کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عربستان رقابت نفتی در آسیا را به ایران و روسیه می بازد


کد خبر : ۲۲۳۲۳دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۴۸۱۴۶۹ بازدید

خبرگزاری اسپوتنیك روسیه روز یكشنبه در گزارشی از شكست عربستان در رقابت نفتی با ایران و روسیه در آسیا خبر داد.

عربستان در پی عزل علی النعیمی وزیر نفت خود، تاج پادشاهی اش به عنوان عرضه كننده اصلی نفت در آسیا را به ایران و روسیه واگذار می كند.

چین به عنوان بزرگترین وارد كننده نفت در منطقه آسیا، سهم واردات نفتی خود از روسیه را افزایش داده است.مجموع واردات نفتی چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، 13 درصد عنوان شده است، در حالی كه این رقم در مدت مشابه سال گذشته 10.6 (10 ممیز 6) درصد بود.  برعكس، واردات نفتی چین از عربستان از 15.9 (15 ممیز 9) درصد در سال گذشته به 15 درصد در سال جاری میلادی رسیده است. 

در همین حال، تقاضا برای نفت روسیه از طرف شركت های پالاینده مستقل چینی افزایش یافته است.  دولت چین در تلاش برای تقویت سرمایه گذاری در بخش خصوصی و افزایش رقابت در زمینه پالایش نفت كه در سلطه شركت های دولتی است، به شركت های مستقل اجازه واردات نفت خام را داده است.

عرضه كنندگان روس نیز می كوشند بر میزان معاملات خود با شركت های چینی بیفزایند.

سعودی ها در بازار ژاپن نیز ضرر داده اند. ژاپن در مارس سال جاری 33.7 (33 ممیز 7) درصد نفت از عربستان وارد كرد كه از رقم 37.6 (37 ممیز 6 ) درصدی در مارس 2015 كمتر بود.  این در حالی است كه سهم روسیه در بازار نفت ژاپن به میزان یك درصد افزایش یافت و به 7.6 (7 ممیز 6) درصد رسید.  اما یك بازار پرمخاطره دیگر پیش روی سعودی ها قرار داد و آن، هند است. 

اسپوتنیك در ادامه این گزارش یادآور شد كه ایران، رقیب مهم دیگر عربستان در منطقه آسیا است.

سهم نفت ایران در بازار كره جنوبی از ابتدای سال 2016 تاكنون بیش از 2 برابر شده و در مقایسه با كل سال 2015 به 8.6 (8 ممیز 6) درصد رسیده، در حالی كه سهم عربستان در این بازار كاهش یافته است. ایران همچنین سهم عرضه نفتی خود در بازار هند را تقویت كرده است. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها