کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

تقابل بر سر قیمت خودرو به سبک شورای رقابت

کدخبر:۲۲۱۷۲چهارشنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۴۷۲۵۸۶ بازدید

شورای رقابت و دیدگاه های اقتصادی قالب در دولت در تقابل هستند یا همسو؟ این سئوالی است که وقتی درباره خودرو مطرح ...

شورای رقابت و دیدگاه های اقتصادی قالب در دولت در تقابل هستند یا همسو؟ این سئوالی است که وقتی درباره خودرو مطرح می شود،داده ها با نتایج همخوانی ندارد.

داستان قیمت گذاری خودرو، هنوز کش دار و پرحاشیه است؛ با وجودی که دولت یازدهم به لحاظ اندیشه ای طرفدار بازار آزاد شناخته شده،اما وجود شورای رقابت و دخالت این شورا در قیمت گذاری ها از جمله قیمت گذاری خودرو سبب شده تا این موضوع به تناقض بین دیدگاههای اقتصادی حاکم بر دولت در اجرا و عمل تبدیل شود.

به گزارش ایران جیب به نقل از خبرآنلاین، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت بارها اعلام کرده که قائل به قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت نیست،با این حال او و دیگرانی که اعتقاد به سازوکار بازار دارند، علی رغم این دیدگاه در بروکراسی پیچیده شورای رقابت گرفتار شده اند.

اگرچه او پیش از این در نامه ای به معاون اول رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواستار خروج خودرو از سیستم قیمت گذاری شد،اما در نهایت شورای رقابت حرف آخر را در قیمت خودرو زد. نعمت زاده در نامه خود نوشته بود:« بر اساس مواد قانون برنامه پنج ساله، برخی کالاها، اساسی به حساب می‌آیند که دولت قیمت آنها را تعیین می‌کند،اما در قیمت‌گذاری کالاهای غیراساسی دولت نقش نظارتی خود را ایفا می‌نماید. خودرو کالایی اساسی و ضروری به شمار نمی‌آید و یارانه‌ای نیز به آن تعلق نمی‌گیرد که دولت بخواهد در قیمت‌گذاری آن دخالت داشته باشد لذا باید اجازه داد که قیمت خودرو را عرضه و تقاضا یا همان «بازار»، مشخص کند.» 

صندلی قیمت گذاری

رضا شیوا در رده اقتصاددان طرفدار اقتصاد آزاد به شمار می رود. سال ها در بخش خصوصی فعالیت کرده و کارکرد این بخش را به خوبی در اقتصاد می شناسد،اما گویا صندلی ریاست شورای رقابت به گونه ای است که هر اقتصاددانی با دیدگاه اقتصاد آزاد هم بر این صندلی می نشیند ناچار به اجرای سیاست های حمایتی و انحصاری است.

شیوا در واکنش به نامه نعمت زاده گفته بود:« وزیر{صنعت،معدن و تجارت} به نقش مخرب و بحران آفرین نظام قیمت گذاری در بخش خودرو تأکید کرده است،درحالی که به اعتقاد من نظام قیمت گذاری برای بازارهای انحصاری به هیچ عنوان مخرب و بحران آفرین نیست. البته به اعتقاد من نظام قیمت‌گذاری به صورت کلی مناسب نیست اما باید توجه داشته باشیم در بازارهای انحصاری برای کنترل اوضاع باید نظارت بر قیمت گذاری‌ها صورت گیرد.»

عملکرد شورای رقابت درسایر بخش های اقتصادی هم برهمین رویه است.سال گذشته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بسیار صریح عملکرد نهاد های قیمت گذاری را سوسیالیستی خواند. آخوندی گفته بود:« نظام قیمت‌گذاری باید برچیده شود، این نظام آموزه سیستم سوسیالیست و مارکسیست است، 25 سال در همه برنامه‌های توسعه به این موضوع تاکید شد اما هنوز این داستان مانع توسعه کشور است.»

تولید پرهزینه  و رکودی که باقی است

اگرچه پس از بحث های بسیار،شورای رقابت در سال جدید افزایش قیمت خودرو را به صورت پذیرفت،اما این به معنای پذیرش کارکرد بازار برای قیمت گذاری نیست.چه آنکه براساس مصوبه شورای رقابت، اعضای شورا تنها با تمدید دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو برای سال 95، موافقت کردند و رای به افزایش قیمت خودروهای داخلی دادند. شورای رقابت در واقع  مجوز افزایش قیمت 81. 1 درصدی برای محصولات ایران خودرو و 4. 0 درصدی برای خودروهای سایپا صادر کرد تا پس از حدود دو سال فریز قیمتی، دست خودروسازان برای بالا بردن نرخ محصولات‌شان باز کند.اما صورت مساله همچنان باقی است.

تحلیل گران بازار می گویند، این تصمیم تاثیری چندانی در بازار نگذاشته است. فعالان بازار خودرو هم می گویند:« دولت باید اقدامات دیگری برای تحریک تقاضا انجام دهد و افزایش قیمت نه تنها رکود بازار را رفع نخواهد کرد بلکه آن را تشدید هم می کند.»

بعد از توافق برجام هیات های خارجی بسیاری به ایران آمدند و ظرفیت های خودروسازی ایران را از نزدیک دیدند،اما برآیند کلی آنها نگاه به بازار ایران به عنوان یک بازار صادراتی است.از همین روست که در حال حاضر گروهی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و فدراسیون واردات، مشغول تدوین «قانون جامع واردات خودرو» هستند.به نظر می رسد،حالا واردکنندگان هم برای بازار خودرو خیز برداشته اند.

حال آنکه به گفته تحلیل گران اگر قیمت گذاری به بازار سپرده شود و نظام تعرفه ای حاکم شود هم تولید داخلی پیشرو خواهد شد و هم واردات بی رویه صورت نخواهد گرفت.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

بی نام: 1395/2/1511:56:18،
128
38
بابا مردم مگه چقدر ماشین میخوان .اشباع شده مملکت از ماشین چرا متوجه نیستن اینا .هر خانواده 2 تا ماشین دارن الان
لادن: 1395/2/1515:39:53،
66
36
جنگ نعمتی حیدری شده
این میزنه
اون میگیره
اون یکی ....
واسه ما مردم مظلوم ایران هیچ فرقی نداره
چوووووون
دیگر این قوطی فلزیها را نمیخریم
نمیخررررررررررررررررریم
تا واردات آزاد بدون گمرکی نشه
نمیخریم
شرمنده
پیروزی: 1395/2/1613:06:37،
39
31
بجنگبن . نجنگین . پسا برجام . قبلآ برجام ......
مردم مظلوم ایران دیگر این لگنهای فلزی را نمیخرند
ما دیگر خریدار نیستیم
اگر عرضه دارین بروین در دیگر کشورها ببینیم
کسی از شماها این لگنها را میخرند
برین ببینیم
ورشکسته هاآآآآ
داريوش: 1395/2/1512:02:51،
87
37
تا رقابت سالم وبدون رانت در خودرو هست بايد بشينيم برايمان تصميم بگيريم چون ما هنوز بچه ايم
شختر پیاده: 1395/2/1512:11:45،
107
40
شورای رفاقت فقط دنبال سهم خود از جنگ زرگری قیمت خودروهاست گرفتن حق حساب و باج سبیل بیشتر مساویست با خودو گرانتر و این وسط ماندن سر مشتری بی کلا
استاد: 1395/2/1512:14:27،
34
124
اگه بازار آزاد بشه بعضی ماشینا ارزون میشه مثل پراید 206 سمند ef7
بعضی گرون میشه مثل پارس و 405 دنا
بعضی خیلی گرون میشه درحد 3 تومن مثل پارس lx تندر 90 ساندرو h30 کراس
پاسخ: 1395/2/1517:01:47،
36
29
برعکس گفتی
مشتری قدیم ایران خودرو: 1395/2/1512:18:16،
83
32
باید آب بپاش رو سر و صورتشون......
بدین صورت که یکی از همین ماشین های آشغال که آقایان در شرکت های چینی ساز تولید می کنند در روز بارانی از جلوی آقایان رد شود و آب گل آلود و کثیف کف خیابان بر هیکل متشخص آقایان بپاشد, شاید حضرات از خواب غفلت بیدار شوند, که بفهمند عواقب این کارها به خودشان بر می گردد....
تحریم یادتون نره......
رضا: 1395/2/1513:29:05،
59
40
ای شورای رقابت/ای وزیر صنعت
درسال 94 پژو 206 sdئ خریدم مشکل صدای موتور داشت. اویل پمپ، سرسیلندر و چند قطعه داخل موتور عوض شد حتی سیلندر هم تراشکای شد باز هم خوب نشد در آخر سر نمایندگی گفت قطعات چینی است و همین هست که است مگر bmv خریدی که میخوای مشکل موتور نداشته باشه ...
مجتبی: 1395/2/1513:31:25،
37
71
= مطمئن باشید خودرو ها چه داخلی چه خارجی هر دو گرون میشن
= اینا همش فیلمه که مثل میخوان بگن ما تلاشمون رو کردیم ولی ارزون نمیشه
= تو طول تاریخ 30 ساله کشورمون بعد از انقلاب اگه چیزی گرون شده دیگه ارزون نشده.
= نهایتا امر اینکه افزایش قیمتی در کار نباشه که اون هم امکان پذیر نیست
احمد: 1395/2/1513:47:26،
72
40
علاج کار فقط وفقط نخریدنه.
ح م: 1395/2/1513:50:07،
60
40
توی خود امریکا که مرکز سرمایه داری دنیا است اگر انحصار پیدا بشود دولت دخالت میکند .اون چیزی که مد نظز خودروسازها است این است که تعرفه واردات خودرو بشود یک میلیارد تومان تا بتوانند پراید را پانصد میلیون تومان و تندر را 999 میلیون تومان بفروشند بعد ادعا کنند حالا دیدی ما مدیریم واز ننه مون مدیر زاده شدیم و کسی تا حالا اینو کشف نکرده بود ..
سينا: 1395/2/1514:11:49،
50
34
آقاي نعمت زاده ميگن براي خودرو يارانه داده نميشه پس نبايد براش قيمت گذاري بشه و بازار تعيين كنه ولي مگه انحصار بالاترين يارانه نيست با وجود انحصار و گمركي غير عادلانه خودرو اگه نظارت بر قيمت خودرو نشه كه نه كيفيتي بالا ميره و نه قيمتي متناسب با كيفيت و وضعيت بازار وضع ميشه. گرچه شوراي قيمت گذاري هم نود در صد به منافع خود و خودرو ساز فكر ميكنن نه مردم
empier: 1395/2/1514:49:24،
67
27
ملت اگه شرف داشته باشه و نخره بخدا ادب میشن یا برشکسته میشن و گمرکی و باجهاشون تمام میشه یا رو دستشون باد میکنه و ارزونتر مجبورن بفروشن و به نفع مردمه فقط نخرید
پوریا: 1395/2/1523:06:36،
36
33
به نظر بنده و اکثریت مصرف کنندگان ایرانی , خودروهای تولیدی نه تنها بی کیفیت هستند بلکه گران هم هستند.سه سال پیش مدیر
عامل سابق ایران خودرو فرمودند که سمند هنوز پول طراحی و ساخت قالبهایش را برنگردانده است!!!!!!!ایا با این حرف به ناکارامدیپخودروسازان پی نمی برید!!؟

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما