کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

درگیری شورای رقابت با خودروسازان

کدخبر:۲۲۱۸یکشنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۹:۰۰۳۲۰۹ بازدید

رییس انجمن خودروسازان : من معتقدم شورای رقابت با روندی که پیش گرفته کمر به نابودی صنعت خودرو بسته است.

حدود یک هفته پیش بود که آخرین جلسه شورای رقابت با خودروسازان بدون حصول نتیجه‌ای خاص به پایان رسید. این درحالی بود که خودروسازان مکررا با ارایه دلایل مختلف خواستار اعمال افزایش قیمت‌ها بوده و از سوی دیگر تلاش می‌کردند تا با رسانه‌ای کردن موضوع انحصاری نبودن تولید خودرو در ایران به هر نوعی که شده خود را از زیر چتر شورای رقابت خارج کرده و به عبارتی به دامن سازمان حمایت و تصمیمات دولتی باز گردانند. 

البته در این بین هم شواری رقابت با زدن دست رد به سینه خودروسازان عملا تمامی رشته‌های آن‌ها را پنبه کرده و بار‌ها اعلام کرده بود که خودروسازان ملزم به رعایت بخشنامه‌های صادر شده از سوی این شورا هستند.  به هر حال ماجرای شورای رقابت و خودروسازان به همین جا ختم نشده و علی رغم اینکه در ظاهر فضای صنعت خودرو آفتابی است اما اقدامات برخی از خودروسازان خبر از پشت پرده‌ای تماما ابری را داشته به گونه‌ای که  خودروسازان با تکیه بر دلیل زیان بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان در یک سال گذشته آخرین تیر ترکش آن‌ها بود تا به هر طریقی شده به مسئولان بقبولانند که صنعت خودروسازی در صورت عدم تغییر در قیمت‌ها در اینده نزدیک زمینگیر خواهد شد. البته به نظر می‌رسد شورای رقابت با تمامی این تفاسیر قصد ندارد عقب نشینی کند تا جاییکه رییس این شورا تمامی این اقدامات را بهانه‌ای بیش نمی‌داند. 

انحصار بهانه است

در رابطه با اتفاقات اخیر صنعت خودرو جمشید پژویان رییس شورای رقابت به افکار نیوز می‌گوید: من معتقدم اینکه خودروسازان مکرراً زیان انباشته خود را در یک سال گذشته مطرح کرده و دلیل آن را عدم اعمال افزایش قیمت‌ها می‌دانند بهانه‌ای بیش نیست و با قیمتهای اعلام شده از سوی شورای رقابت که بر اساس فرمول‌های کار‌شناسی است خودروسازان می‌توانند باز هم به تولید و حیات خود ادامه دهند. وی در پاسخ به اینکه خودروسازان معتقدند تولید خودرو در کشور انحصاری نیست و به همین جهت نباید تحت پوششش این شورا قرار گیرند و سازمان حمایت را متولی قیمت گذاری در حوزه خودرو می‌دانند گفت: به کار بردن لفظ انحصار بهانه‌ای بیش نیست و از آنجاییکه که خودروسازی در کشور ما همواره دولتی بوده و از حمایتهای دولت بهره برده لذا خودروسازان تصور می‌کنند با سازمان حمایت راحت‌تر می‌توانند کنار آمده و قیمتهای مورد نظر خود را تحمیل کنند. وی افزود: این در حالیست که خودروسازان می‌توانند با کنترل تولید هزینه‌های خود را کاهش دهند. رییس شواری رقابت با عنوان اینکه این اقدام خودروسازان مصداق قدرت طلبی است می‌گوید: بر اساس دستور العملی که شورا صادر کرده خودروسازان ملزم به رعایت قیمت‌ها هستند و هر گونه تغییر قیمتی باید با دستور العمل این شورا صورت گیرد. پژویان با عنوان اینکه هم اکنون شورای رقابت سازمانی شناخته شده در تمامی کشور‌ها است گفت: شورای رقابت جایگاهی است که در دنیا جا افتاده و از آنجاکه بخشی خارج از بدنه دولت است به دنبال کسب قدرت و سهم خواهی نیست به همین جهت همواره منافع مصرف کنندگان را مد نظر دارد رییس شورای رقابت همچنین می‌گوید: متاسفانه در شرایط کنونی به نظر می‌رسد خودروسازان به دنبال راه فراری می‌گردند تا خود را به بدنه دولت متصل کنند تا بار دیگر بتوانند از حمایتهای دولتی بهره گیرند. 

زیان خودروسازان واقعی است

در حالیکه رییس شورای رقابت اظهار نظرات و اقدامات اخیر خودروسازان را راهی برای کسب حمایتهای دولتی همچون گذشته دانسته و معتقد است خودروسازان بهانه جویی می‌کنند احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان نظر دیگری داشته و معتقد است فرمول قیمتی ارایه شده از سوی این شورا ایراد داشته و خودروسازان را با مشکلات عدیده‌ای در زمینه نقدینگی مواجه کرده است. وی در این رابطه می‌گوید: فرمولی که شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو در نظر گرفته است ایرادات فراوانی دارد. چون در آن برای محاسبه قیمتهای جدید نرخ پایه فروردین سال ۹۱ را در نظر گرفته است که در آن زمان هم ۱۴ درصد کمتر از قیمت تمام شده خودرو‌ها بود. 

او ادامه می‌دهد: «در سال ۹۰ و اوایل سال ۹۱ دولت دهم معتقد بود خودرو نباید گران شود. چون گرانی خودرو تورم را به جامعه تحمیل خواهدکرد. لذا سال گذشته با توجه به اینکه قیمت‌ها واقعی نبود خودروسازان بیش از ۴ هزار میلیارد تومان ضرر کردند.» نعمت بخش با اشاره به اینکه سایپا و ایران خودرو در بورس حضور دارند؛ گفت: این دو خودروساز در سال گذشته سود ۵۰ تومانی را برای هر سهم در نظر گرفته بودند که نه تنها این اتفاق صورت نگرفت بلکه هر سهم زیان ۵۰ تومانی را نیز متحمل شد. به همین جهت قیمت‌ها باید تصحیح شوند. وی افزود: از سوی دیگر رییس شورای رقابت را دولت مشخص می‌کند و سازمان حمایت نیز زیرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است این در حالیست که شورای رقابت حتی به خود زحمت نمی‌دهد از سازمان حمایت در رابطه با بحث قیمتگذاری مشورت بگیرد

ضرر ۴۵۰ و ۲۷۳ میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا

نعمت بخش همچنین در بخش دیگری از سخنان خود عدم احتساب تورم بخشی در فرمول قیمت گذاری شورای رقابت را از دیگر ایرادات این قیمت گذاری دانسته و می‌گوید: شورای رقابت حتی تورم بخشی را هم در نظر نمی‌گیرد. و این درحالیست که علی رغم درخواست خودروسازان برای احتساب تورم سه ماهه ابتدای سال این شورا تورم شش ماهه سال را در نظر می‌گیرد. 

همچنین د رحالی که خودروسازان هیچگونه ارز مبادله‌ای از دولت دریافت نمی‌کنند و تمامی هزینه‌های کالاهای وارداتی آن‌ها از طریق ارز آزاد ۳ هزار تومانی است. شورای رقابت در محاسبات خود مبنای ارز را دلار ۲۲۵۰ تومانی تعیین کرده است به همین خاطر امسال هم. ایران خودرو ۶ ماه اول سال ۴۵۰ میلیارد تومان و سایپا ۲۷۳ میلیارد تومان زیان را در پی داشته‌اند. رییس انجمن خودروسازان با عنوان اینکه بیش از ۴۰ هزار خودروی ساخته شده ناقص وجود دارد گفت: بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از توان مالی خودروسازان کاسته شده و هم اکنون خودروسازان برای تامین قطعات موردنیاز با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند به گونه‌ای که بیش از ۴۰ هزار خودروی ناقص در صف تامین قطعات برای واگذاری به مصرف کنندگان قرار دارند. وی تاکید کرد: من معتقدم شورای رقابت با روندی که پیش گرفته کمر به نابودی صنعت خودرو بسته است.»

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

بچه سنگسر: 1392/9/1008:01:44،
83
14
بکشید همدیگرو لااقل بذارین یه مدتی مالذت ببریم
رضا: 1392/9/1009:49:34،
40
13
چيزي كه چندسال آينده قطعي هستش ورشكستگي و تعطيلي كامل خودروسازامونه چون مشترياي ناچار داخل پول خريد محصولاتشونو ندارن و خارجي ها هم پول بالاي اين آشغالا نميدن
صدای داد مردم : 1392/9/1016:09:53،
12
8
آقا مگر ما از این آقایون خواستیم خودرو تولید کنند ؟

بابا نمی خوایم لگن بسازید . تعطیلش کنید مردم از بیرون بخرند .

بنجل گرون میدی تازه میگی ضرر هم می کنیم مردم با این گرونی پول را چرا باید بدن لگن بخرن ؟
مجید: 1392/9/1017:23:26،
14
12
اقای نعمت بخش ضرر شما نکردید بلکه این مردمن که بیش از 30 ساله ضرر کردن وشما تو این مدت زیاد نه تنها پیشرفت نکردید بلکه پسرفت هم کردید واثار بارزش هم آلودگی هوا و امار روز افزون کشته شدگان در تصادفات میباشد.اونوقت با چه رویی میایید ومیگید ضرر کردید!!!
آرین : 1392/9/1008:07:14،
82
11
به نظر شما صنعت خودرو سازی در این انحصاری نیست؟؟؟ اگه نیست آزاد کنید واردات خودروهای کمتر از 30میلیون تومان را دیگه !!!!!!!!!! آن وقت مشخص میشه کی میره پراید و سمند بخره !!!!
آرمان: 1392/9/1015:05:11،
9
15

کمتر از30میلیون تومان یعنی کمتر از 10هزار دلار, درسته؟؟؟
میگیم واردات آزاد شد , شما بگو تو کجای دنیا با این پول بهت ماشین صفر کیلومتر میدن؟؟؟ هیوندا i20 بدون هیچ آپشنی 12000دلار قیمتشه که هزینه گمرک و ترانسفر به ایران و مالیات بهش اضافه کنید بدون تعرفه میشه بیشتر از 45 ملیون تومن!!

تورو خدا یکم منطقی باشید دلار 3000 تومن نه 900تومن
حسن: 1392/9/1008:10:24،
61
24
ماشینهایی رو که انبار کردن به قیمت بفروشند پول هاشون بر می گرده سر جاش ، طمع سود بیشتر نمیزاره صنعت خودرو جون بگیره
ادبیاتشون مثل دلالهای ماشینه تا تولید کننده...
رضا: 1392/9/1008:16:23،
42
13
هيييييچ به جان هم نيفتين و باهم دعوا نكنين مردم فقط و فقط پولشو ندارن بخرن
alireza sabaei: 1392/9/1008:19:21،
53
13
کسی نیست به این آقای نعمت بخش بگه مگه زیان رو فقط از افزایش جبران میکنن ببین چطور میتونی هزینه هارو پایین بیاری تا ضرر نکنی تقصیر ما چیه که شما نمی تونین درست مدیریت کنین قیمت های خودتون رو با قیمت های برندها در دبی مقایسه کنید حمایت از این بیشتر؟
علی: 1392/9/1008:25:39،
41
13
همون تابود بشی بهتره تا مردم جور شما رو بکشن با 12 هزار دلار بهترین ماشینها رو تو اروپا میشه خرید با چند ایربک .... این نعمت بخش کیه چرا دولت تدبیر ظلم شو از سر مردم بر نمیداره
ترک: 1392/9/1008:30:38،
37
9
آخه به این نعمت بخش خیلی ببخشین دیوس کجاش ضرر می ده الان که همه چی داره درس می شه بازم می گه ضرر می کنم این عادت کرده همیشه جیبش نصف نصف سود ببره الان یه کوچولو کم می بره
میثم: 1392/9/1009:12:55،
15
43
با نظر نعمت بخش موافقم.
وحید: 1392/9/1009:23:29،
34
15
من خودم فروشنده لوازم یدکی اتومبیل هستم با این گرانی که در بازار هست اگر شخصی بخواهد خودش خودروی پراید را کامل بسازد به یازده میلیون هم نمیرسد اینها یی که خودرو سازان میگویند فقط ضرر به سودشان میخورد
کریم: 1392/9/1009:24:06،
38
25
والا من یکی توی این ماجراها مانده ام آقای ایران خودرو حضرت والا سایپا شما که راست میگید بر پدر دروغگو صلوات !!! شما این همه ضرر میکنید و چقدر انسان هستید که حقوق و مزایای پرسنل را هم کامل و بدون کم وکاست و به موقع پرداخت میکنید!!! یا مارا حالو فرض کردید ! یا مثل کبک کله تونو زیر برف بردید والا دیگه خجالت داره !!!
فرزاد : 1392/9/1009:29:28،
24
12
انشاالله کمر به نابودی صنعت خودرو بسته بشه تا شرکت های خارجی بیان جاشون
آرش: 1392/9/1009:31:53،
21
10
حدود يكسالي هست مردم با اين شوراي رفاقت ببخشيد رقابت سركارند
حالا حالا هم !!!
میثم موسوی: 1392/9/1009:52:23،
26
15
ضرر کجا بود سودشون از 90% رسیده به 70% ناراحتن
رسول: 1392/9/1010:13:19،
24
7
قبلأ هم گفته بودم اجداد و خود اقاي وزير صنعت از سرمايه داراي قم هستند
مشخص كه ديدگاه ايشون هم طرفداري از سرمايه داريست
دارن زمزمه افزايش قيمت را ميكنند
حالا خودتون قضاوت كنيد
م.ج: 1392/9/1010:28:43،
24
14
انشاالله که زودتر این نابودی به سرانجام برسد...زیان که سهل است باید با این ماشیناشون البته ببخشید فرغوناشون باید ورشکسته بشن...آقای نعمت بخش چقد تهش برا شما میمونه این همه طرفداری میکنین یه کمی از این مردم خجالت بکشین البته اگه حیا داشته باشین....
شاهین tehran: 1392/9/1012:07:54،
13
15
همه این آقایون دروغگواند. نعمت بخش هم همینطور. فکر میکنند اگه قیمتها رو ببرند بالا ضررهاشونو میتونند جبران کنند. به جای اینکه هزینه هاشونو بیارند پایین. همین چند وقت پیش مدنی گفت: به جای افزایش قیمت باید هزینه های سربار رو کاهش بدیم. یه حرفی میزنند بعد میزنند زیرش.
حق گو: 1392/9/1013:05:48،
10
14
انشاالله بزودی ایران خودرو وسایپا ورشکست بشن به امید ان روز که همه مردم سوار ماشینهای خوب خارجی بجز ماشینهای چینی بشن. این بی شورها همه کلاه بردار ودروغگو بی وجدان هستندو..... .
علی: 1392/9/1013:19:58،
12
10
خودرو سازای داخلی مافیایی هستن که ملت و دولت و ... دارن بازی میدن و در ازای عدم افزایش قیمت خودرو دولتو تهدید به رسوندن قیمت دلار به 10 هزار تومان میکنن. فرغون سازای داخلی اخیرا تولید قطعاتو به چین میدن. ای کاش تعرفه خودرو برداشته بشه و با تولید قطعات حتی در کشور چین ببینم توانایی رقابت دارن؟
علی: 1392/9/1013:21:19،
10
10
ما با همین قیمت دلار میتونیم بهترین خودروهای خارجی رو سوار بشیم و رفاه عمومی رو بالا ببریم. با کیفیت و طراحی خوب.
ايرانا: 1392/9/1014:11:31،
15
16
يكي پيدا بشه اين ميكروفن را از جلو اين نعمت بخش (دبير انجمن لگن سازان) برداره. خجالت نميكشه اينقدر از اين خودرو سازا ببخشيد از اين لگن سازا حمايت و تعريف ميكنه.
s1: 1392/9/1016:05:27،
10
12
یعنی بی وجدان تر از این خودرو سازان ایرانی نیستن اگر نابود شن خیلی اوضاع خودرو بهتر می شه مشکل اینجاست هیچ رقیبی هم ندارن

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل