کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

بررسی سیستم 4WD و AWD در خودرو

کدخبر:۲۲۲۲۰یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۳:۴۷۵۰۷۷ بازدید

به طور کلی در هر دو سیستم 4WD و AWD قسمت موتور به هر چهار چرخ منتقل می شود. همان طور که از از هر دو اصطلاح قابل حدس زدن ...
بررسی سیستم 4WD و AWD در خودرو

به طور کلی در هر دو سیستم 4WD و AWD قسمت موتور به هر چهار چرخ منتقل می شود. همان طور که از از هر دو اصطلاح قابل حدس زدن هست در هر دو سیستم نیرو موتور بین هر چهار چرخ تقسیم می شود. مشابه تمامی سیستم ها هر کدوم از سیستم ها دارای مزایا و معایبی هستند که به برسی آن می پردازیم.

در ابتدا به بررسی سیستم 4WD می پردازیم که نسبت به AWD قدیمی تر است:

در 4WD یا 4*4 توان تولیدی توسط موتور به یک بخش به نام جعبه ی انتقال (transfer case)، منتقل می شود. وظیفه ی این جعبه انتقال و تقسیم توان میان دیفرانسیل جلو و عقب ماشین است. در ابتدا در سیستم ۴WD فقط از یک دیفرانسیل استفاده می شد که سبب می شد که چرخ ها با سرعت ثابت حرکت کنند که این امر مشکلات زیادی را در سرعت های بالا و به خصوص در پیچ ها به وجود می آورد که در واقع رانندگی در جاده را غیر ممکن می کرد. (در هنگام دور زدن یکی از چرخ ها به دلیل اینکه کمان کمتری را طی میکند باید سرعت کمتری داشته باشد.) در حال حاضر به دلیل اضافه شدن دیفرانسیل و بهبود های انجام شده در سیستم ماشین های ۴WD بدون هیچ مشکلی می توان در جاده و در سرعت های بالا هم از آن ها بدون هیچ مشکلی استفاده کرد.

از زمانی که ۴WD ارائه شده است تا کنون زمان زیادی می گذرد ؛ در نتیجه انواع مختلفی از آن موجود است که قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم.

4WD :

۱- حالت part time : در حالت part time ، differential مرکزی وجود ندارد. در نتیجه هنگامی که ماشین در حالت ۴WD قرار می گیرد differential عقب به جلو قفل می شود و این امر باعث می شود که نیرو به مقدار مساوی بین چرخ های جلو و عقب تقسیم شود(در صورتی که ممکن است نیاز باشد نیرو بین چرخ های جلو و عقب با نسبتی متفاوت تقسیم شود). این موضوع باعث می شود در سطح با اصطکاک بالا هنگام پیچیدن مشکلات زیادی به وجود آید. به همین دلیل این حالت باید در هنگام رانندگی در مسیرهای خارج از جاده (off road) مورد استفاده قرار گیرد.

حالت قرار گرفتن دنده در این ماشین ها عبارت است از : ۲WD ، ۴WD HI ، ۴WD LOW

5g07gakco566yjl044y7.jpg
2 - حالت full time : همانطور که از نام گذاری این سیستم معلوم است ، در این سیستم همیشه ۴ چرخ درگیر است. برای میسر شدن این امر و نبود مشکل در شرایط مختلف رانندگی ، نیاز به اضافه شدن یک differential در قسمت transfer case است. این differential اضافه باعث می شود تا ۴ چرخ بتوانند با سرعت های متفاوت حرکت کنند و در نتیجه اتومبیل در جاده های نامساعد و جاده پایداری بیشتری در حین حرکت دارد. پس می توان نتیجه گرفت اتومبیل هایی که full time 4WD هستند با اینکه همیشه در آن ها چهار چرخ درگیر است در تمامی مسیر ها عملکرد خوبی دارند. هنگامی که یک full time 4WD داریم می توانیم دو differential را به هم قفل کنیم تا در شرایط بسیار نامساعد کارآمدی ماشین بیشتر شود. همانطور که متوجه شدید سیستم full time 4WD بروز تر ازpart time 4WD است.


c951esa5v6liqit08d5j.jpg

حال به بررسی مزایا و معایب سیستم ها می پردازیم:

اولین نکته مثبت در مورد ۴WD این است که قدرت و سرعت خوبی در جاده های ناهموار ارایه می دهد. دومین نکته این است که سرنشینان احساس راحتی بیشتری در خودرو های ۴WD نسبت به AWD می کنند. اما در مقابل این نکات مثبت نکات منفی نیز وجود دارد، این خودرو ها به دلیل داشتن یک دیفرانسیل اضافه وزن سنگین و قیمت بالایی دارند همچنین شتاب آن ها هم غالبا از خودرو های AWD کمتر است.

حال به برسی سیستم AWD یا All Wheel Drive می پردازیم:

همان طور که گفته شد AWD سیستم به روزتری نسبت به ۴WD است. در سیستم تمام چرخ درگیر ، تمامی چرخ ها در تمامی مدت درگیر می باشند و بسیار شبیه به سیستم full time 4WD است. در این سیستم هم مدل مکانیکی و هم مدل الکترونیکی وجود دارد. در مدل مکانیکی ۳ دیفرانسیل وجود دارد و مهم ترین تفاوت درین است که توان موتور به چرخی منتقل می شود که بیشترین traction را دارد. وظیفه ی تقسیم نیرو بر عهده ی پردازش گر مرکزی ماشین است که با توجه به پردازشی که روی داده های بدست آمده از سنسور ها ماشین انجام می دهد نیرو را بین چرخ ها تقسیم می کند. این سیستم برای رانندگی در جاده طراحی شده است ، و در شرایطی که اصطکاک جاده کم باشد نمی تواند نیروی جلو به اندازه کافی نسبت به ۴WD را ایجاد کند.

do5e4ax9eq152vc9gz0.jpg

انواع AWD:

۱- Full time symmetric AWD
۲- Automatic asymmetric AWD (part time AWD)
تفاوتی که در AWD وجود دارد این است که در Full time همیشه چهار چرخ درگیر هستند ، ولی در حالت automatic asymmetric AWD در هنگام نیاز بر اساس تصمیم ECU به حالت چهار چرخ تبدیل می شود.
این سیستم نیز مانند سیستم قبا مزایا و معایبی دارد، مهم ترین نکته ی مثبت درین سیستم این است چسبندگی ماشین به جاده بسیار بالا هست و این عمر باعث میشود که پر شرایط نامناسب جوی فرمان پذیری یا هندلینگ خوبی را ارایه دهد. از نکات منفی این سیستم میتوان به پیچیدگی سیستم انتقال قدرت و مصرف سوخت بالاتر نسبت به ۴WD اشاره کرد.همچنین این سیستم برای استفاده در خارج از جاده (off-road) مناسب نیست.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

بنده خدا: 1395/2/1908:08:57،
102
38
ببخشید

خود نویسنده متوجه شده چی نوشته؟؟؟؟؟
سالار: 1395/2/1910:10:40،
45
30
با این شرایط وخیم ... ما که تا آخر عمر پراید سوار میشیم .
رضا: 1395/2/1911:31:33،
44
29
پراید 131 AWD++++++++++++
پراید 151 4WD-----------------------
ss: 1395/2/1915:16:59،
27
29
عزیزم 4wd سه حالت داره تک دیفرانسیل . دو دف اتوماتیک . دو دف قفل(برای سرعت پایین)
Awd دو دف اتومات و دو دف قفل
یه تفاوت دیگه هم دارن awd دیفرانسیل اصافه روی چرخ های عقب سوار نیست و از طریق خود دیفرانسیل جلو چرخ های عقبم حرکت میده. فرق چندانی ندارن در کل
آفرودر حرفه ای اصل: 1395/2/1908:32:40،
44
32
یه اشاره هم کنم که چند مدل ماشین آمریکایی فول سایز و میتسوبیشی پاجرو هم حالت پارت تایم و هم حالت فول تایم رو دارن یعنی هم می تونی نصف یه جنسیس کوپه دریفت بری باهاشون هم با خیال راحت تو جاده بارونی گاز بدی و سرعت بری
محمد: 1395/2/1909:09:33،
64
28
واقعا خود نویسنده هم نمیدونه چی نوشته!!!
همه چی درهم و برهم.
به زور که نمیشه مقاله و متن علمی نوشت. مجبورین؟
مهدی ص.: 1395/2/1909:44:45،
34
21
آخه چقدر غلط املایی ایران جیب؟!؟!
بجای اینکه عجله کنید که یک مطلب رو سریع بگذارید یک دور روخوانی کنید لااقل
رضا: 1395/2/1910:21:33،
42
32
خلاصش این بودکه4wd=Awd.
danesh: 1395/2/1911:54:44،
32
27
اقا جان والا خوبم توضیح داده . هر دو سیستم تقریبا مشابه هم هستند ولی در سیستم Awd بر خلاف 4wd تقسیم نیرو توسط پردازنده وجود داره.مثلا در خودروی توسان تقسیم نیرو به صورت نصف جلو و نصف عقب است ولی در اسپورتیج تقسیم نیرو بستگی داره به پردازش خودرو.ممکنه یه چرخ 30 درصد نیرو بگیره و یه چرخ 50 درصد. اون چرخی هم که روی سطح زمین نیس اصلا نیرو نمیگیره .
رضا: 1395/2/1915:18:56،
23
29
جفتش یکیه ولی Awdچون از طریقecuکنترل میشه راندمانش بهتره و مورد قبول تره
آرش: 1395/2/1917:04:55،
26
34
خيلي فرق دارن
4wd سيستم چهار چرخ همراه با ضرايب سنگين گيربكس هست كه دو نوع هست
چهار چرخ دايمي و چهار چرخ غير دايمي كه معمولا در چهار چرخ دايمي به نسبت ٥٠ ٥٠ تقسيم ميشن
Awd عين 4wd فقط فرق اساسي كه دارن اينه كه awd داراي ضرايب سنگين گيربكس نيست

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
مکانیک به زبان ساده / عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
دور جدید پیش فروش خودروی جدید دنا پلاس - اردیبهشت 96
شرایط ویژه فروش نقدی و اقساطی خودروهای سراتو، چانگان و آریو - اردیبهشت و خرداد 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما