کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

30 سال حمایت از صنعت خودرو: نقطه سر خط!

کدخبر:۲۲۳۳یکشنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۹:۰۴۴۷۹۶ بازدید

خودروسازی ایران درحال حاضر به کودکی می ماند که علیرغم حمایت هایی با سابقه بیش از 30 سال، نه تنها بزرگ نشده است بلکه راه رفتن را نیز نیاموخته است.
30 سال حمایت از صنعت خودرو: نقطه سر خط!

خودروسازان ایرانی با تهدیدات هرروزه افزایش قیمت خودروهای خود بدون هیچگونه افزایش کیفیتی امان مصرف کنندگان را بریده اند و دست متقاضیان خودرو نیز به جایی بند نیست.

 پاتریک پلن، رییس انجمن قطعه سازان جهان با حضور در برنامه دو نیم ساعته شبکه خبر سیما مواردی را مطرح کرد که برای خودروسازان ایران مانند لطیفه های خنده دار و برای مصرف کنندگان ایرانی رویایی ۳۰ساله است. او به خودروسازان گوشزد کرد که باید در نظرداشته باشند، مصرف کننده وقتی هر صبح از خواب بلند می شود، نیازهای جدیدی دارد و خودروساز باید بداند این نیازها چیست و خود را با آن هماهنگ کند.پاتریک پلن در حالی این سخنان را می گفت که چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت از مردم خواسته بود با صبر و شکیبایی بر همین خودروهای بی کیفیت داخلی سوار شوند تا خودروسازان پیشرفت کنند! البته حمایت های بی دریغ جناب وزیر تنها به این مورد ختم نشد و در دفعه بعدی، نعمت زاده به خودروسازان ضمانت افزایش قیمت محصولاتشان را داد. برای بار سوم، نعمت زاده خیلی صریح حمایت دولت از خودروسازان ایرانی را اعلام کرد.

نعمت زاده در حالی بر حمایت از خودروسازان ایرانی تاکید می کند که مصرف کنندگان و مردم ناراضی ایران کمتر سهمی از حمایت های آقای وزیر دارند. خودروسازی ایران درحال حاضر به کودکی می ماند که علیرغم حمایت هایی با سابقه بیش از ۳۰سال، نه تنها بزرگ نشده است بلکه راه رفتن را نیز نیاموخته است. با وجود حمایت های همه جانبه دولت ها از خودروسازان، سال گذشته آنها تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفتند. گرچه رنو، پژو و سیتروئن فرانسه در صنعت خودروسازی ایران دارای خط تولید بودند، اما سرانجام نتیجه آن چیزی جز توقف خط تولید نداشتند! بگذریم از این نکته که محصولاتی هم که در ایران تولید می شد محصولات قدیمی این کارخانجات بود.اما آیا دوره ای بوده است که دولت ها از خودروسازان ایرانی حمایت نکرده باشند؟ «دولت جنگ»، «دولت سازندگی»، «دولت اصلاحات» و «دولت احمدی‌نژاد» همگی دردوران خود به خودروسازی اهمیت می دادند و ازآنها هیچ حمایتی رادریغ نمی کردند. به همین دلیل است که بزرگترین بنگاه  صنعت کشور بیش از آنکه اقتصادی باشد به بنگاه های سیاسی تبدیل شده است. 

دولت سازندگی؛ حمایت بی چون و چرا 

اکبر‌هاشمی رفسنجانی رییس دولت سازندگی، بیشتر حواسش به صنایعی مانند پتروشیمی بود و مستقیما به خودروسازی توجه نمی کرد. در دوران وی قانون خودرو به تصویب رسید؛ ، قانونی که کمک کرد خودروسازی ایران چارچوبی مشخص پیدا کند و هم خودروساز و هم واردکننده خودرو تکلیف خود را بدانند. طبق این قانون، واردات خودرو آزاد شد تا صنعت خودرو ایران بتواند با رقبای جهانی‌اش رقابت کند و ادامه حیات بدهد.

قرار بود که با ابزار تعرفه به صنعت خودرو فرصت داده شود تا بتواند خود را بالا بکشد و مشکلاتش را حل کند. صنعت خودرو هفت سال وقت داشت با تعرفه بالا حمایت شود و پس از آن باید مطابق با برنامه‌ای که سازمان تجارت جهانی برای کشورهای ضعیف به لحاظ صنعتی تدوین کرده بود، پیش برود. تا حدود یک سال و نیم این قانون اجرا شد، اما به دلیل گران شدن ارز و افزایش قیمت خودرو، دولت سازندگی بهانه خوبی برای توقف واردات پیدا کرد. دولت معتقد بود قیمت خودرو و همچنین ارز به دلیل آزاد شدن واردات بالا رفته و به همین دلیل سعی کردند هر طور شده جلوی واردات خودرو را بگیرند. از همینجا کلید استارت حمایت های بی چون و چرا از خودروسازان زده شد. گرچه دولت جنگ تمایل داشت تا کارخانه های خودروسازی را به گندمزار تبدیل کند اما دولت سازندگی حمایت از خودروسازان داخلی را با ممنوعیت واردات اجرایی کرد.

حساب ویژه مرد عبا شکلاتی بر صنعت خودرو

اصلاح طلبان نیز حساب ویژه ای را بر خودروسازان باز کرده بودند. سید اصلاحات گرچه سخنرانی مستقیمی در زمینه خودرو نداشت اما فعالیت های این دوران نیز نشان می دهد خودروسازان در زمان اصلاحات از حمایت های دولت بی دریغ نمانده اند. 

تولید خودرو ملی و احداث سایت‌های تولیدی در شهرستان‌ها و خارج از کشور را باید بزرگ‌ترین حمایت های خودرویی اصلاح طلبان از صنعت خودرو دانست. سمند به عنوان اولین خودرو ملی ایران در اوایل دهه ۸۰ رونمایی شد و خاتمی رییس‌جمهور وقت نیز در مراسم آن حضور یافت تا مشخص شود دولت اصلاحات نیز روی صنعت خودرو حساب باز کرده و علاقه‌مند به آن است. احداث سایت‌های تولیدی در شهرستان‌ها و خارج از کشور یکی دیگر از سیاست های حمایتی دولت سید محمد خاتمی از خودروسازان ایران بود. با تمامی این حمایت ها با وجود گذشت ۱۲سال از رونمایی سمند تغییر خاصی در طراحی اتاق و امکانات آن رخ نداده است و سایت های شهرستان و خارج از کشور نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

یک بام و دو هوای دولت مهرورز در خودروسازی

احمدی نژاد در مراسم بهره‌برداری از فاز دوم ایران خودرو خراسان، تابستان ۸۷ گفته بود: «خودروسازی ایران باید در عرض پنج سال به رتبه اول در آسیا برسد و در عرض ۱۰ سال برترین خودروساز دنیا شود.» همین بهانه ای بود تا او هیچگاه پشت خودروسازان را خالی نکند. گرچه در اسفند ۹۱ بود که او از قیمت ها به شدت انتقاد کرد ولی این انتقاد او نیز باعث کاهش قیمت ها نشد. تصویب وام دو هزار میلیاردی برای خودروسازان و ادامه سیاست دولت اصلاحات درتاسیس سایت ها شهرستان از اقدامات حمایتی دولت مهرورز بود. تشدید تحریم ها و وداع خودروسازان خارجی با بازار ایران مهر دولت قبل را به بی مهری تبدیل کرد و خودروسازان به چالش های فراوانی گرفتار شدند. درحال حاضر نیز دولت خیلی واضح حمایت خود را از خودروسازان اعلام کرده است.گویی قرار است گره حلقه خودروسازان بر دور گردن مردم سفت تر شود.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

شهاب: 1392/9/1013:23:04،
264
20
به امید روزی که تمام ماشین های توی تصویر توی افتاب بپوسه!!!!!!!
javad: 1392/9/1013:40:09،
165
16
انشاالله...
ثار: 1392/9/1015:11:47،
104
14
ان شا الله
خودرو نخریم لطفا !: 1392/9/1015:21:07،
111
10
خیلی مردین اگه با ادامه همین تحریم بتونین تاثیر واقعی توی صنعت خودرو داشته باشین
نمیخریم تا اروزن شه
er fun: 1392/9/1015:44:17،
16
65
حاجی همشون نه اون سوزوکیه رو بیارین پاکینگ ما سقف داره
همه با هم نخریم: 1392/9/1017:59:42،
48
19
از ماست که بر ماست
خودمون با خریدن خودروهای بی کیفیت و قدیمی از رده خارج شرکتهای ایران خودرو و سایپا را روز بروز بزرگش کردیم
به خدا قسم اگه همه مردم بطور جدی خرید خودرو از اینها رو تحریم کنن مجبورمیشن که حق مصرف کننده را رعایت کنن
میثم: 1392/9/1018:10:52،
13
34
همچین ارزویی نکن اینا ماشینای مملت بدبختن که تحویلشون نمیدن
بی خودرو: 1392/9/1018:52:37،
60
13
شنیدم که نعمت زاده گفتست
بخر جانم که خودرو مفتِ مفت است
نمیدانم که مقیاسش چه بودست
و یا حقش در این خودرو چقدر است
مگر کلاً ، در این خودرو نبودست؟
ویا اقوامش اندر آن نمردست؟
که این گونه در این تابوت سیار
نشانی از گرانی، او ، نجسته است!!!!؟
بی خودرو: 1392/9/1019:02:08،
44
12
گمانم او گمان کرده زرنگ است
که با این حرف خود ، خودرو فروخته است
نخیر جانم که سخت در اشتباهی
بدان تحریم آن مانند قبل است
امین : 1392/9/1109:05:57،
12
13
انگار 20000کشته در سال اهمیتی نداره؟جون مردم ما رو همین ماشین های بی کیفیت میگیرن وقتی امنیت نداره ماشین وقتی هندلینگ و ترمزو........افتضاحه چرا نمیگذارن خودرو وارد بشه و خودروساز تو رقابت قرار بگیره تا مجبور بشه کیفیتشو ببره بالا ؟ آش کشک خالته بخوری پاته نخوری ؟
سیقلی : 1392/9/1013:39:15،
94
13
وقتی فقط دنبال پول باشند همینه
gold: 1392/9/1015:26:23،
61
12
انشاءالله به شرطی که مردم نخرند نخرند نخرند تا همه خودرو سازا گورشونو گم کنن برن تا این همه کشته به خاطر اونها ندیم
مردم پرست: 1392/9/1013:42:38،
115
23
امیدوارم ورشکست شن با این اشغالاشون چیزی دیگه نمونده تا کارشون تموم بشه فقط نخرید نخرید تا حالشون بیا سر جا تا هر ماشینی 10 میلیون نیاد پایین ما مردم نمیخریم همون جور که بردین بالا همین جورم باید بیاد پایین
arman: 1392/9/1014:32:08،
32
98
مثلأ پراید بشه 10ملیون؟ دوستان عزیز یکم منطقی باشید 10 ملیون تومن میشه کمتر از 3500 دلار! با این پول کجای دنیا یهت ماشین میدن؟ انتظار دارین تو ایران با این تورم و گرونی بهت پراید بدن 10 ملیون, پژو 13ملیون؟؟ واقعأ میشه که میگین نخرین!!!!!
اگه بگید نخرید تا کیفیت بالا ببرند یه چیزی
(درامد ما خیلی کم شده نسبت به قیمت ها.این باید بره بالا)
رادمهر : 1392/9/1019:48:17،
24
14
آخه بدبخت تو کجای دنیا به پراید میگن ماشین
آس و پاس: 1392/9/1013:43:05،
151
17
کودک!!!!!!!!
کودک نماد پاکیه!
کودک گرانفروش و بی وجدان ندیده بودیم
كمبوجيه: 1392/9/1013:44:47،
101
12
30 سال در درجه اول رانت بوده و كنارش هم حمايت رو غافل نشيد.براي اينه كه درجا زديم.
علی: 1392/9/1014:06:33،
18
111
هرچی که رهبر عزیزم بگه
بی پشتوانه: 1392/9/1014:46:49،
69
11
هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک .
نعمت زاده هم با فرغون سازها هم ساز شد .
پرایدو مبارکتان باد
محمد: 1392/9/1014:56:15،
56
14
سلام مطلب جالب و درستی بود اگر به کودک هم نخواهیم تشبیه کنیم به هرحال یک سیستم بیماری است که هرچه پول خرج ان بکنی بهتر ازاین نمی شود و بلای جان مردم شده است
مردم د ه ها میلیون تومان پول می دهند که به همان مقدار رفاه و آسایش خریداری کنند ولی به بهترین ماشین تولید داخل کمترین اعتمادی نیست
مهران: 1392/9/1015:16:20،
67
17
اگر دولت جرات داره واردات خودرو رو آزاد کنه، اونوقت از کیفیت واقعی محصولات خودرو سازان محترم آگاه میشه. بزارید مردم آزادانه حق انتخاب داشته باشند. 30 سال مردم رو به زور وادار به خریدن فرغون با قیمت لامبورگینی کردین، یک بار هم که شده حق رو به ما بدید و واردات رو آزاد کنین.
ایرانی: 1392/9/1017:44:02،
44
16
گل گفتی ولی مافیای اسلامی نخواهد گذاشت!!!!!!!!!!!!
عصبانی از دست روحانی: 1392/9/1015:42:15،
42
20
واقعا دمت گرم رئیس جمهور منتخب...من درک می کنم که 8.5 درصد اقتصاد مملکت به این فرغون سازا وابستس،ولی واقعا این ملت یعنی اینقد بدبختن که دیگه نمی دونن سرشونو به کدوم دیوار بکوبن؟یعنی مخاطب ملت اونقد نفهمه که این اختلاف 30ساله بین خودروهای داخلو خارجیو نمیبینه؟تاکی تکرار کارای بی نتیجه؟!!!!
احسان: 1392/9/1016:16:01،
45
16
اگر دولت سازندگی اجازه میداد کارخونه های خودروسازی تبدیل به گندم زار بشن الان نون ارزونتر بود و ماشین متوسطمون سوناتا بود
میثم: 1392/9/1018:13:28،
19
12
اره خداییش
بنده خدا: 1392/9/1017:05:32،
30
14
اینها مثل کودک نیستند مثل سرطان هستند که همه جای مملکت رو درگیر خودش کرده تا نفس همه رو نگیره ول نمیکنه
روزبه: 1392/9/1018:59:27،
35
16
من امروز رفتم از ثبت نام سایپا انصراف دادم!
باشد که به گردد یا له...
pouya: 1392/9/1019:49:43،
7
15
تا دولت تعرفه واردات خودرورو پایین نیاره و به ملت واسه داشتن حق انتخاب آزادی نده همین بساطمون اونوقت خودرو ساز داخلی هم مجبور یا رقابت کنه یا حذف شه اینو همه می دونن یعنی اونا نمی دونن؟؟
پوریا1: 1392/9/1023:28:17،
14
16
آخه وقتی مونتاژکارهای داخلی واسه شرکت های حاضر تو همایش شرط میذارن دیگه تا تهش رو بخونید.
آرش: 1392/9/1023:36:29،
15
12
خودروهای تکراری فسیلی نمیخوایم نمیخوایم|!!!
عباس: 1392/9/1100:09:35،
22
14
خداشاهده من ازثبت نام پارس انصراف دادم باوجودی که قیمت قطعی بودو6000000تومان ضررکردم فدای شاخ موی ملت عزیزم.خدااین خودروسازهاراازصفحه روزگارمحوکند
گروسی: 1392/9/1110:02:49،
11
15
به جای عبارت حمایت از صنعت خودرو باید گفت
حمایت از جیب اونهایی که از انحصار خودرو وتحمیل آن به مردم سود بردن
علي: 1392/9/1111:12:01،
8
14
اگه به اين فرغون هاي كه كارخانه هاي ما ميسازن بگيم "خودرو" ،پس به آنهايي كه در ديگر كشور ها توتيد ميشه چي بايد بگيم
پيشنهاد ميكنم كامنت هاي مربوط به تيتر هاي خودرو رو يه جوري براي خودروسازها !!!!! بفرستيد
ali: 1392/9/1418:04:18،
12
11
مرگ حق است !پراید وسیله!
بیانیه پیشفروش سایپا:سرمایه گذاری 18 میلیونی با سود 100% برای آخرت .بشتابید... هه هه هه .واقعا که.پراید 500 هزار تومن هم ارزش نداره به قرآن

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - شهریور 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
شرایط فروش هیوندای اکسنت شرکت کرمان موتور برای اولین بار اعلام شد + قیمت قطعی
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
آغاز دور جدید فروش فوری پژو 207 اتوماتیک جدید - شهریور 96
اعلام شرايط پيش‌فروش خودروهای رنو تندر90 و رنو ساندرو
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
شرایط پیش فروش جدید محصولات ایران خودرو - شهریور 96
نرخ‌های جدید سود بانکی اعلام شد
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
جدول پیش فروش محصولات ایران خودرو با سود مشارکت 25 درصد - شهریور 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - شهریور 96
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار تهران
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما