کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قرار بود آب سنگین به آمریکا برود اما احتیاط كردیم


کد خبر : ۲۲۴۴۲چهارشنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰:۱۸۱۴۷۸ بازدید

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از ادامه مذاکره برای فروش آب سنگین به آمریکا خبر داده اما گفته است که بعد از قضیه ...
قرار بود آب سنگین به آمریکا برود اما احتیاط كردیمقرار بود آب سنگین به آمریکا برود اما احتیاط كردیم

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از ادامه مذاکره برای فروش آب سنگین به آمریکا خبر داده اما گفته است که "بعد از قضیه [توقیف] 2 میلیارد دلار احتیاط کردیم."

آقای صالحی روز گذشته 21 اردیبهشت (10 مه) گفته است که "فعلا در حال مذاکره هستیم و باید نحوه پرداخت پول کاملا مشخص شود."

دیوان عالی آمریکا اخیرا حکم داده بود که می توان از دو میلیارد دلار اموال مسدود شده ایران در آمریکا به خانواده کشته شدگان در انفجار پایگاه دریایی آمریکا در لبنان در سال 1983 غرامت پرداخت.

کشورمان به این اقدام اعتراض کرده و از جمله دیروز دکتر حسن روحانی گفته است که کشورش موضوع را در دادگاه بین المللی مطرح خواهد کرد، اما احتمال مسدود شدن مجدد دارایی های ایران از جمله مبلغ حاصل از فروش آب سنگین ایران به آمریکا، صدور این کالا از ایران به آمریکا را مبهم کرده است.

ایران تاکنون تقریبا 200 تن آب سنگین تولید کرده و براساس توافق برجام، موظف است ذخایر خود را در مرحله اول اجرای توافق به کمتر از 130 تن و در مرحله بعد به 90 تن برساند. آب سنگین، که از یک ایزوتوپ هیدروژن تولید می شود، کاربردهای تحقیقاتی و پزشکی دارد، اما همچنین می‌توان از آن برای ساخت سلاح پلوتونیومی استفاده کرد.

ایران و آمریکا اوایل اردیبهشت توافقی را امضا کردند که بر اساس آن آمریکا 32 تن آب سنگین تولید شده در اراک را از ایران خریداری کند. سخنگوی وزارت انرژی آمریکا ارزش این قرارداد را 8 میلیون و 600 هزار دلار اعلام کرد و گفت که این محموله در هفته‌های آینده به آمریکا منتقل خواهد شد.

3 روز پس از اعلام جزئیات صادرات 32 تن آب سنگین از ایران به آمریکا، دولت اعلام کرد که برای فروش 40 تن دیگر از این ماده مشغول مذاکره با روسیه است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها