کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تقابل انتظارات در بازار دلار تهران


کد خبر : ۲۱۹۷۲شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰:۲۶۸۴۷ بازدید

روز پنج‌شنبه دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت تا بازدهی هفتگی آن نیز منفی شود. با وجود روند کاهشی هفته گذشته، انتظارات متناقضی درباره ...
تقابل انتظارات در بازار دلار تهرانتقابل انتظارات در بازار دلار تهران

روز پنج‌شنبه دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت تا بازدهی هفتگی آن نیز منفی شود. با وجود روند کاهشی هفته گذشته، انتظارات متناقضی درباره روند قیمتی این ارز در هفته جاری وجود دارد. یک دسته با تکیه بر عواملی چون «پایان انتخابات»، «ورود تقاضای جدید» و «عوامل بنیادی اقتصادی مانند تورم» (مثلث رشد) رای به تغییر مسیر دلار و حرکت در سطوح جدید می‌دهند؛ حال آنکه دسته مقابل به‌‌دلیل «افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی»، «عرضه متناسب بازارساز» و «کاهش دامنه نوسانات» (مثلث افت)اعتقادی به تجربه سطوح جدید قیمتی ندارند و حتی انتظار کاهش قیمت دارند.

به گزارش ایران جیب به نقل از دنیای اقتصاد، روز پنج‌شنبه، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت تا بازده هفتگی آن نیز منفی شود. در ششمین روز هفته، شاخص ارزی با 3 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 470 تومان رسید. ثبت این کاهش موجب شد که این ارز در هفته گذشته یک دهم درصد از ارزش خود را از دست بدهد. با وجود روند کاهشی دلار در 2 هفته گذشته، انتظارات متناقضی درباره روند قیمتی این ارز در روز جاری وجود دارد. برخی معامله‌گران با تکیه بر عواملی چون «ورود تقاضای جدید» و «پایان انتخابات مجلس»، اعتقاد دارند که قیمت در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت، حال آنکه دسته دیگری معتقدند که به‌دلیل «کاهش نوسانات» و «عرضه بازارساز» این ارز تغییر مسیر قیمتی خاصی را تجربه نخواهد کرد. برخلاف کاهش قیمت دلار، روز پنج‌شنبه سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 4 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 33 هزار تومان رسید. این بالاترین قیمت سکه از 25 فروردین بود. به گفته فعالان، رشد بهای اونس در بازارهای جهانی مهمترین عامل افزایشی بود که قیمت سکه را تحت‌تاثیر قرار داد. تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه، بهای اونس تا عدد هزار و 257 دلار بالا رفته بود. ادامه افزایش اونس در روز جمعه این انتظار را در میان معامله‌گران سکه ایجاد کرده که فلز گرانبهای داخلی در روز شنبه یک کانال قیمتی دیگر رشد خواهد کرد.

 

دلار گرفتار

هفته گذشته، شاخص ارزی در محدوده 3 هزار و 470 تومان تا 3 هزار و 482 تومان نوسان کرد. به این ترتیب، در اولین هفته اردیبهشت‌ماه نیز شاخص ارزی نوسان چندانی را تجربه نکرد. این در حالی بود که بسیاری از معامله‌گران انتظار داشتند که دلار با شروع دومین ماه از سال 95، نوسانات افزایشی بیشتری را تجربه کند. با این حال، چنانکه اشاره شد دلار در هفته گذشته در یک بازه 12 تومانی زندانی شد. شنبه گذشته، دلار با 3 تومان کاهش به قیمت 3هزار و 470 تومان رسید. روز یکشنبه، شاخص ارزی تغییر مسیر داد و با 12 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 482 تومان رسید. این بیشترین میزان نوسان روزانه دلار در هفته گذشته بود. به گفته فعالان، تحرکات خالی‌فروشان ارزی و خریدهای ارزی معامله‌گران سکه دو عاملی بودند که به رشد دلار کمک کردند. خروج دلار از محدوده 3 هزار و 470 تومان موجب شد که در برخی از معامله‌گران این انتظار ایجاد شود که این ارز به سرعت به سوی کانال 3 هزار و 500 تومان حرکت خواهد کرد. با این حال، این انتظار محقق نشد و دلار در ادامه هفته نوسان افزایشی خاصی را تجربه نکرد. دلار روزهای دوشنبه و سه‌شنبه را با کاهش قیمت پشت‌سر گذاشت تا انتظارات افزایشی ایجاد شده در روز یکشنبه کمرنگ شوند. دلار دوشنبه 2 و سه‌شنبه 10 تومان از ارزش خود را از دست داد و تا قیمت 3 هزار و 470 تومان پایین آمد. روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه فضای بازار ارز آرام‌تر شد و دلار تنها توانست یک رفت و برگشت قیمتی 3 تومانی را تجربه کند و نهایتا با قیمت 3 هزار و 470 تومان به کار خود پایان دهد.

 

انتظارات متناقض

روز شنبه، بازار ارز در حالی دومین هفته کاری کامل در اردیبهشت را آغاز خواهد کرد که دو جریان افزایشی و کاهشی با تکیه بر 3 عامل در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند. افزایشی‌ها با تکیه بر عواملی چون « پایان انتخابات»، «ورود تقاضای جدید» و «عوامل بنیادی اقتصادی مانند تورم» رای به تغییر مسیر دلار و حرکت در سطوح جدید می‌دهند، حال آنکه جریان مقابل که می‌توان به آن نام جریان محافظه‌کار یا تثبیت داد، به‌دلیل «افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی»، «عرضه متناسب بازارساز» و «کاهش دامنه نوسانات» اعتقاد دارند که روند قیمتی دلار در هفته جاری تغییر خاصی نخواهد کرد. معامله‌گران دسته اول اعتقاد دارند که در اردیبهشت‌ماه تقاضاهای برخی از شرکت‌های تجاری وارد بازار خواهد شد و افزایش تقاضا موجب خواهد شد که قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار بگیرد. به اعتقاد این دسته، بالا بودن تورم داخلی نسبت به تورم خارجی دیگر عاملی است که قیمت ارز را در درازمدت تاثیر قرار می‌دهد و به احتمال زیاد بخشی از این اختلاف در شرایط کنونی می‌تواند قیمت دلار را بالا ببرد. این در حالی است که برخی دیگر از آن‌ها نیز اعتقاد دارند که با برگزاری انتخابات بازار به شرایط عادی بر خواهد گشت و معامله‌گرانی که خرید و فروش‌های خود را به پس از برگزاری دور دوم انتخابات موکول کرده بودند، ‌وارد بازار خواهند شد. البته این دیدگاه در رابطه با دور اول انتخابات نیز وجود داشت، ‌ولی همان‌گونه که مشاهده شد،‌ پس از پایان دور اول انتخابات تغییری در قیمت دلار ایجاد نشد. برخلاف افزایشی‌ها که اعتقاد به تغییر مسیر بازار دارند، دسته دیگری از معامله‌گران باور دارند که دلار در هفته جاری نوسانات خاصی را تجربه نخواهد کرد. به گفته آنها، بالا رفتن اونس در بازارهای جهانی اولین عاملی است که به‌عنوان ضربه‌گیر قیمت دلار می‌تواند عمل کند. به اعتقاد آنها، بالا رفتن اونس در بازارهای جهانی معمولا با افزایش فروش ارز در بازار داخلی همراه است و همین عامل موجب تقویت سمت عرضه می‌شود. از سوی دیگر، بازارساز در سال 95 تقاضای موجود در بازار را پاسخ داده و دلالان نتوانسته‌اند در برابر قدرت بازارساز ایستادگی کنند.

 

چشم سکه به اونس

در آخرین روز هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی از کانال یک‌میلیون و 20 هزار تومان عبور کرد تا انتظارات افزایشی در بازار افزایش پیدا کند. سکه که در تمام طول هفته در کانال یک میلیون و 20 هزار تومان نوسان کرده بود، در روز پنج‌شنبه 4 هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 33 هزار تومان رسید. افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی اصلی‌ترین علت رشد قیمت سکه در روز افت دلار بود. ادامه افزایش اونس و رسیدن به قیمت هزار و 280 دلار تا ساعت 4 بعدازظهر روز جمعه موجب شده بود که انتظارات افزایشی در بازار سکه بیش از گذشته بالا رود. انتظار می‌رود در صورت ماندگاری اونس در محدوده قیمتی یاد شده، بهای سکه در روز شنبه از کانال یک میلیون و 30 هزار تومان عبور کند و تا کانال یک میلیون و 40 هزار تومان بالا رود. این در حالی است سکه تمام بهار آزادی هفته گذشته در بازه یک میلیون و 21 هزار تومان تا یک میلیون و29 هزار تومان نوسان کرده بود. سکه که شنبه گذشته با 7 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 21 هزار تومان رسیده بود، در ادامه هفته توانست در جاده افزایشی قرار بگیرد و امکان دارد که شنبه جاری نیز به این روند افزایشی ادامه دهد.

jlc9dy5s5bzoce5yze.jpg

y1tdp4z6ubm62n29csv2.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها