کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

همراهی شورای رقابت با نعمت‌زاده برای آزادسازی قیمت خودرو

کدخبر:۲۲۱۹۳جمعه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵:۰۶۴۱۱۳ بازدید

این روزها شورای رقابت در حالی برای آزادسازی قیمت خودروها با وزیر صنعت همراه شده است که بازار خودرو همچنان در انحصار تولیدات دو ...

این روزها شورای رقابت در حالی برای آزادسازی قیمت خودروها با وزیر صنعت همراه شده است که بازار خودرو همچنان در انحصار تولیدات دو شرکت بزرگ خودروسازی است و بسیاری از نیاز بازار با خودروهای داخلی تأمین می‌شود.

شورای رقابت این روزها در حالی کمر به آزادسازی قیمت خودرو بسته است که دو هفته پیش وزیر صنعت در نامه‌ای به این شورا، آزادسازی قیمت خودرو و خروج این بخش از قید «انحصار» را خواستار شده بود.

این نامه نعمت‌زاده با واکنش تند اعضای شورای رقابت روبرو شد تا آنجا که برخی اعضا از پاره کردن نامه وزیر صنعت در جلسه شورا خبر دادند هرچند برخی اعضا نیز این موضوع را تکذیب کردند.

در همین حال، با وجود تأکید کلامی رئیس و اعضای شورای رقابت بر لزوم قیمت‌گذاری عادلانه خودروها، جدای از تلاش آشکار این شورا برای آزادسازی قیمت خودرو، اخیراً شاهد مصوبه افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت بودیم. مصوبه‌ای که در شرایط رکود و کسادی بازار، قیمت محصولات ایران‌ خودرو را 1.81 درصد و قیمت محصولات سایپا را 0.4 درصد افزایش داد،البته این مصوبه با واکنش سرد بازار همراه بود و فعالان بازار خودرو را از این مصوبه شاکی کرد، چرا که معتقدند این مصوبه، رکود بیشتری را در بازار ایجاد خواهد کرد.

بر این اساس، در لیست جدید قیمت خودروها شاهد افزایش 857 هزار تومانی قیمت تندر90 اتوماتیک، رشد 770 هزار تومانی قیمت دنا، افزایش 677 هزار تومانی قیمت تندر90 دنده‌ای و گرانی 667 هزار تومانی پژو پارس بودیم که البته در کنار آن باید به رشد قیمت خودرو از محل افزایش نرخ بیمه شخص ثالث در سال جاری نیز اشاره کنیم. هرچند مسئولان بیمه مرکزی نیز هر نوع افزایش قیمت خودرو از محل رشد نرخ بیمه شخص ثالث را رد کرده و گفته بودند طبق توافق بیمه و خودروسازان، افزایش نرخ بیمه نباید بر روی قیمت خودرو لحاظ شود.

در چنین شرایطی شورای رقابت ضمن سکوت نسبت به افزایش قیمت خودرو به بهانه رشد نرخ بیمه، مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کرد تا برای دومین بار طی دو ماه ابتدایی سال شاهد گرانی خودرو باشیم.


مبنای افزایش قیمت چه بود؟

مصوبه اخیر شورای رقابت برای رشد قیمت خودرو با این توجیه صادر شد که نرخ تورم بخشی صنعت خودرو و نمره منفی کیفیت خودروها تغییر کرده و همین مسئله باعث افزایش قیمت خودرو شده است. این در حالی است که هیچ جزئیاتی در مورد این رشد قیمت ارائه نشده و در حالی که مردم و حتی اعضای شورای رقابت انتظار ثبات یا کاهش قیمت خودرو در پی بهبود شرایط اقتصادی کشور را داشتند، شاهد گرانی دوباره خودرو بودیم.

عیسی امامی، عضو ناظر شورای رقابت در این مورد به فارس می‌گوید: اعضای ناظر شورای رقابت اعتراض خود را در مورد مصوبه اخیر این شورا به رئیس شورا اعلام کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: ما نسبت به مصوبه شورا در مورد افزایش قیمت خودرو اعتراض داریم و اصلاً نباید چنین اتفاقی صورت می‌گرفت.


گام نخست شورای رقابت برای آزادسازی قیمت خودرو

در جدیدترین اقدام شورای رقابت، پرتال رسمی این نهاد از مصوبه شورا در جهت آزادسازی قیمت خودرو خبر داده و اعلام کرده که به منظور حداکثر سازی توان رقابت در بازار خودرو، هر خودرویی که با توجه به تعرفه های وارداتی و خودروهای جایگزین در کلاس خود از قدرت رقابتی مناسبی برخوردار باشد به تدریج از نظام قیمت گذاری خارج خواهد شد.

به این ترتیب آزادسازی قیمت‌گذاری خودروها کلید خورده و هرچند عنوان شده که خودروهای رقابت‌پذیر مشمول این فرآیند خواهند شد، اما باید دید این رقابت‌پذیری بر چه اساسی تعریف می شود و آیا به سایر خودروها نیز تعمیم داده نخواهد شد؟


شورای رقابت یا شورای رفاقت؟

موضوع آزادسازی قیمت برخی خودروها در حالی از سوی شورای رقابت دنبال می‌شود که خودروسازان و وزیر صنعت که همواره حامی خودروسازان بوده، طی یکی دو سال اخیر تأکید زیادی بر لزوم آزادسازی قیمت خودرو و خروج آن از شرایط انحصار داشته‌اند. اما پاسخی که به این درخواست آنها داده می‌شد این بود که مرجع قانونی تعیین انحصاری بودن یا نبودن یک بازار، شورای اقتصاد است و تا زمانی که این شورا به رفع انحصار از بازار خودرو رأی ندهد، امکان آزادسازی قیمت خودرو وجود نخواهد داشت.

به این ترتیب مشخص نیست بحث آزادسازی قیمت برخی خودروها بر چه اساسی مطرح است و آیا این اقدام منع قانونی ندارد؟

در عین حال، این سوال مطرح است که شورای رقابت تا چه حد به حقوق مصرف‌کنندگان توجه دارد و آیا عملکرد این شورا با حفظ عدالت و اصول قانونی صورت می‌گیرد یا اینکه حضور این شورا بیشتر برای خالی نبودن عریضه و فقط برای رفع تکلیف در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی است؟

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

پراید عالیی: 1395/2/1708:45:09،
50
139
باید قیمت ماشین های داخلی بالا بره اینطوری هم مردم با دلال بازی و کلاه سرهم دیگه سود میکنن هم خودروسازان هم دولت
خداکنه گرون بشه اون وقته ک همه دوتا دوتا ماشین میگیرن
مردم: 1395/2/1710:57:18،
66
22
آقایان کار بسیار درستی میکنن...
قیمت خودروها باید آزاد بشه...
تعرفه هم باید برداشته بشه تا عدالت صورت بگیره...
حرف مردم حق انتخاب...نه انحصار فروش...اونم خودرو نیست...
محمد از اصفهان: 1395/2/1711:24:32،
42
30
اصلاح میکنم
شورای رفاقت.
عدالت: 1395/2/1711:49:50،
67
27
37 سال است در این کشور که دومین کشور عظیم نفت و گاز و ثروت اسن مشکل قیمت و بی کیفیت بودن خودرو حل نشده و دلیل اصلیش انحصار دولت است...کلید حل این مشکل کاملا در دست اقای روحانی است یکی کاهش قیمت دلار که باعث ارزان شدن و منطقی شدن قیمت خودرو می شود یکی کاهش تعرفه ها و سپردن خودرو سازی ها به بخش خصوصی...ولی اقای روحانی مثل بقیه دولتها این کار را نمی کند زیرا درامد نجومیش از دلار گران و سود خودرو و تعرفه گمرکی نجومی مهمتر از مردم و بی کیفیتی خوردو و قیمت ظالمانه در خودرو است....در این کشور تنها چیزی که اهمیت ندارد مردم و رای مردم و رفاه مردم است....
ایران: 1395/2/1712:01:30،
34
14
مقایسه ی قیمت خودروداخلی وخارجی(پس ازمقایسه ی حقوق دریافتی کارمندایرانی وخارجی) میتونه گران یاارزان بودن خودرورامشخص کنه!

البته من بامقایسه ی انگلیس باکشورمون به این نتیجه رسیدم خودرودرکشورما بیش ازدوبرابرگران فروخته میشه!!!...
کوکی: 1395/2/1714:17:39،
19
32
کاملا باهات موافقم.رکود فقط باعث دلال بازی بیشتر شده.مردم که از ارزون شدن سیر نمیشن.امروز بگی پراید شده 5تومن میگن گرونه.باید بشه 2تومن.به نظرم باید گرون بشه تا بازار راه بیفته.در حال حاضر دوستان دلال از اسم رکود سو استفاده میکنن و وقتی فروشنده بیچاره میره واسه فروش ماشین مثلا یک ماشین 100تومنی رو میخوان به 75تومن بخرن بعدش 110بفروشن.آقای نعمت زاده لطف کنید و ماشین رو گرون تر کنید.این مردم از شیر مرغ تا جون آدمیزاد رو گرون میخرن.به ماشین که میرسن داد و فریاد میکنن.
فاروق: 1395/2/1715:38:20،
50
21
وزیری که خودش سهامدار شرکت خودرو سازی باشد و ذینفع در افزایش قیمت باید هم حمایت کند از افزایش قیمت
کجای دنیا اینچنین انحصاری وجود دارد
همتی: 1395/2/1718:06:46،
39
25
بسی رنچ بردیم در این سال 40



دلیل اصلی گرانی خودرو طمع شکم پروران عزیزی است که دوست دارند ماشین را به 3 برابر
قیمت تمام شده بفروشند تا سوار مازراتی و پورشه و ... شوند و آینده
دلبندانشان هم تامین بشه
حالا ماها بریم زیر تریلی و چپه کنیم و مدام تعمیرگاه باشیم
مهم نیست
اما ما میریم به جنگشون
چجوری ؟
با نخریدن . جزای گرانفروش نخریدن است
مردممظلوم ایران . خودرو اصلا اصلن نخرین
کیوان: 1395/2/1720:05:32،
20
23
وقتی وزیر صنعت همزمان با وزارت عضو هیئت مدیره دهها شرکت مثلا خصوصیه که از قضا این شرکت ها طرف حساب خودرو مونتاژ کن ها هم هستند انتظار دارید وزیر صنعت طرف مردم رو بگیره یا طرف شرکت های خودشو؟!!!!!
آقای روحانی مردم از عملکرد این وزیر اصلا راضی نیستند تا کی با نگهداشتن این فرد در پست وزارت به مردم دهن کجی می شه؟!!!!!
جامعه: 1395/2/1709:04:22،
143
17
خوب بذارید بررسی کنیم
تا قبل علت گرونی رو خودرو ساز تحریم و قیمت دلار میدونست
الان که تحریم واردات قطعات که برداشته شده
آهن هم که بشدت افت قیمت کرده
دلار هم نزدیک به 300تومن کاهش قیمت داشته نسبت به قبل روحانی
پس چرا خودرو ارزون نمیشه چرا کاهش گمرکی خودرو کاهش نمی یابه در صورتی که قانون مصوب مجلسه
فقط به دو علت اول انحصار 100درصدی خودرو دوم ایجاد این جو دروغین در مردم که ما مثلا سمند و پژو رو داریم میدیم 30 تا 40 میلیون حتی تا 50 م پس ملت انتظار نداشته باشند تویوتا سوار بشن به این قیمت!!!
در صورتی که ژاپنی و کره و حتی ماشین امریکایی مدلهای بسیار ارزان تر از 50 تومن دارند که سدان هم هستند
مردم: 1395/2/1709:34:15،
101
22
مردم از نمایندگان مجلس توقع داشتند که به استبداد و ظلمی که در صنعت خودرو بهشون شده پاسخ بدهند
اما دریغ مگر شماها نمایندگان همین مردم نیستید و با رای انها نیامدید که از حقوقشون دفاع کنید پس چرا کوتاهی میکنید
۲۲۲: 1395/2/1713:20:21،
38
24
اتفاقا من توقعی نداشتمو ندارم حالا شما هنوز اندرخم یه کوچه اید و بدنبال کمک نمایندگان دیگه خوددانید
امیر: 1395/2/1709:55:07،
105
21
کشوری که متولی صنعت ان اقای نعمت زاده و سازمان نظارتی ان
شورای رقابت باشد تولیداتش هم 405 و پارس و....با کیفیت پایین
با قیمت های جهانی خواهد بود و متضرر اصلی هم مصرف کننده
بی نوا است!!!
على آباد: 1395/2/1710:01:42،
150
18
بسى رنج برديم دراين سال ٣٠
حسن: 1395/2/1715:36:26،
27
21
جانا سخن از زبان هفتاد میلیون انسان ستم دیده گویی
#من: 1395/2/1710:54:35،
45
25
.
.
.
.
من یکی که ماشین نمیخرم تا داخلی ها حداقل بشن نصف قیمت و قیمت خارجی ها هم ازاد بشه
خدا خودش شاهده که پول ماشین رو گذاشتم بانک و منتظرم
سود بانک یک درصد هم بشه پولم رو بر نمیدارم
مالیات هم ازش بگیرن پولم رو دست نمیزنم
بالاخره وضعیت درست میشه
استاد: 1395/2/1711:11:25،
38
25
مردم، به خاطر توهین نعمت زاده، نعمت بخش، شورای رقابت و... به فهم و شعور ما بیایید حداقل در مورد خودرو متحد باشیم و نخریم. مردم کوبا 40 سال خودرو صفر نداشتند، بیایید ثابت کنیم ما میفهمیم چه ظلمی بهمون میشه
لگن 30 سال پیش با قطعات بی کیفیت چینی، پر مصرف، گرون، فاقد گارانتی بهمون میدن تازه برخورشون هم مثل اربابه، کدومشون دارای برخورد مناسبه؟ نعمت زاده، نعمت بخش؟ زارع؟میرخانی؟نجفی منش؟مدنی؟...
پس یه ذره غیرت داشته باشیم و واسه ادب این ارباب منشها لگن نخریم. فکر کنیم.....
rostam: 1395/2/1711:27:04،
28
22
همه آقایون ذینفع هستند باید هم نامه وزیر رو پاره کنند بعد تکذیب کنند باید مخالف آزادسازی باشند چون پیوستن به سازمان تجارت جهانی برای مردم ایران فقط در حد آرزو هست><><><
سمندون: 1395/2/1711:46:54،
43
28
چی میگید؟ نماینده مردم، نماینده مردم، همه اش کشکه
تازگی هم نداره
یادتون میاد سالهای حدود 64 بود ، اقای بهزاد نبوی وزیر صنایع وقت را میخواستن استیضاح کنن، ایشون در جلسه استیضاح ، پخش مستقیم رادیو ، از تریبون مجلس به نماینده ها گفت به کدومتون کمتر از 4 تا پاترول دادم که حالا دارین منو سین جین میکنید؟!!!! ها جواب بدید دیگه ؟
یه همهمه در صحن مجلس وبعد همه چی به خیر و خوشی حلوفصل شد
حامد: 1395/2/1712:04:46،
31
21
سلام
تا کی میخایین به این وضعیت ادامه بدین رو رو برم ماشین 60میلیونی رو آقازاده ها واردمیکنن 240میلیون میفروشن پراید 3میلیون هم زیادیشه 21میلیون میفروشن و...
Reza: 1395/2/1712:18:54،
45
30
نعمت زاده همون احمدی نژاده در ابعاد کوچک تر.
استاد: 1395/2/1712:49:44،
24
22
من هر ۱۰ سال شاید یک ماشین عوض بکنم شاید هم نکنم ولی هفته ای ۲ عدد پنیر روزانه میخرم از قبل تحریم که ۱۸۰۰ بود تاهمین چند وقته که ۵۰۰ تومن گرون شد و شد۷۰۰۰ تومانمگه دلار ارزون نشده چرا قیمت پپژر کنترل نمیشه شاید بگید یه پنیر دیگه بخر پس اگه این طوری باشه میشه چندتا مدل رو قیمت دادوبقیه رو ازاد کرد راستی قیمت منصفانه ایفون هم بیشتر از یک میلیون نیست شورا در اینزمینه هم بایدکاری بکنه
sgh: 1395/2/1713:17:50،
24
29
مسئله خودرو هیچ وقت درست نمیشه پس الکی اعصاب خودتونو خورد نکنین
مهدی: 1395/2/1720:19:14،
28
23
والا تا خوب نشه من دست دوم سوار میشم، اصلا هم خیالی نیس.
حسین: 1395/2/1714:06:28،
35
17
ازاد کنید درب گمرک روها باز کنید بدون تعرفه
یزدان ه: 1395/2/1715:05:42،
22
24
واقعا اگه به فکر مردم بینوا هستید تعرفه واردات خودرو را صفر کنید تا مردم حداقل مثل برادران دینی عراق و افغانستان و یمن و. .... ماشین سوار بشن. به امید روزی که تعرفه واردات صفر باشه. یا علی
محمد حسین: 1395/2/1715:21:04،
25
24
نمایندگان دارن تمام سعیشون میکنن به حول وقوه الهی بنزین رو دونرخی و بعد هم تک نرخی به قیمت دوبرابر حالا بشه خیلی توقعاتتون بالاست اسیاب به نوبت
محمد: 1395/2/1715:44:24،
17
22
آقای جهانگیری که گفتند منتظر ارزونی نباشید یه چیز دیگه هم گفتند سال 95 سال رونقه قبلا هم 1000تا ال سی باز کردند در روز توافق هم تمام تحریمها برداشته شد تمام

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار