه ادم چقدر میتونه وقیح باشه دم از کشورهای دیگه بزنه اینم تو این شرایط کشور ما که خودروهای وارداتی3 برابر میفروشن
محمد دهقانی: 1395/2/2616:25:09،
10
6
مردم که مشکلی ندارد هر دو خودرو داخلی و خارجی از قیمت گذاری و گمرکی خارج شوند
تا ما هم که ادم هستیم مثل بقیه بقیه مردم دنیا خودرو خوب سوار شویم
رهگذر: 1395/2/2709:46:02،
8
8
تا جایی که یادمه تو این مملکت هر وقت حرف از آزاد سازی هر کالایی زده شده اون کالا افزایش قیمت شدیدی پیدا کرده امیدوارم اینبار این اتفاق نیوفته!
مختول: 1395/2/2717:29:53،
7
6
من نمي دونم ماشين رو ٣برابر قيمت جهاني بدست مردم ميدن
خودش هم با هزينه ي پايان تر از همه جاي دنيا هم كارگر ارزان هم انرژي ارزان هم رانت دولتي هم ارز دولتي
باز هم دارن زيان ميدن
00: 1395/2/2611:31:35،
82
7
در بوركينا فاسو هم خودرو را با سه برابر قيمت به مردم قالب نمي كنند. تعرفه را صفر كنند، قيمت رو هم آزاد كنند، كي بدش مياد!!!!!!!!!!!!
کارشناس: 1395/2/2611:34:33،
51
8
سال 91 قیمتها 2برابر شد یعنی 100درصد افزایش قیمت
abolfazl: 1395/2/2613:33:07،
30
6
سال 91 قیمتها 150 درصد رشد داشت
آرش66: 1395/2/2611:36:31،
33
7
در این بازار رکود گرفته، آزاد شدن یا نشدن قیمت خودرو، هیچ تأثیری در گران شدن آن ندارد مگر اینکه خودروسازان با گران کردن قیمت ها، خودزنی بکنند.
رضا : 1395/2/2614:04:10،
16
17
آرش جون اینجا ایرانه هرچی گرونتر بشه طرفدارا و خریداراش زیاد میشه
rahman: 1395/2/2617:49:12،
11
8
اگر قیمت خودرو ازاد بشه و تعرفه واردات خودرو به همین شکل باشه مطمئین باشد خودرو چند میلیونی گرون میشه باز مصرف کننده ضرر میکنه چاره کار دست آقای کلیدار بزرگه که جرات کنه و تعرفه رو ازاد کنه اگر تعرفه ازاد شد حتما شاهد کاهش قیمت خواهیم بود این طوری که مشخصه برنامه ای برای ازاد کردن تعرفه نیست پس پراید حدودا 25 میلیونی نوش جو مردم ساکت.
a: 1395/2/2611:40:37،
41
7
دست تمام مسئولین درد نکند. من که دیگر از خرید ماشین بی خیال شدم. اگر قرار هست این قدر پول بودم برای ماشین، به جاش می رم پولم را می گذارم بانک هر وقت خواستم جایی برم سوار تاکسی تلفنی می شوم و دیگر اعصابم به خاطر ترافیک خورد نمی شود. از این که تصمیمم را برای این کار قطعی کردید ممنونم.
داوود: 1395/2/2612:54:39،
28
5
یادت رفت بگی از شر تعمیرگاهها ; پول بیمه سرسام اور ; جا پیدا کردن برای پارک ; افت قیمت خودرو ; لجریمه شدن های الکی ; نگرانی از خط انداختن ادمهای مریض و ...... راحت میشیم
رامین: 1395/2/2611:43:39،
14
8
چرا اینکار را انجام دادید اگر بگفته خودتان اشتباه بوده حال با آزاد سازی تازه به سر خط رسیده ایم خدا کند نتیجه به نفع مصرف کننده باشد
ایران 18: 1395/2/2611:43:53،
41
7
ما از آزادی فقط میدونش رو داریم!

تحریم خودرو ادامه دارد...
سعید: 1395/2/2611:47:49،
33
5
خب چرا خون ملت رو تو شیشه کردید
40تومن یارانه میدید هر روز تهدید به قطع کردن میکنید!
حالا هم میگید ماشین رو میخوایید ازاد کنید
ازاد کنید اقا ازاد کنید
ببینیم شما خودتون ضرر میکنید و ورشکست میشید یا ملت ضرر میکنن
شهریار: 1395/2/2611:48:13،
39
8
بگذارید این لگن سازا قیمتشون ببرن بالا اصلا 405 قیمتش بشه 100 میلیون و پراید بشه 50 میلیون...یعنی آدم عاقلی پیدا میشه اینا را با این قیمت ها بخرد...من که بعید میدونم البته بقول اینشتین حماقت آدم ها انتها ندارد و حماقت ما ایرانی ها دیگه از همه بدتر...
اتو پارسیان: 1395/2/2611:50:26،
10
9
اگر فکر کنین آزاد سازی به نفع مشتری است چون شورا رفیق خودرو سازاست
شورا میگه تا 40 تومن گرون کن خودرو ساز میکنه 40 تومن بازار میشه 42 مردم هم میگن خوب شد شورا بود تا یکم گرون شد ولی اگه نباشه چون اگه گرون کنه مردم شاکی میشن خودرو نهایت میشه 38 تومن میشه و تازه باید یه چیزی بذارن رو ماشین تا بتونن مردم رو راضی کنن به 38
رضا: 1395/2/2611:52:54،
24
8
آزاد سازی قیمت فرقون با برنداشتن تعرفه گمرکی معنی نمیده
ایران دوست: 1395/2/2611:53:29،
34
8
آقا! مردم رو چی فرض کردید هی مگید ارز سه برابر شد، خودرو 40% رفت بالا؟
اصلا اینطور نیست!
تابستان 91 پراید صفر نه میلیون قیمت داشت، فروردین 92 رسید به 20 میلیون! این کجاش 40 درصده؟ این که از از دوبرابر هم بیشتره!!!!!
استاد: 1395/2/2611:56:40،
22
9
ما و این همه حماقت محاله،
چی رو میخایید آزاد کنید؟
یعنی یه لحظه هم به فکر کاهش هزینه نیستید و می خواهید به قیمت تموم شده بفروشید؟ حالا هر چند هم بالا باشد؟
تنها یک دلیل می یارم که قیمت لگن هاتون نبیاید آزاد باشه:
تعرفه و عوارض 150% برای واردات خودرو
هر وقت آزاد دشه، قیمت هم آزاد شه
جناب کاکمایی، شرمم میاد که شما هم مثل من استادید
واقعاً برای سوادتون از اقتصاد متاسفم....
جیمی: 1395/2/2611:58:52،
22
9
آقایی که میگی هیچ کجای دنیا قیمت خودرو دستوری نیست،،، لطفا اینم بگو که هیچ کجای دنیا پول بی تدبیری و دزدی هاشون رو از جیب مردم جبران نمی کنند، بگو که هیچ کجا دنیا ورود خودرو با تعرفه 150 درصدی صورت نمی گیره، بگو که هیچ کجای دنیا بخاطر نالایقی مسولین سایت خودروسازی تو سنگال نمیزنند که وقتی ورشکست میشه مجبور باشن ضررش رو سر خریداران داخلی خراب کنن، اینم بگو که هیچ کجای دنیا آشغالهایی که شما به اسم خودرو میدید دست مردم رو به اسم خودرو نمی فروشند و...
هرچند همه به بازی پشت پرده شورای رفاقت پی بردند و البته میدانند که مردم در این مملکت هیچ ارزشی جز استفاده ابزاری درراهپیمایی ها ندارند
فرهاد-فرهنگی: 1395/2/2611:59:48،
17
9
به شرطی که تعرفه ها پایین بیاد تا بازار رقابتی شود
پدر پسر شجاع: 1395/2/2612:00:53،
38
9
آقای نجفی منش
آقای به اصطلاح کارشناس
در هیچ کشور دیگری هم
1- در هیچ کشور دیگری هم خودروهای از رده خارج کشورهای دیگر را به اسم تولید داخل مونتاژ نمیکنند، حتی بورکیانافسو
2- در هیچ کشور دیگری هم جلوی واردات تکنولوژی روز دنیا و خودروهای ارزان قیمت را به اسم حمایت از تولید داخلی نمیگیرند، حتی بورکینافاسو
3- در هیچ کشور دیگری هم جلوی واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی را به اسم خودروی لوکس نمیگیرند و بعد با مجوزهای خاص آنرا وارد کنند و سود میلیاردی کنند، حتی بورکینافاسو
4- در هیچ جای دنیا با جان و مال و اعصاب مردمشان به خاطر سود بیشتر بازی نمیکنند، حتی بورکینافاسو
5- در هیچ جای دنیا کارشناسانش خودرو فروخته و مافیایی و به فکر رانت نیستند، حتی بورکینافاسو
kaka: 1395/2/2612:06:29،
19
6
آزادسازی قیمت گذاری خودروهای داخلی تنها در صورتی میتواند مثبت تلقی شود (یعنی هم به نفع مشتری هم به نفع خودروساز باشد) که واردات خودروهای خارجی و روز دنیا نیز آزاد باشد بدون گمرکی و عوارض عجیب و غریب در غیر اینصورت این داستان همچنان به گسترش و افزایش انحصار در بازار خودرو می انجامد و به تبع آن کیفیت تولیدات داخلی بدلیل عدم وجود احساس واقعی رقابت همچنان روبه زوال خواهد بود با عقل هم جور در نمی آید که ملت ایران بنزین را به قیمت فوب خلیج فارس بخرد متوسط حقوق دریافتی در حد افتضاح باشد آنگاه محصولات داخلی را به چندین برابر قیمت جهانی بخرد آنهم با خدمات پس از فروش بسیار ضعیف .
رضا: 1395/2/2612:09:44،
29
7
دوستان اینجا را داشته باشید :
"شاید دلیل اول به خاطره نه چندان دور سال 91 برگردد که با سه برابر شدن قیمت ارز، قیمت خودروهای داخلی نیز حدود 40درصد افزایش پیدا کرد"
بابا کارشناس دانشمند ...
ناشناس: 1395/2/2613:54:20،
19
8
حتی نمی‌توانیم بگوییم که بورکینافاسو هم تعرفه واردات 110 درصدی دارد
علی: 1395/2/2615:21:55،
17
6
سی و پنج ساله دم از اقتصاد و بانکداری اسلامی میزنید همه را بدبخت و بیچاره کرددین
محمد: 1395/2/2616:44:16،
6
5
چقدرهم خوبه که خودروسازی سر پیچ آزادی تولید میشه مثل کفاش سرکوچه
یک ایرانی: 1395/2/2701:27:26،
7
5
به نظرمن هدف از آزاد سازی افزایش قیمت خودرو در فرصتی مناسب است بعید میدانم خودرو سازان داخلی که عمری مار خورده و افعی شده اند به این راحتی پا پس بکشند دوستان گرامی تجربه وام 25 ملیونی را فراموش نکنید خودروسازان میخواهند مارا با شرایط جدید تطبیق بدهند این را از قراردهای جدیدشان میتوانید متوجه شوید که با شیب ملایم مردم را بازی میدهند

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما