کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

يك ميليون خودرو فرسوده بلای جان كلان‌شهرها

کدخبر:۲۲۱۴۶چهارشنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸:۴۷۱۰۷۰ بازدید

از گوشه و كنار گزارش‌هايي مبني بر روند طولاني تعويض خودروهاي فرسوده در كشور شنيده مي‌شود در حالي كه معاون نوسازي ناوگان ستاد ...

از گوشه و كنار گزارش‌هايي مبني بر روند طولاني تعويض خودروهاي فرسوده در كشور شنيده مي‌شود در حالي كه معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل سوخت كشور اين موضوع را قبول ندارد. او با اعلام اينكه تنها حدود يك ميليون و 85هزار خودروفرسوده در كل كشور داريم، مي‌گويد: در حال حاضر هيچ بحثي درباره جايگزيني خودرو در دولت نداريم كه ستاد هم هيچ كسي را به عنوان طلبكار خودروجايگزين ندارد، تنها مورد تعويض به تاكسي‌هاي فرسوده ارتباط دارد كه تعدادشان 90 هزار دستگاه است.

به گزارش ایران جیب به نقل از تعادل، از سال 82 كه طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل كشور بر اساس الزامات لايحه كاهش آلودگي هوا در كشور آغاز شده است، هر سال بطور تقريبي 95هزار تا 330هزار دستگاه خودرو فرسوده توسط ستاد مديريت حمل و نقل سوخت با همكاري خودروسازها نوسازي شده است؛ ستادي كه يكي از مهم‌ترين وظايفش به واسطه تك نرخي شدن قيمت بنزين كمرنگ شده بود. به همين دليل از آبان ماه سال گذشته با مصوبه هيات وزيران از رياست‌جمهوري خداحافظي كرد و به زيرمجموعه‌هاي وزارت راه و شهرسازي پيوست. با وجود اينكه ستاد در سال‌هاي اجراي طرح تعويض خودروهاي فرسوده هر ساله تعدادي خودرو فرسوده را از رده خارج كرده است، اما همچنان انتقادها نسبت به وجود خودروهاي فرسوده در كشور به قوت خود باقي است، چراكه گفته مي‌شود بيش از 75درصد از آلودگي هوا به واسطه تردد خودروها در شهرها ايجاد مي‌شود. اكنون آنگونه كه سيدوحيد سعادت در گفت‌وگو با «تعادل» درباره آن سخن مي‌گويد، روند نوسازي متوقف نشده است؛ اما نوع كاربري آن تغييراتي داشته است. او با اشاره به آيين‌نامه‌يي كه در سال82 براي از رده خارج شده خودروهاي فرسوده ابلاغ شده است توضيح مي‌دهد: در آن زمان به دنبال مطالعاتي كه شهرداري تهران درباره آلودگي هوا انجام داده بود طرحي براي كاهش آلودگي هوا به تصويب رسيد كه يكي از مفاد طرح تعويض خودروهاي فرسوده بود. سازمان محيط زيست متولي اجراي اين مصوبه شد تا با ايجاد يكسري از محدوديت‌ها و كمك خودروسازان اين طرح اجرا شود؛ آن هم در شرايطي كه آن زمان تعداد خودروهايي كه عمر مفيد خود را سپري كرده بودند خيلي بيشتر از حالا بود.

معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل سوخت كشور درباره شرايطي كه آن زمان بر كشور حاكم بود توضيح مي‌دهد: كمك‌هاي دولتي براي اسقاط، روند افزايشي توليد خودرو، نياز صنعتي كار و بازاري كه صنعت خودرو ايجاد مي‌كرد، انباشت خودروهاي توليدي در انبارها و همزماني آن با گسترش واردات خودرو منجر شد تا موضوع خروج خودروهاي فرسوده به خوبي در دستور كار قرار گيرد و مركز جمع‌آوري و اسقاط نيز شكل گرفت.

البته بحث اسقاط با اوراق تفاوت دارد چون خودروهايي كه اسقاط مي‌شوند مي‌توان دوباره از قطعات آن استفاده كرد.

او با اشاره به تسهيلاتي كه به خودروسازها داده مي‌شد، تاكيد مي‌كند: بعدها با تبصره13 در سال84 بسته ديگري با همين محوريت از رده خارج كردن خودروها شكل گرفت و تسهيلات ارزان قيمت ويژه نيز براي آن تعريف شد. بانك‌هاي عامل مكلف شدند به خودروسازها كمك‌هاي بلاعوض بدهند و ورود دولت هم به قضيه بيشتر از قبل شد. بعد از اين قضيه مراكز اسقاط هم الزام و ساماندهي شدند.

ستاد در آن زمان تا سال88 از بودجه عمومي استفاده مي‌كرد وام 6درصد هم داده مي‌شد اما بعد از گران شدن تسهيلات، كاهش توليد خودرو با مشكل مواجه شديم و بسياري از افرادي كه در طرح‌ها ثبت‌نام كرده بودند خودروجايگزين را تحويل نگرفتند و همين موضوع باعث نارضايتي‌ها در سال‌هاي 88 و 89 شد. سعادت ادامه مي‌دهد: به دنبال كاهش توليد خودرو، افزايش قيمت خودرو و كاهش واردات خودرو گمرگ هم تلاش كرد تا براي جلوگيري از كاهش درآمدهايش مطالبات خودروسازها را نقد نكند. اين همان مطلبي است كه اكنون به عنوان مطالبات خودروسازان از نوسازي مطرح است كه در برخي مقاطع همكاري آنها را سخت كرده است. البته عمده اين موارد براي سايپا و ايران خودرو است كه باعث شده خودروسازان ديگر تمايلي به ريسك نداشته باشند تا در اين زمينه گام برداشته شود. اين موضوع در كنار كاهش قدرت توليد خودرو از سوي خودروسازان كه حتي توان ساخت خودرو به ميزاني كه بتوانند در بازار به فروش برسانند را هم نداشتند و كاهش تسهيلات باعث شد تا ما در سال93 مصوبه الزام به اسقاط توسط وارد‌كننده‌ها را اجرا كرديم كه بيشترين اسقاط هم در سال 93 انجام شد.

او درباره آمار اسقاط خودروهاي فرسوده از سال85 به بعد مي‌گويد: سال85 تعداد 179هزار دستگاه، سال 86تعداد 95هزار دستگاه، سال87 تعداد 177هزار دستگاه، سال88 تعداد 164 تا هزار دستگاه، سال89 تعداد 254 هزار دستگاه، سال 90 تعداد 210هزار دستگاه، سال91 تعداد 122هزار دستگاه اسقاط شد و در سال92 نيز به دليل موارد چهارگانه‌يي كه پيشتر در قالب عدم همراهي گمرگ، افزايش هزينه تسهيلات و كاهش منابع مالي افزايش قيمت خودرو، و كاهش واردات به آن اشاره شد تعداد اسقاط به 166هزار دستگاه رسيد و در سال93 نيز رقم اسقاط به دليل اجراي مصوبه الزام به اسقاط توسط وارد‌كننده‌ها رقم اسقاط به 336هزار دستگاه يعني بيشترين رقم اسقاط در يك سال رسيد.


تعميم اسقاط به خودروهاي سنگين

معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل سوخت كشور با اشاره به مصوباتي كه در سال93 مبني بر تعميم كاربري اسقاط خودرو به ساير كاربري‌ها از جمله كاميون، اتوبوس و ميني بوس ادامه مي‌دهد: مصوبه اخير منجر شد تا اسقاط كاربري‌هاي ديگر خودرو نيز در دستور كار قرار گيرد كه قدم بزرگي بود به اين علت كه آلايندگي و بحث فني خودروهاي سنگين بسيار بيشتر از خودروهاي سواري است كه مي‌تواند خطرات ناشي از آن را كاهش دهد.

اين مصوبه رقم اسقاط در سال94 را به 116هزار دستگاه رساند چون محاسبه اسقاط هر خودروسنگين گاهي تا 10برابر خودروسواري بود بنابراين تعداد اسقاط كاهش اما كيفيت آن افزايش يافت. حال اگر اين رقم را با خودروسواري معادل‌سازي كنيم حداقل عدد به 250هزار خودروسواري خواهد رسيد. سعادت با اشاره به رقم اسقاط خودروهاي سنگين از ابتداي سال82 تا سال93 توضيح مي‌دهد: در كل اين سال‌ها رقم اسقاط با اين كاربري 1400 دستگاه بود اما سال94 اين تعداد به 7300دستگاه رسيد يعني 5برابر شد كه اين اتفاق در افزايش ايمني راه‌ها كارساز بود حتي اگر جز كاهش آلايندگي تنها هدف ما از اين طرح افزايش ايمني وسايل نقليه بود.

او در مقابل اين انتقاد كه به روند طولاني تعويض خودروهاي فرسوده مي‌شود نيز مي‌گويد: در حال حاضر طرح جايگزيني خودروسواري نداريم و فقط بحث تاكسي‌هاي فرسوده را با وزارت كشور دنبال مي‌كنيم.


380 هزار دستگاه سواري فرسوده داريم

چندي پيش رضا تقي‌زاده، معاون فروش و بازاريابي گروه خودرو‌سازي سايپا از وجود 4ميليون و 300هزار دستگاه خودرو فرسوده با عمر بالاي 15سال خبر داد اما معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل سوخت كشور اين خبر را رد مي‌كند و مي‌گويد: آخرين آمار خودروهاي فرسوده تا انتهاي سال94 حدود يك ميليون و هشتاد و پنج هزار دستگاه است كه اگر بخواهيم خودروهاي فرسوده را از آن جدا كنيم اين تعداد در كل ايران حدودا به 380هزار دستگاه خودروسواري فرسوده خواهد رسيد.

 البته هيچ برآورد مالي از تعويض كل خودروهاي فرسوده باقي مانده وجود ندارد چون قيمت خودروهاي جايگزين با يكديگر متفاوت است.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

محمد: 1395/2/1509:05:41،
42
38
یک پژو ۴۰۵ مدل ۸۳ داریم ایا فرسوده شده ؟
من: 1395/2/1511:56:15،
41
33
از نظر قانونی خیر از نظر فنی بله.
ماشین سال 83 حتما حتما باید کمپرس گیری بشه و به احتمال بسیار زیاد تعمیر اساسی موتور. همچنین سوزن انژکتور ها باید عوض بشن.
ولی چیزی که مسخره است اینه که وانت پیکان و نیسان و پراید و آردی و ... فرسوده حساب نمیشه, ولی هوندا و میتسوبیشی و بنز و بی ام و و دهه نودی چرا !!!!
بزرگترین معضل آلودگی هوای شهرها اتوبوس و خودروهای سنگین معیوب و فرسوده است. یه اتوبوس با یه روز کار کردنش چنان آلایندگی ای تولید می کنه که 100 تا پیکان تو یه هفته نمی تونن. یه دنده عوض می کنن کل خیابون سیاه میشه, تازه مثلا اتوبوس ها نو هستند !!!
داريوش: 1395/2/1512:00:50،
31
29
تا وقتي همه اراده نكند هيچ كاري انجام نميشه براي مثال تا خودروهاي آلاينده از چرخه حمل ونقل خارج نشوند آلودگي هوا روز به روز بدتر ميشه
وحید: 1395/2/1512:38:39،
43
32
داداش پژو 405 صفرشم فرسودست!
البته متاسفانه تمام تولیدات(مونتاژ ها) شرکتای داخلی فرسودن!!
سعید: 1395/2/1517:09:37،
33
38
بهترین کیفیت ۴۰۵ سال ۸۳ هست که تمام قطعاتش اصل فرانسه هست اولین سری با موتور۱۸۰۰cc
بب: 1395/2/1518:38:25،
38
18
این کشورهای جهان سومی و عقب مانده یه فکری به حال خودشون بایستی بکنم!!!...ما که خوشبحالمونه همه ماشینهای ما یا فرسوده ست و یا اینکه نو و تازه هستم که صد رحمت به فرسوده هاش..
امین: 1395/2/1509:05:55،
56
31
خودرو های صفر تونم دسته کمی از اون فرسوده و اسقاط ها ندارن
داريوش: 1395/2/1511:23:09،
45
32
من يك 206 مدل 85 دارم از صفرش خيلي بهتره بشهادت خود نمايندگي ايران خودرو تا كي بايد درست عمل نكنيم !!!!!!!!!!!!!
سقراط: 1395/2/1509:24:18،
47
37
قدیما ماشینای ساخت وطن خودمون که از همون روز اول پیر و فرسوده بودن، فقط بزکشون میکردن. از روز اول خرید مثل یک پیرزن باید ازش مراقبت میکردی که یه وقت طوریش نشه!

اما حالا دیگه واقعا ً یه جسد تحویل میدن که به زور روشن میشه، شاهدا میگن تو خود کارخونه بعد از کنترل کیفی همه جمع میشن براش فاتحه میخونن، صلوات!!


احمد: 1395/2/1509:27:42،
40
32
مگر خودروهای صفر کیلومتر داخلی بالای ده لیتر در صد کیلومتر مصرف سوخت ندارند!!؟بنابراین از نظر تعریف بین المللی اینها هم
از رده خارج هستند.خودروی برقی و هیبریدی و بنزینی کم مصرف
تولید کنید تا شاهد الودگی کلانشهرها نباشیم.
شهروند : 1395/2/1509:40:40،
33
33
سود کلانی از ماشین عاید دولت میشود, اگر کمی اقتصادی در نظر بگیرید ماشین سواری در تهران با توجه به مخارج و هزینه های جانبی اصلا به صرفه نیست بخصوص افرادی که از کرج و حومه و اطراف هر روز به تهران می آیند ماهیانه ۱/۵۰۰ م بابت بنزین و لوازم و اصطحلاک ماشین میپردازند.
بی طرف: 1395/2/1510:06:23،
44
32
همینی هم که الان تولید میشه از فرسوده بهتر نیستن
آرش66: 1395/2/1510:52:05،
41
38
پژو 405 با تکنولوژی سال 1987 (حدود 29 سال پیش!) آیا حتا صفر کیلومترش هم از نظر آلایندگی و مصرف سوخت، فرسوده نمی باشد؟ پراید چطور است؟ فورد فیستا 1982 یا همان مزدا 121 مدل 1986؟! حتمن نیسان آبی مدل 95 از مدل 65 اش خیلی بهتر و تمیزتر کار می کند! چون تکنولوژی اش سی سال جلوتر است! راستی یادم رفت. وانت کارآمد! شرکت بهمن و صد البته وانت فوق پیشرفته آریسان نیز ار تکنولوژی پیکان وانت 1346 بهره می برند! تا زمانی که این آت و آشغالها را تولید می کنید، حرفی درباره از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نزنید مگر اینکه به جای نیسان گاوی فورد اف150، به جای آریسان تویوتا هایلوکس، به جای پراید شورولت دارت، به جای 405 تویوتا کرولا و به جای پارس و سمند آئودی و ولکس واگن جایگزین کنید.
ناشناس: 1395/2/1511:24:35،
26
34
آقا جان من این خودروی تسلا مگه تمام برقی نیست قیمتشم که 46 هزار دلاره کلا میشه 150 میلیون تومن از خیلی از خودروهای به درد نخور ارزونتره اگه راس میگین اینو وارد کنین سوبسبد بدین وام بدین تشویق کنین خودرو سازی کشورم به این سمت هدایت کنین آلودگی هوا پدر این مردمو دراورد.
mehdi: 1395/2/1512:38:49،
35
31
آقایون برای واردات هر خودرو پول 3 دستگاه خودروی فرسوده را می گیرند پس چرا خودرو هارا با این پول نمی خرند و از رده خارج کننند معلوم نیست این پول کجا می رود تا فسادریشه کن نشود این مملکت اصلاح بشو نیست فقط و فقط فساد باعث گرفتاری های ما هست نه تحریم
امین: 1395/2/1513:41:53،
36
39
من یه ef7 از اون سری اولیا دارم از چشمام بیشتر ازش راضی ام با گاز راحت ۱۸۰ پر میکنه حیف چی بودن چی شدن
مجتبی: 1395/2/1516:08:02،
31
33
اینکه میگن فلان تعداد خودرو فرسوده را اسقاط کردیم کذب . شارلاتان بازیست. در واقع به اسم اسقاط خودرو از وارد کننده ها کلی پول تلکه کردن و خرج اتینا کردن. یکی از چندین عوارضی که موقع ورود خوردو میگیرن هزینه اسقاط خودرو فرسودهاس. ولی می تونم قول بدم که با اون همه پول یک دستگاه رو هم اسقاط نکردن.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما