کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

راز موفقیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران

کدخبر:۲۲۱۴۹پنجشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳:۴۷۵۱۱۲ بازدید

حدود 8 سال از ورود خودروهای چینی به ایران می گذرد و آنها توانسته اند 10 درصد بازار خودرو ایران را به اختیار خود درآورند، حال سوال اینجاست ...
راز موفقیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران

حدود 8 سال از ورود خودروهای چینی به ایران می گذرد و آنها توانسته اند 10 درصد بازار خودرو ایران را به اختیار خود درآورند، حال سوال اینجاست که چینی‌ها چگونه توانسته اند در این مدت کم چنین سهمی را به خود اختصاص دهند؟ آیا دست و دلبازی آنها در ارائه محصولات جدید این موضوع را سبب شده است؟

به گزارش ایران جیب به نقل از اقتصادنیوز، چینی ها در کنار رقبای اروپایی خود به ارائه محصولات متنوع و جدیدی پرداخته و خودروهای به روزی را روانه بازار خودرو ایران کرده‌اند این در حالیست که خودروسازان اروپایی به ویژه پژو، کماکان به تولید خودروهای قرن بیستمی نظیر پژو 405 و پژو پارس در ایران مشغول است. 

آمار تولید خودرو در سال 1394 بیانگر آن است که تا پایان این سال چینی‌ها 80 هزار دستگاه انواع خودرو را به تولید رسانده‌اند که حدود 20 مدل خودرو از انواع سواری را شامل می‌شود حال آنکه خودروسازان اروپایی به رغم در دست داشتن سهم عمده بازار و تولید 500 هزار دستگاه خودرو، کمتر از 10 نوع خودرو را به تولید رسانده‌اند که این خودروها عمدتا از تکنولوژی عقب افتاده‌ای برخوردار بوده است.

فارغ از بحث کیفیت محصولات چینی، خودروسازان این کشور در طول سال‌های گذشته توانسته‌اند جدیدترین محصولات خود را روانه بازار ایران کنند و خلاف خودروسازان اروپایی در این راه خساست به خرج نداده‌اند. اگرچه آن‌ها به مونتاژ خودرو به صورت فول سی‌کی‌دی روی آورده اند اما در این مدت کوتاه هر ساله تقریبا مدل‌های جدیدی از خودرو را در ایران عرضه کرده‌اند حال آنکه شرکای اروپایی همواره تلاش کرده‌اند تا خودروهای از رده خارج و تاریخ مصرف گذشته خود را به بازار ایران بفرستند.

در همین رابطه فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو به اقتصادنیوز می‌گوید: یکی از دلایلی که خودروسازان اروپایی طی سه دهه فعالیت خود در ایران، محصولات از خارج از رده را به تولید رسانده‌اند این بوده که همواره به بهانه حمایت از ساخت داخل، خیالشان از دولت ایران و حمایت‌های دولتی راحت بوده است. به عنوان مثال پژو در این سال‌ها تا جایی که توانسته به دولت ایران فشار آورده که تعرفه‌ها را بالا نگه دارد و بازاری انحصاری برای خود درست کند. 

او می افزاید: اصولا ذات شرکت‌های فرانسوی این است که با دولت‌ها کار کنند به همین خاطر است که در قرارداد جدید پژو هم پای دولت‌ها در میان است و این شرکت فرانسوی با حمایت دولتی می خواهد به همکاری خود با ایران ادامه دهد.

زاوه در خصوص فعالیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران می‌گوید: اینکه امروز دیده می‌شود برندهای چینی گوناگونی وارد بازار خودرو ایران شده‌اند به خاطر شرایط پسابرجام است و گرنه آنها هم در دوره تحریم ها تا توانستند محصولات کم‌کیفیت و گران را به ما دادند که به خاطر پوشش بخشی از نیازهای مردم مجبور بودیم این محصولات را در بازار داخلی عرضه کنیم.


تولید محصولات قدیمی تا کی؟

دلیل اصرار خودروسازان اروپایی برای تولید خودروهای قدیمی در ایران را می توان به مقاومت برخی چهره‌ها و نهادهای سیاسی در این خصوص ربط داد چرا که آنها همواره تلاش کرده اند تا قراردادهای خارجی را از زیر نظر خود بگذرانند و در این باره نظراتشان را اعمال کنند. 
محمدرضا نجفی‌منش در خصوص ادامه تولید خودروهای قدیمی به اقتصادنیوز می گوید: تولید این دسته از خودروها بیشتر به خواست طرف ایرانی است و مطمئنا طرف خارجی مایل نیست با تولید خودروهای قدیمی اعتبار برند خود را زیر سوال ببرد.

دبیر انجمن خودروسازان می افزاید: حلقه مفقوده در این میان نبود تاریخ انقضا برای محصولات تولیدی در کشور است که از نظر ما بهتر است هر نوع خودرو تا ده سال بیشتر به تولید نرسد و بعد از آن خودرو دیگری به تولید برسد.

اما در این میان طرف اروپایی هم کم سود نبرده است و تا توانسته از این آب گل آلود ماهی گرفته و خودروهای قدیمی خود را تحویل بازار خودرو ایران داده است.

بررسی کارنامه تولید خودرو از طریق قراردادهای جدید نشان می‌دهد که همواره تلاشی در داخل به وجود آمده تا جلوی تولید مشترک گرفته شود. نمونه آن قرارداد ال90 بود که اگر به خوبی اجرا می شد می توانست در تیراژ 300 هزار دستگاهی به یکی از جایگزین های اصلی پراید تبدیل شود.

حال سوال اینجاست که چرا وقتی خودروسازان بزرگ ما پای قراردادهای بزرگ با اروپایی‌ها می روند عمده سیاسیون و افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، زبان به انتقاد داده و فریاد واسفا برای نابود شدن تولید ملی سر می‌دهند اما در برابر ورود خودروهای چینی و قراردادهایی که با خودروسازان این کشور بسته می شود سکوت می‌کنند.

شاید بتوان گفت اجماع سیاسی بر سر ورود خودروهای چینی یکی از عوامل مهم در موفقیت خودروسازان این کشور به ایران بوده اما حساسیت همین سیاسیون سبب شده تا اروپایی‌ها و بزرگان صنعت خودرو دنیا نتوانند در این میان موفق شوند. به همین خاطر است که چینی ها به رغم حضور ناچیزشان در بازار ایران انواع و اقسام خودروها را روانه بازار ایران کرده اند اما خودروسازان اروپایی نتوانسته اند کاری از پیش ببرند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

احمد: 1395/2/1609:39:08،
259
54
در یک کلام رمز موفقیت چینی ها در بازار خودروی ایران احترام به
سلیقه مصرف کننده است!!تا کی شاهد تولید 405 و سمند و پارس
باشیم!!؟خودروهایی که نه امکانات روز دارند نه با کیفیت هستند
و مصرف سوخت بالایی هم دارند.
عبدالله: 1395/2/1609:49:44،
143
53
موفقیت یا اجبار ؟
sorosh: 1395/2/1610:08:33،
128
47
شما از چین هراشغالی خواستی وارد کن کسی جلوت رو نمیگیره، اما بهترین خودرو با کمترین اصطحلاک از آمریکا بیار ، همه بدیش رو میگن که یه وقت ماشین امریکایی وفرهنگ امریکایی وارد مملکت نشه،،!، باید در شعار نه شرقی نه غربی تجدیدنظر کنیم ،،، فقط بگیم نه غربی نه غربی جمهوری خلق چین
راز؟؟: 1395/2/1611:16:36،
102
34
راز نیست برادر.

اینقدر از اتومبیل خارجی عوارض و مالیات و سهم آقازاده و خانم زاده و .............می‌گیرند که بعد از آنهمه هزینه فقط اشغالهای چینی خیلی ارزان برای اکتریت
قابلیت خرید دارد، یعنی ارزانترین است.

راز!!!!!!!^/$#@؟؟؟؟؟
نام: 1395/2/1611:20:59،
60
44
باز سمند از اون دوتا 405 و پارس بروزتره
ملنگ: 1395/2/1611:44:56،
84
36
باز شدن پای خودروهای بی کیفیت چینی یکی از صدها ضرر قمار هسته ایست که به ملت بیچاره ایران تحمیل شد.یعنی هوای چین و روسیه را داشته باشیم تا آنها در شورای امنیت هوای ما را داشته باشن!!!!
فکر احمقانه ای که هیچوقت محقق نشد و تمام قطعنامه ها علیه ما با رای مثبت اونها تصویب شد!!! و نهایتا ما مجبور شدیم با این حال نزار اجبارا هر روز صبح ادای قهرمانارو درآورده و نرمش کنیم!!!!
110: 1395/2/1612:41:39،
61
52
لطفا برا یچینی سازان بنجل تبلیغ نکنین
مردم از چین و جنس چینی بیزار هستند
خودرو نمیخریم
سیامک: 1395/2/1614:07:51،
52
35
کجای کاری بابا ؟! تنها دلیل ورود انواع و اقسام جنسهای اشغال چینی از جمله خودرو بده بستانهای سیاسی پشت پرده است که در ازای حمایت سیاسی چینیها از ایران باید مردم ایران موش آزمایشگاهی و مصرف کننده کالای چینی باشند.چه تعداد کارگر ایرانی که تا به حال بیکار شدند چقدر تولید کننده و کارگاه تولیدی که به خاطر حمایت دولت از چینیها نابود شدند و چقدر بیمارهای ما که به خاطر داروی چینی زجر میکشند.
کدام کالای چینی خریدید که با دوام بوده تا حالا ؟
14: 1395/2/1615:20:24،
37
31
واسه اینه که اکثر مردم عقلشون به چشمشونه، ظاهر بین هستن و اصلا به کیفیت و استحکام و اصطلاک و مهمتر از همه ایمنی توجهی ندارن
در واقع سوادشو ندارن ، محصولات تویوتا و نمونش کمری با اون قیافه نه چندان جالبش پر فروشترین ماشینای دنیا علی الخصوص امریکا هستن ولی اینجا همه میرن سمت کره ای هایی مثل سوناتا و اپتیما و... که اپشن دارن و قیافه ، نمونه دیگه تو اروپا فولوکس پاسات
دلالها هم سوء استفاده کردن و اول کره ای ها رو اوردن به قیمت ژاپنی فروختن حالا هم که چینی ها رو دارن جایگزین میکنن درصد سودشون هی میره بالاتر...
تا وقتی سطح اگاهی بالا نره همینه، احترام به مشتری همه جای دنیا باید باشه وگرنه که نمیتونن رقابت کنن و جهانی بشن عزیز دل برادر
نیما: 1395/2/1616:41:37،
42
30
علت موفقیت چینی ها اینه که طرف می خواد یدونه میخ تولید کنه مجبور نیست به هزار تا ارگان و نهاد جواب پس بده و مجوز بگیره
ببو گلابی: 1395/2/1623:17:47،
36
27
کدوم راز .!!!!! من ببو گلابی میدونم!!! یعنی شما که اینهمه حالیتونه و درس خوندید نمیدونید!!؟؟؟؟؟؟؟؟
miro: 1395/2/1700:58:15،
33
29
از قدیم گفتن که در سرزمین کور ها آدم یک چشمی پادشاست
حکایته خودرو های چینی تو بازار خودرو ایرانه . . .
محمد بی طالع: 1395/2/1609:40:43،
125
35
چی میکشیم از دست این آقازاده ها
آرش: 1395/2/1717:53:43،
33
33
راز موفقیت تنوع دادن به بازار بیمار ایران از پلت فرمهایی مثل 405 و پراید که روش تیبا و پارس و سمند 30 ساله تولید میکنیم
w: 1395/2/1609:59:21،
41
57
ظاهر فریبنده ! باطن بی کیفیت و یکبار مصرف ! ماشین های چینی. تند و تند مدل عوض می کنند! (یکبار مصرف).
دانگ فنگ: 1395/2/1610:07:17،
46
43
کاش تو کشور چین بدنیا امده بودم
رضا: 1395/2/1610:13:27،
34
28
چه نتیجه گیری جالبی از روی اجبار یا اختیار
مسعود: 1395/2/1610:19:35،
54
30
کشورهای دیگه هر ۲ سال یه فیس لیفت میدن هر ۵ سال تغییرات کامل .تو ایران یه ماشین ۳۰ سال تولید میشه بعد قیمتشم بالاتر کیفیتم فاجعه .ظلم یعنی چی؟؟؟؟
حسن: 1395/2/1610:21:29،
50
28
فراخ بازیو گذاشتن کنار، سفت چسبیدن به کار!، به جای اینکه فک شون بجنبه، فکرشونو به کار میندازن! اون موقع که ایران خودرو پیکان تولید میکرد، این چشم بادومیا، موتور سه چرخ هم نمیتونستن بسازن! اما حالا ۲۰۶ رنگ میکنن جای اچ ۳۰ کراس میندازن به ایران خودرو! ای تف به این روزگار!
علي: 1395/2/1610:31:08،
38
39
چيني ها سر ته همشون يه اشغالن اين يه واقعيته مردم به اجبار قيافه تكراري ماشنهاي ايراني به چيني ها روي ميارن دست دوم ماشينهاي چيني در يه كلام فاجعه است كسي كه بخاد چيني بخره فاو اسا بسترون يا امگراند ٧ انتخاب معقوليه و بنظرم باز ال نود بهتر از اين محصولاته
امیرمهدی: 1395/2/1610:42:29،
39
33
علل موفقیت آنها نسبت به خودروهای داخلی اما موقتی:

1-اکثر خودروهای داخلی لوازمشان راازچین وارد می کنند. درواقع ماشینهای چینی داخلی ؛ و میدان رابرای خودروسازان چینی هموار می کنند. چراکه مصرف کننده می بیند تنوع ماشینهای چینی بروزتروبهتر است وکیفیت هردو خودرو همان چینی.
2- ماشین های داخلی بابرندچینی هنوز در مدلهای قدیمی خود باقی مانده است.
3- دروغ وبه نوعی دزدی به مصرف کننده توسط خودروسازان داخلی درموقع تحویل وارائه خدمات و...
4-ماشینهای صفر داخلی کمترازیک ماه کمتروبیشتر می بایست توسط نمایندگیهااگرنوبت بدهند اماباکیفیت پائین تر تعمیرمجددگردند.
و....درواقع اگرسازندگان خودرو باشعارحق با مشتری است نباشدو خودشان رابروز نکنند مطمناً آینده ای نخواهندداشت زیراروز به روز مشتریان ازآنانفاصله می گیرند.وشعار اقتصادمقاومتی اقدام وعمل را احیاء نخواهندکرد.
كاوه: 1395/2/1611:09:13،
42
36
دراين نوشتار جوري صحبت شده انگار چين كه خودش يكي از پنج قدرت جهاني است از ترس اينكه ايران از اون جنس نخره داره سعي ميكنه جنس جديد و خوب توليد كنه !!!
كسي نيست بگه آخه مگه شما كي هستين كه يك ابر قدرت مثل چين دنيا رو فراموش كنه و بخاطر شما كيفيت جنسشو بالا ببره !
Ali: 1395/2/1611:50:37،
41
45
كسايي كه خودرو چينى ميخرن فقط به علت ارزانى ميخرن واگرنه همه ميدونن كه خودرو چينى نه اصالت داره نه كيفيت داره و نه كلاس
یه نفر: 1395/2/1611:59:01،
47
26
رمز موفقیت چینی ها : بی کفایتی و عدم شایستگی مدیران داخلی و سپس عدم همت جوانان ایرانی برای تولیدات و یا حداقل مونتاژ خودروی بهتر
محمد: 1395/2/1612:36:02،
30
23
فسادورانت چنین نتیجه ای دارد
بهادری: 1395/2/1613:21:25،
45
24
خودروسازی ایران 30ساله راکده و گندیده
واسه همین آشغالهای چینی اینجا مشتری پیدا میکنه
امین: 1395/2/1613:55:10،
43
43
والا منم به خودرو های چینی بد بین بودم تا اینکه دوستم یه mvm 530 مدل ۹۰ به قیمت ۲۰ میلیون از یکی خرید به خدا از وقتی سوارش شدم به همه ماشین های ایرانی... میدم. هم شتاب خوبی داره هم زیر بندی نرم هم فرمون خوب هم اپشن تا دلت بخواد هم قرص و محکمه
Xbm: 1395/2/1713:38:15،
30
29
۵۳۰ مدل ۹۰، ۲۰ میلیون ؟؟؟؟
خواب دیدی خیره !
على آباد: 1395/2/1613:57:59،
37
27
فقط تصوركنيداين فرانسوى هاى خائن وپست ازاين حماقت خودروسازاى ماچقدربه ريش ايرانى ميخندن،
بهزاد تحریم: 1395/2/1614:23:16،
36
28
چون حضورشون تو ایران با پر شدن جیب آقایون و حضرات گره خورده، برا همینم فکر میکنیم موفقن. این موفقیت نیست.
شاهین: 1395/2/1615:24:22،
50
28
من تعجب میکنم از این اقایانی که میگن چینی بده
دوست عزیز به عنوان مثال MG یا جیلی یا برلیانس یا چانگان که حداقل در کشورهای درجه دو اروپایی و خاورمیانه و ترکیه و روسیه فروش میره کیفیت بدتری از داخلی ها داره ؟
چطور این ماشین ها بی کیفیت گرون هست از دید شما بعد پژو های دهه 80 یا 90 میلادی با کیفیت هستن ؟
من به جرات میگم اگه کیفیت چینی ها بهتر نباشه بدتر نیست نسبت به داخلی ها
درضمن ابشن های زیاد و ظاهری جدید و مدرل باعث شده کسی که ماشین ایرانی نمیخواد قدرت خرید برند های مطرح اسیایی یا غربی رو نداره روی بیاره به چینی ها
ولی در اکثر موارد دارندگان خودروهای چینی بسیار راضی تر از داخلی ها هستن
فرزاد : 1395/2/1621:42:43،
35
49
ماشین ایرانی اشغال ولی دلیل نمیشه شما بیایی چینی را با داخلی مقایسه کنی و بگی چینی خوبه،چینی هر چقدر پول بالاش بدی پولتو ریختی تو جوب چون فقط تا 20هزار درست کار میکنه تازه اگه شانس بیاری
دکتر کاظم : 1395/2/1718:51:19،
33
27
ام جی و ولو تحت لیسانس تولید میشن، خط تولید مهندسی از اول تا آخر حتی یک پیچ هم توسط شرکت های انگلیسی و سویدی هست

ولی چینی ها از ایرانی ها بهتر و نزدیک کره ای ها هستند و به زودی پیشرفت خیلی زیادی میکنند
محمد جواد: 1395/2/1616:09:39،
53
29
ایکاش رهبری در مورد واردات خودروی بنجل چینی هم به مسیولین تذکر لازم را میدادند!
اتا: 1395/2/1620:03:26،
37
29
مگر میشود!!از برادرهای چینی؟
Aria: 1395/2/1619:05:38،
36
29
تعرفه های ظالمانه گمرکی تنها دلیل موفقیت چینیهاست که باعث شده ما خودروهای چینی رو به قیمت خودروهای روز دنیا بخریم و خودروهای متعارف و روز دنیا برای ما تبدیل به خودرو لوکس و آرزوی دست نیافتنی شده است.
ایرانجی: 1395/2/1621:46:30،
35
29
در این صنعت فاسد لعنتی خودرو هیچ موفقیت و حق انتخابی نیست

مگر جبر و تضییع حقوق مردم بخاطر یه دسته راهزن و به قیمت جان و مال مردم
رویا: 1395/2/1622:28:39،
35
31
راز موفقیت چین انحصار و تعرفه بالای ماشین های درست و حسابی واینکه مردم در حصار و اجبار دارن خفه میشن.
آریا: 1395/2/1712:50:41،
32
29
بازار انحصاری و فرتوت ما نیاز به تحلیل منطقی ندارد چون از بیخ و بن بر پایه منطق و عقل استوار نیست بلکه فقط میتوان گفت از بس نفسهای این بازار به شماره افتاده هر هوای تازه ای میتواند در حکم نفس مسیحایی عمل کند حال میخواهد از سمت چین باشد یا هند و پاکستان!!!!!!
پوریا: 1395/2/1713:06:49،
35
29
فرید زاوه:شرکت پژو سالها به دولت ایران فشار اورده که تعرفه خودرو
را بالا نگه دارد!!!!!!!!!!!!!!!من که دیگه حرفی ندارم.
dr: 1395/2/1715:49:05،
30
31
مردم بیچاره مگه انتخابی غیر از این ماشینها دارن مگه تولید غیر از ۴۰۵ و پارس و پراید هم هست که مردم استقبال نکردن بالای ۲۰ سال هست که دارن این ماشین ها مونتاژ میشن و مردم مجبور هستن بخرن اشغالهای چینی هم مثل اینها اگه راست میگی ماشینهای بروزی هستن یک آمار از خود چین بگیرید ببینید چند درصد چینی ها ماشین ساخت کشور خودشون رو سوار میشن
پژمان: 1395/2/1910:35:31،
30
28
دوست عزيز از چيزي اطلاع نداريد الكي دفاع نكنيد تقريبا تمامي خودروهاي كه مردم چين سوار ميشن چه برند خارجي و چه برند چيني 100 درصد درچين توليد ميشن فقط تعداد بسيار معدودي از ماشين‌هاي بسيار لوكس كه فقط از ما بهتران سوار ميشن وارداتي هستند. تمامي شركت‌هاي معتبر از بنر بي ام دبليو گرفته تا تويوتا و فيات هيوندايي پژو رنو و ... هر برندي كه ميشناسيد يا نه به صورت شركت مشترك با شركت‌هاي چيني در چين بروز ترين ماشين‌هاشون رو توليد و به بازار چين و جهاني ارزه ميشه
ناصر: 1395/2/1723:11:29،
29
28
جالب است که خود چینی ها ماشین آلمانی یا آمریکایی سوار می شن این بی کیفیت ها مال خاورمیانه و آفریقا هست
با مرام: 1395/2/1808:36:54،
27
32
راز موفقیت (رامبد) ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پر کردن جیب وارد کنندگان محترم کله گنده و در منگنه قرار دادن ملت خوب و فهیم
ali: 1395/2/1811:49:26،
21
25
خیلی جالبه بعضی از دوستان اونقدر در رابطه با چینی ها بد میگن که معلومه از قصد وغرض میگن...بیایدبه بقیه کاری نداشته باشیم. ما خودمون چی داریم.اونا حداقل عرضه و جرات این طورکار کردن رادارن ماچطور؟؟؟؟؟؟انصاف داشته باشین بعضی از مدل های همین ماشینهای چینی بهتر از ماشینهای ساخت داخله...انصاف داشته باشین
فقط داریم از ماشینهای آلمانی و آمریکایی و ... می گیم.ماوقتی میتونیم اینطورحق به جانب صحبت کنیم که خودمون حرفی برای گفتن داشته باشیم
پژمان: 1395/2/1910:38:43،
27
29
دوست عزيز از چيزي اطلاع نداريد الكي دفاع نكنيد تقريبا تمامي خودروهاي كه مردم چين سوار ميشن چه برند خارجي و چه برند چيني 100 درصد درچين توليد ميشن فقط تعداد بسيار معدودي از ماشين‌هاي بسيار لوكس كه فقط از ما بهتران سوار ميشن وارداتي هستند. تمامي شركت‌هاي معتبر از بنر بي ام دبليو گرفته تا تويوتا و فيات هيوندايي پژو رنو و ... هر برندي كه ميشناسيد يا نه به صورت شركت مشترك با شركت‌هاي چيني در چين بروز ترين ماشين‌هاشون رو توليد و به بازار چين و جهاني ارزه ميشه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل