کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

مرور سیر تکامل سری Z کمپانی BMW

کدخبر:۲۲۶۳۷یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۳:۴۷۲۲۰۹ بازدید

در میان سری های مختلف کمپانی ب.ام.و سری Z مختص خودرو های رودستر این کمپانی باواریایی است. خودرو هایی که دارای دو درب و دو صندلی ...
مرور سیر تکامل سری Z کمپانی BMW

در میان سری های مختلف کمپانی ب.ام.و سری Z مختص خودرو های رودستر این کمپانی باواریایی است. خودرو هایی که دارای دو درب و دو صندلی برای سرنشین دارد و از سقف متحرک بهره می برد.

خوشبختانه به لطف عرضه Z4 در ایران توسط شرکت پرشیاخودرو، ما ایرانی ها نیز با این سری از BMW تا حدودی آشنا هستیم. اما در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر از قبل با این سری از ب.ام.و آشنا کنیم. آغاز سری Z به دهه 80 میلادی باز می گردد. سری Z با الهام از ب.ام.و افسانه ای 507 شکل گرفت و اولین خودرو از این سری Z1 نام داشت و در سال 1989 پا به خط تولید کمپانی BMW گذاشت. این رودستر عمر کوتاهی داشت و تنها پس از 2 سال در سال 1991 از لیست محصولات این کمپانی خط خورد. 

Z1 از حیث مدت زمان تولید کوتاه ترین عمر را در میان خودرو های این سری دارد. درب های این خودرو که به سمت پایین و کشویی باز و بسته می شد یکی از عجیب ترین ویژگی های آن بود. پس از 4 سال غیبت بالاخره ب.ام.و تصمیم به تولید رودستر جدید خود گرفت و در سال 1995 ب.ام.و Z3 را تولید کرد. این خودرو نمونه کوپه هم داشت و نمونه قدرتمند آن نیز توسط M پاور تولید شد.

این خودرو با 7 سال تولید بیشترین طول عمر را در میان Z های باواریایی دارد. خیلی عجیب بود که در سال 1999 ب.ام.و با حفظ Z3 در سبد محصولات خود، رودستر دیگری را نیز به جمع محصولات خود افزود. رودستر جدید بزرگ تر بود و Z8 نام گرفت. این خودرو اولین و تا کنون تنها ترین خودروی  Z ب.ام.و است که بر خلاف Z های دیگر که 6 سیلندر هستند از پیشرانه 8 سیلندر خورجینی بهره می برد. 

BMW Z8 با وجود گذشت نزدیک به دو دهه از تولید آن هنوز هم عنوان سریع ترین Z تاریخ را با خود یدک می کشد. Z8 تا 2003 میلادی تولید و از این رو باید گفت در تاریخ 27 ساله سری Z بازه زمانی سال 1999 تا 2003 میلادی تنها 4 سالی است که دو مدل زد برای سفارش در سبد محصولات موجود بود! در سال 2002 بلافاصله پس از برکناری مدل Z3 مدل Z4 وارد کار شد. Z4 علاوه بر مدل رودستر در مدل کوپه نیز تولید شد.

این Z نیز زید تیغ جراحی M پاور رفت و در نهایت پس از 6 سال تولید در سال 2008 کنار رفت و سال بعد آن نسل دوم Z4 پا به خیابان ها گذاشت. در نسل دوم Z4 دیگر نه خبری از مدل M بود و نه مدل کوپه ای از آن تولید شد. در حال حاضر نسل دوم در حال تولید بوده و به زودی به کار خود خاتمه خواهد داد. گفته می شود Z بعدی با نام Z5 به گود می آید. در ادامه می توانید مشخصات فنی قوی ترین نمونه های سری Z را مشاهده و با هم مقایسه کنید.

 

نام و مدل

BMW Z1 E30 1989 - 1991

کلاس بندی

رودستر

نوع پیشرانه

۶ سیلندر خطی ۲۴۹۴ سی سی

حداکثر قدرت

۱۷۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۲۲۲ نیوتن متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه

نوع گیربکس

۵ سرعته دستی

محور متحرک

دیفرنسیال عقب

شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت

۷.۹ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۲۵ کیلومتر بر ساعت

نوع سوخت

بنزین

مصرف سوخت ترکیبی

۹.۲ لیتر در هر صد کیلومتر

میزان تولید گاز کربن دی اکسید

۲۱۸ گرم در هر کیلومتر

ظرفیت مخزن سوخت

۵۸ لیتر

حجم صندوق بار

۲۶۱ لیتر

 

نام و مدل

BMW Z3 E36 1995 - 2002

کلاس بندی

رودستر

نوع پیشرانه

۶ سیلندر خطی ۳۲۴۶ سی سی

حداکثر قدرت

۳۲۵ اسب بخار در ۷۴۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۳۵۰ نیوتن متر در ۴۹۰۰ دور در دقیقه

نوع گیربکس

۵ سرعته دستی

محور متحرک

دیفرنسیال عقب

شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت

۵.۳ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

نوع سوخت

بنزین

مصرف سوخت ترکیبی

۱۱.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

میزان تولید گاز کربن دی اکسید

-

ظرفیت مخزن سوخت

۵۱ لیتر

حجم صندوق بار

۱۶۲ لیتر

 

نام و مدل

BMW Z8 E52 1999 - 2003

کلاس بندی

رودستر

نوع پیشرانه

۸ سیلندر خورجینی ۴۹۴۱ سی سی

حداکثر قدرت

۴۰۰ اسب بخار در ۶۶۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۵۰۰ نیوتن متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه

نوع گیربکس

۶ سرعته دستی

محور متحرک

دیفرنسیال عقب

شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت

۴.۷ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

نوع سوخت

بنزین

مصرف سوخت ترکیبی

۱۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

میزان تولید گاز کربن دی اکسید

۳۴۹ گرم در هر کیلومتر

ظرفیت مخزن سوخت

۷۳ لیتر

حجم صندوق بار

۲۰۴ لیتر

 

نام و مدل

BMW Z4 E85 2002 - 2008

کلاس بندی

رودستر

نوع پیشرانه

۶ سیلندر خطی ۳۲۴۶ سی سی

حداکثر قدرت

۳۴۳ اسب بخار در ۷۹۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۳۶۵ نیوتن متر در ۴۹۰۰ دور در دقیقه

نوع گیربکس

۶ سرعته دستی

محور متحرک

دیفرنسیال عقب

شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت

۵ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

نوع سوخت

بنزین

مصرف سوخت ترکیبی

۱۲.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

میزان تولید گاز کربن دی اکسید

۲۹۲ گرم در هر کیلومتر

ظرفیت مخزن سوخت

-

حجم صندوق بار

۲۴۱ لیتر

 

نام و مدل

BMW Z4 E89 2009 - Present

کلاس بندی

رودستر

نوع پیشرانه

۶ سیلندر خطی ۲۹۷۹ سی سی

حداکثر قدرت

۳۴۰ اسب بخار در ۵۹۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۵۰۰ نیوتن متر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه

نوع گیربکس

۷ سرعته دو کلاچه

محور متحرک

دیفرنسیال عقب

شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت

۴.۸ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

نوع سوخت

بنزین

مصرف سوخت ترکیبی

۹ لیتر در هر صد کیلومتر

میزان تولید گاز کربن دی اکسید

۲۱۰ گرم در هر کیلومتر

ظرفیت مخزن سوخت

۵۵ لیتر

حجم صندوق بار

۲۴۱ لیتر

 

تهیه و تنظیم: امیر شیرعلیوند

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

مجتبی: 1395/2/2603:24:07،
123
29
حتی مدل 1989 این ماشین از بهترین خودروی تولید داخل ایران در سال 2016 در تمامی موارد قوی تر، بهتر و بهتر و بهتره!!!

این از برکات زندگی در کشوریه که 7 هزار نفر رو مامور مخفی کرده حواسشون به مو و شال دختر و زنان مردم باشه :)

خدایا چرا توی این کشور؟!
چرا همه چی اجباری؟!
چرا هیچ حق انتخابی نیست؟!

کامنتم خداوکیلی هیچ موردی نداره، امیدوارم تائید بشه
سمند معمولی: 1395/2/2611:46:08،
28
25
لطفا سیر تکامل پراید را هم بنویسید.

وانت پیکان و سمند ووووووو
سهیل: 1395/2/2615:25:42،
34
28
دوستان عزیز



علت موفقیت آلمانیها اینه که مثل آدم کار میکنن . . .

ما تو ایران هر سال یه اسم میزارن و فکر میکنن با این اسم همه چیز حله، عناوینی مثل اقتصاد مقاومتی، کار کردن جهادی، مقاومت نفوذی، اقتصاد اسلامی، بانک داری اسلامی و غیره . . . تو ایران هر کسی درست کار کنه فکر میکنه داره تو پاچش میره چون انقدر دزدی و اختلاص میشه که میگه اگه من درست کار کنم چه اتفاقی میافته

مردم عزیز همه باید از خودمون شروع کنین و باور اینکه از ماست که بر ماست، خیلی هم سخت نیست

کافیه دست از شعار و تلف کردن پول مملکت تو کشورهای دیگه برداریم و قوانینی سخت برا اختلاص ها وضع بشه و همه مثل آدم کار کنیم

همه، تو هر سمتی هر جایگاهی چه کارگر چه وزیر
soheil: 1395/2/2608:23:02،
36
80
اینکه ما خیلی مشکل داریم تو کشور و از خیلی کشورهای پیشرفته چندین سال عقب هیتسم هیچ شکی درش نیست ولی دقت کردین یه سری تو این مملکت به همه چی گیر میدن منتظر هستن مدام مسائل منفی رو یاداوری کنن و دقیقا کسایی که خودشون هیچ هنری ندارن و منتظرن معجزه اتفاق بیفته یه شبه ایران بشه بهترین کشور دنیا.
دوست عزیز اگه میتونی قدم مثبتی خودت بردار اگه نه که کسی زورت نکرده برو یه کشوری دیگه که دوست داری کارگری کن!
رضا: 1395/2/2609:27:13،
44
34
از این اخلاق و مرامت خوشم اومد که با اینکه با نظر مجتبی مخالف بودی، ولی منفی (تا الان که من دارم میبینم) بهش ندادی.
حرفت هم کاملا درسته، هر بلایی تو این کشور سرمون میاد از خودمونه. اون مدیر بالا دستی هم که این قوانین و وضع میکنه و وضعه کشور به این صورته و دزد ی هایی که میکنن و الی آخر، همه خودمونیم.
ماییم، داداشمونه، پسر خالمونه، همسایمونه، هم کلاسیمونه ، خواهرمونه،..
ماییم که مشکل داریم که وضعه کشور اینه. ماییم که تلاش نمی کنیم.
مجتبی: 1395/2/2612:23:08،
37
26
شما از کجا میدونی من هنری دارم یا نه؟؟!!
من برنامه نویسم، به چندین زبان برنامه نویسی تسلط کامل دارم. تحصیلات دانشگاهی هم دارم. 6 ساله که کارشناسی گرفتم و پایان خدمت هم دارم. چندین ساله دنبال کار هستم ولی نیست! یعنی هست مال از ما بهترونه!

در جواب اون بنده خدایی که میگه حتی مدیرای بالادست هم خودمونیم و... باید بگم اصلا این خبرا نیست! حکومت دست یا خانواده 300 الی 400 نفریه!
و بقیه حتی اگر رئیس جایی هستن بازیچه دست اونان!!

شما میگی اگه دوست داری برو یه کشور دیگه کارگری کن!
اگر قرار باشه کارگری کنم توی همین خراب شده هم میشه کارگری کرد گرچه افغانیا هم بازار کارگری رو گرفتن به دست!
اما تا جایی که من میدونم توی زمان شاه اگر میخواستی بری خارج از کشور هزاران انتخاب داشتی و قرار هم نبود بری کارگری کنی!
ولی الان اگه پولدار نباشی راهی جز پناهندگی به کشورای دیگه نیست
چشماتون رو بستید



سالار: 1395/2/2612:46:07،
29
27
آقا سهيل!! لالايي ميخوني بپا خوابت نبره!
كشور بيگانه به تعبير كشور ايران كوچيكترين ابداع و نوآوري و اختراع حتي اگر ناخن گير ناقابلي باشه با كلي تقدير و تدبير وتمجيد به معرض عموم براي سرمايه گذاري قرار ميدند و با پشتوانه مالي و سياست صحيح وحمايت همه جانبه از جانب سوي دولتشون به سر انجام ميرسونند.درضمن خالق اثر يا عامل اين نو آوري را توي چرخه صنعت حفظ ميكنند..پس بعيد نيست ما هنوز مصرف كننده اين تكنولوژيهاي فوق پيشرفته هستيم...مگر ما كم دانشمند ونخبه و...داريم
كم داريم عزيز ميدوني چرا ؟چون مغزهاي ما ميدونند اينجا كسي به فكر كسي نيست كشوري و انتخاب ميكنندكه از همه جانب ساپورت بشند و ما همچنان كم داريم.....!!
پس چرا ما هنوز پرايد سواريم؟
حسن رحمانی نعیم ابادی: 1395/2/2609:55:21،
27
62
من تو امارات برج سازی میکردم و تقریبا تمام خودروهای روز دنیا از جمله لامبورگینی هوراکان.بنزs500 .فراری458.لکسوزLFA.پورشه اسپایدر.مک لارنp1.و.....
الان به علت ورشکستگی به ایران اومدم و یه سمند مدل90خریدم و بسیار راضیم و خیلی هم پشیمان چون الکی پولم رو واسه ماشینهای الکی خرج میکردم که تهش با سمند ایرانی یکیه
پا برهنه: 1395/2/2613:19:27،
31
31
اي واي بر من!!
آقا رحماني...داداش فيلمهاي تخيلي كمتر نگاه كن
فراري و لامبورگيني و..........سمند؟؟؟ اينو ديگه كجاي دلم بذارم
007: 1395/2/2609:59:25،
42
27
لطفا در مورد سیر تکامل پراید سایپا وسمند ایران خودرو هم مطب بذارید .خخخخخخخخ
فردین: 1395/2/2613:37:04،
31
29
سهراب باید شعرش را درمورد کشورمون تغییر دهد وبه جای اینکه بگویند "چشم ها را باید شست "
باید بگویید"دست ها را باید شست"

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل