کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نگویید که تنها تحریم‌های آمریکا مانع معامله با ایران است


کد خبر : ۲۲۱۹۰جمعه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱:۲۷۲۳۶۳ بازدید

نماینده آمریکا در نشست ایران و اروپا انتقاد کسانی که تحریم‌های آمریکا را علت اصلی عدم پیشرفت معاملات تجاری با ایران می‌خوانند رد ...
نگویید که تنها تحریم‌های آمریکا مانع معامله با ایران استنگویید که تنها تحریم‌های آمریکا مانع معامله با ایران است

نماینده آمریکا در نشست "ایران و اروپا" انتقاد کسانی که تحریم‌های آمریکا را علت اصلی عدم پیشرفت معاملات تجاری با ایران می‌خوانند رد کرد. او گفت یک دلیل مهم تردید برای معامله با ایران شفاف نبودن طرف ایرانی در معاملات است.

جرت بلانک، معاون هماهنگ‌کننده امور برجام در وزارت امور خارجه آمریکا، در برابر صدها شرکت‌کننده در نشست "ایران و اروپا" در زوریخ گفت که آمریکا هم پس از توافق اتمی با ایران طبق قرار تحریم‌های بسیاری را رفع کرده است. او گفت که از این رو غیرآمریکایی‌ها توانستند بسیاری از معاملات خود با ایران را از سر گیرند بدون آنکه قاعده‌ای را نقض کرده باشند.

 بلانک در نشست روز چهارشنبه (4 مه / 15 اردیبهشت) گفته‌ی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا را تکرار کرد که چند روز پیش تاکید کرده بود شرکت‌های اروپایی می‌توانند بدون نقض تحریم‌های آمریکا در ایران فعالیت خود را گسترش دهند. بلانک گفت که افزون بر این، مقامات آمریکایی به روشنی توضیح داده‌اند که تحت چه شرایطی، حتی در مورد نهادهای آمریکایی، برای نمونه خدمات مالی‌ای مانند اعطای اعتبارات بانکی در رابطه با ایران می‌تواند در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

آمریکا و اروپا در ماه ژانویه گذشته پس از توافق اتمی با ایران اقدام به رفع تحریم‌ها علیه کشورمان کردند. رویترز می‌نویسد اما برخی تحریم‌های آمریکا که در ارتباط با مناقشه اتمی نبود هنوز پابرجاست، از جمله ممنوعیت معامله دلاری با ایران و سخت‌تر شدن دسترسی شرکت‌ها به امکانات مالی برای معامله با ایران. از زمان رفع تحریم‌ها ایران قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار با شرکت‌های اروپایی امضا کرده است. قرارداد 27 میلیاردی با ایرباس تنها یکی از قراردادهای یاد شده است. اما روند معاملات تجاری‌ای که نیازمند سرمایه‌گذاری در ایران است به آهستگی پیش می‌رود.

عدم شفافیت و ناروشنی سود حاصل

نماینده آمریکا در نشست "ایران و اروپا" در زوریخ گفت که بسیاری از شرکت‌ها تحریم‌های آمریکا را بهانه می‌کنند تا از مذاکره درباره معامله با ایران خودداری کنند. او در ادامه گفت اما وزارت امور خارجه آمریکا پس از بررسی موارد متعدد به این نتیجه رسیده که مذاکرات تجاری با ایران اغلب به دلایل دیگری غیر از تحریم‌های آمریکا نیمه‌کاره می‌مانند.

جرت بلانک در مصاحبه با خبرگزاری سوئيس گفت که بررسی‌های دقیق نشان داده که معاملات با ایران برای نمونه به دلیل عدم شفافیت طرف مذاکره در ایران یا بخاطر روشن نبودن میزان سود حاصل از معاملات قطع شده است. او افزود اما به طرف مذاکره گفته می‌شود که تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانع انجام گفتگوهای تجاری است.

بلانک گفت شرکت‌ها باید به شرکای ایرانی خود بگویند که تحریم‌هایی که هنوز از سوی آمریکا اعمال می‌شود تنها دلیل اصلی عدم پیشرفت معاملات تجاری نیستند.

احتیاط اروپاییان

مجید قاسمی، مدیر عامل بانک پاسارگاد، در حاشیه کنفرانس تجاری ایران و اروپا در گفتگو با خبرگزاری سوئیس وجود چنین رفتاری را تأیید کرد. او گفت که بانک پاسارگاد برای مثال در پاریس و برلین گفتگوهایی درباره از سرگیری مبادلات بانکی با نهادهای مالی اروپایی انجام داده و این نهادها همواره پافشاری کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا دلیل اصلی برای عدم پیشرفت مذاکرات است.

به گزارش خبرگزاری سوئيس، در کنفرانس تجاری ایران و اروپا در زوریخ برخی کارشناسان بر این نظر بودند که پیش از پایان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و روشن شدن سیاست این کشور در رابطه با ایران، شرکت‌های اروپایی تغییری در سیاست خود نخواهند داد، زیرا مایل به زیگزاگ زدن مدام در مسیر انتخابی خود برای معامله با ایران نیستند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها